|
Waarom zigzaggen fietsers over rotondes? |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-01-2017 16:01:23 Onderwerp: Waarom zigzaggen fietsers over rotondes? |
|
|
|
|
In Temse heeft het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen (nog) geen rotondes aangelegd, maar in Sint-Niklaas wel. Ik heb over die rotondes al gereclameerd over de ontbrekende fietsoversteekplaatsen, voorlopig zonder resultaat. Maar dat is nog niet helemaal uitgevochten .
Maar dat is nog niet alles. Op die rotondes worden de fietspaden tussen de rijbanen dikwijls schuin aangelegd, waardoor fietsers zowat al zigzaggend rond de rotonde moeten rijden, in plaats van in een vloeiende rondgaande beweging. Dat is duidelijk merkbaar aan de rotonde in de nabijheid van het zwembad van Sint-Niklaas, ...
... en aan de rotonde op de Ster in Sint-Niklaas.
Je kunt je afvragen waarom dat zo uitgevoerd wordt. Sylvie Syryn, de woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen, heeft in de pers verklaard dat dit zo gedaan wordt om ... het oogcontact tussen fietsers en automobilisten te verbeteren. Hoe fietsonkundig kun je wel zijn? Is er bij het AWV wel iemand die al eens met een fiets door het dagelijks verkeer rijdt?
Daarom heb ik op 10 januari 2017 onderstaande mail naar het AWV Oost-Vlaanderen gestuurd. Deze mail is tevens als kopie verstuurd naar de Fietsersbondsafdelingen van Sint-Niklaas en Gent, en naar onze nationale Fietsersbond.
Citaat: |
Geachte,
Tegenwoordig worden rotondes door het Agentschap Wegen en Verkeer zodanig ontworpen, dat fietsers daar al zigzaggend moeten rond rijden, doordat de stukjes fietspad tussen de rijbanen dikwijls schuin zijn aangelegd, zoals aan deze rotonde in de nabijheid van het zwembad van Sint-Niklaas.
Uw woordvoerder heeft in de pers verklaard dat dit zo uitgevoerd wordt om een beter oogcontact te krijgen tussen fietsers en automobilisten...
Als dat de reden is, verliest u dan niet uit het oog dat een fietser niet met zijn hele fiets hoeft te draaien om een beter oogcontact te krijgen, maar dat het volstaat dat hij enkel zijn hoofd draait? Zou het dan niet logischer zijn om eerder de rijbaan schuin naar het fietspad aan te leggen, aangezien een automobilist voor een goed oogcontact meestal gehinderd wordt door de dikke zijstijlen van de voorruit van zijn auto?
In plaats van de veiligheid te dienen, wordt door het schuine fietspad de aandacht van fietsers afgeleid om de nodige stuurbewegingen uit te voeren. Dat is vooral het geval wanneer dat schuine fietspad afgeboord wordt met hoge boordstenen zoals aan deze rotonde op de Ster in Sint-Niklaas.
Dan moet een fietser bovendien nog uitkijken om de boordstenen te vermijden, ten koste van het oogcontact!
Ik veronderstel dat de ontwerpers van dergelijke ondingen zelf nog nooit met een fiets in het verkeer gereden hebben en bijgevolg geen ondervinding hebben over oogcontact en waarop een fietser nog allemaal moet letten om overeind te blijven.
Mag ik vragen om u beter in te leven als fietsende weggebruiker alvorens nog dergelijke, of andere onnodige en zelfs gevaarlijke ontwerpen te aanvaarden en uit te voeren?
Met vriendelijke groeten,
Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse |
Ik vraag mij af of hierop zal gereageerd worden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-01-2017 17:15:14 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft geantwoord
Citaat: |
Op 26 januari 2017 om 15:44 schreef AWV, Wegen_Oostvlaanderen <wegen.oostvlaanderen@mow.vlaanderen.be>:
Geachte
Wij hebben uw melding van 10/1/2017 over de nieuwe rotondes op de N70 in Sint-Niklaas goed ontvangen.
De rotondes ter hoogte van Ster en zwembad werden heraangelegd met vrijliggende fietspaden uit de voorrang. Om deze voorrang af te dwingen en om het oogcontact tussen de fietsers en automobilisten te bevorderen, worden de opstelplaatsen ietwat schuin aangelegd.
De boordstenen welke het fietspad afboorden ter hoogte van de rotonde Ster zorgen ervoor dat deze oversteekplaatsen niet overrijdbaar zijn voor automobilisten.
Wij willen u graag bedanken voor uw bezorgdheid over de weginfrastructuur en de veiligheid van de weggebruikers en hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groeten,
Stefanie Vandenheede
Coördinator klachten en meldingen
AGENTSCHAP
WEGEN & VERKEER
Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen
T. 09 276 26 07
Koningin Maria Hendrikaplein 70 bus 81, 9000 Gent |
Hun antwoord is wel vriendelijk, maar dat de rotondes heraangelegd zijn met vrijliggende fietspaden uit de voorrang, doet niets terzake. Daarover ging mijn opmerking niet. Maar daar wil ik het later nog wel eens over hebben. Over de ontbrekende fietsoversteekplaatsen ben ik trouwens ook nog niet uitgepraat. Ik heb dus een antwoordje verstuurd, Dat eveneens doorgestuurd is naar de Fietsersbond van Sint-Niklaas, van Gent (die zijn ook niet gelukkig met dergelijke rotondes) en naar onze nationale Fietsersbond, zoals ook met het oorspronkelijk bericht gedaan is.
Citaat: |
Geachte,
Ik dank u voor uw antwoord en uw informatie, maar het raakt kant noch wal.
Ik weet dat de rotondes heraangelegd zijn "met vrijliggende fietspaden uit de voorrang". Daarover ging het niet, hoewel ik het daar een andere keer wel eens over wil hebben ...
Wat wel ter zake doet, is dat de "iewat schuine opstelplaatsen" voor fietsers aangelegd worden om "het oogcontact tussen de fietsers en automobilisten te bevorderen" en om "de voorrang af te dwingen".
- Over dat oogcontact schreef ik reeds in mijn oorspronkelijke opmerking: het zou dan logischer zijn om eerder de rijbaan schuin naar het fietspad aan te leggen, aangezien een automobilist voor een goed oogcontact meestal gehinderd wordt door de dikke zijstijlen van de voorruit van zijn auto. Een fietser daarentegen hoeft enkel het hoofd te draaien, niet de volledige fiets. Het zicht van een fietser wordt niet gehinderd door zijstijlen aan een voorruit. Voor fietsers hoeft dat niet schuin aangelegd te worden.
- Een zigzaggende oversteek van de in- en uitrit van de rotonde is trouwens helemaal niet volgens de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen (hoofdstuk 4.6.4.1). Daar staat dat het fietspad de in- en uitrit van de rotonde haaks kruist bij vrijliggende fietspaden met fietsers uit de voorrang. Een zigzaggend fietspad dat fietsers schuin naar de in- of uitrit leidt, maakt een haakse oversteekbeweging onmogelijk. Bovendien zou de oversteek bij voorkeur op een afstand van ongeveer 10 meter van de rotonde moeten gebeuren. De vrijliggende fietspaden aan het zwembad en de Ster liggen op een afstand die eerder geschikt is voor vrijliggende fietspaden met fietsers in de voorrang.
- Wat het "afdwingen van voorrang" betreft: als dat de nieuwe rijstijl van de automobilisten moet worden, aanbevolen door het Agentschap Wegen en Verkeer, dan ziet het er niet goed uit voor de veiligheid op onze wegen, vooral niet voor fietsers. Volgens onze Belgische wegcode moet voorrang verleend worden (artikel 12 en andere artikels van de wegcode). Voorrang afdwingen is het recht van de sterkste, of het recht van de jungle invoeren in het verkeer. In dit geval zijn het de fietsers die voorrang moeten verlenen. Maar omdat het fietspad zo dicht tegen de rotonde ligt, vertragen of stoppen de automobilisten zelfs dikwijls als ze merken dat fietsers gaan oversteken, hoewel ze dat niet moeten doen. Het aanbrengen van dergelijke voorzieningen om de voorrang af te dwingen lijkt dus eerder ongepast en in te druisen tegen de verkeersmentaliteit van heel wat automobilisten, die meer voorzichtigheid en respect tonen tegenover fietsers.
Verder stelt u dat "de boordstenen die het fietspad afboorden ter hoogte van de rotonde Ster ervoor zorgen dat deze oversteekplaatsen niet overrijdbaar zijn voor automobilisten".
Waarom zou een automobilist in 's hemelsnaam over die oversteekplaats over de middenberm rijden aan een rotonde? Gebeurt dat misschien geregeld op de rotonde aan het zwembad, waar het fietspad niet afgeboord is met boordstenen?
En als een automobilist dat toch zou willen doen, dan zal dat niet langs het fietspad gebeuren. Daar staan immers verkeersborden en wegwijzers in de weg. Dan zal dat eerder langs het voetpad plaats vinden! Daar is het mooi vlak aangelegd, zonder verkeersborden of wegwijzers, zonder hinderende of gevaarlijke boordstenen waarover voetgangers zouden kunnen struikelen.
Bovendien blijft een boordsteen van een tiental centimeter hoogte nog altijd vlot overrijdbaar voor een auto, zeker met een schuine oprit naar die boordsteen zoals op de Ster!
Die schuin geplaatste boordstenen zijn enkel en alleen hinderlijk en gevaarlijk voor fietsers. Het schuine stuk fietspad is een bijkomende, onnodige afleiding voor fietsers tijdens het oversteken. Als fietsers al hun aandacht nodig hebben voor het oogcontact met het gemotoriseerd verkeer op de rijbaan, is het totaal verkeerd om dezelfde fietsers gelijktijdig te dwingen om onnodige stuurbewegingen uit te voeren en om boordstenen in de weg te leggen die ze moeten vermijden.
Ik hoop nog altijd dat het Agentschap Wegen en Verkeer zich in de toekomst beter kan inleven als fietsende weggebruiker bij het ontwerpen en aanleggen van fietsvoorzieningen.
Met vriendelijke groeten,
Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse |
Benieuwd of hier nog reactie op zal komen ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-02-2017 11:03:19 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ten oosten van de rotonde aan de Ster in Sint-Niklaas, richting Beveren dus, is de N70 heringericht gelijktijdig met de aanlag van die rotonde. Daar is nu tot aan de Kwakkelhoekstraat, waar ook een rotonde is aangebracht, een middenberm aangebracht. Daardoor kunnen auto's geen rechtsomkeert maken, of de overkant van de rijbaan bereiken, zonder een omweg te maken langs één van die rotondes.
Aan elke zijstraat is aan fietsers wel de mogelijkheid geboden om de rijbaan over te steken, met doorsteken door de middenberm.
Maar ... die doorsteken zijn allemaal haaks op de rijbaan aangelegd. Niet schuin zoals de fietspaden aan de rotondes. Is hier dan geen oogcontact nodig tussen fietsers en automobilisten? Dit bewijst dat de reden die AWV geeft, een drogreden is, evenals de drogreden die AWV geeft voor de "niet-overrijdbare boordstenen".
Het is wel jammer dat fietsers bij het oversteken langs zo een doorsteek een weliswaar afgeschuinde drempel op en af moeten rijden. Zou dat ook zo gemaakt zijn om die doorsteken niet overrijdbaar te maken voor auto's _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|