|
Laatste stukken niet-afgeschermd/niet-vrijliggend fietspad. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-09-2021 21:14:30 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Vandaag, maandag 8 maart 2021, laat AWV mij weten dat ze mijn doorlopende witte streep als werkelijke rand van de rijbaan, tussen de fietspadmarkering en de rijbaan op de Krijgsbaan, zullen "meenemen" met de volgende onderhoudsbeurt in september of oktober .
Vanzelfsprekend houden we dat in het oog. |
(Zie hierboven.)
Vandaag, woensdag 15 september 2021, merk ik dat de wegmarkeringen op de Krijgsbaan herschilderd zijn, maar ik merk nog wat meer, zowel in de richting Steendorp ...
... als in de richting Temse centrum.
Inderdaad, AWV heeft zijn belofte niet gehouden. Er is geen doorlopende witte streep aangebracht tussen de fietspadmarkering en de rijbaan, zoals het gevraagd is aan AWV op 24 februari 2021 (klik om te vergroten), ...
... en zoals AWV dat op 8 maart 2021 beloofd heeft (klik om te vergroten).
Vandaag, 15 september 2021, is AWV aan zijn belofte herinnerd, en wij zijn ontgoocheld ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-11-2021 08:05:19 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op 12 november 2021 heeft AWV geantwoord, dat ze ervoor gekozen hebben om geen doorlopende witte streep aan te brengen naast het fietspad op de Krijgsbaan, want dat "zou de beschikbare ruimte voor auto's te smal maken volgens de richtlijnen." AWV had dit besproken in overleg met de gemeente Temse.
Inderdaad. We hadden op 3 november 2021 aan de mobiliteitsdienst van de gemeente Temse gevraagd om dit te bespreken tijdens ons overleg van 10 november 2021. Op 8 november 2021, twee dagen voor ons overleg met de mobiliteitsdienst van 10 november 2021, antwoordde de mobiliteitsdienst:
Citaat: |
Het AWV liet volgende weten:
Ontbrekende markering 'rand van de rijbaan' Krijgsbaan
De rijbaanbreedte dient 3,05m te bedragen. Het aanbrengen van een randmarkering zou betekenen dat het fietspad versmald moet worden en is daarom niet opportuun:
|
Hiermee leer ik iets belangrijks bij!
Het aanbrengen van een randmarkering onder de vorm van een witte streep versmalt de rijbaan!
Als dat zo is, dan wordt eveneens het fietspad versmald door de randmarkering van het fietspad. De fietspaden, eigenlijk de moordstrookjes op de Krijgsbaan, zijn dan geen meter breed zoals op de foto van AWV is aangeduid, maar wel slechts 80 centimeter. Het fietspad wordt immers aan beide randen gemarkeerd met witte onderbroken strepen.
Verder klopt het, dat een "verhardingsbreedte" van 3,05 m aangewezen is bij een maximum snelheid van 50 km/u, volgens het dienstorder MOW-AWV-2012-4 van AWV. Dus een breedte van 6,10 m voor de volledige rijbaan bij tweerichtingsverkeer. Dat is inderdaad zo op het betonnen gedeelte van de Krijgsbaan.
Op het nieuw aangelegde gedeelte van de Krijgsbaan, in asfalt en met verhoogde fietspaden, is die markering van de 'rand van de rijbaan' wel aangebracht.
Die markering stopt waar de oorspronkelijke betonnen rijbaan nog ligt, met ernaast het moordstrookje.
Maar de nieuwe asfalten rijbaan is wel wat breder dan de oorspronkelijke betonnen rijbaan.
Tussen de markeringen van de 'rand van de rijbaan' is de rijbaan dus wel 6,10 m breed op het asfalten gedeelte, terwijl die breedte niet kan op het betonnen gedeelte.
Maar er is nog wel een andere mogelijkheid!
AWV kan op het betonnen gedeelte geen streep voor de 'rand van de rijbaan' aanbrengen, omdat dit naar eigen zeggen "zou betekenen dat het fietspad versmald moet worden. Als Fietsersbond hebben we daar natuurlijk een andere kijk op.
Bij 30 km/u moet de "verhardingsbreedte" immers slechts 2,80 m zijn. Dan moet de volledige rijbaan slechts 5,60 m breed zijn voor beide rijrichtingen. Dat is 50 cm smaller dan bij 50 km/u!
Dan is het aanbrengen van een randmarkering op het betonnen gedeelte best mogelijk.
Het volstaat dus, om de maximum snelheid op het betonnen gedeelte, met de moordstrookjes ernaast, te beperken tot 30 km/u. Dan kan de doorlopende witte streep van de 'rand van de rijbaan' zonder bezwaar aangebracht worden, zonder de noodzaak om het fietspad te versmallen. Het gemotoriseerd verkeer wordt dan aan elke kant van de rijbaan zelfs nog 25 cm verder verwijderd van de moordstrookjes. Het zal de fietsveiligheid ten goede komen.
Dit hoeft slechts een voorlopige maatregel te zijn, zolang de fietspaden op de Krijgsbaan niet afgescheiden van de rijbaan of verhoogd aangelegd worden, en zolang fietsers op moordstrookjes moeten rijden rakelings langs het gemotoriseerd verkeer. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-11-2021 20:58:22 Onderwerp: |
|
|
|
|
Naar aanleiding van het voorgaande kon ik het niet laten om deze e-mail te versturen naar de klantendienst van AWV, op 28 november 2021.
Citaat: |
Beste ...
Ook van de gemeente Temse vernamen we de onmogelijkheid om een randlijn aan te brengen op de Krijgsbaan, omdat die de beschikbare ruimte voor auto's te smal zou maken. De gemeente voegde daar nog bij dat het fietspad dan zou moeten versmald worden.
Een breedte van 6,10 meter (2 x 3,05 meter) is inderdaad nodig voor een toegelaten snelheid van 50 km/u volgens de richtlijnen van dienstorder MOW/AWV/2012/4 van 26 maart 2012, maar er is nog een andere mogelijkheid voor de veiligheid van fietsers.
Zolang op die gedeelten van de Krijgsbaan de fietspaden niet afgescheiden of verhoogd van de rijbaan aangelegd zijn, kan de snelheid op de rijbaan voorlopig beperkt worden tot 30 km/u. Een verhardingsbreedte van 5,60 meter (2 x 2,80 meter) volstaat dan voor beide rijrichtingen. Dat is een "winst" van 0,50 meter, waardoor een randmarkering van de rijbaan mogelijk wordt. Er kan dan zelfs een grotere afstand bewaard worden tussen fietspad en rijbaan zonder het fietspad te versmallen.
Tussen haakjes verwondert het ons wel, dat een markering de rijbaan versmalt, terwijl dat niet gebeurt met het fietspad op de afbeelding. Het fietspad blijft 1 meter breed, ondanks een randmarkering aan elke kant.
Met vriendelijke groeten,
... |
Zou hierop nog een reactie komen, denk je? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|