|
Herinrichting Kouterstraat |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-02-2024 08:44:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
Naar aanleiding van de breedte van de voetpaden en de nieuwe 'Code van de openbare weg', hebben we vanuit Fietsersbond Temse op 12 februari 2024 de volgende e-mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit en naar de dienst mobiliteit.
Citaat: |
Op afbeeldingen en filmpjes van de toekomstige Kouterstraat worden de voetpaden zeer smal afgebeeld.
Dit zijn natuurlijk slechts tekeningetjes, maar het is toch niet zonder belang wanneer de nieuwe 'Code van de Openbare Weg' in voege treedt. Die bepaalt namelijk in artikel 20 dat op een trottoir enkel een fiets of een brommer mag worden geparkeerd, indien er 1,5 meter vrije doorgang blijft voor passerende voetgangers.
Het is dus best mogelijk dat in de vernieuwde Kouterstraat helemaal geen fietsen of brommers op de voetpaden zullen mogen geparkeerd worden, tenzij de voetpaden minstens twee meter breed worden.
Daarom vraagt Fietsersbond Temse om, naast het behoud van het aantal parkeerplaatsen voor auto's, ook voldoende parkeerplaatsen voor fietsers te voorzien op de middenberm, verspreid over de hele lengte van de Kouterstraat.
Een winkelstraat in een fietszone is ondenkbaar zonder een aantrekkend aantal fietsparkeerplaatsen nabij alle winkels en diensten. |
Hierop heeft de mobiliteitsdienst geantwoord dat de voetpaden in de Kouterstraat tussen 1,70 meter en 1,86 meter breed worden en dat het niet wenselijk is om het voetpad te blokkeren met fietsen en dergelijke. Daarom worden er fietsstalplaatsen voorzien.
Bijkomend komen aan de bushalte fietsstalplaatsen bij, want dat is een hoppinpunt, en aan het OCMW-gebouw vlakbij komt een laadpunt voor e-bikes.
In het begin van de Clement D'hooghelaan zal een parkeerplaats voor auto's ingenomen worden voor buitenmaatse fietsen (het paars op onderstaande tekening).
Bijkomend wordt ook verwezen naar de reeds bestaande fietsparkeerplaats in de August Wautersstraat.
Dus:
De voetpaden zullen te smal worden om er reglementair fietsen te plaatsen. Er zouden dus verspreid over de Kouterstraat fietsenstallingen moeten komen op de middenberm, in de nabijheid van alle winkels. Dat blijkt niet duidelijk uit het antwoord.
Enkel fietsenstallingen aan de bushalte, in de Clement D'hooghelaan en in de August Wautersstraat is zeker onvoldoende voor een winkelstraat die ook nog een fietszone is.
Omdat het niet heel duidelijk was, hebben we nog geantwoord dat we toch hopen dat er fietsparkeerplaatsen verspreid op de middenberm zullen komen, en dat de buitenmaatse fietsen niet alleen in de Clement D'hooghelaan zullen kunnen geparkeerd worden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-02-2024 11:47:31 Onderwerp: |
|
|
|
|
Nog naar aanleiding van de tekening van hiervoor, met de Clement D'hooghelaan, voegde ik ten persoonlijke titel nog het volgende toe aan het antwoord:
Citaat: |
Nog een persoonlijke opmerking: De haaientanden in de Clement D'hooghelaan staan op de tekening voor het zebrapad, ver van de Kouterstraat. Op die plaats kunnen bestuurders onmogelijk het verkeer in de Kouterstraat zien, waarvoor ze zo nodig moeten stoppen om voorrang te verlenen. Het is trouwens niet zinvol om haaientanden voor een zebrapad aan te brengen, want de voorrang van verkeersbord B1, en dus van haaientanden, geldt enkel voor bestuurders. Voetgangers zijn geen bestuurders. Aan een zebrapad moeten bestuurders aan voetgangers altijd voorrang verlenen. |
Daarop antwoordde de mobiliteitsdienst dat er toch een aanvaardbaar vrij zicht is van op de plaats waar de haaientanden staan, voor wie uit de Clement D'hooghelaan komt, en bewijst dat met deze tekening.
De haaientanden stonden er zo ook voor de werken, en er zijn geen signalen geweest over problemen met de zichtbaarheid.
Bovendien, als de haaientanden dicht bij de Kouterstraat geplaatst worden, dan zou er een 5-tal meter vrij moeten gehouden worden tussen de haaientanden en het zebrapad. Het zebrapad moet dan dieper in de Clement D'hooghelaan aangebracht worden, waardoor voetgangers een omweg moeten maken, en het dus minder zullen gebruiken.
Dus:
De haaientanden zullen voor het zebrapad blijven staan.
Ik ga er niet meer op reageren, maar ik vind dat toch geen goede werkwijze.
Ik weet niet welke wet of richtlijn zou opleggen dat er een tussenruimte van een 5-tal meter moet zijn tussen haaientanden en een zebrapad. Er zijn trouwens plaatsen genoeg waar de haaientanden dicht tegen het kruispunt geplaatst zijn, en dicht tegen een zebrapad, zoals bijvoorbeeld op het kruispunt van de Consciencestraat met de Wilfordkaai.
Je moet natuurlijk eerst voorrang verlenen voor het zebrapad als daar voetgangers willen oversteken. Maar enkel op deze wijze heb je vanaf de haaientanden goed zicht op het verkeer op de weg waaraan je voorrang moet verlenen.
Vooraleer je aan de haaientanden bent, moet je immers al kunnen gezien hebben of er verkeer komt waaraan je voorrang moet verlenen, zodat je tijdig ter hoogte van de haaientanden kunt stoppen! Als je pas vanaf de haaientanden een beetje uitzicht krijgt, zoals op de tekening, dan ben je te laat!
Men lijkt te vergeten wat de juiste betekenis is van haaientanden. Als er verkeer komt waaraan je voorang moet verlenen moet je ter hoogte van de haaientanden stoppen. Als je de haaientanden voorbij rijdt en pas verder stopt om voorrang te verlenen, ben je wettelijk in overtreding. Dat kan zeer belangrijk zijn, als je dan aangereden wordt door iemand waaraan je voorrang had moeten verlenen, ook al ben je 'tijdig' gestopt. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-07-2024 16:22:10 Onderwerp: |
|
|
|
|
(Zie hierboven.)
Het is al doenbaar om te voet door de Kouterstraat te wandelen om te kijken hoe het er in het echt uitziet.
Het valt direct op dat er geen niveauverschil is tussen het voetpad en de rijbaan, behalve aan de bushaltes. Zowel aan de zuidkant van de straat ...
... als aan de noordkant.
Ik vraag mij af of dat verstandig is. Alle wielvoertuigen, auto's, lijnbussen, zelfs fietsers, zullen gemakkelijk kunnen "uitwijken" en over het voetpad rijden. Hoe is dat te rijmen met aangenaam winkelen voor voetgangers?
Het is dus nog slechter dan op de tekening. Er is zelfs geen "gemakkelijk oprijdbare drempel voor het gemotoriseerd verkeer", het is volledig vlak!
Verder ben ik er bijna zeker van dat de voetpaden smaller zijn dan vroeger. Dat meet ik nog wel eens na.
Dat belooft dus voor het "parkeren" van fietsen op het voetpad, in verband met de nieuwe Code van de Openbare Weg die in 2025 of 2026 geldig wordt.
Op de middenberm van de Kouterstraat zijn wel parkeerplaatsen voorzien voor het lossen en laden, zoals ter hoogte van de bushaltes.
Ook ter hoogte van de Post is een dergelijke parkeerplaats. Ik vraag mij af of er ook fietsenstallingen op de middenberm komen, als oplossing voor de smalle voetpaden.
De rijbaan aan de noordkant is na het kruispunt met de Clement D'hooghelaan voorzien van een grote tegel met het fietszonebord.
Eigenaardig genoeg is eenzelfde tegel niet aangebracht vanaf het kruispunt met de Vrijheidstraat.
De rijbaan aan de zuidkant is nog niet afgewerkt aan de verkeerslichten. Het is nog wat afwachten hoe dat wordt ingericht. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-08-2024 15:46:56 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
De rijbaan aan de zuidkant is nog niet afgewerkt aan de verkeerslichten. Het is nog wat afwachten hoe dat wordt ingericht. |
(Zie hierboven.)
De Kouterstraat is nu volledig bestraat. Ook vanaf de verkeerslichten aan het kruispunt Akkerstraat/Gasthuisstraat/Pastoor Boelstraat zal de Kouterstraat een fietszone worden. Dat blijkt uit deze ingelegde tegel in de rijbaan.
In deze rijrichting zullen geen motorvoertuigen mogen rijden behalve de lijnbussen en mogelijk ook bussen voor schoolvervoer, taxi's, en nog andere toegelaten voertuigen. Ik weet niet welke verkeersborden allemaal zullen geplaatst worden in de Kouterstraat.
Fietsers zullen dus de volledige breedte van de rijbaan mogen gebruiken en motorvoertuigen mogen hen niet inhalen. Gezien de breedte van de rijbaan zal inhalen van fietsers zelfs onmogelijk zijn, behalve door motorfietsen of bromfietsen (wat ook niet mag!), of als fietsers uitwijken en op het voetpad rijden (wat evenmin mag).
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
En ter hoogte van het Kruidvat in de Kouterstraat staat het "busvak" aangeduid op de rijweg.
... |
(Zie hierboven.)
Niettegenstaande dat woord "BUS" midden op de rijbaan ter hoogte van het Kruidvat, kan dit gedeelte van de Kouterstraat geen "busstrook" worden van het artikel 72.5 van het verkeersreglement. Een busstrook maakt immers geen deel uit van de rijbaan. Dat is niet verenigbaar met een fietszone, die altijd een rijbaan is.
Maar wat is het wezenlijke nut om van de Kouterstraat een fietsstraat te maken? De enige wettelijke "voordelen" voor fietsers van een fietszone in deze Kouterstraat, zijn:
- Dat ze nu de volledige breedte van de rijbaan mogen gebruiken;
- Dat ze ook niet door brom- en motorfietsen mogen ingehaald worden.
Immers, de maximum snelheid van 30 km/u was reeds van toepassing, ook zonder fietszone, en fietsers inhalen is voor bredere motorvoertuigen onmogelijk gezien de breedte van de rijbaan.
Laat ons nu maar hopen dat er een voldoende groot aantal, en goed verspreide fietsenstallingen zullen aangebracht worden, zodat de Kouterstraat de naam fietsstraat-winkelstraat waardig wordt. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-09-2024 11:04:58 Onderwerp: |
|
|
|
|
Maandag 16 september 2024, de Kouterstraat is open gesteld voor alle verkeer, na de opruimwerken van het weekendfeestje en het plaatsen van de nodige verkeersborden.
Het zijn voorlopig geplaatste verkeersborden, en op het kruispunt met de Akkerstraat en de Gasthuisstraat staan voorlopige verkeerslichten.
Vanaf het kruispunt aan de Akkerstraat is de Kouterstraat nu een fietszone. De voorlopige verkeersborden spreken nog wel van "fietsstraat" ...
Enkel bussen van De Lijn, fietsers (en gelijkgestelden) en bestuurders van bromfietsen klasse A en speed pedelecs zijn toegelaten. Dus geen bromfietsen klasse B of andere motorvoertuigen. Wie gaat dat controleren? Of gaat men camera's plaatsen om overtreders te "pakken"?
Let even op de "dambordmarkering" in het begin van de straat langs deze kant. Dat zou een "bijzondere overrijdbare bedding" kunnen zijn, zoals beschreven in artikel 72.6 van het verkeersreglement. Maar om echt geldig te zijn, moet daar volgens dat artikel ook een verkeersbord F18 bij staan, dat er (voorlopig nog?) niet is.
Het is dus af te wachten tot de definitieve signalisatie er staat, alvorens hierover meer te kunnen zeggen.
Die fietszone eindigt aan het kruispunt met de Scheldestraat / Vrijheidstraat / August Wautersstraat.
Ter hoogte van het Kruidvat staat een herhaling van het inrijverbod, waarschijnlijk voor wie van de parkeerplaatsen komt aan de serviceflats.
Dezelfde herhaling staat vanzelfsprekend aan het kruispunt met de Clement D'hooghelaan.
Vanuit de Clement D'hooghelaan worden de "verboden" bestuurders meteen naar rechts gestuurd, en ze worden er ook van verwittigd dat ze een fietszone binnenrijden.
Vanaf het kruispunt met de Vrijheidstraat begint dus ook een fietszone, maar is alle verkeer toegelaten.
Aanvankelijk was men nog vergeten het verbodsbordC3 weg te nemen, maar dat werd later op de dag verholpen .
Dat verbodsbord C3 verborg dit raar aanwijzingsbord dat niet in het verkeersreglement staat.
Het lijkt wel wat op het verkeersbord F18, dat gebruikt wordt bij de bijzondere overrijdbare bedding. Maar het is duidelijk wat ermee bedoeld wordt. Op dit rijvak in deze rijrichting is alle verkeer toegelaten, maar op het naastliggende rijvak in de tegengestelde rijrichting zijn enkel bussen toegelaten, taxi's, fietsen, speed pedelecs en bromfietsen klasse A. Dat zou dus betekenen dat de definitieve verkeersborden in de andere rijrichting er wel eens anders zouden kunnen uitzien dan de voorlopige die er nu staan, want die laten niet alle bussen toe en geen taxi's.
Deze fietszone eindigt aan het kruispunt met de (nu voorlopige) verkeerslichten.
Na het kruispunt met de Clement D'hooghelaan is dat 'raar aanwijzingsbord' herhaald.
Nu wordt het afwachten wanneer de weggebruikers deze nieuw ingerichte Kouterstraat zullen gewoon worden en respecteren, en of de huidige verkeersregeling zal behouden blijven. Het wordt eveneens afwachten of in deze winkelstraat als fietszone voldoende degelijke fietsparkeerplaatsen zullen zijn voor winkelende fietsers, een echte fietszone waardig. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6206 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-10-2024 09:37:50 Onderwerp: |
|
|
|
|
De Kouterstraat is wel open gesteld op 16 september 2024, maar ze is nog niet af. Dit artikel stond op 3 oktober 2024 te lezen op de website van Het Laatste Nieuws, met enkele foto's erbij.
Citaat: |
Voetpaden Kouterstraat krijgen paaltjes als bescherming aan kruispunten
In de pas heraangelegde Kouterstraat in Temse worden eind deze maand paaltjes geplaatst om de voetpaden aan de kruispunten beter af te schermen. Er wordt ook nog onderzocht hoe de scheiding tussen het voetpad en de rijbaan beter geaccentueerd kan worden.
Kristof Pieters 03-10-24, 10:09 Laatste update: 03-10-24, 10:20
In de gemeenteraad wees Brigitte Caura (Tesamen) op het onveiligheidsgevoel bij voetgangers door het ontbreken van een boordsteen tussen voetpad en rijbaan. "Een soort van afscherming zou toch wel aangewezen zijn, al was het maar een reliëftegel zodat chauffeurs voelen als ze iets teveel uitwijken richting voetpad. Vooral de bussen komen wel zeer akelig dicht bij de grens met het voetpad."
Volgens schepen van openbare werken Lieve Truyman zal onderzocht worden naar een of andere manier om de voetpaden af te schermen. "In de oorspronkelijke plannen was een klein niveauverschil voorzien maar de nutsleidingen liggen niet op de juiste diepte en men wou of kon niet die niet verplaatsen. Heel jammer. Een boordje bovenop leggen, is evenmin mogelijk omdat er dan geen afwatering meer mogelijk is richting goot."
Groenaanplanting volgende maand
De openbare verlichting in de Kouterstraat wordt in november afgewerkt door Fluvius. Tot dan blijft de oude verlichting hangen. De zitbanken zijn geplaatst. De afscherming van de groenzones is in bestelling. Vanaf november komt er meer groen in het straatbeeld. "Helaas vinden we intussen al veel zwerfvuil in de groenperken en op de nieuwe zitbanken. Het is een opdracht van ons allemaal om de nieuwe straten proper te houden", klinkt het.
In de zone aan het Sociaal Huis worden eind deze week de paden in beton gestort. De rolstoelliften zijn opgemeten om op maat te maken. Ze worden voor de winter geplaatst. Leuningen en fietsbeugels volgen na de aanleg van alle verharding en betonnen elementen. Ook hier zal in november groen worden aangeplant en komt er een volwassen boom in de plaats van het gesneuvelde exemplaar.
In de Gasthuisstraat zijn verschillende firma's, waaronder Fluvius, bezig met de aansluiting van de verkeerslichten en in de Pastoor Boelstraat is de hoofdriolering volledig geplaatst. De huisaansluitingen zijn in orde tot aan de Lidl. De voetpaden werden tot hiertoe enkel lokaal opgebroken voor de huisaansluitingen. Vanaf eind deze week wordt het voetpad aan de kant van de Lidl volledig opgebroken. Dit gebeurt in zones van ongeveer 50 meter. Aan de andere straatzijde blijft het voetpad wel nog zitten. De waterzuivering staat in de Paterstraat. Er werden stalen genomen. De bemaling wordt deze week verder geplaatst tot aan de Houtkaai, aan slechts één zijde. De rioleringswerken starten op eerstdaags. |
We leven dus nog op hoop wat fietsparkeerplaatsen betreft. Ze kunnen er nog komen!
De opmerking over het ontbreken van een niveauverschil tussen voetpad en rijbaan hadden we al vroeger gemaakt. Er was dus wel een klein niveauverschil voorzien in de plannen, maar "de nutsleidingen liggen niet op de juiste diepte". De hele Kouterstraat is wel 5 meter diep uitgegraven tijdens de werken en toch liggen die nutsleidingen niet diep genoeg? Mogen we ons daar vragen bij stellen? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|