Het is nu 16-02-2025 21:02:31
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Verband tussen witte dwarsstrepen en fietsoversteekplaatsen?

-> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem

Site Admin

Bericht Geplaatst: 02-03-2013 10:14:10    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De correspondentie gaat verder. Helemaal logisch en duidelijk lijkt het toch niet te zijn! Hoe zit het nu eigenlijk met dat 'manoeuvre'?
Citaat:
Sent: Friday, March 01, 2013 7:27 AM
Subject: RE: Manoeuvre of geen manoeuvre

Dag,

Opgelet, zich op het einde van een fietspad op een rijbaan begeven om rechtdoor te rijden is niet hetzelfde als een rijbaan dwarsen.

Maar je hebt wel gelijk. Toen ik het handboek "het verkeersreglement voor fietsers" aan het schrijven was, merkte ik dat er een aantal zaken niet echt logisch zijn uit het standpunt van de fietser gezien ...

Groetjes,

Caelen Erik

Waarop mijn antwoord en vraag:
Citaat:
Geachte heer Caelen,

Het is zeker een heel andere rijbeweging. Ik wou enkel aantonen dat er wel eens verkeerde dingen gepubliceerd worden.

Als het oversteken van de rijbaan per fiets op een fietsoversteekplaats echt een manoeuvre is in de zin van artikel 12.4, waarbij dus voorrang moet verleend worden aan de andere weggebruikers tijdens de hele duur van het manoeuvre, dan is er toch ook een tegenstrijdigheid met artikel 40ter. Daaruit blijkt immers dat wie voorrangsgerechtigd is zo nodig moet stoppen om wie voorrangsplichtig is te laten doorrijden. Het staat natuurlijk niet met deze woorden in de wegcode, maar daar komt het wel op neer.

Het is niet eenvoudig ...

Is dat handboek nog te koop?

Met vriendelijke groeten,

Dat handboek "het verkeersreglement voor fietsers" wil ik wel eens lezen, al was het maar om te vergelijken - en zelfs fouten te verbeteren - in mijn "wegcode voor fietsers" (klik hier).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem

Site Admin

Bericht Geplaatst: 13-04-2013 20:23:46    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De laatste post is nu meer dan een maand geleden, maar ondertussen is er toch heel wat gebeurd.

1
Vooreerst heb ik dat boek "Het Verkeersreglement voor Fietsers" van Erik Caelen gekocht. Niet echt goedkoop, maar wel een aanrader al was het maar om het "Woord vooraf" te lezen. Het boek bevat veel illustraties en alle artikels uit de wegcode die voor fietsers van belang kunnen zijn. De artikels zijn in "mensentaal", maar niet verder verklaard of van commentaar voorzien. Dit was het antwoord van de heer Caelen:
Citaat:
Sent: Monday, March 04, 2013 11:59 AM
Subject: RE: Manoeuvre of geen manoeuvre

Dag,

het handboek is nog steeds verkrijgbaar. Het wordt ook nog steeds bijgewerkt, zodat de laatste wijzigingen in het verkeersreglement mee opgenomen worden. Het handboek kost 23 euro zonder 6 % BTW, maar wel met verzendingskosten inbegrepen. Leden van de Fietsersbond krijgen 10 % korting op alle uitgaven. Meer info op www.verkeersopleiding.be

Groetjes,

Caelen Erik

Ik heb dat boek dus gekocht en gelezen. Ik moet nog één vraagje stellen aan Erik Caelen over een van de artikels in de wegcode (artikel 39). Dat doe ik wel eens.
Ik heb niets uit dat boek overgenomen in mijn "Wegcode voor Fietsers", want dat mag niet. Maar ik heb er wel ideeën uit opgedaan, om mijn werk te vervolledigen.

2
Ten tweede: zoals hierboven vermeld, ben ik te weten gekomen waarom het oversteken van de rijbaan per fiets op een fietsoversteekplaats door sommigen nog als een manouevre beschouwd wordt. Dat heeft inderdaad ooit een rechter in Dendermonde gezegd op ... 26 maart 1999. En dat stond nog steeds in het "Kluwer Verkeerszakboekje 2009"!

Direct daaronder staat trouwens een tekst uit het Tijdschrift voor Aansprakelijkheid en Verzekering in het Wegverkeer" (T.A.V.W.) van ... 20 juni 2002, waarin beweerd wordt: "Een fietser die het fietspad moet verlaten omdat dit eindigt en zich zodoende op de rijbaan moet begeven, voert een manoeuvre uit".
Dit laatste is gewijzigd met een koninklijk besluit op 14 mei 2002 en sindsdien staat in het artikel 12.4 van de wegcode:
Citaat:
Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden

En van dat eerste is een tegengestelde uitspraak van het Hof van Cassatie op 15 oktober 1999, en de logische aanname dat elke rijbeweging die gereglementeerd is in de wegcode, geen manoeuvre is.

Misschien staan dezelfde zaken nog steeds verkeerd in de laatste uitgave van het "Kluwer Verkeerszakboekje"!

3
Ten derde heb ik contact opgenomen met het BIVV (Belgisch Instituut Voor Verkeersveiligheid) in verband met de "verkeersinfo" van onze gemeente, met de volgende mail op 4 april 2013:
Citaat:
Geachte,

Soms maak ik mij zorgen over de veiligheid van fietsers in mijn gemeente Temse. Op de website van de gemeente staat namelijk een verkeersinfo (http://www.Temse.be/index.php/mobiliteit/dienst-mobiliteit), waarin aan automobilisten verdoken verteld wordt dat ze geen rekening moeten houden met het artikel 40ter van de wegcode. Immers, zelfs tijdens het oversteken op een fietsoversteekplaats moet de overstekende fietser toch altijd stoppen om voorrang te verlenen "aan alle bestuurders over gans de breedte van de baan die hij/zij oversteekt".

Het is juist dat een fietser voorrang moet verlenen alvorens over te steken, maar een bestuurder van een motorvoertuig mag een overstekende fietser niet als loslopend wild beschouwen!

Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
...
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

Evenmin wordt verwezen naar het artikel 43.3, waarin vermeld wordt hoe een fietser zich moet gedragen aan een fietsoversteekplaats. De bovenstaande betekenis wordt afgeleid uit het artikel 76.4, waarin staat hoe een fietsoversteekplaats er uitziet.

Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse

Op 11 april 2013 kreeg ik het volgende antwoord:
Citaat:
Geachte heer Van Breuseghem,

De verkeersinformatie waarover u zich zorgen maakt, betreft - voor alle duidelijkheid - het oversteken door een fietser op een zebrapad - een oversteekplaats voor voetgangers. Fietsers mogen gebruik maken van een zebrapad bij het oversteken maar dienen hierbij voorrang te verlenen aan het verkeer op de rijbaan die zij willen oversteken.

De laatste zin uit deze verkeersinformatie - "Vermits de rijbaan oversteken wettelijk als een manoeuvre wordt beschouwd, MOET de overstekende fiets voorrang verlenen aan alle bestuurders over gans de breedte van de baan die hij/zij oversteekt." - betreft dus het oversteken door een fietser op een andere plaats dan een fietsoversteekplaats - hier bijvoorbeeld op een zebrapad. De artikels die u aanhaalt, hebben betrekking op het oversteken van een fietser op een fietsoversteekplaats.

Eveneens is het zo dat - in het geval van een fietsoversteekplaats - de fietser enkel voorrang heeft wanneer deze zich reeds op de fietsoversteekplaats bevindt. Artikel 40ter van de Wegcode stelt immers dat een automobilist een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid mag naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

Een automobilist dient geen voorrang te verlenen aan fietsers dewelke zich aan de oversteekplaats bevinden om over te steken. Artikel 43.3 van de Wegcode stelt immers dat fietsers zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats mogen begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

Vriendelijke groeten,

Ellen Opdenakker
Beleidsadviseur
BIVV

Het is wel verrassend, hoe een tekst (met opzet?) verkeerd kan gelezen en geïnterpreteerd worden, want we weten allemaal dat het wel degelijk gaat over het oversteken van een fietsoversteekplaats per fiets en NIET over het oversteken van een zebrapad per fiets.

Maar één ding valt mij op: ook het BIVV zegt dat alleen het oversteken van de rijbaan per fiets op een andere plaats dan een fietsoversteekplaats een manoeuvre is. Op dat punt zijn we het al eens. Ook Erik Caelen moest mij gelijk geven (klik hier) dat het niet zo eenvoudig is om altijd van een manoeuvre te kunnen spreken.

Ik broed op een antwoord ... Hihi

(Aanpassing op 08-10-2015: Nieuwe host voor afbeelding.)

Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 08-10-2015 17:00:13; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven

Jozef Van Breuseghem

Site Admin

Bericht Geplaatst: 15-04-2013 09:42:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Mijn antwoord naar het BIVV is verstuurd:
Citaat:
Sent: Monday, April 15, 2013 9:34 AM
Subject: Re: Gedrag aan een fietsoversteekplaats - Jozef Van Breuseghem

Geachte mevrouw Opdenakker,

Ik dank u voor uw antwoord, maar nu verwondert het mij dat deze verkeersinfo verkeerd kan gelezen of geïnterpreteerd worden. Want het gaat echt niet over het oversteken van een fietser op een zebrapad, maar wel degelijk over het oversteken van een fietser op een fietsoversteekplaats. De titel zegt dat het over "Fietsoversteken" gaat.

Het zebrapad wordt in de tekst alleen vernoemd als vergelijking ("zoals een voetganger voorrang heeft op een zebrapad"), om aan te tonen dat autobestuurders aan een fietsoversteekplaats geen voorrang moeten verlenen aan fietsers, zoals ze dat wel moeten doen bij voetgangers aan een zebrapad als die te kennen geven dat ze willen oversteken.

Verder ben ik volledig akkoord met uw zienswijze, zoals ze trouwens in de wegcode staat: automobilisten moeten geen voorrang verlenen aan fietsers die willen beginnen met oversteken op een fietsoversteekplaats, maar automobilisten moeten wel desnoods stoppen als die fietsers reeds aan het oversteken zijn op een fietsoversteekplaats.

Het oversteken van de rijbaan per fiets op een andere plaats dan op een fietsoversteekplaats (of op een fietspad) is inderdaad een manoeuvre. Maar in die bewuste verkeersinfo wordt gezegd dat ook het oversteken van de rijbaan per fiets op een fietsoversteekplaats wettelijk als een manoeuvre beschouwd wordt, en dat daarom "de overstekende fietser voorrang moet verlenen aan alle bestuurders over gans de breedte van de baan die hij/zij oversteekt". Dat is in tegenspraak met het artikel 40ter van de wegcode.

Op 200m van mijn woning is nog geen week geleden alweer een fietser aangereden op het fietspad langs de voorrangsweg, waar dat het kruispunt oversteekt. De aanrijding gebeurde dus zelfs niet op een oversteekplaats maar op een fietspad. Maar waarom zouden automobilisten uitkijken naar fietsers als zelfs de overheid hen zegt dat fietsers hen toch altijd voorrang moeten verlenen?

Ik blijf mij zorgen maken.

Jozef Van Breuseghem
Secretaris Fietsersbond afdeling Temse

En mijn antwoord werd blijkbaar dadelijk doorgestuurd naar een deskundige ...
Citaat:
To: Broeckaert Marc
Cc: 'Jozef Van Breuseghem'
Sent: Monday, April 15, 2013 10:35 AM
Subject: RE: Gedrag aan een fietsoversteekplaats - Jozef Van Breuseghem

Marc,

Ik verwijs naar de vraag van de heer Van Breuseghem. Desbetreffende verkeersinformatie werd inderdaad verkeerdelijk geïnterpreteerd door mij. Echter verandert dit mijn inziens niets aan mijn zienswijze inzake het oversteken door fietsers via een fietsoversteekplaats (zie hieronder). Ik ben dan ook akkoord met de heer Van Breuseghem maar wil graag uw deskundig advies hieromtrent inwinnen.

Mag ik u vriendelijk vragen een eenduidig antwoord te formuleren omtrent de reglementering inzake fietsoversteekplaatsen zodat ik meneer kan bevestigen of de verkeersinformatie waarvan sprake al dan niet foutief is.

Alvast dank!

Vriendelijke groeten,

Ellen Opdenakker

Nu wordt het pas interessant!
Terug naar boven

Jozef Van Breuseghem

Site Admin

Bericht Geplaatst: 16-04-2013 19:53:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag heb ik antwoord gekregen van het BIVV:
Citaat:
Sent: Tuesday, April 16, 2013 12:44 PM
Subject: RE: Gedrag aan een fietsoversteekplaats - Jozef Van Breuseghem

Geachte heer Van Breuseghem,

Mijn excuses voor de verkeerdelijke interpretatie van desbetreffende verkeersinformatie. Echter wijzigt dit niets aan mijn zienswijze dewelke na het inwinnen van advies van onze dienst mobiliteit en infrastructuur wel degelijk correct blijkt te zijn. Ik kan u volgende mededelen:

“Fietsoversteekplaatsen worden gedefinieerd in art 76.4, hierin wordt beschreven hoe een fietsoversteekplaats er moet uitzien.

Verder stelt Art 43.3 hoe de fietser dergelijke oversteekplaats moet gebruiken en Art 40ter (vierde en vijfde lid) geeft aan hoe bestuurders zich moeten gedragen wanneer zij een fietsoversteekplaats naderen en passeren.

Fietsoversteekplaatsen kanaliseren de overstekende fietsers maar laten hen niet van voorrang genieten. Het feit dat bestuurders geen voorrang moeten verlenen aan overstekende fietsers, belet niet dat het verkeersreglement in Art 40ter eist dat de bestuurders deze oversteekplaatsen voorzichtig naderen en dat zij de overstekende fietsers niet hinderen en niet in gevaar brengen.

Dat het oversteken als een manoeuvre beschouwd wordt (Art 12.4) slaat op het oversteken zonder voorzieningen. Dat het oversteken op een fietsoversteekplaats (een in de wegcode opgenomen voorziening) zonder voorrang gebeurt, volgt niet uit Art 12.4 maar uit Art 43.3 en 40 ter. Hiertegen zondigt de tekst op de website van Temse.

Fietsers die op zebrapaden oversteken moeten dit te voet doen om conform het reglement te handelen. Wanneer zij dit informeel al rijdend doen, moeten zij dit natuurlijk voorzichtig doen (= geen gebruik maken van de voorrang die voetgangers op zebrapaden genieten, wachten op een hiaat in de verkeersstroom, geen voetgangers hinderen).”

Ellen Opdenakker

Dat komt volledig overeen met mijn zienswijze over manoeuvres, over fietsoversteekplaatsen, over de artikels 12.4, 76.4, 43.3 en 40ter van de wegcode, over het oversteken op zebrapaden, enzovoort. Kijk maar in mijn Wegcode voor Fietsers. Ik onthoud vooral de paragraaf:
Citaat:
Dat het oversteken als een manoeuvre beschouwd wordt (Art 12.4) slaat op het oversteken zonder voorzieningen. Dat het oversteken op een fietsoversteekplaats (een in de wegcode opgenomen voorziening) zonder voorrang gebeurt, volgt niet uit Art 12.4 maar uit Art 43.3 en 40 ter. Hiertegen zondigt de tekst op de website van Temse.

Alleen ... wanneer zullen ze daar in Temse in de mogelijkheid verkeren om dat zelf begrijpen Idee Vraag Maar naar het schijnt leest men op de gemeente Temse dit forum. Hopelijk lezen ze dit dan ook Hihi. Bij deze gelegenheid mogen ze dan eens denken aan de onveiligheid die ze veroorzaken voor fietsers, door aan automobilisten wijs te maken dat fietsers altijd over gans de breedte van de baan voorrang moeten verlenen aan alle bestuurders als ze de rijbaan oversteken op een fietsoversteekplaats, omdat dat volgens de gemeente Temse een manoeuvre zou zijn (klik hier). En dat zal vooral effect hebben bij automobilisten die het verschil niet kennen tussen een fietspadmarkering en een fietsoversteekplaats Uitroepteken

Hoeveel fietsongevallen met gekwetsten (of doden) gebeuren er ook weer in Temse? Niets mee te maken?
Terug naar boven

Jozef Van Breuseghem

Site Admin

Bericht Geplaatst: 04-01-2014 15:12:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Eindelijk lijkt men het in Temse begrepen te hebben en is de beschamend onvolledige en verkeerde "verkeersinfo" over fietsoversteekplaatsen verwijderd van de website van de gemeente Temse. Waarschijnlijk is deze verwijdering uiteindelijk en wijselijk uitgevoerd op 18 december 2013, want als je nu surft naar de dienst mobiliteit van Temse dan zie je volgend scherm:

Sinds 12 februari 2013 kon je daar voorheen dit scherm bewonderen:

Zeker op 16 oktober 2013 stond het er nog steeds:

Ze wisten blijkbaar niet dat:
Artikel 76.4 van de wegcode alleen maar zegt hoe een fietsoversteekplaats er moet uitzien.
Artikel 43.3 van de wegcode bepaalt wanneer een fietsoversteekplaats MOET gebruikt worden en hoe dat moet gebeuren.
Artikel 40ter van de wegcode bepaalt dat voertuigen op de rijbaan moeten vertragen en desnoods stoppen aan een fietsoversteekplaats voor overstekende fietsers.

De volledige uitleg vind je uiteraard in onze Wegcode voor Fietsers.

Tussen haakjes, het oorspronkelijk bericht over deze "verkeersinfo" kun je nu nog altijd op het internet vinden met deze link:
http://www.Temse.be/index.php/component/content/article/25-home/989-asfalteringswerken-Steendorp-doorgaand-verkeer-onderbroken-van-2311-tem-1512.
Wie weet, komen ze er later toch nog eens op terug Knipoog ?

(Aanpassing op 08-10-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)

Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 08-10-2015 17:50:35; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven

Jozef Van Breuseghem

Site Admin

Bericht Geplaatst: 06-01-2014 09:04:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Kijk, kijk, een zeer merkwaardig verschijnsel doet zich voor ...

Hihi Hihi Hihi

Eergisteren heb ik nog op deze link gewezen (zie hierboven of klik hier) ...
http://www.Temse.be/index.php/component/content/article/25-home/989-asfalteringswerken-Steendorp-doorgaand-verkeer-onderbroken-van-2311-tem-1512.
... van de "verkeersinfo fietsoversteken" die nog steeds op het internet te vinden was. Vandaag al, zelfs deze morgen vroeg, is deze link niet meer geldig! ... Of hoe naar dit forum toch gekeken wordt Knipoog Knipoog ...
Hopelijk is deze webpagina nu volledig van het internet verwijderd!
Terug naar boven

Jozef Van Breuseghem

Site Admin

Bericht Geplaatst: 08-10-2015 18:15:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Knipoog Op 8 oktober 2015 ontdek ik toevallig dat 'de foto' nog altijd op de website staat van de gemeente Temse Knipoog.

Zouden ze dit nog lezen?
Terug naar boven

Jozef Van Breuseghem

Site Admin

Bericht Geplaatst: 06-11-2020 07:02:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Hopelijk is deze webpagina nu volledig van het internet verwijderd!
(Zie hierboven.)

Maar zelfs vandaag, 6 november 2020, kun je nog altijd deze "Verkeersinfo" vinden op de website van de gemeente Temse! Hij staat wat verborgen, maar hij is nog altijd niet volledig verdwenen van het internet. Hij is zelfs nog altijd (of opnieuw!) te bereiken met de oorspronkelijke link. Dit staat op die webpagina (klik om te vergroten).

(Het is zelfs een oudere versie, van 12 februari 2013 Hihi.)

Ook de foto uit deze "Verkeersinfo" kun je vinden op de website van de gemeente Temse. Hier is hij (klik om te vergroten).

Ik wil het eigenlijk nogmaals hebben over wat onder "Fietsoversteken" geschreven staat. De "verklaring" die daar gegeven wordt aan het artikel 76.4 van het verkeersreglement, is namelijk helemaal verkeerd!

In Artikel 76.4 van het verkeersreglement staat het woord "moeten". In zijn verklaring zegt de dienst mobiliteit van Temse dat hieruit volgt dat een fietser een fietsoversteekplaats altijd MOET gebruiken op de plaats waar die ligt om de rijbaan over te steken. Dat klopt niet, want dit artikel van het verkeersreglement zegt helemaal niet hoe en wanneer een fietsoversteekplaats moet gebruikt worden, zoals beweerd wordt in deze "verkeersinfo". Dit artikel zegt enkel en alleen hoe een fietsoversteekplaats er uitziet.

MOET een fietser altijd een fietsoversteekplaats gebruiken? En wat is "de rijbaan oversteken"?
Het verkeersreglement over "fietsoversteekplaatsen" en over "de rijbaan oversteken" is meer dan alleen het artikel 76.4!

Het is artikel 43.3 van het verkeersreglement dat zegt wanneer je een oversteekplaats voor fietsers moet gebruiken, en hoe je dat moet doen Lees :
Citaat:
43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.

Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.

Je bent dus alleen verplicht een oversteekplaats voor fietsers te gebruiken, als je je op een fietspad bevindt. Op een fietspad bevind je je immers buiten de rijbaan, want fietspad (artikel 2.7 van het verkeersreglement) en rijbaan (artikel 2.1 van het verkeersreglement) zijn twee onderscheiden delen van de openbare weg. Als je van op een fietspad de rijbaan wilt oversteken, moet je dat voorzichtig doen, want de rijbaan oversteken is inderdaad een manoeuvre waarbij je voorrang moet verlenen aan alle andere weggebruikers (artikel 12.4 van het verkeersreglement). Alvorens een rijbaan over te steken moet je trouwens rekening houden met het verkeer op de rijbaan dat van links en van rechts komt, zo leert men dat aan kinderen.

Maar wanneer je op de rijbaan fietst en je komt aan een oversteekplaats voor fietsers, dan ben je helemaal niet verplicht om die oversteekplaats te gebruiken, zoals bijvoorbeeld op onderstaande foto.

Als je op de rijbaan rijdt, kun je de rijbaan trouwens evenmin "oversteken", aangezien je zelf verkeer op de rijbaan bent. Je kunt wel de rijbaan verlaten naar een fietspad aan de overkant, maar dat is niet de rijbaan oversteken, dat is een richtingsverandering. Dat is geen manoeuvre, want het artikel 19 van het verkeersreglement legt nauwkeurig uit hoe een richtingsverandering (links of rechts afslaan) moet uitgevoerd worden, en aan wie daarbij voorrang moet verleend worden. Als je op de rijbaan fietst, dan moet je bij een richtingsverandering trouwens geen rekening houden met het verkeer op de rijbaan dat van links en van rechts komt, zoals bij het oversteken van de rijbaan, maar moet je rekening houden met het verkeer dat achter je en voor je komt! Dat is dus iets helemaal anders dan de rijbaan oversteken.

De juiste uitleg vind je in onze Wegcode voor Fietsers, niet op de website van de gemeente Temse. Ik raad niemand aan om bij vragen over de wegcode de rubriek Mobiliteit te raadplegen op de website van de gemeente, zoals in deze "verkeersinfo" staat.

We zullen aan onze mobiliteitsdienst nog eens vragen, of deze foute uitleg nog lang op hun website gaat blijven staan Hihi ...
Terug naar boven

Jozef Van Breuseghem

Site Admin

Bericht Geplaatst: 19-11-2020 07:40:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Deze webpagina is dus niet met een link te bereiken van op de website van de gemeente Temse. De foute informatie over 'fietsoversteken' kan bijgevolg niet zo maar gelezen worden, gelukkig maar!

Dit is besproken op onze laatste vergadering met de mobiliteitsdienst van Temse, op woensdag 18 november 2020, samen met een ander item op de website.

Dat wordt dus aangepast samen met de volledige herwerking van de website van de gemeente Temse.
Terug naar boven

Jozef Van Breuseghem

Site Admin

Bericht Geplaatst: 05-01-2021 11:37:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Bijna dadelijk na onze vergadering van 18 november 2020 is de "verkeersinfo" opgeruimd op de webpagina's van de gemeente Temse Goed zo!.

Op deze link vind je nu alleen nog maar een "404-fout", wat wil zeggen dat de pagina niet meer bestaat.
Terug naar boven

Berichten van afgelopen:   

-> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende