|
De fietsoversteekplaats in de Gasthuisstraat |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-09-2022 20:50:22 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het nieuwe fietspad in de Gasthuisstraat, met bijhorende fietssuggestiestroken, is afgewerkt ongeveer zoals gepland.
Als je van het centrum naar de N16 fietst, begint nu een fietssuggestiestrook juist voorbij het zebrapad naar de Gebroeders Van Raemdonckstraat.
Ik heb niet gemeten of de breedte werkelijk 1,75 meter is zoals beloofd en zoals het op dat plan staat. Als je weet dat de dikte van een streep van een zebrapad, en de afstand tussen de strepen een halve meter is, dan lijkt de breedte van deze fietssuggestiestrook eerder 1,50 meter te zijn dan 1,75 meter.
Dat meet ik wel eens na .
Aan het kruispunt met de Vroonhoflaan verandert de fietssuggestiestrook in een ongeveer even breed fietspad (te meten tussen de fietspadmarkering) na een S-bochtje voor wie dat graag volgt. Ook dit fietspad zou 1,75 meter breed moeten zijn volgens het plan.
Voorbij dat kruispunt loopt het fietspad, aangelegd met klinkers, nog even verder. Dit fietspad is aangeduid met een D7. Evenals het gemarkeerde fietspad moet het dus gebruikt worden door alle fietsen en alle bromfietsen, behalve door bromfietsen klasse B en speed pedelecs, die de keuze hebben en ook op de rijbaan mogen rijden.
Als ik het aantal klinkers tel van 10 cm breed, dan is dit fietspad 1,60 meter breed en het is ongeveer 10 cm breder dan het gemarkeerd fietspad. Dat zou dan slechts 1,50 meter breed zijn in plaats van 1,75 meter ...
Het valt mij op dat het zebrapad niet is doorgetrokken over het fietspad. Dat is wel het geval bij het fietspad aan de overkant van de straat, zie twee foto's verder.
Enkele meters verder, aan de fietsoversteekplaats, is het einde van dat fietspad. Daar is er wel voor gezorgd voor wat ik hierboven vermeld heb:
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Hoe zal men verhinderen dat er auto's zullen stil staan of parkeren op de autoparkeerplaats, op minder dan 5 meter van het einde van dat fietspad? Dat is immers "de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden".
Als auto's dichter geparkeerd worden, vormen die een gevaar voor fietsers. Ze benemen immers het zicht op de rijbaan waardoor fietsers het aankomende verkeer minder goed kunnen zien. De eerste vijf meters van de autoparkeerplaats moeten dus eigenlijk onbruikbaar gemaakt worden als parkeerplaats. |
Er staan twee paaltjes op de parkeerplaats om te verhinderen dat iemand zijn auto te dicht tegen het einde van het fietspad zou parkeren. Heeft men er zelf aan gedacht, of heeft men het hier gelezen ? Het is in alle geval in orde .
Alleen staan op de rijbaan nog de streepjes van de markering van het stukje schijnfietspad naar de fietsoversteekplaats ...
Liggen hier nu twee enkelrichtingsfietspaden in dezelfde rijrichting naast elkaar
Als je van de N16 naar het centrum fietst, kom je natuurlijk eerst aan de fietsoversteekplaats van het eenrichtingsfietspad aan de overkant van de straat.
Zullen er nu geen fietsers geneigd zijn, wegens het fietspad aan de overkant, om via deze fietsoversteekplaats als spookrijder naar de Vroonhoflaan te fietsen?
Ik hoop van niet, maar ik vrees ervoor, omdat fietsers in Temse de vele tweerichtingsfietspaden gewend zijn .
Hoewel aan de overkant van de straat een nieuw fietspad gemarkeerd is, is de ontbrekende fietspadmarkering van dit eenrichtingsfietspad niet bijgewerkt .
Aan het kruispunt met de Gebroeders Van Raemdonckstraat gebeurt juist het tegengestelde van wat gebeurt aan het kruispunt met de Vroonhoflaan aan de overkant. Hier verandert het fietspad in een fietssuggestiestrook.
De fietssuggestiestrook is wat breder dan het fietspad, maar ik twijfel eraan of die 1,75 meter breed is zoals op het plan staat. Enkel helemaal op het einde, tegen het zebrapad, wordt die fietssuggestiestrook plots 2,50 meter breed, afgaande op de strepen van het zebrapad.
Dat wordt nog nagemeten .
En zal dit alles verhinderen dat fietsers vanuit de Gebroeders Van Raemdonckstraat direct naar links zullen afslaan als spookrijder op het eenrichtingsfietspad?
Dat was toch de bedoeling van dit hele opzet.
Zullen alle fietsers vanuit de Gebroeders Van Raemdonckstraat nu echt de Gasthuisstraat oversteken naar het fietspad aan de overkant?
Het fietspad op het kruispunt van de Vroonhoflaan heeft wel als bijkomend effect dat fietsers nu meer "uit de weg" rijden van het autoverkeer. Motorvoertuigen kunnen nu dus rustig meer snelheid ontwikkelen naar de fietsoversteekplaats toe, zonder "gehinderd" te worden door fietsers op de rijbaan. Zou dit veiliger zijn voor fietsers ter hoogte van de fietsoversteekplaats?
Los van dit alles vind ik het nog altijd zeer fout dat de zone 30 in de Gasthuisstraat pas begint ter hoogte van de Vooruitgangstraat. Het is een veel logischer plaats om over te gaan van 50 naar 30 km/u op de plaats waar fietsers de rijbaan moeten oversteken en waar men overgaat van gescheiden verkeer met fietspaden naar gemengd verkeer zonder fietspaden. Ter hoogte van de fietsoversteekplaats zou men zelfs de rijbaan kunnen versmallen met een poorteffect om het begin van de zone 30 te benadrukken. Het zou bovendien heel wat veiliger worden voor fietsers om daar de rijbaan over te steken.
(Aanpassing op 18-12-2023: Foute link verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 18-12-2023 19:18:09; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-09-2022 09:46:13 Onderwerp: |
|
|
|
|
De meting!
De breedte van de fietssuggestiestrook en van het fietspad richting N16 flirt tussen 1,50 en 1,65 meter, dus van 10 tot 25 cm smaller dan aangekondigd.
Volgens het oude Vademecum Fietsvoorzieningen, dat nog in voege was toen dit ontworpen werd, was de aanbevolen fietspadbreedte voor een eenrichtingsfietspad minstens 1,75 meter. De breedte van een fietssuggestiestrook bij een rijbaanbreedte van ongeveer 6 meter was 1,90 meter. Toch wat te smal dus.
Het fietspad in klinkers is wel 1,75 meter breed. Het aantal klinkers tellen is dus geen accurate meetmethode . Maar bij het plaatsen van het verkeersbordje D7 is geen rekening gehouden met de schuwafstand, waardoor het fietspad op die plaats slechts een bruikbare breedte heeft tussen 1 en 1,25 meter! En dat is wel weinig!
Wat de rijkwaliteit van dit fietspad in klinkers betreft ...
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Hoe de rijkwaliteit is zullen we nog ondervinden.
... |
Het oprijden gaat zeer vlot, het afrijden gaat gepaard met wat hotsen en botsen, tenzij je eerst stopt alvorens er af te rijden en de rijbaan over te steken. Er is duidelijk geen rekening gehouden met de vloeiende bocht die fietsers beschrijven, geen hoeken
De fietssuggestiestrook richting centrum is 1,75 meter breed zoals voorzien, hoewel het wat breder mocht volgens het oude Vademecum Fietsvoorzieningen. Helemaal op het einde, tegen het zebrapad, is hij op een zeer korte afstand inderdaad 2,50 meter breed gemaakt.
Het nieuwe Vademecum Fietsvoorzieningen, in voege sinds 20 juli 2022, heeft deze aanbevolen breedtes nog wat vergroot. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|