|
Laatste stukken niet-afgeschermd/niet-vrijliggend fietspad. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-08-2017 17:57:19 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op de Krijgsbaan, tussen de viaduct en de Koning Leopoldlaan, ligt het voetpad opengebroken, samen met gedeelten van het fietspad.
Het voetpad ligt daar al lang zeer slecht, en het fietspad is daar al jaren niet meer dan een zelfmoordstrookje.
Waarschijnlijk wordt er nu aan de rioleringen gewerkt. Als dat klaar is, zouden we hier dan een veiliger fietspad krijgen? Of zullen al die weggenomen en opgeschoven betonplaten van dat fietspadje gewoon terug op dezelfde gevaarlijke wijze heraangelegd worden?
Nu dit deel van deze gewestweg toch opengebroken ligt, zou dan van deze gelegenheid geen gebruik kunnen gemaakt worden om voor een deftig en veiliger fietspad te zorgen? In alle geval is wat ik hierboven schreef nog niet gebeurd ...
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Zouden we dan ook mogen verwachten dat onze afdeling van de Fietsersbond hierbij even betrokken wordt, al was het maar om te kunnen nazien of er weer geen grote kemels gaan geschoten worden zoals bij de vorige aanleg van de fietspaden op de kruispunten Sint-Jorislaan, Prinsenlaan en Koning Leopoldlaan, einde 2008? |
Op de website van de gemeente Temse is alleen sprake van asfalteringswerken op de Krijgsbaan van 28 tot 31 augustus 2017, ongeveer binnen twee weken dus. Maar die werken vinden plaats in de omgeving van het kruispunt met de Parklaan, en zullen met deze werken waarschijnlijk geen verband hebben. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-10-2020 20:52:32 Onderwerp: |
|
|
|
|
In de richting van Steendorp ligt nu een gedeelte van de Krijgsbaan opengebroken voor rioleringswerken, vanaf even verder dan de bushalte voorbij de Sint-Jorisstraat tot juist voorbij het AVIA tankstation.
Op de rijbaan is slechts één rijstrook beschikbaar. De doorgang van het gemotoriseerd verkeer wordt beurtelings geregeld door verkeerslichten. Het "moordstrookje" voor de fietsers is verdwenen aan de werken, en er is een ruime, afgeschermde fietsstrook voorzien op de rijbaan. Fietsers moeten zelfs niet wachten voor het rode verkeerslicht, ze kunnen altijd verder rijden in beide richtingen.
Dat is dus in orde .
Hier en daar heeft soms wel een verlichte baken een duwtje gekregen, waardoor het wat in de weg staat voor fietsers en hen minder bescherming biedt.
Op bovenstaande foto is te zien dat het bestaande fietspad, het moordstrookje dus, volledig opgeruimd is door de werken. Pas wanneer het fietspad al afgescheiden ligt van de rijbaan, kunnen fietsers weer op het fietspad, door een opening in het haagje.
Maar ... Gaan we nu weer hetzelfde meemaken als bij de werken op de Krijgsbaan in augustus 2017? Zal na de werken ook hier dat moordstrookje opnieuw aangelegd worden?
Deze werken zijn toch een goede gelegenheid om het afgescheiden fietspad al een eindje verder aan te leggen richting Temse! Of wordt de veiligheid en het comfort van fietsers op deze gewestweg alleen maar beleden met vele woorden en beloftes, maar niet met daden? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-02-2021 14:40:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op 24 februari 2021 ontving ik antwoord van AWV op mijn melding KM-2020-44889. AWV stelt dat de wegmarkering niet fout of onwettig is, en verwijst naar hun "Geïllustreerd reglement voor de wegbeheerder" waarin inderdaad dit voorbeeld 5 staat, zoals het op de Krijgsbaan is uitgevoerd.
Dat "Geïllustreerd reglement voor de wegbeheerder" is echter geen wet, maar een aantal richtlijnen door AWV zelf geschreven. De fameuze foute redenering staat trouwens ook daarin, waardoor geen fietspadmarkeringen meer over voorrangswegen aangebracht worden! Maar dit terzijde.
AWV zegt in haar antwoord, dat volgens dat reglement de "combinatie parkeerlijn + fietspadmarkering" kan, en dat een dergelijke uitvoering als meerwaarde heeft dat er een wat "grotere" tussenafstand is tussen fietsers en auto's.
Tussen fietsers en geparkeerde auto's dus. Maar de bedoeling van mijn vraag was om meer afstand te krijgen tussen fietsers en rijdende auto's!
Maar er is ook dit voorbeeld 6, uit hetzelfde reglement.
Met dit voorbeeld wordt het mij duidelijk, dat ik de wegmarkering op de Krijgsbaan verkeerd heb opgevat. Ik dacht dat tussen het fietspad en de parkeerplaatsen de lijn getrokken was van de "werkelijke rand van de rijbaan". Maar dat blijkt nu de "denkbeeldige rand van de rijbaan" te zijn! De lijn van de "denkbeeldige rand" is immers breder dan die van de "echte" rand. Zie artikel 17 van het (echte!) reglement voor de wegbeheerder. En dat maakt het eigenlijk nog eigenaardiger.
Normaal wordt een "denkbeeldige rand" aangebracht op de rijbaan. De andere kant van die "denkbeeldige rand" is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren. Dit staat in artikel 75.2 van het verkeersreglement :
Citaat: |
75.2. Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden.
Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.
Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.
Het begin en het einde van deze parkeerzone mogen aangeduid worden door een witte doorlopende dwarsstreep.
|
Maar de parkeerplaatsen op de Krijgsbaan bevinden zich niet op hetzelfde verharde gedeelte als de rijbaan. Die parkeerplaatsen liggen eerder op de verharde berm. Tussen die parkeerplaatsen en de rijbaan ligt zelfs nog het fietspad, wat een ander deel van de openbare weg is dan de rijbaan.
Als rechts naast dat fietspad een "denkbeeldige rand" van de rijbaan ligt, en de parkeerstrook ook bij de rijbaan hoort, dan ligt het fietspad midden op de rijbaan?
Ik vind het veel logischer dat links naast het fietspad een "echte" rand van de rijbaan aangebracht wordt, zoals op het voorbeeld 6 hierboven, maar geen "denkbeeldige rand" rechts van het fietspad. Na de "echte" rand zou toch geen "denkbeeldige rand" meer mogen kunnen komen? Een "denkbeeldige rand" kan toch alleen maar voor de echte rand komen, en nooit erna? Dacht ik?
De rijstroken op de rijbaan zouden dan even breed blijven. Het fietspad zou enkel wat dichter bij de parkeerplaatsen komen, en de afstand tussen fietsers en rijdende auto's zou wat groter worden, wat minder onveilig is.
Maar zo doet Wegen en Verkeer het niet. Daarom zal ik best vragen om het op de Krijgsbaan uit te voeren zoals in voorbeeld 6.
Kijk maar even hoe het gedaan is op Huis ten halven in Tielrode. Ook hier is een "denkbeeldige rand" rechts van het fietspad aangebracht ...
... en op de rotonde van de Duivenhoek in Elversele.
Trouwens, ook het fietspad aan de overkant van de Krijgsbaan zou een streep van de "werkelijke rand van de rijbaan" links naast zich mogen hebben.
Langs deze kant zou dat wel een versmalling van de rijstrook als gevolg hebben, want hier kan het fietspad niet meer "opschuiven". Maar zou dat een bezwaar zijn? Want even verder, waar het fietspad verhoogd is aangelegd, is die streep aangebracht op de rijbaan, waardoor de rijstrook daar versmalt. Je ziet dat goed als je de vorige foto vergroot.
Als dat daar kan, dan kan dat zeker waar het fietspad niet verhoogd is. Het zal de auto's wat verder weg houden van de fietsers.
Ik ga dat toch nog eens melden aan het Agentschap Wegen en Verkeer. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 26-02-2021 20:55:00; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-09-2021 21:14:30 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Vandaag, maandag 8 maart 2021, laat AWV mij weten dat ze mijn doorlopende witte streep als werkelijke rand van de rijbaan, tussen de fietspadmarkering en de rijbaan op de Krijgsbaan, zullen "meenemen" met de volgende onderhoudsbeurt in september of oktober .
Vanzelfsprekend houden we dat in het oog. |
(Zie hierboven.)
Vandaag, woensdag 15 september 2021, merk ik dat de wegmarkeringen op de Krijgsbaan herschilderd zijn, maar ik merk nog wat meer, zowel in de richting Steendorp ...
... als in de richting Temse centrum.
Inderdaad, AWV heeft zijn belofte niet gehouden. Er is geen doorlopende witte streep aangebracht tussen de fietspadmarkering en de rijbaan, zoals het gevraagd is aan AWV op 24 februari 2021 (klik om te vergroten), ...
... en zoals AWV dat op 8 maart 2021 beloofd heeft (klik om te vergroten).
Vandaag, 15 september 2021, is AWV aan zijn belofte herinnerd, en wij zijn ontgoocheld ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-11-2021 08:05:19 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op 12 november 2021 heeft AWV geantwoord, dat ze ervoor gekozen hebben om geen doorlopende witte streep aan te brengen naast het fietspad op de Krijgsbaan, want dat "zou de beschikbare ruimte voor auto's te smal maken volgens de richtlijnen." AWV had dit besproken in overleg met de gemeente Temse.
Inderdaad. We hadden op 3 november 2021 aan de mobiliteitsdienst van de gemeente Temse gevraagd om dit te bespreken tijdens ons overleg van 10 november 2021. Op 8 november 2021, twee dagen voor ons overleg met de mobiliteitsdienst van 10 november 2021, antwoordde de mobiliteitsdienst:
Citaat: |
Het AWV liet volgende weten:
Ontbrekende markering 'rand van de rijbaan' Krijgsbaan
De rijbaanbreedte dient 3,05m te bedragen. Het aanbrengen van een randmarkering zou betekenen dat het fietspad versmald moet worden en is daarom niet opportuun:
|
Hiermee leer ik iets belangrijks bij!
Het aanbrengen van een randmarkering onder de vorm van een witte streep versmalt de rijbaan!
Als dat zo is, dan wordt eveneens het fietspad versmald door de randmarkering van het fietspad. De fietspaden, eigenlijk de moordstrookjes op de Krijgsbaan, zijn dan geen meter breed zoals op de foto van AWV is aangeduid, maar wel slechts 80 centimeter. Het fietspad wordt immers aan beide randen gemarkeerd met witte onderbroken strepen.
Verder klopt het, dat een "verhardingsbreedte" van 3,05 m aangewezen is bij een maximum snelheid van 50 km/u, volgens het dienstorder MOW-AWV-2012-4 van AWV. Dus een breedte van 6,10 m voor de volledige rijbaan bij tweerichtingsverkeer. Dat is inderdaad zo op het betonnen gedeelte van de Krijgsbaan.
Op het nieuw aangelegde gedeelte van de Krijgsbaan, in asfalt en met verhoogde fietspaden, is die markering van de 'rand van de rijbaan' wel aangebracht.
Die markering stopt waar de oorspronkelijke betonnen rijbaan nog ligt, met ernaast het moordstrookje.
Maar de nieuwe asfalten rijbaan is wel wat breder dan de oorspronkelijke betonnen rijbaan.
Tussen de markeringen van de 'rand van de rijbaan' is de rijbaan dus wel 6,10 m breed op het asfalten gedeelte, terwijl die breedte niet kan op het betonnen gedeelte.
Maar er is nog wel een andere mogelijkheid!
AWV kan op het betonnen gedeelte geen streep voor de 'rand van de rijbaan' aanbrengen, omdat dit naar eigen zeggen "zou betekenen dat het fietspad versmald moet worden. Als Fietsersbond hebben we daar natuurlijk een andere kijk op.
Bij 30 km/u moet de "verhardingsbreedte" immers slechts 2,80 m zijn. Dan moet de volledige rijbaan slechts 5,60 m breed zijn voor beide rijrichtingen. Dat is 50 cm smaller dan bij 50 km/u!
Dan is het aanbrengen van een randmarkering op het betonnen gedeelte best mogelijk.
Het volstaat dus, om de maximum snelheid op het betonnen gedeelte, met de moordstrookjes ernaast, te beperken tot 30 km/u. Dan kan de doorlopende witte streep van de 'rand van de rijbaan' zonder bezwaar aangebracht worden, zonder de noodzaak om het fietspad te versmallen. Het gemotoriseerd verkeer wordt dan aan elke kant van de rijbaan zelfs nog 25 cm verder verwijderd van de moordstrookjes. Het zal de fietsveiligheid ten goede komen.
Dit hoeft slechts een voorlopige maatregel te zijn, zolang de fietspaden op de Krijgsbaan niet afgescheiden van de rijbaan of verhoogd aangelegd worden, en zolang fietsers op moordstrookjes moeten rijden rakelings langs het gemotoriseerd verkeer. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-11-2021 20:58:22 Onderwerp: |
|
|
|
|
Naar aanleiding van het voorgaande kon ik het niet laten om deze e-mail te versturen naar de klantendienst van AWV, op 28 november 2021.
Citaat: |
Beste ...
Ook van de gemeente Temse vernamen we de onmogelijkheid om een randlijn aan te brengen op de Krijgsbaan, omdat die de beschikbare ruimte voor auto's te smal zou maken. De gemeente voegde daar nog bij dat het fietspad dan zou moeten versmald worden.
Een breedte van 6,10 meter (2 x 3,05 meter) is inderdaad nodig voor een toegelaten snelheid van 50 km/u volgens de richtlijnen van dienstorder MOW/AWV/2012/4 van 26 maart 2012, maar er is nog een andere mogelijkheid voor de veiligheid van fietsers.
Zolang op die gedeelten van de Krijgsbaan de fietspaden niet afgescheiden of verhoogd van de rijbaan aangelegd zijn, kan de snelheid op de rijbaan voorlopig beperkt worden tot 30 km/u. Een verhardingsbreedte van 5,60 meter (2 x 2,80 meter) volstaat dan voor beide rijrichtingen. Dat is een "winst" van 0,50 meter, waardoor een randmarkering van de rijbaan mogelijk wordt. Er kan dan zelfs een grotere afstand bewaard worden tussen fietspad en rijbaan zonder het fietspad te versmallen.
Tussen haakjes verwondert het ons wel, dat een markering de rijbaan versmalt, terwijl dat niet gebeurt met het fietspad op de afbeelding. Het fietspad blijft 1 meter breed, ondanks een randmarkering aan elke kant.
Met vriendelijke groeten,
... |
Zou hierop nog een reactie komen, denk je? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|