Het is nu 28-03-2024 12:53:01
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Waar zijn de wettig verplichte fietsoversteekplaatsen?

    -> Buiten Temse Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-03-2016 11:57:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Niet alleen wij, en de Fietsersbond van Gent protesteert tegen de huidige inrichting van rotondes door het AWV. In Sint-Niklaas komen verschillende groepen in opstand tegen de gevaarlijke toestanden voor fietsers aan rotondes van het AWV, zoals blijkt uit dit artikel uit de Gazet van Antwerpen van vrijdag 18 maart 2016 (klik om te vergroten).



Het AWV beweert: "De herinrichting van de rotonde met vrijliggende fietspaden is de standaardoplossing voor rotondes uit het Fietsvademecum." Dat is echter niets minder dan een grove leugen!

In het Vademecum Fietsvoorzieningen staat immers in hoofdstuk 4.6.4.1 (Fietsen op de rotonde) onder 'vrijliggend fietspad met fietsers uit de voorrang' als vijfde punt bij 'signalisatie' op pagina 67:
"Markering van een fietsoversteekplaats op elke in- en uitrit met witte blokken."

En dat is nu juist wat het AWV weigert te doen: die fietsoversteekplaatsen markeren op elke in- en uitrit met witte blokken.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-09-2018 18:01:29    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Sinds de vorige post is twee jaar verstreken, en ondertussen markeert het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de plaats waar fietsers een rijbaan oversteken op een rotonde op alweer een andere wijze. Maar daarover later meer. De manier van AWV om rotondes te ontwerpen levert vooral gevaar op voor fietsers. Dat mag blijken uit de volgende krantenartikels:

Op dinsdag 4 september 2018 in Het Nieuwsblad:



Belangrijk detail: "Het ongeval veroorzaakte de nodige verkeershinder". Ik weet niet of die verkeershinder 'nodig' mag genoemd worden, maar ik weet wel dat dergelijke ongevallen kunnen vermeden worden met een beter en logischer ontwerp van rotondes (zie verder). Dan zou deze 'nodige' verkeershinder gelijktijdig vermeden worden!

De dag daarna, op woensdag 4 september 2018 in Het Nieuwsblad:



En op dezelfde dag, in dezelfde krant, alsof het bericht van gisteren al niet erg genoeg was:



En ja, "Op de rotonde moeten fietsers voorrang verlenen aan het autoverkeer", staat in het middenste van bovenstaande krantenartikels. Hoe onlogisch dat ook is! Het afgescheiden fietspad volgt toch de rotonde, en de rotonde is zelf toch de voorrangsweg, of niet? Op alle voorrangswegen hebben fietspaden hetzelfde voorrangsregime als de rijbaan, behalve ... op rotondes. Daarom moet op rotondes immers een bos aan voorrangsborden geplant worden, om die voorrang van het fietspad "om te draaien" ten nadele van fietsers op het fietspad, ten voordele van het gemotoriseerd verkeer op de rijbaan! Wettelijk kan dat perect, want verkeerstekens gaan boven verkeersregels, zoals artikel 6.2 van het verkeersreglement het zegt. De verkeersregels zeggen iets anders over voorrang, maar ... wie kent die nog?

Aan voetgangers die oversteken op het zebrapad, dat vlak naast de plaats ligt waar fietsers oversteken, moet wel voorrang verleend worden. Wat moeten fietsers doen, als ze komen aangereden terwijl voetgangers oversteken en het autoverkeer gestopt is? Voor alle veiligheid remmen en wachten tot de gestopte auto's opnieuw vertrokken zijn?

Over het 'tegenwoordige ontwerp' van deze rotondes, zoals deze rotonde aan het zwembad van Sint-Niklaas, de rotonde op de Ster in Sint-Niklaas, en vrijwel alle andere rotondes met afgescheiden fietspaden, zal ik binnenkort ook wel eens een boompje opzetten op dit forum, zoals over de verdwenen fietspadmarkeringen over voorrangswegen. Dit ontwerp heeft namelijk eveneens alles te maken met een zeer eigenaardige interpretatie van de voorrangsregels door het Agentschap Wegen en Verkeer en andere organisaties die zich met "verkeersveiligheid" bezig houden, maar dan enkel en alleen vanuit een standpunt dat zich bevindt achter de voorruit van een auto!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 06-09-2018 08:54:10    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zeer juist Jozef. Het is een regelrechte schande hoe de fietser wordt achteruit gesteld en in gevaar gebracht op rotondes en oversteekplaatsen. Is iemand in gevaar brengen geen misdrijf? Kunnen we AWV niet vervolgen? Wat je aankondigt in de laatste alinea zeker doen!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-09-2018 19:50:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
... Daarom moet op rotondes immers een bos aan voorrangsborden geplant worden, om die voorrang van het fietspad "om te draaien" ten nadele van fietsers op het fietspad, ten voordele van het gemotoriseerd verkeer op de rijbaan! Wettelijk kan dat perect, want verkeerstekens gaan boven verkeersregels, zoals artikel 6.2 van het verkeersreglement het zegt. ...
...
(Zie hierboven.)

Volgens mij volstaat het nochtans niet dat op het fietspad omgekeerde driehoekjes en haaientandjes geplaatst worden, om de voorrang van fietsers "om te draaien". Wat zegt de wegcode hierover?

Dit staat in artikel 19.2.1°, vierde alinea van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.

Als een bestuurder de rotonde verlaat, verlaat hij tevens de voorrangsweg. Aangezien dat een richtingsverandering is, geldt eveneens het artikel 19.4 van het verkeersreglement Lees :
Citaat:
19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.

Als de bestuurder tijdens zijn richtingverandering bijvoorbeeld over een fietspadmarkering moet rijden, dan volgen de gebruikers van dat fietspad een ander deel van dezelfde openbare weg die de andere bestuurder verlaat. Aan de gebruikers van het fietspad moet dan voorrang verleend worden.

Maar ... Wat als op dat fietspad toch een B1 of een B5 staat? Of als er bovendien zelfs geen fietspadmarkering is aangebracht? Of als er een andere, onwettige wegmarkering is aangebracht?

Dat voorrangsbord B1 of B5 is dan uiteraard geldig voor de gebruikers van het fietspad, dus moeten ze voorrang verlenen aan de bestuurders op de rijbaan. Maar ... de bestuurders op de rijbaan mogen geen besluiten trekken uit verkeerstekens die niet voor hen bestemd zijn! Als dus op de rijbaan, na het verlaten van de rotonde, geen voorrangsbord B9 of B15 staat, om aan te duiden dat de bestuurders op de rijbaan op een voorrangsweg rijden, mogen ze er niet van uitgaan dat andere bestuurders hen voorrang moeten verlenen! Die voorrangsborden B9 of B15 staan daar vrijwel nooit! Aangezien daar dan geen andere voorrangsregel van toepassing is, geldt voor de bestuurders op de rijbaan wettelijk .... de voorrang van rechts. Ze moeten dus op hun beurt voorrang verlenen aan fietsers die van rechts komen op een fietspad.

De voorrangsborden, om de voorrang van fietsers "om te draaien", kunnen dus wettelijk voor dubbelzinnige toestanden zorgen!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 07-09-2018 12:57:09    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

knap werk Jozef.
Het is bijna ' juridisch ' werk. Dit is correct en noodzakelijk ... maar voor dagelijks gebruik en voor de ' gewone mens ' wel nogal ingewikkeld hé? Daarom mogen we eisen dat de overheid zorgt voor zo eenvoudig mogelijke, zo duidelijk mogelijke en zo logisch mogelijke regelgeving op de weg.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen


Berichten van afgelopen:   

    -> Buiten Temse

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005