Het is nu 28-03-2024 17:20:40
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Verdwenen fietspadmarkering over de N16

    -> Temse - N16 (gewestweg) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-09-2019 17:39:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er zijn nog meer zaken gewijzigd aan de lichtenregeling:
  • Het oranjegele knipperlicht, dat aan de overkant van de N16 zichtbaar was voor het gemotoriseerd verkeer dat uit de Gasthuisstraat komt, is weg.
  • Er staat nu vast licht met een groene afslagpijl, richting Sint-Niklaas, zichtbaar voor het gemotoriseerd verkeer uit de Gasthuisstraat. Die groene pijl is verlicht als het verkeerslicht op groen staat voor het gemotoriseerd verkeer uit de Gasthuisstraat. Die groene pijl staat ongeveer op de plaats waar voorheen het oranje knipperlicht stond.
  • Er staat nu een oranje knipperlicht op de middenberm tussen de oversteekplaatsen, zichtbaar voor het gemotoriseerd verkeer dat uit de Doornstraat afslaat naar Sint-Niklaas. Dit knipperlicht werkt zolang het verkeerslicht in de Doornstraat op groen staat voor het gemotoriseerd verkeer.

Zoals hierboven reeds gezegd is de duurtijd van de groenfase voor fietsers en voetgangers altijd 14 seconden. Voor het gemotoriseerd verkeer hangt de duurtijd van de groenfase af van de verkeersdrukte. Zo kan het gemotoriseerd verkeer uit de Doornstraat langer groen licht krijgen dan fietsers en voetgangers. Het oranje knipperlicht blijft dan ook langer knipperen dan dat het groen is voor fietsers en voetgangers.

Ik heb nog niet nagezien, of dat oranje licht ook knippert als geen fietser of voetganger op het knopje heeft gedrukt, dus als de verkeerslichten voor fietsers en voetgangers op rood blijven staan.

Dat oranje knipperlicht knippert één keer per seconde. Het knippert dus 14 keer terwijl het groen is voor fietsers en voetgangers.

Die 14 seconden zijn wettelijk onvoldoende om voetgangers de volledige N16 te laten oversteken! Het reglement van de wegbeheerder zegt hierover in het artikel 4.1 Lees:
Citaat:
Het vaste groene licht brandt minimaal gedurende een periode die de voetganger in staat stelt over te steken met een snelheid van 1,20 m/s.

Ik heb de lengte van het zebrapad, dus de breedte van de N16, niet gemeten. Het is daar veel te druk! Maar volgens de beelden op Google Maps kan ik wel schatten dat het ongeveer 24 meter moet zijn: elke streep van een zebrapad is één meter, en er zijn 23 strepen plus een middenberm. Om die 24 meter af te leggen tegen een snelheid van 1,20m/s heb je juist 20 seconden nodig. Dat zijn er meer dan 14.

Maar toch volgt AWV de wet, want kijk ... Op de middenberm, tussen de twee rijrichtingen van de N16, staat ook een voetgangerslicht met ... een knopje!



Wettelijk heeft AWV dus genoeg met 10 seconden, om voetgangers de helft van de weg te laten afleggen, en dan zijn 14 seconden ruim voldoende! In het midden kan de voetganger dan wachten tussen het razend voorbijzoevend autoverkeer en op het knopje drukken om de tweede helft over te steken bij de volgende groenfase. Naar de letter van de wet is het dus in orde, maar of dat echt "voetgangervriendelijk" is ... Er is trouwens niet bijster veel plaats tussen die twee rijrichtingen om daar veilig te staan wachten als voetganger!



Zou het op die zes seconden erbij op aan komen?

Om de mogelijke conflicten nog wat beter aan te tonen, is hier nog een filmpje. Het is weer een samenvoeging van 6 gefilmde oversteken. De vijf eerste zijn gefilmd vanaf de Gasthuisstraat. Alles wat je daar ziet heeft zich afgespeeld binnen tien minuten tijd, tussen 16:22 en 16:32 uur op dinsdag 3 september 2019. Op korte tijd valt er heel wat te beleven op de N16 als fietser! Het laaste filmpje is geschoten rond 16:47 uur vanaf de Doornstraat. Je kunt daarop het oranje knipperlicht zien, dat dus 14 keer knippert terwijl het groen is voor de fietsers. Maar er is nog veel meer te zien. Commentaar krijg je bij de film zelf.




_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-09-2019 20:39:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ik heb nog niet nagezien, of dat oranje licht ook knippert als geen fietser of voetganger op het knopje heeft gedrukt, dus als de verkeerslichten voor fietsers en voetgangers op rood blijven staan.
...
(Zie hierboven.)

Dat oranje licht knippert niet als geen fietser of geen voetganger op het knopje heeft gedrukt.

Dat lijkt logisch. Maar toch is het niet zeer veilig, om de aandacht van afslaande automobilisten niet altijd te trekken op mogelijk overstekende fietsers of voetgangers. Er kunnen immers steeds verstrooide, afgeleide, ... mensen zijn, zelfs moedwillige roodrijders, maar ook mensen die niet beseffen dat ze op een knopje moeten drukken en oversteken bij rood licht omdat ze niet willen blijven wachten.

Die fietsers of voetgangers moeten natuurlijk niet oversteken bij rood licht, maar veiligheid gaat voor alles!

Als ik met de fiets het groene verkeerslicht voorbij rij, dan kijk ik altijd uit of er geen automobilist door het rode verkeerslicht rijdt. Ik weet immers wat daarvan de gevolgen kunnen zijn voor mij. Mag een automobilist, die het groene verkeerslicht voorbij rijdt en afslaat naar rechts, dan met een knipperlicht niet gevraagd worden om uit te kijken naar fietsers of voetgangers die misschien het rode verkeerslicht negeren, omdat de gevolgen voor de automobilist toch niet zo erg zijn? In de Doornstraat staat een verkeersbord F50bis met ook een verkeersbord A21 erin afgebeeld. Dat wordt toch ook niet afgedekt omdat de verkeerslichten voor fietsers en voetgangers op rood staan?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-09-2019 08:35:18    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op internetkrant Editietemse stond ook een artikel over deze nieuwe lichtenregeling:
Citaat:
Linksafbewegingen conflictvrij op N16 kruispunt Doornstraat/Gasthuisstraat
Posted on 6 september 2019 by Administrator

Toch gaan met de huidige lichtregeling fietsers soms in de fout

TEMSE — Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft aanpassingen uitgevoerd aan de verkeerslichtenregeling op het kruispunt van de Gasthuisstraat/Doornstraat met de gewestweg (N16) in Temse. Op die manier zorgt AWV voor veiliger en vlotter verkeer op het kruispunt. De nieuwe regeling zou volledig klaar moeten tegen midden september.


"Via de nieuwe lichtenregeling worden gevaarlijke situaties vermeden"
Lieve Truyman, Schepen van Mobiliteit (N-VA)


Het doel van deze werken is om het kruispunt verkeersveiliger te maken voor alle weggebruikers. Het oversteken van de drukke N16 wordt veiliger gemaakt voor fietsers en voetgangers. Door het invoeren van een aparte groenfase worden alle linksaf-bewegingen nu conflictvrij.

De werken zouden tegen midden september volledig klaar moeten zijn.

"Volgens onze metingen vonden sinds 2011 achttien ongevallen plaats aan het kruispunt, waaronder enkele zware aanrijdingen", weet schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA). "In een verder verleden vielen er ook al dodelijke slachtoffers op het kruispunt. De meeste ongevallen gebeuren wanneer verkeer uit de Gasthuisstraat links afslaat op de N16 richting Sint-Niklaas zonder rekening te houden met overstekende zwakke weggebruikers. Die gevaarlijke situaties worden via de nieuwe lichtenregeling vermeden."

Kruispunt vlotter en veiliger

Deze aanpassingen zijn een eerste stap. Intussen onderzoekt de gemeente Temse samen met AWV om de voorsorteerstroken in de Doornstraat en de Gasthuisstraat te verlengen om zo het verkeer nog vlotter te kunnen laten verlopen.

Volgens de schepen blijven de wachttijden voor verkeer op de N16 hetzelfde bij rood licht.

"Verkeer in de Doornstraat en Gasthuisstraat zal wel langer moeten wachten. Om dat te compenseren, willen we op korte termijn de voorsorteerstroken verlengen. Dat is zeker nodig in de Doornstraat. Daar zijn nog enkele restgronden die we in de nabije toekomst kunnen innemen. Maar het AWV wilde de lichtenregeling nu al aanpassen, omdat het nieuwe schooljaar gestart is."

Dat met de huidige lichtenregeling ook fietsers soms in de fout gaan kan u bekijken in een filmpje op onze Facebookpagina's Editietemse.be en Nieuws en Info uit Temse.


(C) Mattias Goossens

Het kruispunt is dus niet meer conflictvrij. Enkel de linksafbewegingen zijn nog conflictvrij. De waarheid wordt al wat minder geweld aangedaan Hihi.

En wat de fietsers betreft die soms in de fout gaan: als een verkeerstoestand gewijzigd wordt voor automobilisten, wordt dat vooraf aangekondigd, worden daarna borden geplaatst met "opgelet, gewijzigde verkeerstoestand", en wordt in het begin eventueel toezicht gehouden door de politie om bestuurders wegwijs te maken. Hier was dat voor de fietsers helemaal anders geregeld! Die moesten maar zelf zien en ondervinden wat er veranderd was en hoe ze voortaan moesten handelen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-09-2019 10:45:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Bij het oversteken per fiets van de N16 met groen verkeerslicht, van de Gasthuisstraat naar de Doornstraat, ben ik al één keer geconfronteerd geweest met een automobilist die afsloeg naar Sint-Niklaas vanuit de Gasthuisstraat. Daarom heb ik even de lichtenregeling nagezien in de Gasthuisstraat:
  • Als het verkeerslicht op groen staat voor het verkeer uit de Gasthuisstraat, staan de fietsverkeerslichten op rood. Tegelijk met dat groen verkeerslicht in de Gasthuisstraat brandt ook een verkeerslicht met een groene pijl richting Sint-Niklaas, om aan te duiden dat de automobilisten vanuit de Gasthuisstraat zorgeloos kunnen afslaan naar Sint-Niklaas. Dat wisten we al van hierboven.
  • Als het verkeerslicht oranje wordt voor het verkeer uit de Gasthuisstraat, dan blijft die groene pijl nog branden.
  • Als het verkeerslicht rood wordt voor het verkeer uit de Gasthuisstraat, dan dooft de groene pijl. De fietsverkeerslichten blijven dan nog altijd op rood staan.
  • Pas een seconde later springen de fietsverkeerslichten op groen.

Ik kan bijgevolg alleen maar besluiten dat de automobilist, waarmee ik geconfronteerd ben, door het rode verkeerslicht is gereden! Het zijn duidelijk niet alleen fietsers die al eens in de fout gaan met de huidige lichtregeling! Nietwaar, Editietemse?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-09-2019 19:05:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

We hebben de volgende mail verstuurd naar de klantendienst van het Agentschap Wegen en Verkeer:
Citaat:
Kruispunt N16 - Doornstraat - Gasthuisstraat in Temse

Geachte,


In naam van vele fietsers wil Fietsersbond afdeling Temse zijn tevredenheid uitdrukken over het aanbrengen van fietsverkeerslichten op ooghoogte op dit kruispunt.

We waarderen eveneens de aangepaste lichtregeling, waardoor conflicten vermeden worden tussen (brom)fietsers die de N16 oversteken en bestuurders van motorvoertuigen die vanuit de Gasthuisstraat afslaan naar Sint-Niklaas. Dit kruispunt is door deze ingreep veel minder gevaarlijk geworden voor fietsers.

De gelijktijdige lichtregeling voor voetgangers en fietsers is eveneens een betere maatregel.

Fietsers moeten er wel even aan wennen dat ze nu altijd op het knopje moeten drukken om de N16 te kunnen oversteken, maar dat is slechts een detail. De drukknopjes zijn goed bereikbaar geplaatst vóór de verkeerslichten.

De mogelijke conflicten tussen overstekende fietsers en bestuurders van motorvoertuigen die vanuit de Doornstraat afslaan naar Sint-Niklaas zijn nog niet vermeden. Misschien kan dit in de toekomst bekeken worden, als in de Doornstraat langere voorsorteringstroken kunnen aangebracht worden? Dan zou kunnen overwogen worden om fietsers de N16 te laten oversteken terwijl de motorvoertuigen - zowel vanuit de Doornstraat als vanuit de Gasthuisstraat - rechtdoor rijden of afslaan naar Bornem. Het verkeerslicht zou dan rood blijven voor fietsers en voetgangers terwijl motorvoertuigen afslaan naar Sint-Niklaas, zowel vanuit de Doornstraat als vanuit de Gasthuisstraat.

We willen er wel de aandacht op vestigen, dat 14 seconden groen licht voor voetgangers te weinig is om de N16 in één keer over te steken met de wettelijk voorziene snelheid van 1,20 meter per seconde. Op de middenberm is wel een drukknop voorzien voor overstekende voetgangers, maar dat is niet zo een aangename en zeer veilige plaats om te wachten op de volgende groenfase tussen het voorbijrazende autoverkeer aan beide kanten. Kan overwogen worden om de groenfase wat langer te laten duren, we schatten ongeveer 20 seconden, om voetgangers toe te laten de N16 te laten oversteken met normale snelheid binnen de tijd van één groenfase.


Met vriendelijke groeten,
...

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-09-2019 20:06:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nu ik zelf eens per auto over dit kruispunt gereden ben, heb ik opgemerkt dat er ook een verkeerslicht met een groene pijl staat voor het gemotoriseerd verkeer dat afslaat naar Bornem vanuit de Doornstraat.

Zouden die afslagpijlen de kans vergroten of verkleinen om ooit een volledig conflictvrij kruispunt te krijgen? Deze verlichte groene pijl kan immers niet dienen als het gemotoriseerd verkeer, zowel uit de Gasthuisstraat als uit de Doornstraat, rechtdoor mag rijden en afslaan naar Bornem. Alleen dan kun je immers fietsers conflictvrij de N16 laten oversteken.

Naar verluidt, zou de voorsorteerstrook in de Doornstraat verlengd worden in oktober 2018. Ook die verlengde voorsorteerstrook is nodig om een conflictvrije regeling te kunnen verwezenlijken.


(Aanpassing op 02-10-2019: Verlenging voorsorteerstrook toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-10-2019 13:28:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tijdens onze fietsactie van 5 oktober 2019 hebben we nog een wijziging opgemerkt.



Het oranjegele knipperlicht op de middenberm, zichtbaar voor het gemotoriseerd verkeer dat uit de Doornstraat afslaat naar Sint-Niklaas, is geen "rond" licht meer, maar er staan nu verlichte silhouetten in van een voetganger en een fiets Goed zo!. Dat hadden wij vroeger ook gevraagd toen het oranjegele knipperlicht nog aan de kant van de Doornstraat stond, zichtbaar voor het gemotoriseerd verkeer dat uit de Gasthuisstraat afsloeg naar Sint-Niklaas. Maar daar is nooit op ingegaan Triest.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-10-2019 15:12:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit stond in de nieuwe Omroeper van woensdag 9 oktober 2019 (klik om te vergroten).



Dat is al een goed begin om te voldoen aan één van onze vragen aan AWV, om dit kruispunt van de N16 volledig conflictvrij te maken.

Zoals verklaard in onze vraag zou deze verlengde voorsorteerstrook in de Doornstraat misschien kunnen gebruikt worden om zowel naar links af te slaan naar Bornem, als om rechtdoor te rijden naar de Gasthuisstraat.

Om alle gemotoriseerd verkeer dat afslaat naar Bornem én rechtdoor rijdt naar de Gasthuisstraat op deze verlengde voorsorteerstrook te krijgen, en de lichtenregeling nog eens aan te passen, zullen we natuurlijk nog goede argumenten op tafel moeten leggen. We zullen tellingen moeten uitvoeren om de mogelijkheid van ons voorstel te kunnen bewijzen. Het gemotoriseerd verkeer in de Doornstraat dat afslaat naar rechts, dus naar Sint-Niklaas, blijft dan immers voor rood licht staan op de rechtse voorsorteerstrook terwijl het andere gemotoriseerd verkeer via deze verlengde voorsorteerstrook kan afslaan naar Bornem en rechtdoor rijden naar de Gasthuisstraat. Maar dan mogen er niet te veel auto's op deze rechtse voorsorteerstrook samen komen, want dan blokkeren ze de verlengde voorsorteerstrook, waardoor toch weer file ontstaat in de Doornstraat en zijn nut teniet gedaan wordt.

Maar die tellingen zullen we pas kunnen uitvoeren als de verlengde voorsorteerstrook in gebruik is.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 14-10-2019 08:55:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De werken in de Doornstraat zorgen de eerste dag al voor onveilige toestanden voor fietsers die de N16 oversteken, vooral als het nog donker en druk is! Voor alle zekerheid is een mailtje verstuurd naar onze schepen van mobiliteit en naar de politie, met deze tekst:
Citaat:
Deze morgen, als het nog donker en druk was, was het voor fietsers gevaarlijk om de N16 over te steken.
Automobilisten reden de Doornstraat in en merkten te laat dat dit niet kon. Ze keerden en reden dan verder richting Sint-Niklaas terwijl ze niet merkten dat fietsers ondertussen de N16 al konden oversteken, met noodzakelijke noodstoppen van fietsers als gevolg om ongelukken te voorkomen.
Kan hieraan verholpen worden door tijdelijk politietoezicht, of ontbreekt de nodige signalisatie om automobilisten vooraf te verwittigen?

Voorkomen is beter dan genezen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-10-2019 12:49:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op de website van Het Laatste Nieuws stond vorig jaar dit artikel over de voorgeschiedenis van de voorsorteerstrook in de Doornstraat:
Citaat:
"Volwaardige voorsorteerstrook nodig richting Scheldebrug"

Stuwgroep Doornwijk stelt oplossing voor aan gemeentebestuur

JVS | 02 oktober 2018 | 19u38

TEMSE Een groep bewoners van de Doornwijk in Temse legt de gemeente een oplossing voor de files in de Doornstraat voor. Zij vragen een volwaardige voorsorteerstrook in de Doornstraat, richting Scheldebrug. "Liefst 230 gezinnen uit de buurt, goed voor zo'n duizend inwoners, schaarden zich uitdrukkelijk achter deze vraag", klinkt het.

Een volwaardige voorsorteerstrook van 60 à 70 meter lang in de Doornstraat, om de N16 in de richting van de Scheldebrug op te rijden: dat is de vraag vanuit de Doornwijk. Door het toenemende verkeer in de Doornstraat loopt het volgens de bewoners immers behoorlijk in de soep aan het kruispunt met de N16. "Tijdens de ochtend- en avondspits ontstaan er structurele files ter hoogte van de aansluiting met de N16. Het gaat om een lange rij auto's die soms wel tot één kilometer ver reikt. Het zou nochtans veel vlotter kunnen, mits een aanpassing van de weginrichting. We merken dat tijdens de spitsuren zowat 65 procent van het autoverkeer linksaf richting Scheldebrug rijdt, slechts 35 procent wil rechtdoor richting Temse-centrum of rechtsaf richting E17. Probleem is dat de weginrichting ervoor zorgt dat één of enkele wagens volstaan om het verkeer te blokkeren. De filevorming zou al sterk kunnen getemperd worden door het creëren van een volwaardige voorsorteerstrook richting Scheldebrug toe", klinkt het bij Louis Meeus en Luc Verhulst van de 'Stuwgroep Doornwijk', die ook een pasklare ingreep naar voor schuiven. "Het corrigeren van de flauwe bocht in het begin van de Doornstraat maakt een volwaardige voorsorteerstrook mogelijk. Die zou de dagelijkse filevorming aanzienlijk beperken."

Gemeente akkoord met voorstel
Op initiatief van Doornstraat-bewoner Louis Meeus en Stuwgroep-voorzitter Luc Verhulst, tot voor kort gemeentesecretaris in Temse, verzamelde zich een werkgroep van acht leden. Hun opstelling als 'stuwgroep' is naar eigen zeggen bewust. "We zijn geen agressief protest- of actiecomité, maar een groep van mensen die positieve voorstellen willen uitwerken om aan het beleid en de wegbeheerder voor te leggen. We polsten eerst huis-aan-huis bij de buurtbewoners. Liefst 230 gezinnen, goed voor zo'n duizend inwoners, onderschreven een verzoekschrift. Daarna klopten we aan bij de gemeente. En mét resultaat", klinkt het. "Het schepencollege schaart zich achter onze vraag. De uitvoering komt toe aan de gemeente, dat al de opdracht gaf aan een studiebureau om de realisatie uit te tekenen. Ook wegbeheerder Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen is akkoord. Hopelijk wordt er snel werk van gemaakt en gooien de gemeenteraadsverkiezingen geen roet in het eten. De realisatie van de voorsorteerstrook zal alvast twee problemen verminderen: het fileleed én de luchtvervuiling."

Zou het kunnen dat die 'Stuwgroep Doornwijk' één dingetje over het oog heeft gezien?

"65% van het autoverkeer slaat linksaf richting Scheldebrug, en slechts 35% wil rechtdoor richting Temse-centrum of rechtsaf richting E17." Laat ons aannemen dat die percenten juist zijn, al ga ik die nog wel eens zelf natellen. Als die twee autoverkeerstromen uit elkaar genomen zijn, zal het gemakkelijk om te tellen zijn Knipoog.

Maar hoeveel van die 35% slaat rechtsaf? Want ook die zouden met deze opstelling de voorsorteerstrook naar links kunnen blokkeren als er enkele voertuigen naar rechts (naar de E17) afslaan en moeten wachten voor overstekende fietsers. De rechtdoor rijdende voertuigen kunnen dan ook niet verder, waardoor de linkse korte voorsorteerstrook rap vol staat en meteen de rechtse blokkeert.

De toekomst zal dit uitwijzen. Maar volgens mij zal het autoverkeer in de Doornstraat nog vlotter kunnen "doorstromen" als op de verlengde (linkse) voorsorteerstrook zowel het autoverkeer komt dat naar links afslaat richting Scheldebrug, en dat rechtdoor rijdt naar Temse-centrum. De veel kortere rechtse voorsorteerstrook wordt dan enkel ingenomen door de enkele auto's die zullen afslaan richting Sint-Niklaas, meestal zonder de andere te hinderen.

Afhankelijk van de drukte, en van tellingen, kan daarna nog afgewogen worden of alle autoverkeer rechtdoor én afslaand naar Bornem apart groen licht kan krijgen, en apart groen licht voor alle autoverkeer dat afslaat richting Sint-Niklaas. of misschien zelfs nog een bijkomende aparte groenfase voor rechtdoor en afslaand autoverkeer richting Scheldebrug, als de rechtdoor rijdende en de afslaande voertuigen elkaar te veel hinderen.

Enkel op deze wijze zal het ook voor fietsers mogelijk zijn om een volledig conflictvrij kruispunt te krijgen.


(Aanpassing op 10-11-2019: Tikfoutje é&"233;n verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-11-2019 19:33:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
"65% van het autoverkeer slaat linksaf richting Scheldebrug, en slechts 35% wil rechtdoor richting Temse-centrum of rechtsaf richting E17." Laat ons aannemen dat die percenten juist zijn, al ga ik die nog wel eens zelf natellen. ...


En dat natellen heb ik gedaan, op verschillende tijdstippen op verschillende werkdagen. Ik heb enkel de gemotoriseerde voertuigen geteld die uit de Doornstraat komen, in de drie richtingen dat ze kunnen rijden. Dit is het resultaat:
  • Op maandag 4 november 2019, ongeveer tussen 07:20 en 08:00 uur:
    • Naar Sint-Niklaas: 45
    • Naar Temse centrum: 47
    • Naar Bornem: 124

  • Op maandag 4 november 2019, ongeveer tussen 17:45 en 18:15 uur:
    • Naar Sint-Niklaas: 20
    • Naar Temse centrum: 69
    • Naar Bornem: 103

  • Op dinsdag 5 november 2019, ongeveer tussen 16:20 en 16:50 uur:
    • Naar Sint-Niklaas: 19
    • Naar Temse centrum: 88
    • Naar Bornem: 141

  • Op donderdag 7 november 2019, ongeveer tussen 06:00 en 06:30 uur:
    • Naar Sint-Niklaas: 15
    • Naar Temse centrum: 12
    • Naar Bornem: 61

In totaal telde ik 744 voertuigen, waarvan er 99 of 13% afsloegen naar Sint-Niklaas, 216 of 29% rechtdoor reden naar Temse centrum en 429 of 58% afsloegen naar Bornem.

Volgens mijn vaststellingen slaan dus wat minder voertuigen af naar Bornem dan de 'Stuwgroep Doornwijk' beweert. Er slaan wel meer voertuigen af naar Bornem, dan dat er samen genomen rechtdoor rijden naar Temse centrum en afslaan naar Sint-Niklaas. Maar het verschil is niet zo groot.

Maar om een volledig conflictvrije regeling te verkrijgen, ook voor de gemotoriseerde voertuigen onderling zoals nu, zou niet alleen de lichtenregeling moeten veranderen, maar er zouden ook nog aparte verkeerslichten moeten bijkomen per voorsorteerstrook in de Doornstraat én in de Gasthuisstraat. Bovendien zouden de rijrichtingen van de voorsorteerstroken in de Doornstraat én in de Gasthuisstraat ook moeten aangepast worden. De verkeersstroom zou dan immers moeten verlopen als volgt:
  • Voor de Doornstraat groen licht rechtdoor én afslaan naar Bornem (beiden op de middenste voorsorteerstrook, anders dan nu), rood licht voor de rechtse voorsorteerstrook. Voor de Gasthuisstraat groen licht om af te slaan naar Bornem (enkel de rechtse voorsorteerstrook, anders dan nu), rood licht voor middenste voorsorteerstrook. Voor overstekende fietsers groen licht, volledig conflictvrij!

  • Voor de Doornstraat groen licht om af te slaan naar Sint-Niklaas (enkel op de rechtse voorsorteerstrook, anders dan nu), rood licht voor de middenste voorsorteerstrook. Voor de Gasthuisstraat groen licht rechtdoor én afslaan naar Sint-Niklaas (beiden op de middenste voorsorteerstrook, anders dan nu), nog altijd groen licht voor rechtse voorsorteerstrook om af te slaan naar Bornem. Voor overstekende fietsers rood licht.

Terwijl de 87% voertuigen vanuit de Doornstraat vanop de middenste voorsorteerstrook rechtdoor rijden en afslaan naar Bornem, kunnen de overige 13% aanschuiven en wachten op de rechtse voorsorteerstrook. Zeer zelden zal die rechtse voorsorteerstrook zo vol komen, dat die 13% het verkeer van de overige 87% op de middenste voorsorteerstrook zullen stremmen. Vanuit de Gasthuisstraat krijgen de afslaande voertuigen naar Bornem op de rechtse voorsorteerstrook een veel langere groenfase, waardoor die eveneens weinig hinder zullen ondervinden van de kortere middenste voorsorteerstrook voor de richtingen Velle (rechtdoor) en Sint-Niklaas (naar links).

Maar het zal andere koek zijn om deze ingrijpende en dure werken gedaan te krijgen van AWV na de aanpassingen die ze nu pas uitgevoerd hebben ... Triest Vraag ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-01-2020 14:24:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Eigenlijk kan het nog eenvoudiger om een volledig conflictvrije regeling te verkrijgen. Het kan volstaan om alleen in de Doornstraat aparte verkeerslichten per voorsorteerstrook te plaatsen. In de Gasthuisstraat kan alles blijven zoals het nu is. In de Doornstraat moeten wel ook de rijrichtingen aangepast worden in de voorsorteerstroken: de rechtse dient enkel om af te slaan naar Sint-Niklaas, de linkse dienst zowel om rechtdoor te rijden naar het centrum van Temse, als om af te slaan naar Bornem. De verkeersstroom zou dan moeten verlopen als volgt:
  • Voor de Doornstraat groen licht om af te slaan naar Sint-Niklaas (enkel op de rechtse voorsorteerstrook, anders dan nu), rood licht voor de middenste voorsorteerstrook. Voor de Gasthuisstraat overal groen licht (zoals nu). Voor overstekende fietsers rood licht.
    De afslaande voertuigen naar Sint-Niklaas vanuit de Doornstraat en de Gasthuisstraat hoeven elkaar niet te hinderen. Er zijn op de N16 twee rijstroken richting Sint-Niklaas.

  • Voor de Doornstraat groen licht rechtdoor én afslaan naar Bornem (beiden op de middenste voorsorteerstrook, anders dan nu). Voor de Gasthuisstraat overal rood licht (zoals nu). Voor overstekende fietsers groen licht, volledig conflictvrij!

Vanuit de Doornstraat zijn er zelden meer dan drie voertuigen die afslaan naar Sint-Niklaas. Als op de rechtse voorsorteerstrook in de Doornstraat vier auto's achter elkaar kunnen staan, zal er zelden hinder zijn voor de voertuigen die afslaan naar Bornem of rechtdoor rijden naar het centrum.

Er hoeven dus enkel verkeerslichten bijgeplaatst te worden in de Doornstraat voor een volledig conflictvrije regeling voor fietsers. Maar het zal even moeilijk zijn om dit van AWV gedaan te krijgen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - N16 (gewestweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 2 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005