Het is nu 20-04-2024 02:11:55
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Verdwenen fietspadmarkering over de N16

    -> Temse - N16 (gewestweg) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-11-2019 19:33:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
"65% van het autoverkeer slaat linksaf richting Scheldebrug, en slechts 35% wil rechtdoor richting Temse-centrum of rechtsaf richting E17." Laat ons aannemen dat die percenten juist zijn, al ga ik die nog wel eens zelf natellen. ...


En dat natellen heb ik gedaan, op verschillende tijdstippen op verschillende werkdagen. Ik heb enkel de gemotoriseerde voertuigen geteld die uit de Doornstraat komen, in de drie richtingen dat ze kunnen rijden. Dit is het resultaat:
  • Op maandag 4 november 2019, ongeveer tussen 07:20 en 08:00 uur:
    • Naar Sint-Niklaas: 45
    • Naar Temse centrum: 47
    • Naar Bornem: 124

  • Op maandag 4 november 2019, ongeveer tussen 17:45 en 18:15 uur:
    • Naar Sint-Niklaas: 20
    • Naar Temse centrum: 69
    • Naar Bornem: 103

  • Op dinsdag 5 november 2019, ongeveer tussen 16:20 en 16:50 uur:
    • Naar Sint-Niklaas: 19
    • Naar Temse centrum: 88
    • Naar Bornem: 141

  • Op donderdag 7 november 2019, ongeveer tussen 06:00 en 06:30 uur:
    • Naar Sint-Niklaas: 15
    • Naar Temse centrum: 12
    • Naar Bornem: 61

In totaal telde ik 744 voertuigen, waarvan er 99 of 13% afsloegen naar Sint-Niklaas, 216 of 29% rechtdoor reden naar Temse centrum en 429 of 58% afsloegen naar Bornem.

Volgens mijn vaststellingen slaan dus wat minder voertuigen af naar Bornem dan de 'Stuwgroep Doornwijk' beweert. Er slaan wel meer voertuigen af naar Bornem, dan dat er samen genomen rechtdoor rijden naar Temse centrum en afslaan naar Sint-Niklaas. Maar het verschil is niet zo groot.

Maar om een volledig conflictvrije regeling te verkrijgen, ook voor de gemotoriseerde voertuigen onderling zoals nu, zou niet alleen de lichtenregeling moeten veranderen, maar er zouden ook nog aparte verkeerslichten moeten bijkomen per voorsorteerstrook in de Doornstraat én in de Gasthuisstraat. Bovendien zouden de rijrichtingen van de voorsorteerstroken in de Doornstraat én in de Gasthuisstraat ook moeten aangepast worden. De verkeersstroom zou dan immers moeten verlopen als volgt:
  • Voor de Doornstraat groen licht rechtdoor én afslaan naar Bornem (beiden op de middenste voorsorteerstrook, anders dan nu), rood licht voor de rechtse voorsorteerstrook. Voor de Gasthuisstraat groen licht om af te slaan naar Bornem (enkel de rechtse voorsorteerstrook, anders dan nu), rood licht voor middenste voorsorteerstrook. Voor overstekende fietsers groen licht, volledig conflictvrij!

  • Voor de Doornstraat groen licht om af te slaan naar Sint-Niklaas (enkel op de rechtse voorsorteerstrook, anders dan nu), rood licht voor de middenste voorsorteerstrook. Voor de Gasthuisstraat groen licht rechtdoor én afslaan naar Sint-Niklaas (beiden op de middenste voorsorteerstrook, anders dan nu), nog altijd groen licht voor rechtse voorsorteerstrook om af te slaan naar Bornem. Voor overstekende fietsers rood licht.

Terwijl de 87% voertuigen vanuit de Doornstraat vanop de middenste voorsorteerstrook rechtdoor rijden en afslaan naar Bornem, kunnen de overige 13% aanschuiven en wachten op de rechtse voorsorteerstrook. Zeer zelden zal die rechtse voorsorteerstrook zo vol komen, dat die 13% het verkeer van de overige 87% op de middenste voorsorteerstrook zullen stremmen. Vanuit de Gasthuisstraat krijgen de afslaande voertuigen naar Bornem op de rechtse voorsorteerstrook een veel langere groenfase, waardoor die eveneens weinig hinder zullen ondervinden van de kortere middenste voorsorteerstrook voor de richtingen Velle (rechtdoor) en Sint-Niklaas (naar links).

Maar het zal andere koek zijn om deze ingrijpende en dure werken gedaan te krijgen van AWV na de aanpassingen die ze nu pas uitgevoerd hebben ... Triest Vraag ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6037
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-01-2020 14:24:48    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Eigenlijk kan het nog eenvoudiger om een volledig conflictvrije regeling te verkrijgen. Het kan volstaan om alleen in de Doornstraat aparte verkeerslichten per voorsorteerstrook te plaatsen. In de Gasthuisstraat kan alles blijven zoals het nu is. In de Doornstraat moeten wel ook de rijrichtingen aangepast worden in de voorsorteerstroken: de rechtse dient enkel om af te slaan naar Sint-Niklaas, de linkse dienst zowel om rechtdoor te rijden naar het centrum van Temse, als om af te slaan naar Bornem. De verkeersstroom zou dan moeten verlopen als volgt:
  • Voor de Doornstraat groen licht om af te slaan naar Sint-Niklaas (enkel op de rechtse voorsorteerstrook, anders dan nu), rood licht voor de middenste voorsorteerstrook. Voor de Gasthuisstraat overal groen licht (zoals nu). Voor overstekende fietsers rood licht.
    De afslaande voertuigen naar Sint-Niklaas vanuit de Doornstraat en de Gasthuisstraat hoeven elkaar niet te hinderen. Er zijn op de N16 twee rijstroken richting Sint-Niklaas.

  • Voor de Doornstraat groen licht rechtdoor én afslaan naar Bornem (beiden op de middenste voorsorteerstrook, anders dan nu). Voor de Gasthuisstraat overal rood licht (zoals nu). Voor overstekende fietsers groen licht, volledig conflictvrij!

Vanuit de Doornstraat zijn er zelden meer dan drie voertuigen die afslaan naar Sint-Niklaas. Als op de rechtse voorsorteerstrook in de Doornstraat vier auto's achter elkaar kunnen staan, zal er zelden hinder zijn voor de voertuigen die afslaan naar Bornem of rechtdoor rijden naar het centrum.

Er hoeven dus enkel verkeerslichten bijgeplaatst te worden in de Doornstraat voor een volledig conflictvrije regeling voor fietsers. Maar het zal even moeilijk zijn om dit van AWV gedaan te krijgen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - N16 (gewestweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005