|
Het fietspad in de Tekenaarslaan. |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-10-2014 19:01:36 Onderwerp: Het fietspad in de Tekenaarslaan. |
|
|
|
|
De Tekenaarslaan op de Zaat is voorzien van een fietspad. Het is zelfs een tweerichtingsfietspad, correct in beide richtingen als dusdanig aangeduid op elk kruispunt met een verkeersbordje D7.
Er staan heel wat verkeersbordjes D7 langs dit fietspad, want er zijn maar liefst zeven kruispunten in de Tekenaarslaan. Dus alles is in orde? ... Jammer genoeg niet .
De minimum beedte van een tweerichtingsfietspad is 2 meter. De minimum aanbevolen breedte is zelfs 2,50 meter. Dit fietspad is echter nog geen 1,90 meter breed en aan één kant niet voorzien van een boord waardoor de bruikbare breedte nog minder is!
Zo te zien is er nochtans plaats genoeg (geweest?) om dat fietspad heel wat breder te maken.
Bovendien moet je er rekening mee houden, dat er in de Tekenaarslaan geen voetpad is. Zou dit zo gedaan zijn van het uitgangspunt dat iedereen die op de Zaat woont toch altijd per auto rijdt? Dit fietspad moet bijgevolg ook door voetgangers gebruikt worden! Ook voor een bijkomend voetpad was er nochtans plaats genoeg.
Er zijn wel veel parkeerplaatsen ... voor koning(?) auto ... die blijkbaar weinig of niet gebruikt worden. Hopeloos verloren ruimte die een veel nuttiger bestemming had kunnen krijgen.
De oppervlaktestruktuur van het fietspad ziet er ook niet al te effen uit: beton die afgestreken is met een houten plank. Dat komt het trillingscomfort niet te goede.
Maar er is nog meer ...
Als we van de Orlaylaan komen, is de eerste zijstraat de Stellingmakerslaan. Auto's mogen daar niet uitkomen langs de kant van de Tekenaarslaan, maar met de fiets mag dat wel.
Als je de Stellingmakerslaan per fiets uitkomt, dan zie je dit (tenminste, als er geen auto's op de parkeerplaats staan):
Het fietspad, waar je reglementair op moet rijden, heeft een hoge drempel.
Dit fietspad is dus onberijdbaar in beide richtingen. Waarom zou er een 'verplicht' fietspad aangelegd zijn, om het daarna voor fietsers zo moeilijk mogelijk te maken om het te gebruiken En wat als er ook nog eens auto's op de parkeerplaatsen staan
De volgende zijstraat is de Lasserslaan. Daar mogen wel auto's uitkomen aan de Tekenaarslaan. Als je daar uitkomt zie je dit:
Hier is geen hoge drempel aan het fietspad.
Eigenaardig ... Omdat er auto's uit de straat mogen komen, kunnen fietsers probleemloos het fietspad bereiken ... Welke filosofie zou daar achter zitten
Een bijkomend vraagje: zijn dit nu ook nog parkeerplaatsen naast het fietspad?
Het volgende kruispunt is met de Branderslaan. Weer een straat waar auto's niet mogen uitkomen langs de kant van de Tekenaarslaan, maar fietsen wel.
Als je de Branderslaan uitkomt zie je dit (ook weer als er geen auto's op de parkeerplaats staan), ...
... en weer is er een hoge drempel aan het fietspad!
Opnieuw een onbereikbaar fietspad omdat ... er geen auto's uit de straat mogen komen Dat moet hogere verkeerskunde zijn ... ...
Als je hier linksaf moet, richting Orlaylaan, dan heb je geluk: je kunt dan de oprit gebruiken van deze woning om het fietspad op te rijden.
Dan volgt de Buizenleggerslaan. Weer een straat waar wel auto's mogen uitkomen aan de Tekenaarslaan, en wat denk je? ...
... Inderdaad, geen hoge drempel aan het fietspad .
De 'trend' lijkt zich te bevestigen, want dan komt de Paswerkerslaan, ook weer een straat waar wel auto's mogen uitkomen aan de Tekenaarslaan, ...
... en ook weer geen hoge drempel aan het fietspad.
Maar dan komt de Monteerderslaan. Dat is een straat waar geen auto's mogen uitkomen aan de Tekenaarslaan. Dit zie je als je er uit komt, en ... verrassing, ...
... toch geen hoge drempel aan het fietspad! Men breekt met de traditie Hier kun je toch vlot op het fietspad rijden.
Aan het (voorlopig) einde van de Tekenaarslaan heb je de Paneellaan. Daar mogen auto's uitkomen, dus ...
... daar heb je geen hoge drempel aan het fietspad. Er zijn toch nog zekerheden .
Welke verkeerstechnische logica zou gebruikt zijn voor het fietspad in de Tekenaarslaan?
Hier stopt momenteel de Tekenaarslaan en haar fietspad.
Vanaf hier zal de Tekenaarslaan nog verlengd worden met een scherpe bocht naar links, en dan steil bergop naar een nieuwe rotonde op het kruispunt Cauwerberg/Leie. Duidelijke plannen daarover bestaan er nog niet, maar je kunt er meer over lezen hier, hier en hier.
(Aanpassing op 27-04-2015: Vergrootbare foto's.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 27-04-2015 09:14:24; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-01-2022 19:49:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
Na deze laatste post op 27 april 2015 is de Tekenaarslaan met bochten verlengd tot aan de rotonde van de Leie. Vanaf hier kun je daarover alles lezen. Ook langs dat verlengstuk is een tweerichtingsfietspad aangelegd in het verlengde van het reeds bestaande tweerichtingsfietspad. Aan de overkant van de rijbaan is een voetpad aangelegd. Het oorspronkelijke, rechte gedeelte van de Tekenaarslaan heeft nooit een voetpad gehad, tenzij een heel klein stukje vanaf de Paneellaan.
Langs dat rechte gedeelte van de Tekenaarslaan op de Zaat was dus tot nu toe altijd een tweerichtingsfietspad, aangeduid met verkeersbordenD7. Dat kun je bijvoorbeeld hierboven zien en ook vanaf hier in dit forum. Maar vandaag, dinsdag 11 januari 2022 merk ik, dat al die verkeersborden D7 vervangen zijn door verkeersbordenD10, vanaf de Orlaylaan aan de ene kant, ...
... of vanaf de Paneellaan aan de andere kant (waar zelfs twee borden staan om er niet naast te kijken ) ...
... en aan alle straten tussen de Orlaylaan en de Paneellaan.
Het is dus geen fietspad meer, maar "een deel van de openbare weg dat voorbehouden is voor voetgangers en fietsers" volgens de betekenis van het verkeersbord D10 in artikel 69.3 van het verkeersreglement. Dit pad mag niet meer gebruikt worden met bromfietsen of speed pedelecs! Fietsers en voetgangers zijn daarentegen verplicht om dit pad te gebruiken. Dat staat allemaal te lezen in de artikels 9.1.2 en 42.1 van het verkeersreglement.
Dat is eigenlijk wel goed bekeken. Dit tweerichtingsfietspad was immers veel te smal om ook nog speedpedelecs en alle bromfietsen klasse A en B toe te laten. Bovendien waren ook voetgangers genoodzaakt om van dit tweerichtingsfietspad gebruik te maken, aangezien er geen voetpad is op dat deel van de Tekenaarslaan. En vermits ze op een fietspad wandelden, moesten die voetgangers voorrang verlenen aan fietsers en bromfietsers.
Nu moeten bromfietsers en bestuurders van speed pedelecs op de rijbaan rijden op dit recht stuk van de Tekenaarslaan op de Zaat. Voetgangers en fietsers hebben voortaan allebei evenveel recht om van het pad naast de rijbaan gebruik te maken, en ze moeten elkaar respecteren.
Maar ...
Ook op het "nieuwe" gedeelte van de Tekenaarslaan, tussen de Zaat en de rotonde van de Leie, is het voormalige fietspad nu aangeduid met een D10 aan de kant van de Zaat.
Dat is altijd aangeduid geweest met een D7.
En aan de kant van de rotonde van de Leie is datzelfde pad nu nog altijd aangeduid met een D7.
Dit pad langs de bochtige Tekenaarslaan is dus verschillend naargelang welke kant je begint:
- Langs de kant van de Zaat is het een pad waarvan voetgangers en fietsers verplicht gebruik moeten maken (voetgangers kunnen hier ook het voetpad aan de andere kant van de rijbaan gebruiken), en die elkaar moeten respecteren op gebied van voorrang. Alle bromfietsers en bestuurders van speed pedelecs zijn verboden op dat pad en moeten op de rijbaan rijden naar de rotonde van de Leie.
- Langs de kant van de rotonde van de Leie is het een fietspad, waarop ook alle bromfietsen en speed pedelecs zijn toegelaten, en dat verboden is voor voetgangers omdat er een voetpad aan de overkant is.
Op dat pad komen dus verschillende soorten weggebruikers, die andere verkeersregels moeten respecteren, elkaar tegemoet. Dat is vragen om problemen.
Ik denk dat het een vergissing is, om dit laatste bord D7 te vervangen door een D10 .
(Aanpassing op 31-01-2022: Foutje gebruik voetpad verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 31-01-2022 14:21:00; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 31-01-2022 11:57:33 Onderwerp: |
|
|
|
|
(Zie hierboven.)
"Onderaan" de Tekenaarslaan, waar aan het kruispunt met de Paneellaan de bochtige klim begint naar de rotonde van de Leie, was het fietspad voorheen altijd aangeduid met een gebodsbordD7. Zie bijvoorbeeld hier op dit forum.
Zoals hierboven reeds gemeld is die D7 vervangen door een gebodsbordD10, zoals met alle borden D7 gebeurd is op de Tekenaarslaan tussen de kruispunten met de Paneellaan en de Orlaylaan.
Dat was niet erg consequent en logisch, om twee redenen:
- Datzelfde fietspad "bovenaan" de Tekenaarslaan, aan de rotonde van de Leie, stond nog altijd aangeduid met een D7.
Daardoor waren in de ene richting fietsers verplicht, hadden voetgangers de keuze en was het verboden voor bromfietsen en speed pedelecs om dit pad te gebruiken, terwijl in de andere richting door de D7 bromfietsen en speed pedelecs wel toegelaten waren en voetgangers verboden omdat aan de andere kant van de straat een voetpad ligt.
- Aan de andere kant van de rijbaan is in dit gedeelte van de Tekenaarslaan inderdaad een voetpad aangelegd, terwijl het door het verkeersbord D10 voetgangers nu ook op het "voormalige" fietspad mogen gaan, volgens artikel 42.1 van het verkeersreglement :
Citaat: |
42.1. De voetgangers moeten de trottoirs, de delen van de openbare weg voor hen voorbehouden door het verkeersbord D9 of D10, of de begaanbare verhoogde bermen volgen en, zo er geen zijn, de begaanbare gelijkgrondse bermen.
D9 D10 |
Waarom laat je voetgangers tussen fietsers wandelen als er een voetpad is?
Ik dacht dus dat het logisch zou zijn om de D10 "onderaan" de Tekenaarslaan opnieuw te vervangen door een D7. Maar neen! "Bovenaan" de Tekenaarslaan, aan de rotonde van de Leie, is nu ook daar de D7 vervangen door een D10!
Ik heb daar niets op tegen. Bromfietsen en speed pedelecs mogen nu het volledige "pad" langs de Tekenaarslaan niet meer gebruiken en moeten voortaan op de rijbaan rijden. Hopelijk beseffen ze dat! Maar ik vind het heel eigenaardig dat voetgangers op de helling van de Tekenaarslaan nu ook op dat pad mogen wandelen tussen de fietsers, terwijl er aan de overkant van de straat een voetpad is aangelegd ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-08-2022 18:37:52 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Heeft het nu nog zin om de verkeersborden D10 op het pad aan de overkant van de Tekenaarslaan te laten staan? Dat was goed als er geen voetpad was in de Tekenaarslaan, om dan dat pad voor te behouden enkel voor fietsers en voetgangers zonder onderscheid van voorrang tussen beiden. Maar nu er een voetpad is in de volledige Tekenaarslaan, is het nu niet beter om aan de overkant opnieuw een volwaardig fietspad te voorzien, aangeduid met verkeersborden D7 zoals dat oorspronkelijk was?
Is dat pad niet wat te smal om het te bestemmen voor gemengd verkeer van voetgangers en fietsers in de twee richtingen, nu er een apart voetpad is? |
(Zie hierboven.)
Het lijkt alsof ze het gehoord hebben (of hier gelezen?), want alle verkeersbordjes D10 zijn overal op de volledige Tekenaarslaan vervangen door verkeersbordjes D7.
Op het rechte gedeelte vanaf het kruispunt met de Orlaylaan.
Verder aan elk kruispunt ...
... in de beide richtingen zoals het hoort.
En op de andere kant van het rechte gedeelte aan het kruispunt met de Paneellaan.
Vanaf dit kruispunt met de Paneellaan naar de bocht en de helling van de Tekenaarslaan is ook het verkeersbordje D10 vervangen door een D7.
En aan de rotonde van de Leie is de D10 eveneens vervangen door een D7.
Zou men op de gemeente eens nagezien hebben wat op de verslagen staat van ons overleg met de mobiliteitsdienst?
Op de Tekenaarslaan is dus opnieuw een tweerichtingsfietspad, waarop fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en B en van speed pedelecs zijn toegelaten. Fietsers en bromfietsers klasse A moeten er verplicht gebruik van maken, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en van speed pedelecs zijn niet verplicht en mogen nog altijd op de rijbaan rijden. Aangezien er nu een voetpad is op de volledige lengte van de Tekenaarslaan, zijn voetgangers verplicht dat te gebruiken.
Eindelijk is er opnieuw duidelijkheid _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|