|
Tweede herinrichting Stationsplein |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-02-2024 12:04:07 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het is nu woensdag 28 februari 2024, de dag van de aankondiging van onze volgende fietsactie in de nieuwe Omroeper. Die fietsactie is namelijk gericht op de wijzigingen aan dit Stationsplein voor fietsers. Hoever staan we nu met deze wijzigingen, waarvan we hopen dat het verbeteringen zullen zijn?
Het afgegraven rijbaangedeelte is overal al vlak gereden, en ligt ongeveer klaar voor de asfaltlaag.
Het voetpad en het fietspad ter hoogte van de fietsenstalling zijn in alle geval beter uitgevoerd dan vroeger.
Voorheen was daar plots geen voetpad meer, en ging het fietspad plots met een hoek van bijna 90° over in een onwettige en misleidende fietsoversteekplaats over de rijbaan. Nu maakt het fietspad een vloeiende bocht naar de fietszone, waardoor er plaats vrijgekomen is voor een doorlopend voetpad.
De aansluiting van het fietspad aan de fietszone moet nog wel wat hersteld worden, en we hopen nu dat die fietsoversteekplaats niet opnieuw zal aangebracht worden over de fietszone! Dat zou pas een blunder zijn!
We vragen ons ook af, hoe dit fietspad ooit zal kunnen verbonden worden met, of uitgebreid tot de fietssnelweg F18 langs de spoorlijn, van Sint-Niklaas naar Mechelen.
Voetgangers zullen nu ook een veiliger oversteekplaats krijgen over de Parklaan vanaf het Stationsplein.
Vroeger was dat enkel mogelijk met een zeer lang zebrapad over het ruim bemeten kruispunt met de Rik De Rycklaan.
Maar de bochten aan het kruispunt van de Parklaan met de Rik De Rycklaan blijven nog altijd zeer ruim bemeten. Dat vormt een heel groot "plein" op dat kruispunt.
Hoe veilig gaat dat worden voor fietsers? Zullen de fietssuggestiestroken nog hoekig verlopen in de bocht? Zullen er nog wel fietssuggestiestroken zijn, breed genoeg volgens de huidige richtlijnen?
De autobussen die via de Parklaan van de Krijgsbaan komen, moet de bocht naar de Rik De Rycklaan kunnen nemen om naar hun halte op het Stationsplein te komen (zie verder). De vrachtwagens van Belgomine moeten ook de bocht naar de Rik De Rycklaan kunnen nemen. Maar waarom is de bocht in de Parklaan zelf zo ruim bemeten?
Naar het schijnt blijft de bocht in de Parklaan de voorrangsrichting. Maar zou het niet beter zijn om de voorrangsrichting te wijzigen van de Rik De Rycklaan naar de Parklaan richting Krijgsbaan, samen met een veel smallere toegang naar deze voorrangsrichting vanuit de Parklaan richting Sint-Jorisstraat?
De autobussen van De Lijn zullen inderdaad via de bocht naar de Rik De Rycklaan naar hun halte rijden. Dat blijkt uit de stand van de wachthokjes.
Ze zullen dus vertrekken over de fietszone, om dan verder op de Parklaan richting Krijgsbaan te rijden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 02-03-2024 19:25:35; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-03-2024 19:20:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
Tijdens onze eerste-zaterdag-fietsactie van 2 maart 2024 zijn we naar het vernieuwde Stationsplein gefietst. Het is pas opengesteld voor het verkeer, de belijningen en andere wegmarkeringen zijn aangebracht, maar een aantal verkeersborden moeten nog geplaatst of verplaatst worden. Over de verkeersborden kunnen we dus nog niets zeggen, maar over andere dingen wel ...
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
De aansluiting van het fietspad aan de fietszone moet nog wel wat hersteld worden, en we hopen nu dat die fietsoversteekplaats niet opnieuw zal aangebracht worden over de fietszone! Dat zou pas een blunder zijn!
... |
(Zie hierboven.)
De aansluiting van het fietspad met de rijbaan van de fietszone is hersteld en goed vlak afgewerkt. Fietsers moeten geen greppel of boordsteen overwinnen. Men begint te weten hoe het moet.
Voor fietsers die naar de Parklaan rijden, sluit dit fietspad aan op de rijbaan met een bocht naar rechts, terwijl de rijbaan zelf een bocht maakt naar links. Ik vermoed dat fietsers hier dikwijls die bochten zullen afsnijden.
De fietsoversteekplaatsen zijn niet herschilderd, en het lijkt erop dat het ook niet zal gebeuren. Dat zit dus goed .
Zoals hierboven reeds opgemerkt is het wel jammer dat het fietspad met tegels is aangelegd. Tegels liggen nooit echt vlak, en de vlakheid verslecht zelfs altijd na verloop van tijd.
De fietszone is wat vergroot tot tegen de Parklaan. De grens van de fietszone is aangeduid met een rode kleur op de rijbaan. Het verkeersbord F111, dat het begin van de fietszone aanduidt, is ook op het wegdek weergegeven, maar nog altijd met het oude woord 'fietsstraat' in plaats van 'fietszone'.
Ter hoogte van het zebrapad over de Rik De Rycklaan, ligt het fietspad op dezelfde hoogte als de rijbaan, zonder boordsteen. Dat kan dus gebruikt worden als op- of afrit.
Fietsers die van de Rik De Rycklaan komen, kunnen dus ook hier het fietspad verlaten om naar de Parklaan te rijden. Dat is trouwens de kortste wijze om richting Sint-Jorisstraat te fietsen.
Als je vanuit de andere richting komt en dus naar de Rik De Rycklaan fietst, kun je aan het zebrapad zonder horten en stoten het fietspad oprijden.
We hebben wel een belangrijke opmerking over de fietssuggestiestroken op de Parklaan.
Aan de wegmarkeringen kun je merken dat de voorrangsrichting de Parklaan volgt in de bocht van de Parklaan. Maar op die Parklaan zijn ooit fietssuggestiestroken aangebracht aan beide kanten van de rijbaan. Van hun oorspronkelijke okergele kleur kun je niet veel meer merken, maar ze zijn er nog altijd, behalve op de plaats waar het wegdek vernieuwd is. Daar zijn die fietssuggestiestroken verdwenen.
Als je vanaf de Sint-Jorisstraat komt, stopt de fietssuggestiestrook plots voor een nieuw aangebracht zebapad.
Kom je vanaf de Krijgsbaan, dan stopt de fietssuggestiestrook voor het kruispunt met de fietszone.
Misschien moeten de fietssuggestiestroken nog aangebracht worden, maar ... die kans is klein. Op de vernieuwde rijbaan is immers een middenstreep aangebracht, en een middenstreep gaat niet samen met fietssuggestiestroken!
Nochtans zou een betere aanduiding voor fietsers geen overbodige luxe zijn. Immers, als je verder fietst, kom je aan het (veel te) ruime kruispunt met de Rik De Rycklaan, waar bestuurders uit de Rik De Rycklaan (van rechts) je voorrang moeten verlenen als je hier de bocht naar links volgt. Maar hoe veilig voelt dit aan als fietser midden op dit "plein"?
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Maar de bochten aan het kruispunt van de Parklaan met de Rik De Rycklaan blijven nog altijd zeer ruim bemeten. Dat vormt een heel groot "plein" op dat kruispunt.
Hoe veilig gaat dat worden voor fietsers? Zullen de fietssuggestiestroken nog hoekig verlopen in de bocht? Zullen er nog wel fietssuggestiestroken zijn, breed genoeg volgens de huidige richtlijnen?
... |
(Zie hierboven.)
Met een fietssuggestiestrook die vloeiend de bocht volgt, zou dit een heel ander gevoel geven, vooral aan minder zekere fietsers.
We zullen dus aan de mobiliteitsdienst van de gemeente Temse vragen hoe dat zit met deze fietssuggestiestroken ...
Hoe groot dat "plein" op dit kruispunt is, kun je ook zien aan de haaientanden van de Rik De Rycklaan. Die staan een eind verwijderd van de bocht in de Parklaan.
Dit is een zicht op het "plein" van dat kruispunt, met de haaientanden van de Rik De Rycklaan buiten beeld!
Gezien vanaf de Rik De Rycklaan zou de bocht van de Rik De Rycklaan naar de Parklaan richting Krijgsbaan veel nadrukkelijker kunnen gemaakt worden. Vanaf de Krijgsbaan zouden de autobussen van De Lijn dan nog altijd deze bocht naar hun halte via de Rik De Rycklaan kunnen nemen.
De bocht naar de Parklaan richting Sint-Jorisstraat is nu trouwens bijna een rechte lijn! Het "plein" zou heel wat kleiner kunnen gemaakt worden met een nadrukkelijker bocht in de richting van de Krijgsbaan. En er zou meer kunnen onthard worden ...
Het was immers ook de bedoeling van deze werken om een grotere groenzone te verkrijgen aan het station. Maar als we kijken hoeveel verharding er is bijgekomen en hoe weinig er verdwenen is ...
Maar fietsers, niet getreurd! Aan het station is nu een gadget voor fietsers bijgekomen!
Wie platte banden heeft, en zijn fietspomp vergeten is, kan hier zijn banden oppompen . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-03-2024 13:01:26 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op het Stationsplein zijn wat verkeersborden bijgeplaatst, en andere overbodig geworden verkeersborden zijn weggenomen. Waarschijnlijk kan het Stationsplein nu als 'afgewerkt' beschouwd worden.
De fietszone wordt nu aangeduid aan het nieuwe begin ervan, dus aan het kruispunt met de Parklaan.
Het einde van de fietszone wordt zelfs aangeduid als je vanaf de fietszone het fietspad oprijdt.
Het is eveneens aangeduid, dat de 'zone voor het openbaar vervoer' vanaf de fietszone niet mag ingereden worden. Het verbodsbord C3 betekent zelfs dat het vanaf de andere kant evenmin mag. Maar ... zal daarmee rekening gehouden worden?
Als je vanaf het fietspad de fietszone oprijdt, moet je voorrang verlenen aan de bestuurders die de fietszone volgen, want helemaal rechts staat het voorrangsbord B1, de 'omgekeerde driehoek' met eronder het bord van het begin van de fietszone.
Maar het zou toch duidelijker zijn, als de haaientandjes ook waren doorgemarkeerd op het fietspad.
Het is vooral een goede zaak, dat de onwettige en misleidende fietsoversteekplaats nu verdwenen is, die fietsers aanzette tot spookrijden! Zo was dat vroeger, ...
... en zo is het nu.
Ook die andere onwettige en totaal overbodige fietsoversteekplaats is gelukkig niet opnieuw aangebracht. Zo was het vroeger, ...
... en zo is het nu.
Maar we missen eigenlijk wel onze fietssuggestiestroken in de bocht van de Parklaan en het zou logisch zijn om de zebrapaden door te markeren op het fietspad.
Terloops, wie vanaf de Parklaan de Rik De Rycklaan inrijdt, kan zien dat enkel De Lijn en taxi's toegelaten zijn op de 'zone voor het openbaar vervoer'.
Ook weer voor zover daarmee rekening zal gehouden worden ...
Maar ... Als je vanaf de Rik De Rycklaan komt, is er niets dat je belet om gewoon rechtdoor de 'zone voor het openbaar vervoer' in te rijden ...
Iets vergeten? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-03-2024 15:06:54 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op maandag 11 maart 2024 hebben we een e-mail verstuurd naar onze schepen en de dienst mobiliteit, met onze opmerkingen en vragen van hierboven:
- Onze vraag om ook haaientanden te plaatsen op het fietspad tegen de fietszone.
- Onze vraag voor fietssuggestiestroken op de Parklaan in plaats van een middenstreep.
- Onze vraag om de twee zebrapaden ook op de fietspaden aan te duiden.
- Onze opmerking over het fietspad dat aangelegd is met tegels.
Over het niet aanduiden van de verboden doorgang over de 'buszone' vanuit de Rik De Rycklaan hebben we niets gezegd, omdat dat niets met fietsers te maken heeft.
Dezelfde dag kregen we reeds antwoord dat ermee aan de slag zal gegaan worden, maar dat fietssuggestiestroken niet voorzien zijn ... Er komt wel ooit een fietssnelweg (de F18), waarvan het fietspad voor het station en de Rik De Rycklaan deel zal uitmaken, maar waarvan het tracé nog niet gekend is ...
Wat zou het verband zijn tussen die fietssnelweg en fietssuggestiestroken op de Parklaan? Misschien als reactie op het 'fietspad in tegels'? Hoewel een betegeld fietspad geen goed voorbeeld is van een fietssnelweg. En wat het tracé van die F18 betreft, daar hebben wij al lang wel een voorstel voor.
Behalve de fietssuggestiestroken is ondertussen aan onze vragen gevolg gegeven .
Niet alleen haaientanden zijn op het fietspad aangebracht, er is ook een voorrangsbordje B1 (omgekeerde driehoek) bijgeplaatst.
Het zebrapad voor het stationsgebouw is aangeduid op het fietspad, vanaf de merktekens voor slechtzienden.
Het zebrapad over de Rik De Rycklaan is eveneens doorgetrokken op het fietspad.
En ... zelfs wat we niet gevraagd hebben is uitgevoerd. Vanaf de Rik De Rycklaan mag je nu evenmin rechtdoor op de 'buszone' rijden, behalve De Lijn en taxi's.
Misschien hebben ze dat op dit forum gelezen _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|