Het is nu 26-11-2024 13:08:27
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

De fietsoversteekplaats in de Gasthuisstraat

    -> Temse (centrum) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-04-2022 13:13:16    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In het verslag van ons overleg met de mobiliteitsdienst op 16 maart 2022, staat een verduidelijking met een tekening en de beslissing van het college van burgemeester en schepenen. Zo is er onder andere dit beslist:
Citaat:
De fietssuggestiestroken (beide kanten van de Gasthuisstraat) laten doorlopen tot voorbij het zebrapad, zodat het kruispunt met de Gebroeders Van Raemdonckstraat er nog in vervat zit.



We mogen niet klagen over de breedte van de fietssuggestiestroken, maar ik vraag mij wel af, hoe ons college die doorlopende fietssuggestiestrook richting centrum zal aanleggen voorbij dit zebrapad, met vlak erachter een bushalte (die niet op hun tekening staat).



Toch niet de fietssuggestiestrook over de bushalte schilderen?

En zoals ik hierboven voorspeld heb is ook dit beslist in verband met het nieuw fietspad richting N16:
Citaat:
  • Er dient een klein stuk van de tegels te worden uitgebroken, zodat fietspad rechtdoor kan lopen.
  • De eerste parkeerplaats voorbij het huidige voetpad (ter hoogte van het begin van de fietsoversteek) wordt gesupprimeerd.

Ik hoop dat op de plaats van de "uitgebroken tegels" en van de "gesupprimeerde parkeerplaats" een vlak fietspad komt Hihi.

En zoals ik hierboven al gezegd heb, twijfel ik eraan dat deze hele ingreep zal verhinderen dat sommige fietsers de enkelrichtingsfietspaden verkeerd zullen gebruiken als spookrijder. Fietsers uit de Gebroeders Van Raemdonckstraat zullen dat blijven doen als ze links afslaan, en er zal nu zelfs een mogelijk meer zijn om te spookrijden als je van de N16 komt en naar de Vroonhoflaan rijdt. Dan zullen sommige fietsers dat doen via de fietsoversteekplaats en verder als spookrijder op het enkelrichtingsfietspad.
Mijn voorspelling!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-09-2022 08:08:15    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De aangekondigde werken voor een bijkomend fietspad in de Gasthuisstraat zijn begonnen.

Op de hoek van de Gasthuisstraat en de Vroonhoflaan wordt een deel van het voetpad en een parkeerplaats opgebroken om plaats te maken voor een stukje fietspad, volgens dit plan.



Het voetpad zal daardoor veel smaller worden, vooral op de plaats waar het "kastje" met de telefoonaansluitingen in de weg staat. Het zebrapad over de Gasthuisstraat zal over het fietspad moeten aangebracht worden. Het onnozel stukje fietspadmarkering van 1,50 meter lengte zal moeten verdwijnen.



Als alles zal afgewerkt zijn zal de oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen vertrekken vanaf het einde van het fietspad.



Daardoor zal wettelijk de wijze veranderen, waarop het tweerichtingsfietspad aan de overkant van de straat moet bereikt worden. Fietsers en bromfietsers zullen dan immers niet meer vertrekken vanop de rijbaan, maar wel vanop een fietspad.
  • Zolang fietsers vertrokken vanop de rijbaan, was dat een richtingsverandering op de rijbaan, waarbij de regels moeten gevolgd worden van artikel 19 van het verkeersreglement.
  • Als fietsers zullen vertrekken vanop het fietspad, dus vanop een ander deel van de openbare weg dan de rijbaan, dan is dat het oversteken van de rijbaan. Dat is een manoeuvre waarbij ze altijd eerst voorang moeten verlenen aan alle andere weggebruikers, volgens artikel 12.4 van het verkeersreglement.

Maar de reden van deze werken is het spookrijden te voorkomen van fietsers op dit stukje eenrichtingsfietspad richting centrum, juist voor de Gebroeders Van Raemdonckstraat.



Zoals ik hierboven al gezegd heb, twijfel ik eraan dat deze ingreep dat zal verhinderen. Fietsers uit de Gebroeders Van Raemdonckstraat zullen dat blijven doen als ze links afslaan.

Er zal zelfs een bijkomende mogelijkheid komen om te spookrijden! Sommige fietsers die van de N16 komen en naar de Vroonhoflaan rijden zullen dat doen via de fietsoversteekplaats, verder als spookrijder op het enkelrichtingsfietspad rijden en dan links afslaan naar de Vroonhoflaan.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-09-2022 20:21:35    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het stukje bijkomend fietspad in de Gasthuisstraat, dat een stuk van het voetpad en de autoparkeerplaats inneemt, is aangelegd met rode klinkers.



Hoe de rijkwaliteit is zullen we nog ondervinden.

Maar er is nog iets anders.
Dat fietspad eindigt tegen de autoparkeerplaats, ter hoogte van de fietsoversteekplaats. Daar zullen fietsers het fietspad moeten verlaten om zich op de rijbaan te begeven en om die over te steken naar het tweerichtingsfietspad aan de andere kant van de rijbaan. En dit zegt het artikel 24.2° van het verkeersreglement.
Citaat:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:

op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;

Hoe zal men verhinderen dat er auto's zullen stil staan of parkeren op de autoparkeerplaats, op minder dan 5 meter van het einde van dat fietspad? Dat is immers "de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden".

Als auto's dichter geparkeerd worden, vormen die een gevaar voor fietsers. Ze benemen immers het zicht op de rijbaan waardoor fietsers het aankomende verkeer minder goed kunnen zien. De eerste vijf meters van de autoparkeerplaats moeten dus eigenlijk onbruikbaar gemaakt worden als parkeerplaats.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-09-2022 20:50:22    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het nieuwe fietspad in de Gasthuisstraat, met bijhorende fietssuggestiestroken, is afgewerkt ongeveer zoals gepland.

Als je van het centrum naar de N16 fietst, begint nu een fietssuggestiestrook juist voorbij het zebrapad naar de Gebroeders Van Raemdonckstraat.



Ik heb niet gemeten of de breedte werkelijk 1,75 meter is zoals beloofd en zoals het op dat plan staat. Als je weet dat de dikte van een streep van een zebrapad, en de afstand tussen de strepen een halve meter is, dan lijkt de breedte van deze fietssuggestiestrook eerder 1,50 meter te zijn dan 1,75 meter.
Dat meet ik wel eens na Hihi.

Aan het kruispunt met de Vroonhoflaan verandert de fietssuggestiestrook in een ongeveer even breed fietspad (te meten tussen de fietspadmarkering) na een S-bochtje voor wie dat graag volgt. Ook dit fietspad zou 1,75 meter breed moeten zijn volgens het plan.



Voorbij dat kruispunt loopt het fietspad, aangelegd met klinkers, nog even verder. Dit fietspad is aangeduid met een D7. Evenals het gemarkeerde fietspad moet het dus gebruikt worden door alle fietsen en alle bromfietsen, behalve door bromfietsen klasse B en speed pedelecs, die de keuze hebben en ook op de rijbaan mogen rijden.



Als ik het aantal klinkers tel van 10 cm breed, dan is dit fietspad 1,60 meter breed en het is ongeveer 10 cm breder dan het gemarkeerd fietspad. Dat zou dan slechts 1,50 meter breed zijn in plaats van 1,75 meter ...

Het valt mij op dat het zebrapad niet is doorgetrokken over het fietspad. Dat is wel het geval bij het fietspad aan de overkant van de straat, zie twee foto's verder.

Enkele meters verder, aan de fietsoversteekplaats, is het einde van dat fietspad. Daar is er wel voor gezorgd voor wat ik hierboven vermeld heb:
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Hoe zal men verhinderen dat er auto's zullen stil staan of parkeren op de autoparkeerplaats, op minder dan 5 meter van het einde van dat fietspad? Dat is immers "de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden".

Als auto's dichter geparkeerd worden, vormen die een gevaar voor fietsers. Ze benemen immers het zicht op de rijbaan waardoor fietsers het aankomende verkeer minder goed kunnen zien. De eerste vijf meters van de autoparkeerplaats moeten dus eigenlijk onbruikbaar gemaakt worden als parkeerplaats.

Er staan twee paaltjes op de parkeerplaats om te verhinderen dat iemand zijn auto te dicht tegen het einde van het fietspad zou parkeren. Heeft men er zelf aan gedacht, of heeft men het hier gelezen Hihi? Het is in alle geval in orde Goed zo!.



Alleen staan op de rijbaan nog de streepjes van de markering van het stukje schijnfietspad naar de fietsoversteekplaats ...
Liggen hier nu twee enkelrichtingsfietspaden in dezelfde rijrichting naast elkaar Lach Lach Vraag


Als je van de N16 naar het centrum fietst, kom je natuurlijk eerst aan de fietsoversteekplaats van het eenrichtingsfietspad aan de overkant van de straat.



Zullen er nu geen fietsers geneigd zijn, wegens het fietspad aan de overkant, om via deze fietsoversteekplaats als spookrijder naar de Vroonhoflaan te fietsen?
Ik hoop van niet, maar ik vrees ervoor, omdat fietsers in Temse de vele tweerichtingsfietspaden gewend zijn Triest.

Hoewel aan de overkant van de straat een nieuw fietspad gemarkeerd is, is de ontbrekende fietspadmarkering van dit eenrichtingsfietspad niet bijgewerkt Triest.



Aan het kruispunt met de Gebroeders Van Raemdonckstraat gebeurt juist het tegengestelde van wat gebeurt aan het kruispunt met de Vroonhoflaan aan de overkant. Hier verandert het fietspad in een fietssuggestiestrook.



De fietssuggestiestrook is wat breder dan het fietspad, maar ik twijfel eraan of die 1,75 meter breed is zoals op het plan staat. Enkel helemaal op het einde, tegen het zebrapad, wordt die fietssuggestiestrook plots 2,50 meter breed, afgaande op de strepen van het zebrapad.
Dat wordt nog nagemeten Hihi.

En zal dit alles verhinderen dat fietsers vanuit de Gebroeders Van Raemdonckstraat direct naar links zullen afslaan als spookrijder op het eenrichtingsfietspad?



Dat was toch de bedoeling van dit hele opzet.
Zullen alle fietsers vanuit de Gebroeders Van Raemdonckstraat nu echt de Gasthuisstraat oversteken naar het fietspad aan de overkant?


Het fietspad op het kruispunt van de Vroonhoflaan heeft wel als bijkomend effect dat fietsers nu meer "uit de weg" rijden van het autoverkeer. Motorvoertuigen kunnen nu dus rustig meer snelheid ontwikkelen naar de fietsoversteekplaats toe, zonder "gehinderd" te worden door fietsers op de rijbaan. Zou dit veiliger zijn voor fietsers ter hoogte van de fietsoversteekplaats?


Los van dit alles vind ik het nog altijd zeer fout dat de zone 30 in de Gasthuisstraat pas begint ter hoogte van de Vooruitgangstraat. Het is een veel logischer plaats om over te gaan van 50 naar 30 km/u op de plaats waar fietsers de rijbaan moeten oversteken en waar men overgaat van gescheiden verkeer met fietspaden naar gemengd verkeer zonder fietspaden. Ter hoogte van de fietsoversteekplaats zou men zelfs de rijbaan kunnen versmallen met een poorteffect om het begin van de zone 30 te benadrukken. Het zou bovendien heel wat veiliger worden voor fietsers om daar de rijbaan over te steken.


(Aanpassing op 18-12-2023: Foute link verbeterd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 18-12-2023 19:18:09; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6209
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-09-2022 09:46:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De meting!

De breedte van de fietssuggestiestrook en van het fietspad richting N16 flirt tussen 1,50 en 1,65 meter, dus van 10 tot 25 cm smaller dan aangekondigd.

Volgens het oude Vademecum Fietsvoorzieningen, dat nog in voege was toen dit ontworpen werd, was de aanbevolen fietspadbreedte voor een eenrichtingsfietspad minstens 1,75 meter. De breedte van een fietssuggestiestrook bij een rijbaanbreedte van ongeveer 6 meter was 1,90 meter. Toch wat te smal dus.

Het fietspad in klinkers is wel 1,75 meter breed. Het aantal klinkers tellen is dus geen accurate meetmethode Knipoog. Maar bij het plaatsen van het verkeersbordje D7 is geen rekening gehouden met de schuwafstand, waardoor het fietspad op die plaats slechts een bruikbare breedte heeft tussen 1 en 1,25 meter! En dat is wel weinig!

Wat de rijkwaliteit van dit fietspad in klinkers betreft ...
Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Hoe de rijkwaliteit is zullen we nog ondervinden.
...

Het oprijden gaat zeer vlot, het afrijden gaat gepaard met wat hotsen en botsen, tenzij je eerst stopt alvorens er af te rijden en de rijbaan over te steken. Er is duidelijk geen rekening gehouden met de vloeiende bocht die fietsers beschrijven, geen hoeken Hihi Uitroepteken

De fietssuggestiestrook richting centrum is 1,75 meter breed zoals voorzien, hoewel het wat breder mocht volgens het oude Vademecum Fietsvoorzieningen. Helemaal op het einde, tegen het zebrapad, is hij op een zeer korte afstand inderdaad 2,50 meter breed gemaakt.

Het nieuwe Vademecum Fietsvoorzieningen, in voege sinds 20 juli 2022, heeft deze aanbevolen breedtes nog wat vergroot.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse (centrum)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005