Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 27-08-2011 19:36:02 Onderwerp:
Het voetpad aan de fietsenstalling is afgewerkt, maar ...
... het "rood gedeelte" is zeker (nog) geen fietspad! Het is immers niet aangeduid met een verkeersbord D7 of D9, of met twee evenwijdige witte onderbroken strepen. Als het ooit een fietspad wordt, zullen de voetgangers op dit drietal meter voorzichtig moeten zijn, want dan moeten ze hier voorrang verlenen aan de fietsers ... Als het geen fietspad wordt, kan men zich afvragen waarom dit gedeelte heraangelegd is met aparte tegels?
Op deze plaats is zelfs nog een fietsoversteekplaats geschilderd! Met zeer bescheiden pijltjes - alsof men er wat beschaamd voor is - is aangeduid dat de fietsoversteekplaats in twee richtingen kan gebruikt worden ...
Het is mij niet heel duidelijk hoe de oversteekplaats vanaf de fietsenstalling dan zou moeten gebruikt worden:
Als men naar de Guido Gezelleplaats wil, wordt er dan van fietsers verwacht dat ze deze oversteekplaats tot op het einde afrijden, om dan in een onmogelijk scherpe hoek naar links terug te keren naar het tunneltje? Dat onmogelijk maneuver zal geen enkele fietser uitvoeren!
Als men naar de Parklaan richting Krijgsbaan wil, wordt er dan van fietsers verwacht dat ze in de bocht levensgevaarlijk gaan spookrijden om via de volgende oversteekplaats de overkant van de Parklaan te bereiken? Dat maneuver zal ik in alle geval nooit doen! Het doel van de oversteekplaats over de Parklaan wordt nu nog wat meer onduidelijk, aangezien daar geen pijltjes aanduiden in welke richting(en) die kan of mag gebruikt worden.
Er is gelukkig wel aan gedacht, om de boordstenen te verlagen aan de op- en afritten aan het station. Ongelukkig genoeg liggen er nog diepe greppels waar doorheen moet gefietst worden. Die greppels lagen er natuurlijk al, maar die boordstenen toch ook?
(Aanpassing op 21-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 21-11-2015 15:51:14; in totaal 1 keer bewerkt
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 30-08-2011 15:59:20 Onderwerp:
Er is nog iets op te merken in verband met de tweerichtings-fietsoversteekplaats die vertrekt vanaf de fietsenstalling. Op het verkeerspleintje rechts van die oversteekplaats (als je van de fietsenstalling komt) staat een verkeersbord D1 (blauw rond bord met witte pijl) :
Citaat:
Verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen.
De plaatsgesteldheid bepaalt de stand van de pijl.
Wanneer het verkeersbord dat een niet-gebogen pijl voorstelt, op een hindernis geplaatst is, betekent het dat langs de door de pijl aangeduide richting moet voorbijgereden worden.
Dat bord geldt ook voor fietsers en je mag dus niet langs de linkerkant voorbij het pleintje rijden, ook niet op de fietsoversteekplaats of op een fietssuggestiestrook, want die maken deel uit van de rijbaan! ... Tegenstrijdige signalen! Als dat geen melding verdient op het meldpunt fietspaden (referentienummer 723BCA378C)!
Tussen haakjes: de diepe greppels (de goten), waar fietsers nog doorheen moeten, zullen aangepast worden. Dat heeft schepen Verbeke gezegd op de vergadering van de gemeenteraad op 29 augustus 2011 .
(Aanpassing op 22-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 22-11-2015 14:39:05; in totaal 1 keer bewerkt
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 03-09-2011 18:30:43 Onderwerp:
Er is een kleine wijziging aangebracht aan de fietsoversteekplaats aan de kant van de fietsenstalling, waarschijnlijk als reactie op de melding op het meldpunt fietspaden (referentienummer 723BCA378C):
De pijltjes zijn weggeschilderd. De pijltjes die aanduidden dat de fietsoversteekplaats in twee richtingen kon (moest?) gebruikt worden. Op de foto hierboven is het redelijk duidelijk dat deze fietsoversteekplaats gebruikt kan (moet?) worden om vanaf de Parklaan richting fietsenstalling te fietsen. Dat is nogal vanzelfsprekend als je uit de richting Krijgsbaan komt, en zelfs nog redelijk aanneembaar als je uit de richting Sint-Jorisstraat komt. Hoewel het in het laatste geval veiliger is om op het midden van de rijbaan te fietsen naar de fietsenstalling, nadat je reglementair volgens de wegcode de afslag naar links genomen hebt (zie hierboven). Je geeft dan een veel duidelijker signaal aan achteropkomende automobilisten dat je niet naar de Guido Gezelleplaats fietst, maar naar de fietsenstalling:
ik schreef:
Er is nog iets als ik per fiets uit de richting Sint-Jorisstraat kom en via de tunnel naar de Guido Gezelleplaats wil fietsen. Volgens de wegcode geef je gewoon teken met de arm naar links (indien mogelijk), begeef je naar het midden van de rijbaan zonder de tegenliggers te hinderen, en sla je links af als de baan vrij is.
Volgens mij heeft deze fietsoversteekplaats dus weinig of geen nut, tenzij voor fietsers die de weg naar de fietsenstalling niet zouden weten ...
... Maar vanaf de fietsenstalling gezien, ziet het er nog anders uit:
Om naar de Parklaan te fietsen mag men deze oversteekplaats niet gebruiken. De redenen staan hierboven: op het einde van de oversteekplaats ben je aan het spookrijden, en het pleintje aan de rechterkant (buiten deze foto) mag je niet langs deze kant passeren.
Om naar de Guido Gezelleplaats te fietsen ligt deze fietsoversteekplaats te veel naar rechts. Geen enkele fietser zal deze oversteekplaats daarvoor gebruiken.
Dat zijn nog twee redenen waarom deze fietsoversteekplaats volgens mij weinig of geen nut heeft.
De fietsoversteekplaats over de Parklaan die achter deze fietsoversteekplaats te zien is, zal sommige fietsers toch uitnodigen om langs hier over te steken en langs de Parklaan richting Krijgsbaan te fietsen. In feite geeft men met deze oversteekplaatsen verkeerde signalen aan fietsers. Ook voor het oversteken van de Parklaan richting station is de fietsoversteekplaats over de Parklaan overbodig, zoals hierboven al verklaard is.
Eigenlijk zou het voor fietsers duidelijker zijn zonder deze twee fietsoversteekplaatsen. Men had er beter aan gedaan met niet alleen de pijltjes weg te schilderen, maar de volledige fietsoversteekplaats te verwijderen, die over de Parklaan inbegrepen.
(Aanpassing 17-08-2012: verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing 15-04-2013: verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing op 21-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
(Aanpassing op 29-12-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 29-12-2017 18:53:16; in totaal 5 keer bewerkt
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 06-09-2011 10:47:47 Onderwerp:
Zoals beloofd zijn de overgangen van of naar de rijbaan aangepast: we moeten niet meer door een diepe goot fietsen :
Fietsers die vanaf deze laatste fietsoversteekplaats linksaf willen naar de Parklaan moeten nog steeds de volle witte lijn overschrijden om in het linkse voorsorteervak te komen:
Dat kan nochtans eenvoudig opgelost worden door de volle witte lijn wat korter te maken, of het eerste deel te vervangen door een onderbroken lijn.
Ook fietsers moeten reglementair deze weg volgen naar de Parklaan. Het verkeersbord D1 (rond blauw bord met witte pijl) op het pleintje is duidelijk genoeg!
En de wegcode is ook duidelijk genoeg:
Citaat:
77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.
Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.
Fietsers zijn bestuurders ...
Dan resten enkel nog de fietsoversteekplaatsen van de eerste foto hierboven. Zoals vroeger reeds gezegd, vind ik die overbodig:
Wie van de Parklaan komt, uit de richting Krijgsbaan, heeft ze niet nodig (meest logische weg).
Wie van de Parklaan komt, uit de richting Sint-Jorisstraat, zal ze nooit gebruiken (te ver verwijderd).
Wie van de fietsenstalling komt en naar de Parklaan wil, mag ze niet gebruiken (zie wegcode).
Wie van de fietsenstalling komt en naar de Guido Gezelleplaats wil, kan ze niet gebruiken (verkeerde richting).
Bovendien kunnen deze fietsoversteekplaatsen fietsers op het slechte idee brengen om ze vanaf de fietsenstalling toch te gebruiken om langs hier de Parklaan over te steken ... Weg dus met deze twee fietsoversteekplaatsen!
Als er dan toch een fietsoversteekplaats aan de fietsenstalling moet komen, richt ze dan veel meer naar links, richting tunneltje. Dan kan ze gebruikt worden om naar de Guido Gezelleplaats te fietsen.
(Aanpassing op 22-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 22-11-2015 14:44:42; in totaal 1 keer bewerkt
Ik ben het volkomen met je eens Jozef, die geschilderde oversteek geeft alleen maar verwarring. De ononderbroken witte streep op de rijbaan moet trouwens dringend aangepast worden, zodat fietsers die van het station naar de Parklaan willen, naar links kunnen voorsorteren zonder een overtreding te begaan. Het is daar trouwens ook raar voor automobilisten heb ik vanmorgen ondervonden. Als je iemand afzet voor het station (komende van de Parklaan) en je wil terug naar de Parklaan, moet je op de ontsluitingsweg over een ononderbroken witte streep naar links rijden. Ik vraag mij af of ik nu een overtreding begaan heb. Gelukkig was het nog vroeg in de ochtend
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 19-09-2011 09:19:27 Onderwerp:
Hilde Habraken schreef:
... Het is daar trouwens ook raar voor automobilisten heb ik vanmorgen ondervonden. Als je iemand afzet voor het station (komende van de Parklaan) en je wil terug naar de Parklaan, moet je op de ontsluitingsweg over een ononderbroken witte streep naar links rijden. Ik vraag mij af of ik nu een overtreding begaan heb. Gelukkig was het nog vroeg in de ochtend
Wees gerust, Hilde, je hebt geen overtreding begaan. Als je daar op de ontsluitingsweg komt, heb je langs uw kant een onderbroken streep naast de doorlopende streep:
Volgens de wegcode mag je daar dan over rijden :
Citaat:
72.4. Wanneer een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar getrokken zijn, moet de bestuurder alleen rekening houden met de streep die zich aan zijn kant bevindt.
Voor de automobilisten is het dus wel in orde. Daarentegen moeten fietsers die naar links moeten voorsorteren om naar de Parklaan te fietsen, nog steeds over een doorlopende witte streep:
Die fietsers moeten dus altijd een overtreding begaan:
Ofwel rijden ze niet over de doorlopende streep, maar dan overtreden ze artikel 77.1 :
Citaat:
77.1. ...
Op het kruispunt moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.
Ofwel gaan ze wel op de juiste rijstrook staan, maar dan overtreden ze artikel 72.2 :
Citaat:
72.2. Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden.
...
(Aanpassing op 22-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 22-11-2015 14:50:05; in totaal 1 keer bewerkt
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 23-11-2011 16:52:54 Onderwerp:
De doorlopende witte streep is wat ingekort, waardoor fietsers nu ook kunnen voorsorteren zonder een verkeersovertreding te begaan. Dat is dus in orde gebracht .
Jammer dat de fietssuggestiestrook er nog ligt, want die zorgt enkel maar voor verwarring. Fietsers die linksaf richting Krijgsbaan willen, en niet op de hoogte zijn van de wegmarkeringen op deze plaats, zullen naar rechts de fietssuggestiestrook volgen en in het verkeerde voorsorteringsvak terecht komen.
Alle fietsoversteekplaatsen op het Stationsplein hebben nu een rode markering gekregen. Daardoor vallen ze beter op en dat is zeker positief. Maar de twee overbodige en verwarrende fietsoversteekplaatsen zullen bijgevolg zeker niet verdwijnen!
De verkeerde uitnodiging om deze fietsoversteekplaatsen te gebruiken vanaf de fietsenstalling naar de Parklaan wordt nu nog meer benadrukt! Het lijkt wel alsof men er in Temse van houdt om fietsers zo veel mogelijk in verwarring te brengen!
(Aanpassing op 22-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 22-11-2015 14:52:18; in totaal 1 keer bewerkt
Ik heb al gemerkt dat de fietsers die van het station komen en naar de Krijgsbaan willen, allemaal over dit fietspad rijden. Logisch, want zoals het er nu uitziet nodigt het uit om overtredingen te begaan, zeker omdat de reglementaire weg omslachtiger is.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 14-03-2012 22:47:51 Onderwerp:
Hoe moet je nu eigenlijk fietsen op dat Stationsplein met al die fietsoversteekplaatsen?
Liggen die fietsoversteekplaatsen wel op een goed uitgedachte plaats voor fietsers? Of zijn die fietsoversteekplaatsen bedacht door iemand die zelf nooit fietst?
Maken die fietsoversteekplaatsen het veiliger voor fietsers? Of dienen die fietsoversteekplaatsen alleen maar om de aansprakelijkheid van de wegbeheerder (= de gemeente Temse) af te wentelen op de fietsers bij een eventueel ongeval?
Mogen die fietsoversteekplaatsen daar wel wettig liggen? In de plaatsingsvoorwaarden voor verkeerstekens staat immers bij Artikel 18. Dwarsmarkeringen:
Citaat:
18.4. Markeringen van oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
...
De dwarsmarkering moet aangebracht worden wanneer fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan moeten oversteken buiten het kruispunt of de rotonde.
Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.
...
Kijk maar eens wat op het Stationsplein allemaal geschilderd is op kruispunten ...
Nochtans is het tamelijk eenvoudig om te fietsen over het Stationsplein. Kijk maar op volgend filmpje.
Je kunt het natuurlijk altijd moeilijker en onveiliger maken!
(Aanpassing 17-03-2012: taalfoutje verbeterd: wettelijk - wettig.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 17-03-2012 13:33:23 Onderwerp:
Het volgende filmpje laat zien hoe de oversteekplaatsen voor fietsers op het Stationsplein in werkelijkheid gebruikt worden.
Ik krijg de indruk dat de gemeente er beter zebrapaden zou geschilderd hebben!
Fietsers worden door de oversteekplaatsen misleid, zoals te vrezen was! Die fietsoversteekplaatsen zijn zeer uitnodigend om van de fietsenstalling naar de Parklaan te fietsen, richting Krijgsbaan, in de verboden richting en als spookfietser links van de rijbaan! Vanaf de fietsenstalling te zien lijkt het wel alsof die fietsoversteekplaats daarvoor MOET gebruikt worden! Zonder enige twijfel zorgen die fietsoversteekplaatsen voor zeer gevaarlijke toestanden! En dat terwijl ze eigenlijk totaal overbodig zijn!
Deze fietsoversteekplaatsen zijn immers bedoeld om vanaf de Parklaan (als je uit de richting Sint-Jorisstraat komt) naar het station of naar de tunnel te fietsen. Maar er is zo goed als niemand die deze oversteekplaatsen daarvoor gebruikt! Geen enkele normale fietser heeft die oversteekplaatsen nodig! Zoals hierboven reeds vermeld zijn ze bovendien niet wettig!
Het gevaar van deze fietsoversteekplaatsen blijkt overduidelijk op het einde van het filmpje, waar een automobilist een noodstop moet uitvoeren voor een overstekende spookrijdende fietser! In het filmpje fietst slechts één fietser reglementair vanaf richting station naar de Parklaan, richting Krijgsbaan!
Het probleem is, dat de wegbeheerder het de fietsers nu gewend gemaakt heeft, om langs deze niet-reglementaire weg te fietsen! Hoe zal dat ooit nog terug kunnen afgeleerd worden? Na een ernstig ongeval, misschien? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Mooi gedaan, Jozef Het is de beste manier om duidelijk te maken waar het probleem zit. Ik beken dat ik zelf ook de neiging heb om te spookfietsen en moet mij echt forceren om reglementair te rijden als ik van de fietsstalling kom. Ook als voetganger weet je gewoon niet wat je moet doen, die oversteekplaats voor voetgangers lijkt inderdaad meer nodig dan voor fietsers.
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
Geplaatst: 02-06-2012 17:28:02 Onderwerp:
Wist je dat het reglementair eigenlijk verboden is om vanaf hier verder te fietsen voorbij het station, richting fietsenstalling?
Kijk maar naar het verkeersbord C1 (rond rood bord met witte horizontale streep) rechts van de weg: "Verboden richting voor iedere bestuurder", dus ook voor fietsers! De gemeente Temse is haar fietsers weer eens vergeten door het onderbord M2 (of M3 voor ook bromfietsers) niet aan te brengen.
Anderzijds is het nog zo slecht niet om hier het voet-fietspad vóór de haaientanden te verlaten en naar rechts de rijbaan over te steken om verder te fietsen langs de Parklaan. Daar bega je geen overtreding mee. Het wordt trouwens aanbevolen om op deze wijze naar de Parklaan te fietsen door een verkeersbord F34b.2 (aanbevolen reisweg voor bepaalde categorieën van weggebruikers) op het fietspad langs de Rik De Rycklaan:
Natuurlijk moet je eerst uitkijken voor naderend verkeer alvorens over te steken!
Maar als je vanaf hier naar de Guido Gezelleplaats wil fietsen door het tunneltje, dan heb je wel een probleempje met de wegcode ...
Dit doet mij denken aan een gelijkaardige toestand aan de oprit van de Scheldebrug (klik hier). Ook daar is de gemeente Temse haar fietsers vergeten, of heeft ze anders wel een zeer eigenaardige oversteek-regeling uitgedacht voor haar fietsers, die bovendien niet strookt met de wegcode (klik hier en hier en hier)!
(Aanpassing op 02-07-2012: foto verkeersbord F34b.2 toegevoegd)
(Aanpassing op 22-11-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Pagina 1 van 2
Ga naar pagina 1, 2Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur