|
De fietsoversteekplaats in de Gasthuisstraat |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-09-2021 05:12:43 Onderwerp: De fietsoversteekplaats in de Gasthuisstraat |
|
|
|
|
Ik grijp even terug in de tijd, naar oktober 2019. Daar stelden we de vraag of deze fietsoversteekplaats (Gasthuisstraat, kerkhof) in orde is, die fietsers op de rijbaan moet leiden naar het dubbelrichtingfietspad links van de openbare weg.
Met deze fietsoversteekplaats wordt immers het misverstand geschapen, dat die "moet gebruikt worden om de rijbaan over te steken". Zie naar oktober 2019 voor de verklaring waarom die fietsoversteekplaats niet verplicht moet gebruikt worden, en waarom fietsers hier de rijbaan niet "oversteken".
Dit "misverstand" is reeds in augustus 2013(!) tot stand gebracht, door twee korte witte lijntjes van een halve meter lengte aan te brengen voor de fietsoversteekplaats.
Die lijntjes moesten immers een fietspad rechts van de rijbaan afbakenen, dat dan verplicht door fietsers zou moeten gebruikt worden, en van waarop ze dan de rijbaan verplicht zouden moeten oversteken op de fietsoversteekplaats. Maar ... een fietspad wordt niet op deze wijze aangeduid. In artikel 74 van het verkeersreglement staat heel duidelijk :
Citaat: |
Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.
|
... twee evenwijdige witte onderbroken strepen, niet één streepje!
Maar dat heeft de gemeente Temse nu "opgelost" ...
Er is nu een fietspad van 1,50 meter lengte gemarkeerd voor de fietsoversteekplaats!
Dat fietspad rechts van de rijbaan moet volgens de wegcode inderdaad verplicht gebruikt worden door fietsers die in de Gasthuisstraat richting N16 rijden, en aangezien die fietsers dan op een fietspad rijden, zijn ze eveneens verplicht de oversteekplaats te gebruiken om de rijbaan over te steken. Want op het fietspad bevinden fietsers zich niet meer op de rijbaan. Het fietspad en de rijbaan zijn elk afzonderlijke delen van de openbare weg ...
Maar ...
- Is dat fietspad niet wat te kort om opgemerkt te worden door fietsers, die zich al naar het midden van de rijbaan begeven hebben om op de rijbaan hun richtingsverandering naar links uit te voeren?
- Is een nieuw eenrichtingsfietspad tegenwoordig niet minstens 1,50 meter breed? Dit is heel wat smaller!
- Als de gemeente Temse wil dat fietsers dat fietspadfragment (specialiteit van Temse) gebruiken, wil ze dan eveneens voor het gemotoriseerd verkeer verbieden om op dat fietspadfragment te rijden? De rijbaan wordt immers smaller door dat fietspadfragment.
Normaal gesproken zou dat fietspad heel wat langer moeten zijn, zoals het fietspad dat gemarkeerd is aan de overkant van de Gasthuisstraat, voor fietsers die richting centrum rijden. Dan zou er logisch een eenrichtingsfietspad zijn aan elke kant van de rijbaan en zou het opvallen voor fietsers. Maar dan zou de rijbaan natuurlijk echt versmallen ... en dat hebben automobilisten niet graag. Daarom probeert de gemeente Temse het maar met deze halve maatregel, waarmee ze enkel fietsers viseert ... Die zijn toch met minder dan de automobilisten ...
Ik ga dus nog even controleren, of bestuurders van auto's, vrachtwagens, autobussen, ... niet over dat fietspadfragment rijden.
Ik neem er ook nota van, dat de gemeente Temse wel verf heeft voor deze streepjes, maar blijkbaar nog niet voor een streep aan het gevleugeld zebrapad op de Parklaan. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-09-2021 14:57:54 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Ik ga dus nog even controleren, of bestuurders van auto's, vrachtwagens, autobussen, ... niet over dat fietspadfragment rijden.
... |
(Zie hierboven.)
Zoals te verwachten was, rijden heel wat automobilisten over het veel te smalle fietspadfragment, zelfs met gewone kleine personenauto's.
Dat belooft voor vrachtwagens en autobussen, en dit fietspadfragmentje is amper 70 cm breed. Wat zou dat geven als het minstens 1,50 meter breed zou zijn?
Als fietsers aangemaand worden om dit fietspadfragment te volgen, zullen automobilisten dan evenzeer aangemaand worden om ervan weg te blijven en er zeker niet over te rijden? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-03-2022 19:47:28 Onderwerp: |
|
|
|
|
Tijdens de tweede (online) vergadering over het fietspadendossier Eigenlo/Doornstraat is het fietspad en deze fietsoversteekplaats in de Gasthuisstraat ter sprake gekomen. Er zouden verbeteringen kunnen aangebracht worden, mogelijk op redelijk korte termijn (= niet de eerstvolgende jaren ...).
Een belangrijke verbetering, volgens mij toch, zou het verwijderen van de varkensruggen zijn die het smalle fietspad nog versmallen. Een fietsvriendelijker scheiding tussen fietspad en rijbaan, die het fietspad niet versmalt, zou dan in de plaats komen.
Op lange termijn zou aan het kerkhof langs beide zijden van de rijbaan een enkelrichtingsfietspad aangebracht worden tot aan de N16, om aan te sluiten aan toekomstige enkelrichtingsfietspaden in de Doornstraat. Daardoor is de fietsoversteekplaats in de toekomst niet meer nodig. Maar op redelijk korte termijn zouden volgende wijzigingen (verbeteringen?) kunnen aangebracht worden:
- In de richting van het centrum gaat het tweerichtingsfietspad nu over in een enkelrichtingsfietspad vanaf de fietsoversteekplaats. Deze fietsoversteekplaats zou trouwens wat opgeschoven worden verder richting N16, dus nog wat verder verwijderd van de Vroonhoflaan.
Dat enkelrichtingsfietspad is nu met een fietspadmarkering, die gedeeltelijk beschadigd is, doorgetrokken tot tegen het kruispunt met de Gebroeders Van Raemdonckstraat.
Dat heeft als nadeel, dat fietsers die vanuit het centrum komen dit enkelrichtingsfietspad soms foutief in tegenrichting gebruiken vanaf het kruispunt met de Gebroeders Van Raemdonckstraat. Vooral fietsers die uit deze straat komen maken deze fout, om te vermijden dat ze de Gasthuisstraat twee keer zouden moeten "oversteken".
Er is voorgesteld om dit enkelrichtingsfietspad te verlengen tot voorbij de Gebroeders Van Raemdonckstraat, om verder in de Gasthuisstraat over te gaan op gemengd verkeer bij middel van een fietssuggestiestrook.
Vlak na het kruispunt met de Gebroeders Van Raemdonckstraat ligt evenwel een bushalte.
Ik vraag mij dus af, hoever dat enkelrichtingsfietspad zal doorgetrokken worden, en hoe de overgang naar de fietssuggestiestrook zal uitgevoerd worden, met deze bushalte "in de weg".
De breedte van de rijbaan is evenmin zo ruim dat er een voldoende breed enkelrichtingsfietspad kan van afgenomen worden.
- In de omgekeerde richting, vanuit het centrum, zou eveneens een enkelrichtingsfietspad voorzien worden vanaf het kruispunt met de Gebroeders Van Raemdonckstraat.
Hiervoor zou van het gemengd verkeer in de Gasthuisstraat eerst overgegaan worden op een fietssuggestiestrook, en dan op dit enkelrichtingsfietspad.
De rijbaan zou dus nog meer versmald worden door aan beide kanten een fietspad aan te brengen. Ik vraag mij af of dat wel mogelijk is.
Die fietspaden zullen dan wel zo smal gemaakt worden, dat het onmogelijk wordt om nog met twee naast elkaar te fietsen. Iets wat wel mogelijk en toegelaten is zonder fietspad, en dus veiliger is voor fietsers omdat ze dan niet naar de randjes van de weg verwezen worden!
Een fietspad langs deze kant heeft wel als voordeel, dat fietsers vanuit het centrum niet meer geneigd zullen zijn om het enkelrichtingsfietspad aan de overkant foutief te gebruiken. Maar voor de fietsers die uit de Gebroeders Van Raemdonckstraat komen zal dat geen enkel verschil uitmaken.
Ter hoogte van het kruispunt met de Vroonhoflaan is dan weer voldoende plaats om een bijkomend enkelrichtingsfietspad aan te brengen.
Maar eenmaal dat kruispunt voorbij zal een gedeelte van het voetpad moeten ingenomen worden door het fietspad. De rijbaan is immers te smal om daar nog een fietspad van af te nemen.
Zelfs een gedeelte van de parkeerplaats, waar de eerste auto nu geparkeerd staat, zal moeten ingenomen worden door het fietspad. Zeker als de fietsoversteekplaats wat verder zal gelegd worden, zoals op de vergadering is voorgesteld.
Door het aanbrengen van dit bijkomend fietspad zullen fietsers verplicht zijn om de fietsoversteekplaats te gebruiken en zullen ze op het einde van het fietspad moeten wachten tot er geen verkeer nabij is op de rijbaan uit beide richtingen alvorens de rijbaan over te steken.
Om naar het tweerichtingsfietspad te rijden zullen fietsers dus geen richtingsverandering meer kunnen uitvoeren zoals nu. Van op het fietspad is het werkelijk "de rijbaan oversteken", een maneouvre waarbij aan alle andere weggebruikers voorrang moet verleend worden.
Het bestaande en de bijkomende enkelrichtingsfietspaden kunnen onmogelijk breed genoeg gemaakt worden om twee fietsers naast elkaar te laten rijden. Fietsers kunnen en mogen wel met twee naast elkaar rijden op het tweerichtingsfietspad en op de rijbaan van de Gasthuisstraat. Het aanbrengen van enkelrichtingsfietspaden op een gedeelte van de Gasthuisstraat betekent dus dat fietsers op die korte afstand achter elkaar moeten gaan rijden en dat ze in feite verwezen worden naar de randjes, naar de restjes van de openbare weg.
Enkele van de hierboven opgesomde problemen kunnen voorkomen worden door geen bijkomende enkelrichtingsfietspaden aan te brengen, maar door brede fietssuggestiestroken aan te brengen op de plaatsen waar nu een enkelrichingsfietspad is en waar men bijkomende enkelrichtingsfietspaden wil aanbrengen. De breedte van de rijbaan blijft dan behouden en er moeten geen delen van het voetpad of van de parkeerplaats worden afgenomen. Fietsers kunnen met twee naast elkaar blijven rijden en een afslagbeweging uitvoeren naar het tweerichtingsfietspad. Bovendien zullen fietsers die uit de Gebroeders Van Raemdonckstraat komen minder geneigd zijn om links van de rijbaan op de Gasthuisstraat naar het tweerichtingsfietspad te rijden.
Het verlengen van, en het aanbrengen van een bijkomend enkelrichtingsfietspad in de Gasthuisstraat heeft dus zowel voor- als nadelen. Daar moet eens goed over nagedacht worden! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-03-2022 20:30:34 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik had het idee om geen bijkomend enkelrichtingsfietspad aan te brengen ter hoogte van de Vroonhoflaan maar wel een fietssuggestiestrook. Ik dacht ook het enkelrichtingsfietspad dat er nu al ligt tegenover de Vroonhoflaan tot aan de Gebroeders Van Raemdonckstraat te vervangen door een fietssuggestiestrook, ongeveer zoals hierboven verklaard. Maar op ons overleg met de mobiliteitsdienst van 16 maart 2022 kwam de mobiliteitsdienst met een ander "voorstel" dat meer gelijkenis vertoonde met een beslissing.
Dit zal het worden:
- In de richting van het centrum blijft het enkelrichtingsfietspad waar het nu is. Het versmalt tot 1,05 meter (1,35 meter als je er de lijntjes opzij bijtelt) voorbij het tweerichtingsfietspad.
Het blijft zo tot aan het kruispunt met de Gebroeder Van Raemdonckstraat ...
... en rechtdoor over dat kruispunt wordt een fietssuggestiestrook (van hoe breed?) aangebracht tot tegen het zebrapad verderop. Die komt dus hier.
- In de omgekeerde richting, vanuit het centrum, wordt tegenover de Gebroeders Van Raemdonckstraat in de Gasthuisstraat eveneens een fietssuggestiestrook (van hoe breed?) aangebracht tot aan het kruispunt met de Vroonhoflaan. Die komt dus hier vanaf het zebrapad ...
... tot hier, waar die fietssuggestiestrook eerst een raar bochtje naar rechts zal nemen en dan overgaan in een enkelrichtingsfietspad van 1,75 meter breed (is beloofd!) rechtdoor over dit kruispunt.
Om die breedte van 1,75 meter te behouden, zal een gedeelte van dit voetpad afgenomen worden om fietspad te worden. Eveneens zal een gedeelte van de parkeerplaats even verder omgevormd worden tot fietspad tot aan de fietsoversteekplaats.
Op de tweede (online) vergadering over het fietspadendossier Eigenlo/Doornstraat was een aanpassing op deze plaats voorgesteld, om te beletten dat fietsers vanuit het centrum te vroeg naar het enkelrichtingsfietspad zouden fietsen aan de overkant van de straat, en aldus een eindje spookrijden tot het tweerichtingsfietspad begint. Maar het zijn vooral fietsers die vanuit de Gebroeders Van Raemdonckstraat komen, die het enkelrichtingsfietspad in de verkeerde richting gebruiken. En dat zal niet verminderen met een bijkomend fietspad aan de overkant van de Gasthuisstraat. Met een fietssuggestiestrook daarentegen zouden ze meer nadenken alvorens te gaan spookrijden op de rijbaan!
Het valt trouwens nog af te wachten, of sommige fietsers die richting centrum rijden, de fietsoversteekplaats en het bijkomende enkelrichtingsfietspad niet zullen gebruiken om als spookrijder naar de Vroonhoflaan te rijden
Het bijkomend fietspad tot aan de fietsoversteekplaats heeft als nadeel voor fietsers dat ze nu wettelijk verplicht zijn het fietspad te blijven volgen tot aan de fietsoversteekplaats en de fietsoversteekplaats moeten gebruiken om de rijbaan over te steken naar het tweerichtingsfietspad. Want van op het fietspad is het een manoeuvre om de rijbaan over te steken, en moet je voorrang verlenen aan alle verkeer uit beide richtingen. Zonder fietspad, of met een fietssuggestiestrook, blijven fietsers op de rijbaan rijden en is het een richtingsverandering om naar het tweerichtingsfietspad te rijden. Je moet dan alleen voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan. Daarbij moet je de fietsoversteekplaats niet gebruiken, maar kun je dat doen waar dat veiligst en vlotst kan gebeuren.
Bovendien, als fietsers op een fietspad rijden, rijden ze op een ander deel van de openbare weg dan de automobilisten. Heel wat automobilisten houden er dan geen rekening meer mee, dat ze een afstand van minstens één meter moeten bewaren tussen hun voertuig en fietsers. Sommigen vinden het dan maar normaal om fietsers rakelings in te halen.
Ik ben niet direct gewonnen voor deze "oplossing" ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-04-2022 13:13:16 Onderwerp: |
|
|
|
|
In het verslag van ons overleg met de mobiliteitsdienst op 16 maart 2022, staat een verduidelijking met een tekening en de beslissing van het college van burgemeester en schepenen. Zo is er onder andere dit beslist:
Citaat: |
De fietssuggestiestroken (beide kanten van de Gasthuisstraat) laten doorlopen tot voorbij het zebrapad, zodat het kruispunt met de Gebroeders Van Raemdonckstraat er nog in vervat zit. |
We mogen niet klagen over de breedte van de fietssuggestiestroken, maar ik vraag mij wel af, hoe ons college die doorlopende fietssuggestiestrook richting centrum zal aanleggen voorbij dit zebrapad, met vlak erachter een bushalte (die niet op hun tekening staat).
Toch niet de fietssuggestiestrook over de bushalte schilderen?
En zoals ik hierboven voorspeld heb is ook dit beslist in verband met het nieuw fietspad richting N16:
Citaat: |
- Er dient een klein stuk van de tegels te worden uitgebroken, zodat fietspad rechtdoor kan lopen.
- De eerste parkeerplaats voorbij het huidige voetpad (ter hoogte van het begin van de fietsoversteek) wordt gesupprimeerd.
|
Ik hoop dat op de plaats van de "uitgebroken tegels" en van de "gesupprimeerde parkeerplaats" een vlak fietspad komt .
En zoals ik hierboven al gezegd heb, twijfel ik eraan dat deze hele ingreep zal verhinderen dat sommige fietsers de enkelrichtingsfietspaden verkeerd zullen gebruiken als spookrijder. Fietsers uit de Gebroeders Van Raemdonckstraat zullen dat blijven doen als ze links afslaan, en er zal nu zelfs een mogelijk meer zijn om te spookrijden als je van de N16 komt en naar de Vroonhoflaan rijdt. Dan zullen sommige fietsers dat doen via de fietsoversteekplaats en verder als spookrijder op het enkelrichtingsfietspad.
Mijn voorspelling! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-09-2022 08:08:15 Onderwerp: |
|
|
|
|
De aangekondigde werken voor een bijkomend fietspad in de Gasthuisstraat zijn begonnen.
Op de hoek van de Gasthuisstraat en de Vroonhoflaan wordt een deel van het voetpad en een parkeerplaats opgebroken om plaats te maken voor een stukje fietspad, volgens dit plan.
Het voetpad zal daardoor veel smaller worden, vooral op de plaats waar het "kastje" met de telefoonaansluitingen in de weg staat. Het zebrapad over de Gasthuisstraat zal over het fietspad moeten aangebracht worden. Het onnozel stukje fietspadmarkering van 1,50 meter lengte zal moeten verdwijnen.
Als alles zal afgewerkt zijn zal de oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen vertrekken vanaf het einde van het fietspad.
Daardoor zal wettelijk de wijze veranderen, waarop het tweerichtingsfietspad aan de overkant van de straat moet bereikt worden. Fietsers en bromfietsers zullen dan immers niet meer vertrekken vanop de rijbaan, maar wel vanop een fietspad.
- Zolang fietsers vertrokken vanop de rijbaan, was dat een richtingsverandering op de rijbaan, waarbij de regels moeten gevolgd worden van artikel 19 van het verkeersreglement.
- Als fietsers zullen vertrekken vanop het fietspad, dus vanop een ander deel van de openbare weg dan de rijbaan, dan is dat het oversteken van de rijbaan. Dat is een manoeuvre waarbij ze altijd eerst voorang moeten verlenen aan alle andere weggebruikers, volgens artikel 12.4 van het verkeersreglement.
Maar de reden van deze werken is het spookrijden te voorkomen van fietsers op dit stukje eenrichtingsfietspad richting centrum, juist voor de Gebroeders Van Raemdonckstraat.
Zoals ik hierboven al gezegd heb, twijfel ik eraan dat deze ingreep dat zal verhinderen. Fietsers uit de Gebroeders Van Raemdonckstraat zullen dat blijven doen als ze links afslaan.
Er zal zelfs een bijkomende mogelijkheid komen om te spookrijden! Sommige fietsers die van de N16 komen en naar de Vroonhoflaan rijden zullen dat doen via de fietsoversteekplaats, verder als spookrijder op het enkelrichtingsfietspad rijden en dan links afslaan naar de Vroonhoflaan. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-09-2022 20:50:22 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het nieuwe fietspad in de Gasthuisstraat, met bijhorende fietssuggestiestroken, is afgewerkt ongeveer zoals gepland.
Als je van het centrum naar de N16 fietst, begint nu een fietssuggestiestrook juist voorbij het zebrapad naar de Gebroeders Van Raemdonckstraat.
Ik heb niet gemeten of de breedte werkelijk 1,75 meter is zoals beloofd en zoals het op dat plan staat. Als je weet dat de dikte van een streep van een zebrapad, en de afstand tussen de strepen een halve meter is, dan lijkt de breedte van deze fietssuggestiestrook eerder 1,50 meter te zijn dan 1,75 meter.
Dat meet ik wel eens na .
Aan het kruispunt met de Vroonhoflaan verandert de fietssuggestiestrook in een ongeveer even breed fietspad (te meten tussen de fietspadmarkering) na een S-bochtje voor wie dat graag volgt. Ook dit fietspad zou 1,75 meter breed moeten zijn volgens het plan.
Voorbij dat kruispunt loopt het fietspad, aangelegd met klinkers, nog even verder. Dit fietspad is aangeduid met een D7. Evenals het gemarkeerde fietspad moet het dus gebruikt worden door alle fietsen en alle bromfietsen, behalve door bromfietsen klasse B en speed pedelecs, die de keuze hebben en ook op de rijbaan mogen rijden.
Als ik het aantal klinkers tel van 10 cm breed, dan is dit fietspad 1,60 meter breed en het is ongeveer 10 cm breder dan het gemarkeerd fietspad. Dat zou dan slechts 1,50 meter breed zijn in plaats van 1,75 meter ...
Het valt mij op dat het zebrapad niet is doorgetrokken over het fietspad. Dat is wel het geval bij het fietspad aan de overkant van de straat, zie twee foto's verder.
Enkele meters verder, aan de fietsoversteekplaats, is het einde van dat fietspad. Daar is er wel voor gezorgd voor wat ik hierboven vermeld heb:
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Hoe zal men verhinderen dat er auto's zullen stil staan of parkeren op de autoparkeerplaats, op minder dan 5 meter van het einde van dat fietspad? Dat is immers "de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden".
Als auto's dichter geparkeerd worden, vormen die een gevaar voor fietsers. Ze benemen immers het zicht op de rijbaan waardoor fietsers het aankomende verkeer minder goed kunnen zien. De eerste vijf meters van de autoparkeerplaats moeten dus eigenlijk onbruikbaar gemaakt worden als parkeerplaats. |
Er staan twee paaltjes op de parkeerplaats om te verhinderen dat iemand zijn auto te dicht tegen het einde van het fietspad zou parkeren. Heeft men er zelf aan gedacht, of heeft men het hier gelezen ? Het is in alle geval in orde .
Alleen staan op de rijbaan nog de streepjes van de markering van het stukje schijnfietspad naar de fietsoversteekplaats ...
Liggen hier nu twee enkelrichtingsfietspaden in dezelfde rijrichting naast elkaar
Als je van de N16 naar het centrum fietst, kom je natuurlijk eerst aan de fietsoversteekplaats van het eenrichtingsfietspad aan de overkant van de straat.
Zullen er nu geen fietsers geneigd zijn, wegens het fietspad aan de overkant, om via deze fietsoversteekplaats als spookrijder naar de Vroonhoflaan te fietsen?
Ik hoop van niet, maar ik vrees ervoor, omdat fietsers in Temse de vele tweerichtingsfietspaden gewend zijn .
Hoewel aan de overkant van de straat een nieuw fietspad gemarkeerd is, is de ontbrekende fietspadmarkering van dit eenrichtingsfietspad niet bijgewerkt .
Aan het kruispunt met de Gebroeders Van Raemdonckstraat gebeurt juist het tegengestelde van wat gebeurt aan het kruispunt met de Vroonhoflaan aan de overkant. Hier verandert het fietspad in een fietssuggestiestrook.
De fietssuggestiestrook is wat breder dan het fietspad, maar ik twijfel eraan of die 1,75 meter breed is zoals op het plan staat. Enkel helemaal op het einde, tegen het zebrapad, wordt die fietssuggestiestrook plots 2,50 meter breed, afgaande op de strepen van het zebrapad.
Dat wordt nog nagemeten .
En zal dit alles verhinderen dat fietsers vanuit de Gebroeders Van Raemdonckstraat direct naar links zullen afslaan als spookrijder op het eenrichtingsfietspad?
Dat was toch de bedoeling van dit hele opzet.
Zullen alle fietsers vanuit de Gebroeders Van Raemdonckstraat nu echt de Gasthuisstraat oversteken naar het fietspad aan de overkant?
Het fietspad op het kruispunt van de Vroonhoflaan heeft wel als bijkomend effect dat fietsers nu meer "uit de weg" rijden van het autoverkeer. Motorvoertuigen kunnen nu dus rustig meer snelheid ontwikkelen naar de fietsoversteekplaats toe, zonder "gehinderd" te worden door fietsers op de rijbaan. Zou dit veiliger zijn voor fietsers ter hoogte van de fietsoversteekplaats?
Los van dit alles vind ik het nog altijd zeer fout dat de zone 30 in de Gasthuisstraat pas begint ter hoogte van de Vooruitgangstraat. Het is een veel logischer plaats om over te gaan van 50 naar 30 km/u op de plaats waar fietsers de rijbaan moeten oversteken en waar men overgaat van gescheiden verkeer met fietspaden naar gemengd verkeer zonder fietspaden. Ter hoogte van de fietsoversteekplaats zou men zelfs de rijbaan kunnen versmallen met een poorteffect om het begin van de zone 30 te benadrukken. Het zou bovendien heel wat veiliger worden voor fietsers om daar de rijbaan over te steken.
(Aanpassing op 18-12-2023: Foute link verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 18-12-2023 19:18:09; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-09-2022 09:46:13 Onderwerp: |
|
|
|
|
De meting!
De breedte van de fietssuggestiestrook en van het fietspad richting N16 flirt tussen 1,50 en 1,65 meter, dus van 10 tot 25 cm smaller dan aangekondigd.
Volgens het oude Vademecum Fietsvoorzieningen, dat nog in voege was toen dit ontworpen werd, was de aanbevolen fietspadbreedte voor een eenrichtingsfietspad minstens 1,75 meter. De breedte van een fietssuggestiestrook bij een rijbaanbreedte van ongeveer 6 meter was 1,90 meter. Toch wat te smal dus.
Het fietspad in klinkers is wel 1,75 meter breed. Het aantal klinkers tellen is dus geen accurate meetmethode . Maar bij het plaatsen van het verkeersbordje D7 is geen rekening gehouden met de schuwafstand, waardoor het fietspad op die plaats slechts een bruikbare breedte heeft tussen 1 en 1,25 meter! En dat is wel weinig!
Wat de rijkwaliteit van dit fietspad in klinkers betreft ...
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Hoe de rijkwaliteit is zullen we nog ondervinden.
... |
Het oprijden gaat zeer vlot, het afrijden gaat gepaard met wat hotsen en botsen, tenzij je eerst stopt alvorens er af te rijden en de rijbaan over te steken. Er is duidelijk geen rekening gehouden met de vloeiende bocht die fietsers beschrijven, geen hoeken
De fietssuggestiestrook richting centrum is 1,75 meter breed zoals voorzien, hoewel het wat breder mocht volgens het oude Vademecum Fietsvoorzieningen. Helemaal op het einde, tegen het zebrapad, is hij op een zeer korte afstand inderdaad 2,50 meter breed gemaakt.
Het nieuwe Vademecum Fietsvoorzieningen, in voege sinds 20 juli 2022, heeft deze aanbevolen breedtes nog wat vergroot. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|