|
Aanpassing kruispunt Hoogkamerstraat |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-06-2022 18:40:58 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het kruispunt van de N16 met de Hoogkamerstraat is open gesteld voor alle verkeer. Het centrum van Temse is terug bereikbaar vanaf dit kruispunt, en vanaf het centrum van Temse kan via de Hoogkamerstraat opnieuw de N16 bereikt worden. Het kruispunt is nog niet helemaal afgewerkt, maar het is wel al "bruikbaar".
Waar fietsers de bypass naar Bornem moeten oversteken is de oversteekplaats ook uitgevoerd als een "echte" fietsoversteekplaats, met twee rijen grote witte vierkanten van een halve meter, zoals op de andere bypass aan de overkant van de N16.
Dit is die fietsoversteekplaats als je naar de N16 fietst, richting Sint-Niklaas.
Het doet mij genoegen dat het deze keer geen stippellijntje geworden is, zoals het vroeger was. In tegenstelling tot het stippellijntje, verplicht een "echte" fietsoversteekplaats immers om de bestuurders van motorvoertuigen voorzichtig te zijn (artikel 40ter van de wegcode). De fietsoversteekplaats ligt bovendien achter een zebrapad, waardoor fietsers "beschermd" kunnen oversteken als er toevallig juist een voetganger oversteekt .
Dit is dezelfde oversteek van de bypass naar Bornem vanuit de andere richting, dus als je de N16 overgestoken bent vanuit de richting Sint-Niklaas. Merk op dat voetgangers het fietspad moeten oversteken. Eigenlijk ontbreekt daar een zebrapad op het fietspad.
Na het oversteken van de bypass rij je links naar het fietspad langs de N16 en verder naar het kruispunt met de Gasthuisstraat, en rechts naar het fietspad langs de Hoogkamerstraat richting Temse centrum.
Ook de fietsoversteekplaats van het fietspad naar de Secretaris Generaal Boereboomstraat, dus over de bypass van de motorvoertuigen die van Sint-Niklaas komen en naar de Hoogkamerstraat richting Temse centrum rijden, is nu opnieuw aangeduid als een echte fietsoversteekplaats. Alle fietsoversteekplaatsen op bypassen op dit kruispunt zijn dus opnieuw "echte" fietsoversteekplaatsen geworden.
Fietsers moeten hier wel heel korte bochtjes nemen. Met een fietskar bijvoorbeeld is dat niet vanzelfsprekend.
Het fietspad langs de N16 is doorgemarkeerd over de Hoogkamerstraat, wat logisch en wettelijk verplicht is, omdat dit fietspad de voorrangsweg volgt. Maar wat niet klopt is het voorlopig verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) dat voor het fietspad staat. Het zijn niet de fietsers die daar voorrang moeten verlenen, maar de bestuurders op de rijbaan, als de verkeerslichten niet werken!
Het is wel spijtig dat fietsers altijd op het bedelknopje moeten drukken om groen licht te krijgen om de N16 over te steken. Bovendien zijn het alweer van die onooglijk kleine verzonken knopjes, die je in de winter met dikke handschoenen niet of zeer moeilijk kunt bedienen.
Het oversteken van de N16 zelf zou wel volledig conflictvrij zijn, omdat je enkel groen licht krijgt als de motorvoertiuigen vanuit Temse centrum groen licht hebben en enkel rechtdoor rijden of naar links afslaan. Er zou dus geen rechts afslaand gemotoriseerd verkeer zijn dat in conflict kan komen met fietsers of voetgangers die de N16 oversteken ... Maar dat lijkt niet te kloppen!
De fout hiervan ligt nochtans bij de bestuurders van de gemotoriseerde voertuigen, en deels bij het ontwerp van dit kruispunt.
Het begin van de bypass naar Bornem ligt nu namelijk veel verder van het kruispunt verwijderd dan vroeger. Vanuit de Smessstraat aan de overkant van de Hoogkamerstraat, waar het Shell tankstation zich bevindt, is de bypass naar Bornem nu veel moeilijker te bereiken.
Daarom gebeurt het nu geregeld dat bestuurders vanuit de Smesstraat aansluiten in de rechtse voorsorteerstrook van de Hoogkamerstraat, die bestemd is voor het rechtdoor rijdend verkeer. Het verkeerslicht aan de N16 boven die rijstrook vertoont immers enkel een rechte pijl omhoog. Maar bij groen licht slaan deze bestuurders toch rechtsaf richting Bornem, terwijl het gelijktijdig groen licht is voor overstekende fietsers en voetgangers.
Als je bovenstaande en onderstaande foto vergroot door erop te klikken, kun je duidelijk zien dat het verkeerslicht groen is voor fietsers (en voetgangers) die de N16 oversteken, terwijl deze lichte vrachtwagen met aanhangwagen naar rechts afslaat.
Volledig conflictvrij kruispunt?
Terloops:
- Ook langs deze kant staat foutief een voorlopige B1 voor het voorrangsfietspad langs de N16 bij het dwarsen van de Hoogkamerstraat.
- De "oversteekplaats" van de N16 kan niet aangeduid worden met een echte fietsoversteekplaats, omdat fietsers daar geen oversteekbeweging uitvoeren, maar de openbare weg van de Hoogkamerstraat volgen op het fietspad. Enkel een fietspadmarkering zou daar mogelijk zijn, maar die brengen wegbeheerders niet meer aan dwars over voorrangswegen. Daarom is daar het stippellijntje nog aangebracht.
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|