|
Boordsteen-greppel aan begin/einde fietspad Legen Heirweg. |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-01-2018 12:13:01 Onderwerp: Boordsteen-greppel aan begin/einde fietspad Legen Heirweg. |
|
|
|
|
Het einde van het fietspad op de Legen Heirweg is niet bijzonder fietsvriendelijk ingericht.
Ook al mag je hier op het voetpad verder rijden met de fiets, de meeste fietsers zullen zich vanaf hier op de rijbaan begeven om rechtdoor verder te rijden op de rijbaan.
- Om te beginnen is er dan alweer de greppel waar je doorheen moet. Fietsers verdienen een volledig vlakke overgang tussen fietspad en rijbaan. Er is geen enkele reden om het fietsen op deze wijze onaangenaam te maken.
- Dan is er aangeduid met witte lijnen hoe fietsers het fietspad zouden moeten verlaten. Als je met een dergelijke hoek naar de rijbaan fietst, dan kom je bijna tot het midden van de rijbaan om een bocht naar rechts te nemen. Anderzijds is het minder gevaarlijk om te vallen als je minder schuin door de greppel fietst. Nog een reden om de greppel vlak te maken.
- Die lijnen staan er natuurlijk om gelijktijdig een tegenligger op het fietspad toe te laten, en daar wringt nu net het schoentje: er is geen plaats genoeg! Als de lijnen wat schuiner zouden geschilderd worden — dus zoals fietsers echt rijden(!) — dan wordt de op- en de afrit zichtbaar ontzettend smal!
- Dan is er nog die oversteekplaats voor fietsers, die mooi in het verlengde ligt van die geschilderde lijntjes. Ik heb hier al menig fietser de rijbaan zien oversteken om links van de rijbaan op het voetpad verder te rijden in de mening dat het fietspad daar aan de overkant van de rijbaan verder loopt. In feite is dat ook het doel van een oversteekplaats voor fietsers! Het is dus niet te verwonderen dat sommige fietsers hier misleid worden.
- Tenslotte moet het verkeer op de rijbaan voorrang verlenen aan de fietsers, die hier het fietspad verlaten en zich op de rijbaan begeven om rechtdoor verder te rijden. Dat volgt uit het artikel 12.4 van het verkeersreglement :
Citaat: |
12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
...
Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden ... |
Het zijn dus niet de fietsers (en andere gebruikers van het fietspad) die voorrang moeten verlenen, maar wel de bestuurders op de rijbaan, die voorrang van rechts moeten verlenen aan wie het fietspad verlaat!
Omgekeerd, als je aan het begin van dit dubbelrichtingsfietspad op het fietspad komt, moet je door dezelfde greppel, door dezelfde smalle oprit. Bovendien moet je uitkijken voor de eerste varkensrug, die daar volledig overbodig de oprit nog wat smaller maakt.
Twee fietsers kunnen onmogelijk gelijktijdig en veilig dit dubbelrichtingsfietspad op- en afrijden.
Op deze foto kun je ook goed de "rugdekking" zien, onder de vorm van twee paaltjes, die fietsers moet beschermen tegen het verkeer op de rijbaan als ze het fietspad verlaten. Deze bescherming is toch maar magertjes als je ze vergelijkt met de drie paaltjes op dezelfde Legen Heirweg aan de Molenstraat, die bescherming bieden aan ... aan wat?
Verdienen fietsers niet beter dan ... dan wat _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-07-2021 11:00:26 Onderwerp: |
|
|
|
|
Hoe het einde van het fietspad op de Legen Heirweg beter kan gemaakt worden, kun je bijvoorbeeld zien in de Gyselstraat in Sint-Niklaas (Nieuwkerken).
Hier is:
- een degelijke rugdekking voor fietsers, die op het einde van het fietspad rechtdoor op de rijbaan verder rijden,
- een vlakke overgang van fietspad naar rijbaan zonder boordsteen of greppel, en geen hoekige afslag voor fietsers,
- geen dwang met paaltjes om fietsers op de rijbaan te dwingen.
Wat het eerste punt betreft, moet het verkeer op de rijbaan immers voorrang verlenen aan die fietsers, volgens artikel 12.4 van het verkeersreglement!
Wat het laatste punt betreft, staan de paaltjes helemaal ongepast op het voetpad in de Legen Heirweg in Elversele. Zoals hier reeds verklaard, mogen fietsers daar immers even goed op het voetpad verder blijven rijden, aangezien er geen fietspad meer is buiten de bebouwde kom. Fietsers moeten dan uiteraard wel voorrang verlenen aan voetgangers.
En wat het middelste punt betreft, dat zou zonder meer de normale aanleg moeten zijn voor vlot, comfortabel en veilig fietsverkeer.
Wanneer doet Temse dat zo? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-07-2021 08:50:38 Onderwerp: |
|
|
|
|
Na vele mondelinge vragen, om het einde van het fietspad op de Legen Heirweg fietsvriendelijker en veiliger te maken, na de onwil van de technische dienst om daaraan iets te verhelpen, na het omver rijden van een paaltje en na nog een laatste verzoek om eindelijk dit gevaarlijk punt voor fietsers weg te werken tijdens ons overleg met de mobiliteitsdienst op 1 juli 2021, is de volgende e-mail verstuurd naar onze schepen van mobiliteit, onze mobiliteitsdienst en onze fietsambtenaar.
Citaat: |
Geachte ...
In verband met het einde van het fietspad op de Legen Heirweg in Elversele, wat ter sprake kwam tijdens ons laatste overleg op 1 juli 2021, bestaat een uitstekend voorbeeld in de Gyselstraat in Sint-Niklaas (Nieuwkerken).
Vergelijk met (het plat gereden paaltje op) de Legen Heirweg in Elversele.
In vergelijking met de Legen Heirweg is in de Gyselstraat:
- Een afdoende rugdekking voor fietsers, die het fietspad verlaten om rechtdoor op de rijbaan verder te rijden. Op deze wijze is het duidelijk dat het verkeer op de rijbaan daar voorrang moet verlenen aan fietsers, zoals dat bepaald wordt in het artikel 12.4 van het verkeersreglement. In de Legen Heirweg is bovendien veel meer gemotoriseerd verkeer dan in de Gyselstraat, waardoor een goede rugdekking daar zeker meer dan gewenst is.
- Een volledig vlakke overgang tussen fietspad en rijbaan, zonder boordsteen of greppel.
- Geen korte en hoekige, maar wel een geleidelijke afrit van het fietspad naar de rijbaan, waarbij fietsers niet met gevaarlijke hinderpaaltjes van het fietspad worden gedwongen. Deze paaltjes op het einde van het fietspad op de Legen Heirweg staan daar trouwens totaal ongepast. Volgens het artikel 9.1.2.4° van het verkeersreglement mogen fietsers daar namelijk ook op het voetpad verder rijden, als ze voorrang verlenen aan de voetgangers. Er is immers geen fietspad meer en we bevinden ons buiten de bebouwde kom.
Op de Legen Heirweg is deze afrit gelijktijdig de oprit van het tweerichtingsfietspad voor fietsers die in de andere richting rijden. De paaltjes, de varkensruggen en de schuine op/afrit doorheen de greppel en over de boordsteen maken de doorgang evenwel zo lastig, dat onmogelijk gelijktijdig fietsers het fietspad kunnen verlaten en oprijden. Zo hoort het helemaal niet bij een tweerichtingsfietspad.
Een scheiding tussen de op- en afrit zou trouwens veel beter, veiliger en duidelijker zijn. Dat vermijdt bovendien vergissingen van fietsers die de plaatselijke toestand niet kennen, en vanaf het fietspad de rijbaan oversteken op de oversteekplaats, in plaats van rechtdoor te rijden op de rijbaan. Het artikel 43.3 van het verkeersreglement verplicht fietsers immers om de fietsoversteekplaats te gebruiken als ze zich op een fietspad bevinden ...
Fietsersbond Temse hoopt dus, dat de toestand daar op de Legen Heirweg eens comfortabeler, veiliger en duidelijker gemaakt wordt voor fietsers.
Met vriendelijke groeten,
... |
Ondertussen is het kapot gereden paaltje wel al vervangen door een mooi nieuw geel exemplaar, ...
... maar alleen daarmee zijn we niet meer tevreden! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-08-2021 20:08:09 Onderwerp: |
|
|
|
|
Onze vraag tijdens ons overleg met de mobiliteitsdienst op 1 juli 2021 heeft toch al een gevolg. Onze vraag voor rugdekking werd besproken op de Verkeerscel van 13 juli 2021. Daarna heeft het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 9 augustus 2021 het gemotiveerd advies van de Verkeerscel verder behandeld.
Het is blijkbaar allemaal niet zo eenvoudig om in Temse iets te doen voor de veiligheid van fietsers. Mijn andere vragen in dat verband in mijn e-mail van 11 juli 2021 aan onze schepen van mobiliteit, onze mobiliteitsdienst en onze fietsambtenaar zijn blijkbaar niet ter sprake gekomen. Mijn e-mail kwam waarschijnlijk te laat. Er is dus niet gesproken over de slechte overgang door boordsteen en greppel, noch over de korte hoekige gedwongen afrit met paaltjes, noch over de veel te smalle op- en afrit die beter van elkaar zouden gescheiden worden.
Maar niet getreurd, het College van Burgemeester en Schepenen heeft opdracht gegeven om "via metingen te bepalen waar precies de paaltjes op de Legen Heirweg als rugdekking voor de fietsers geplaatst kunnen worden" .
Het zullen dus "omverrijdbare" paaltjes worden. Een stevige rugdekking zoals bijvoorbeeld in de Gyselstraat in Sint-Niklaas (Nieuwkerken) wordt het dus niet. De auto's zouden zich eens pijn kunnen doen ... ...
Hopelijk worden het dan enkel paaltjes om het gemotoriseerd verkeer opzij te drukken, en komen er geen bijkomende paaltjes om een smal stukje fietspad op de rijbaan af te bakenen.
Voor de slechte overgang door boordsteen en greppel, de korte hoekige gedwongen afrit met paaltjes, en de te smalle op- en afrit zullen we de vraag nog eens moeten stellen, denk ik. Dat zal dan ook gebeuren! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-11-2021 19:26:01 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op ons overleg met de mobiliteitsdienst van 10 november 2021 is gezegd, dat de technische dienst van de gemeente (uiteindelijk?) dit beschamend einde/begin van het tweerichtingsfietspad op de Legen Heirweg zal aanpassen.
We hopen natuurlijk op een degelijke "aanpassing", we hebben hierboven voldoende voorbeelden gegeven.
Terloops, op onze herhaalde vraag voor een vlakke overgang, geen korte hoekige afrit en een bredere gescheiden op- en afrit tijdens ons overleg met de mobiliteitsdienst van 22 september 2021, heeft het schepencollege op 4 oktober 2021 het volgende geantwoord:
Citaat: |
Verlagen van borduur en het schuiner maken van het op- en afrijden, verhoogt het rijcomfort, maar verhoogt ook de snelheid van de fietsers. |
Het staat in het verslag van ons overleg van 22 september 2021 met de mobiliteitsdienst.
Heeft het daarom zo lang geduurd om iets aan dit fietspadeinde te doen? Het schepencollege heeft er blijkbaar een probleem mee, als fietsers goed zouden opschieten met betere fietsvoorzieningen. Ik denk evenwel, dat de gemeente Temse niet meer fietsers in de gemeente zal krijgen — wat ze toch wil naar eigen zeggen — door fietsers voortdurend over "borduurs" en hoekige bochten te laten rijden.
Trouwens, het "verlagen van borduur en het schuiner maken van het op- en afrijden" verhoogt de snelheid van de fietsers niet, maar fietsers kunnen daardoor hun normale snelheid behouden! Het verhoogt bovendien de veiligheid van fietsers, omdat hun aandacht voor het verkeer niet voortdurend afgeleid wordt naar oneffenheden, putten, bulten en hoekige bochten. Maar dat weet je natuurlijk alleen als je zelf fietst.
Enfin, ik ben benieuwd naar het resultaat. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 06-12-2021 20:35:32 Onderwerp: |
|
|
|
|
Na het antwoord en de opmerking van het schepencollege is op 18 november 2021 de volgende e-mail verstuurd naar de burgemeester en het schepencollege van Temse.
Citaat: |
Geachte burgemeester,
Geachte schepenen,
Het verheugt ons dat het College op 4 oktober 2021 beslist heeft om het einde van het fietspad op de Legen Heirweg veiliger te maken voor fietsers. We zijn het er evenwel niet mee eens dat het verlagen van de boordsteen, en het vlakker en breder maken van de op- en afrit de snelheid van fietsers verhoogt. Deze maatregel verhoogt wel het rijcomfort van fietsers en zorgt ervoor dat ze hun normale rijsnelheid kunnen behouden.
Bovendien verhoogt samen met het fietscomfort altijd de veiligheid van fietsers. Als fietsers voortdurend moeten uitkijken naar en in de remmen moeten gaan voor oneffenheden, paaltjes, hoekige bochten, greppels, boordstenen, ... kunnen ze hun aandacht onmogelijk besteden aan het verkeer. Goede fietspaden zonder onnodige hindernissen en valkuilen verhogen het rijcomfort én de veiligheid van fietsers.
Met vriendelijke groeten,
... |
Het is nu evenwel al 6 december 2021, en ook Sinterklaas heeft op de Legen Heirweg nog altijd niet gezorgd voor een betere rugdekking voor fietsers ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|