|
Verder enkelrichting in de Kasteelstraat? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-10-2018 11:52:58 Onderwerp: |
|
|
|
|
Mijn bedenkingen over de parkeerplaatsen aan het zwembad in de Kasteelstraat heb ik hierboven al geformuleerd. Achteraf gezien, blijken de belangrijkste twee wel deze te zijn:
Citaat: |
- Sommige automobilisten zullen zelfs zo veel mogelijk trachten op de middenste rijloper te rijden, in plaats van zo dicht mogelijk tegen de rechterrand van de rijbaan, zoals artikel 9.3.1 van het verkeersreglement dat voorschrijft. Bij een tegemoetkomende fietser zullen die automobilisten niet of minder op de fietssuggestiestrook rijden langs hun rechterkant, en daardoor onnodig te dicht de fietser kruisen.
- De toegelaten snelheid blijft hier 50km/u, ondanks de smalle rijbaan en fietsers in beide richtingen. Vergeet niet dat motorvoertuigen niet over de parkeerplaatsen mogen rijden, maar op de rijbaan moeten blijven. De rijbaan ligt hier tussen de twee witte strepen van de parkeerplaatsen, die de "denkbeeldige rand" aanduiden van de rijbaan (zie artikel 75.2 van het verkeersreglement). Maar het zou mij niets verwonderen als autobestuurders toch over de parkeerplaatsen zouden rijden.
|
De maximum snelheid zou ook daar 30km/u moeten zijn om veiligheidsredenen.
Het blijkt evenmin een goed idee te zijn, om twee fietssuggestiestroken aan te brengen in een enkelrichtingstraat. Eén enkele fietssuggestiestrook voor de fietsers die in "tegenrichting" rijden is beter. Automobilisten worden dan meer naar de rechterkant van de rijbaan geleid, in plaats van naar het midden. Daardoor geven ze meer plaats aan de fietsers die in "tegenrichting" rijden.
Ook nog vergeten te vermelden: op 2 september 2018 is deze mail verstuurd naar de dienst mobiliteit van de gemeente:
Citaat: |
Dag ...,
Fietsersbond Temse krijgt allerlei opmerkingen van fietsers over de nieuwe verkeerssituatie in de Kasteelstraat aan het zwembad. Ik ben er zelf ook al doorgereden, zowel fiets als per auto, en het is toch wel zeer krap als er gelijktijdig fietsers en auto's rijden.
De gemiddelde breedte van de overblijvende rijbaan is nu 4,10m. Mijn auto is 2,10m breed, zijspiegels inbegrepen, en het is geen "dikke". Er zijn er die breder zijn tegenwoordig! Aangezien ik niet tot vlak tegen de geparkeerde auto's rijd, maar er toch zeker minstens 20cm tussen laat, rest er nog gemiddeld maximum 1,80m voor fietsers.
Aangezien ik een zijdelingse afstand van minstens één meter moet laten tussen de fietser en mijn auto (artikel 40ter, derde alinea van het verkeersreglement), rest er voor de fietser eigenlijk slechts 80cm. Daar is de afstand bij inbegrepen tussen de fietser en de geparkeerde auto's.
Vooral als er twee rijen auto's geparkeerd staan - en hopelijk kunnen ze binnen de lijntjes staan - zouden automobilisten moeten vertragen of zelfs stoppen bij tegemoetkomende fietsers, uit veiligheidsoverwegingen. Fietsers inhalen is in deze omstandigheden helemaal niet verantwoord.
Deze parkeerregeling brengt dus gevaren mee voor fietsers, en het is niet aanvaardbaar dat in die straat een snelheid van 50km/u wordt toegelaten. Hopelijk wordt dit snel aangepast en gedragen de automobilisten zich meer verantwoordelijk, vooral als er fietsers rijden.
Verder hoop ik dat dit een tijdelijke maatregel is, die zal opgeheven worden als de voorziene parking voor het zwembad langs de Rik De Rycklaan klaar is.
Met vriendelijke groeten,
... |
Hopelijk wordt er over nagedacht ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|