Geregistreerd op: 08 Jan 2009 Berichten: 701 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 02-03-2011 21:28:12 Onderwerp: Oude wetgeving
Aanvullend nog hierover gevonden op het internet; een citaat...
Het citaat kan je hier vinden.
"Als lid van het mtb team van de politie Mechelen, kan ik u laten weten dat ook onze fietsen zijn uitgerust met SPD pedalen, doch hierop hebben wij reflectors kunnen bevestigen dewelke er zonder problemen kunnen worden afgenomen. Doch dit is niet verplicht als het hier een echte MTB betreft. Voor de juiste wettekst zie hieronder.
1° Fietsers moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet verblindend vast licht of knipperlicht voeren. Vooraan moet het licht wit of geel zijn, achteraan rood.
Het rode achterlicht moet ‘s nachts, bij helder weer, zichtbaar zijn van op een afstand van 100 meter minimum.
2° De fietsen moeten altijd vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren.
Het lichtgevend gedeelte van de rode reflector moet afzonderlijk zijn van dit van het rode licht.
3° De pedalen van fietsen moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflecoren.
4° De fietsen moeten altijd een zijdelingse signalisatie voeren bestaande uit :
* ofwel een witte retro-reflecterende strook in de vorm van een doorlopende cirkel langs elke kant van de band van het voor- en achterwiel.
* ofwel, op elk wiel ten minste twee gele of oranje reflectoren met dubbel front, vast bevestigd aan de spaken en symmetrisch aangebracht.
* ofwel de combinatie van de twee voornoemde types.
5° Behalve wanneer ermee gereden wordt tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, zijn de reflectoren vooraan en achteraan, de reflectoren op de pedalen en de zijdelingse signalisatie niet verplicht voor:
a) de fietsen die uitgerust zijn met wielen met een diameter van ten hoogste 500 mm banden niet inbegrepen.
b) de fietsen die uitgerust zijn met een koersstuur alsook met banden met een doorsnede van ten hoogste 25 mm, en die, daarenboven, geen bagagedrager achteraan hebben.
c) de alle-terreinen-fietsen, uitgerust met banden met een minimumsectie van 38 mm voor de wielen met een diameter van 650 mm en van 32 mm voor de wielen met een diameter van 700 mm, met minimum 2 versnellingsraderen bediend vanaf het stuur en die daarenboven geen spatborden en geen bagagedrager achteraan hebben.
De fietsen, bedoeld onder b) en c) moeten evenwel vooraan een witte reflector en achteraan een rode reflector voeren wanneer ze met ten minste één spatbord uitgerust zijn." _________________ Forumbeheerder
* reflectoren
...
o aan weerszijden van de pedalen wit of geel
Wat zegt immers de wegcode :
Citaat:
[size=15]Artikel 82. Rijwielen en hun aanhangwagens
82.1. Lichten en reflectoren
82.1.1.
...
3° De pedalen van fietsen moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflecoren.
... ja, in de wegcode op het internet staat "reflecoren" ...
...maar er staat niet dat aan weerszijden van de pedalen reflectoren moeten zijn (bij een ligfiets bijvoorbeeld zou dat geen enkele zin hebben: daar moeten de reflectoren helemaal anders gemonteerd worden om effect te hebben), en de reflectoren moeten geel of oranje zijn, niet wit.[/size]
Eerste bericht aangepast, Jozef... _________________ Forumbeheerder
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6219 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 25-10-2015 20:45:15 Onderwerp:
In de nieuwe Omroeper van woensdag 21 oktober 2015 stond dit "nieuws van de lokale politie" (klik om te vergroten):
Dat is een lovenswaardig initiatief met de donkere dagen op komst. Je ziet soms fietsers rijden in het donker, met donkere kledij, met kapotte, vuile of ontbrekende reflectoren en vrijwel zonder verlichting. De meeste, nadenkende fietsers trachten zo goed mogelijk zichtbaar te zijn en op te vallen als het duister wordt, maar jammer genoeg zijn er altijd onverstandige uitzonderingen. Een herinnering is voor sommigen altijd nodig!
Het is zelfs bijna allemaal juist wat de politie zegt ... bijna . Bij de verplichte uitrusting staat immers:
Citaat:
Gele of oranje reflectoren aan weerszijden van elke pedaal
Nu zul je mij niet horen zeggen dat het geen nut heeft ... bij een "zitfiets". Als je op een zitfiets rijdt, zorgen uw voeten ervoor dat de trappers horizontaal staan, en dat de reflectoren op die trappers bijgevolg vertikaal staan. Op die wijze kunnen die reflectoren het licht weerkaatsen, zowel naar voor als naar achter. Maar kwestie van verplichting staat dit in het artikel 82.1.1.3° van het verkeersreglement :
Citaat:
82.1.1.
...
3° De pedalen van fietsen moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflectoren.
82.1.2.
...
5° De pedalen van de drie- en vierwielers moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflectoren.
Dat dus voor die andere rijwielen die geen fietsen zijn.
Ik lees nergens dat gele of oranje reflectoren "aan weerszijden van elke pedaal" moeten staan. Welk nut zou dat trouwens hebben, bijvoorbeeld op een ligfiets? Als je op een ligfiets rijdt, zorgen uw voeten ervoor dat de trappers vertikaal staan, en dat de reflectoren op die trappers bijgevolg horizontaal zullen staan, waardoor ze enkel nog het licht kunnen weerkaatsen van ... de straatverlichting. Omhoog dus ... Om het licht horizontaal te kunnen weerkaatsen, moeten de reflectoren op de trappers van een ligfiets 90° verdraaid worden tegenover de trappers van een zitfiets. Bovendien kunnen de reflectoren op de trappers van een ligfiets alleen weerkaatsen naar voor. Weerkaatsen naar achter is onmogelijk, want de voeten van de berijder zitten in de weg.
Op mijn ligfiets heb ik dat als volgt opgelost:
Eén reflector op elke trapper, in hetzelfde vlak als de trapper. Door het gewicht van de reflectoren hangen de trappers altijd in de goede stand om de voeten er op te zetten. Alleen op deze wijze weerkaatsen ze het licht van tegenliggers. Dat zou niet gebeuren als de reflectoren op de "normale" plaats op de trappers zouden bevestigd zijn, aan weerszijden van elke pedaal.
Voor sommige rijwielen met drie of vier wielen is het artikel 82.1.2.5° van het verkeersreglement echt zinloos. Denk bijvoorbeeld aan een velomobiel, een driewieler waarbij je de trappers zelfs niet kunt zien, ...
... of aan een bierfiets. ...
... Welk licht zal deze vierwieler weerkaatsten door de reflectoren op al die trappers?
(Aanpassing op 03-01-2016: Nieuwe host voor bierfiets.)
(Aanpassing op 21-05-2020: Nieuwe host voor velomobiel.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 21-05-2020 08:57:25; in totaal 2 keer bewerkt
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6219 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 29-10-2015 20:39:39 Onderwerp:
Op woensdag 21 oktober 2015 stond er nieuws van de lokale politie in de nieuwe Omroeper, in verband met de fietsverlichting. Een week later op woensdag 28 oktober stond dit in Het Nieuwsblad:
Een verwittigd mens is er nog altijd twee waard ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6219 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 01-04-2016 09:28:30 Onderwerp:
Ook in Info Temse, het driemaandelijks informatieblad van het gemeentebestuur, plaatst de dienst mobiliteit in december 2015 een artikeltje over de verlichting van fietsers.
Het lijkt verdacht veel op wat er stond op woensdag 21 oktober 2015 in de nieuwe Omroeper. Het bevat dan ook dezelfde onjuistheid die hier wordt verklaard. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6219 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 21-05-2020 08:15:14 Onderwerp:
Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van woensdag 20 mei 2020 (klik om te vergroten).
Een bepaald soort van fietsers lijkt nog altijd niet te weten dat een fietsbel wettelijk verplicht is op alle soorten van rijwielen. Dit staat in artikel 82.2 van het verkeerseglement :
Citaat:
82.2. Geluidstoestel.
De rijwielen moeten uitgerust zijn met een geluidstoestel dat uit een bel bestaat die kan gehoord worden van op een afstand van 20 meter.
Veel duidelijker kan het toch niet?
Nu komt het er nog op aan, om deze bel behoorlijk te leren gebruiken, en dat staat in artikel 33 van het verkeersreglement :
Citaat:
Artikel 33. Gebruik van geluidstoestellen
33.1. Het is verboden andere toestellen voor het geven van geluidssignalen te gebruiken dan die welke voorzien zijn in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.
33.2. Geluidssignalen moeten zo kort mogelijk zijn. Zij zijn enkel toegelaten om een noodzakelijke waarschuwing te geven ten einde een ongeval te voorkomen en, buiten de bebouwde kommen, wanneer men een bestuurder die men wil inhalen moet waarschuwen.
33.3. Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, behalve bij dreigend gevaar, moeten de geluidssignalen vervangen worden door het kortstondig en afwisselend aansteken van de grootlichten en de dimlichten.
De wet zegt dus niet, zoals in het krantenartikel staat, dat je de bel moet gebruiken om andere mensen te waarschuwen. Het is daarentegen enkel toegelaten om de bel te gebruiken, ofwel om een noodzakelijke waarschuwing te geven om een ongeval te voorkomen, ofwel wanneer men iemand moet waarschuwen die men wil inhalen. En dat laatste enkel buiten de bebouwde kom!
Het komt er natuurlijk een beetje op aan, om andere fietsers en wandelaars niet nodeloos te laten schrikken. Bel dus tijdig en niet overbodig. Houd wat rekening met de omstandigheden, en niet zoals in het artikel staat: "wanneer je zwakke weggebruikers zoals kinderen voor je ziet". Sinds wanneer zijn kinderen immers zwakke weggebruikers Is het niet voldoende om te schrijven "wanneer je kinderen voor je ziet"?
Uit artikel 33.1 volgt dat er bijvoorbeeld geen toeters mogen gebruikt worden, en artikel 33.3 van het verkeersreglement toont aan, dat het verkeersreglement oorspronkelijk alleen voor automobilisten was gemaakt. De andere weggebruikers waren aanvankelijk van geen tel. Dit is daar nog een overblijfsel van . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6219 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 02-12-2020 19:10:40 Onderwerp:
In de nieuwe Omroeper van woensdag 2 december 2020 staan de jaarlijkse raadgevingen van de politie in verband met het fietsen in het donker (klik om te vergroten).
Die raadgevingen zijn altijd lovenswaardig, maar wat de "verplichte uitrusting" betreft, maakt de politie van Kruibeke/Temse elk jaar dezelfde fout, ook dit jaar. Volgens de politie moeten "gele of oranje reflectoren aan weerszijden van elke pedaal" staan. Dat staat evenwel niet in het verkeersreglement! Dan staat het veel juister op de folders die we uitdeelden tijdens onze verlichtingsactie.
82.1.1.
...
3° De pedalen van fietsen moeten altijd voorzien zijn van gele of oranje reflectoren.
Er staat bijvoorbeeld nergens vermeld, dat die reflectoren aan weerszijden van elke pedaal moeten staan. Er staat evenmin ergens vermeld dat elke pedaal twee reflectoren moet hebben. Als dat echt zou moeten, dan zou men de tekst geschreven hebben zoals bij de reflectoren in de wielen. Dat moeten er wel degelijk minstens twee zijn in elk wiel volgens artikel 82.1.1.4° van het verkeersreglement :
Citaat:
82.1.1.
...
4° De fietsen moeten altijd een zijdelingse signalisatie voeren bestaande uit:
ofwel een witte retro-reflecterende strook in de vorm van een doorlopende cirkel langs elke kant van de band van het voor- en achterwiel.
ofwel, op elk wiel ten minste twee gele of oranje reflectoren met dubbel front, vast bevestigd aan de spaken en symmetrisch aangebracht.
ofwel de combinatie van de twee voornoemde types.
Bij de tweede 'ofwel' staat wel degelijk "op elk wiel ten minste twee gele of oranje reflectoren ...". Iets gelijkaardigs staat er niet bij de pedalen.
Alle reflectoren op fietsen moeten trouwens aan nog andere voorwaarden voldoen om in orde te zijn met het verkeersreglement, en daar spreekt de politie niet van. Zo staat bijvoorbeeld in het artikel 82.1.4.3° :
Citaat:
82.1.4.
...
3° De reflectoren mogen geen driehoekige vorm hebben. Zij moeten vast zijn aangebracht in een vlak, loodrecht op de lengteas van het rijwiel.
Als ik de reflectoren op de pedalen van mijn ligfiets zou aangebracht hebben op de "normale" wijze, dan zouden ze niet voldoen aan deze laatste voorwaarde!
Het verkeersreglement is nog niet zo dom geschreven! Daar is bij nagedacht! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6219 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 09-01-2021 14:14:02 Onderwerp:
Tegenwoordig lijken nogal wat fietsers en bestuurders van speed pedelecs graag te pochen met hun felle LED-verlichting, door die zodanig te richten dat ze recht in de ogen van tegenliggers schijnt.
Verlichting in het donker is een wettelijke verplichting voor alle rijwielen en bromfietsen. Maar ... het is eveneens een wettelijke verplichting dat deze verlichting niet verblindend is!
Zowel in artikel 82.1.1 voor fietsers, als in artikel 82.1.2 voor andere rijwielen, staat in het verkeersreglement :
Citaat:
... moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, vooraan en achteraan een niet verblindend vast licht of knipperlicht voeren. ...
...
De grootlichten moeten echter gedoofd en door de dimlichten vervangen worden :
a) bij het naderen van een tegemoetkomende weggebruiker, op de nodige afstand opdat deze laatste zijn weg gemakkelijk en zonder gevaar zou kunnen voortzetten, ...
Elke fietser weet hoe vervelend het is om een andere fietser met een verblindende koplamp tegemoet te rijden in het donker.
En het is algemeen bekend, dat de politie geregeld controleert en verbaliseert op werkende fietslichten, maar nooit op verblindende fietslichten. Hoewel dit laatste even goed in de wegcode staat.
Wat je moet doen om toch een fietslicht te hebben, dat de rijweg goed verlicht zonder tegenliggers te verblinden, kun je vinden op deze website van onze collega's van de Nederlandse Fietsersbond. Je vindt er dit filmpje met raadgevingen.
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6219 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 01-02-2024 17:30:15 Onderwerp:
Het is hierboven al vermeld dat fietsers een niet verblindend licht moeten voeren bij duisternis. Maar toch weten sommige fietsers dat blijkbaar niet. Het is nochtans zeer gemakkelijk om zelf even te controleren of de koplamp van je fiets goed afgesteld staat.
Dit stond daarover te lezen in Het Nieuwsblad van donderdag 1 februari 2024 (klik om te vergroten).
Fietskoplampen met een LED-verlichting kunnen de rijweg heel goed verlichten en zijn bijgevolg veiliger voor fietsers dan de 'ouderwetse' fietsverlichtingen met gloei- of halogeenlamjes. Maar als die koplampen zodanig zijn afgesteld dat ze de andere weggebruikers verblinden, vormen ze eerder een gevaar in het verkeer. Bovendien wordt de rijweg minder goed verlicht als de koplamp te hoog afgeregeld is.
Het is dus nutteloos en gevaarlijk om met een verblindende fietsverlichting te rijden.
Wanneer komt er eens een actie of een politiecontrole tegen verblindende fietsverlichtingen? Het is immers een overtreding van het artikel 82.1.1.1° of 82.1.2.1° van het verkeersreglement, naargelang of je met een tweewieler of een meerwieler rijdt. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6219 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 06-03-2024 17:57:33 Onderwerp:
Wanneer je fietst bij duisternis of bij mist, dan moet je een verlichting hebben. Vooraan wit of geel, achteraan rood. De lichten mogen zelfs knipperen. Dat staat in de wegcode. Wetenschappelijk onderzoek heeft nu bewezen, dat je zelfs beter opvalt met een knipperende verlichting. Dit stond daarover te lezen in Het Nieuwsblad van woensdag 6 maart 2024 (klik om te vergroten).
Persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan een wit licht vooraan dat niet knippert, en dat de weg voor mij constant en goed verlicht. Achteraan is dat minder belangrijk. Daar kan een knipperend rood licht beter opvallen dan een constant brandend licht, maar het kan ook hinderlijk zijn om achter knipperende lichten van andere fietsers te fietsen.
Op goed verlichte wegen speelt dat waarschijnlijk heel weinig rol. Enkel op wegen zonder of met weinig verlichting zal een knipperend achterlicht wel beter opvallen voor achterliggers.
Maar het is vooral belangrijk dat je een goede verlichting hebt op de fiets, want nog altijd zie ik veel te veel fietsers rijden met een verblindend voorlicht ofwel helemaal zonder licht of met een lichtje dat nauwelijks zichtbaar is ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Belangrijk om mee te geven: dit krantenartikel is volledig fout. Dit is het paper waarop het krantenartikel gebaseerd is. Wanneer men dit effectief leest, leert men dat een knipperend achterlicht geen voordeel biedt bij snellere of meer accurate detectie dan een vast licht of adaptief licht. Enkel bij het inschatten van de afstand zou misschien een klein voordeel zijn. ("Experiment 1 revealed that drivers were quicker to detect the cyclist's presence in all rear cycle light conditions relative to the no light condition, but there were no differences in speed or accuracy across rear light conditions")
Daarnaast blijkt in dit paper het zo te zijn dat het gebruik van lichten overdag geen meerwaarde biedt. Dit druist wel in tegen de conclusies van ander onderzoek, waar men wel een voordeel ziet ("In Experiment 1, contrary to our predictions, while drivers were quicker to detect the presence of a cyclist relative to their absence, there were no differences between the cycle light conditions in terms of the drivers’ accuracy or response times. This contradicts previous research which suggests that cycle lights increase the cyclist’s visual conspicuity in daytime hours (Edewaard et al., 2019, Edewaard et al., 2020, Fotios and Castleton, 2017). However, Edewaard et al. (2019) found no difference in the ability of various rear cycle light configurations to quicken participants’ initial fixations on a cyclist. The authors suggested that this may be because their participants were able to detect the shape of the entire cyclist from a distance in daylight in the absence of rear cycle lights. This may be the case for the current findings too but given the evidence for the effectiveness of cycle lights for decreasing collisions during daytime hours (Lahrmann et al., 2018, Madsen et al., 2013), it may still be prudent for cyclists to use rear cycle lights during daylight hours, to increase their conspicuity to motorists")
Helaas hebben deze journalisten weinig kaas gegeten van 'wetenschappelijke' berichtgeving.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6219 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 08-03-2024 13:52:37 Onderwerp:
Dank voor deze zeer nuttige verduidelijking. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6219 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 30-10-2024 18:43:49 Onderwerp:
Zoals elk jaar wordt het vanaf einde oktober veel vroeger donker. Het is bijgevolg nodig om tijdig voor- en achterlicht van de fiets aan te zetten om goed gezien te worden door andere weggebruikers. In Hamme en Waasmunster worden fietsers daartoe gemotiveerd met een aanduiding op het wegdek. Dit stond daarover in Het Nieuwsblad van woensdag 30 oktober 2024 (klik om te vergroten).
Eigenlijk zou dit overbodig moeten zijn, maar sommige fietsers blijken er zich niet van bewust te zijn hoezeer ze zichzelf in gevaar brengen door onverlicht of slecht verlicht rond te rijden.
Het is zelfs aan te raden om altijd met de verlichting aan te fietsen om vlugger gezien te worden en beter op te vallen in het verkeer.
Zorg er ook voor dat je geen tegenliggers verblindt! Bij heel wat fietsen staat de koplamp immers te hoog afgesteld, waardoor ze niet het wegdek voor de fiets verlicht maar wel het aangezicht van alle tegenliggers . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum