|
Circulatie van het autoverkeer op de Wilfordkaai |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-11-2018 16:16:28 Onderwerp: |
|
|
|
|
Achteraf gezien, kunnen enkele opmerkingen gemaakt worden bij deze hele herinrichting van de Wilfordkaai in eenrichtingsstraten, om de parkeerdruk te verlichten. Het wordt met de tijd immers duidelijk dat er vooral gedacht is aan parkeerplaatsen voor auto's. De veiligheid van fietsers werd niet helemaal uit het oog verloren, maar kwam toch zeker niet op de eerste plaats!
- Zoals hierboven reeds vermeld, voor de herinrichting plaats vond, zou het fietspad dat eindigt voor de Temsica moeten doorlopen over het kruispunt van de Wilfordkaai met de Concsiencestraat. Het fietspad zou bij voorkeur zelfs nog iets verder moeten doorlopen, nu de Wilfordkaai de voorrangsweg geworden is, en alle gemotoriseerd vervoer vanaf de Rik De Rycklaan op de Wilfordkaai moet afslaan naar de Concsiencestraat. Er zou zelfs over kunnen nagedacht worden, om dit fietspad dubbelrichting te maken over het kruispunt, en de fietsoversteekplaats te verplaatsen naar het enkelrichtinggedeelte van de Wilfordkaai. Overstekende fietsers hoeven dan geen rekening te houden met verkeer uit twee richtingen, wat veiliger is.
- Wat is de werkelijke bedoeling van het "fiets-schilderwerk" aan het driehoekig graspleintje op de Wilfordkaai? Wat zouden fietsers daarmee "moeten"?
- Waarom is eigenlijk geen brede fietssuggestiestrook aangebracht in het enkelrichtinggedeelte van de Wilfordkaai, voor de fietsers die daar in "tegenrichting" rijden?
- Triple-T had het hier reeds over fietspaden in plaats van fietssuggestiestroken in de Nijsstraat. Het zou inderdaad ook anders gekund hebben. Evenals in de Kasteelstraat aan het zwembad zou het in de Nijsstraat beter geweest zijn om slechts één fietssuggestiestrook aan te brengen, enkel voor de fietsers die in "tegenrichting" rijden. Immers ook in de Nijsstraat rijden automobilisten nu liever in het midden van de rijbaan, tussen de twee suggestiestroken in, in plaats van rechts van de rijbaan.
Maar zelfs de fietssuggestiestrook in tegenrichting in de Nijsstraat heeft een gevaarlijke bijwerking, die een fietsster zelfs gemeld heeft aan ons gemeentebestuur ... Door de enkelrichting op de Wilfordkaai slaan heel wat automobilisten af naar links, van uit de Consciencestraat naar Nijsstraat. Hoewel het verkeersreglement in artikel 19.3.5° het volgende stelt ...
Citaat: |
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet:
...
5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, ... |
... zijn er toch heel wat automobilisten die hun afslag naar links veel te kort nemen ... "omdat er toch niemand uit de Nijsstraat kan uitkomen" ... behalve fietsers natuurlijk
Ik heb echt niet lang moeten wachten om deze foto te kunnen nemen, en het was om 13:48 uur, dus niet tijdens de spits! Er zullen bijgevolg heel wat automobilisten zijn die hun rijbeweging op deze foute wijze uitvoeren!
Deze fietssuggestiestrook in de Nijsstraat houdt dus eigenlijk een groot gevaar in voor fietsers op het kruispunt met de Consciencestraat. Daarom vroeg deze fietsster aan ons gemeentebestuur om ... paaltjes te plaatsen op het einde van de fietssuggestiestrook, tussen de fietssuggestiestrook en de rest van de rijbaan ... Maar wettelijk dat kan eigenlijk niet, want een fietssuggestiestrook maakt deel uit van de rijbaan. In feite wordt gevraagd om paaltjes te plaatsen in het midden van de rijbaan! (Maar je weet eigenlijk nooit hoe de gemeente Temse hierop zal reageren .)
Hier zou de oplossing erin kunnen bestaan, om geen fietssuggestiestrook aan te brengen in "tegenrichting", maar een echt eenrichtingsfietspad, afgebakend door twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Er is plaats genoeg in de Nijsstraat om een voldoende breed (minstens 1,75 meter) en van de rijbaan afgescheiden eenrichtingsfietspad aan te brengen. Op het einde van dat fietspad op het kruispunt met de Consciencestraat, kunnen dan wel paaltjes geplaatst worden tussen het fietspad en de rijbaan, want dat zijn twee onderscheiden delen van de openbare weg.
Het is de moeite om dit alles eens voor te leggen aan ons (nieuw?) gemeentebestuur . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-12-2020 09:58:30 Onderwerp: |
|
|
|
|
Nog een rare aanduiding als gevolg van de circulatie van het autoverkeer op de Wilfordkaai: je kunt het bijna niet zien, omdat het in de donkere schaduw staat van de scheldebrug.
Een onderbord, bedoeld om de voorrangsborden B1, B3, B5, B7, B9 en B15 aan te vullen (artikel 67.2 van het verkeersreglement), maar zonder voorrangsbord en met een rood streepje bovenaan, zoals op een aanwijzingsbord F45 (doodlopende weg)!
Men heeft fantasie in Temse ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|