Het is nu 20-10-2021 05:25:20
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Herinrichting kruispunt Wilfordkaai/Consciencestraat

    -> Temse - Wilfordkaai Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4991
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-04-2019 14:02:19    Onderwerp: Herinrichting kruispunt Wilfordkaai/Consciencestraat
 Reageren met citaat  

Op de vergadering van de Commissie Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken en Mobiliteit van 23 april 2019, is het plan uitgelegd over de herinrichting van de Wilfordkaai tussen de Rik De Rycklaan en de Consciencestraat.

Het kruispunt met de Consciencestraat wordt dus heraangelegd. Daarbij zal het fietspad, dat nu stopt ter hoogte van de vroegere "Temsica", worden doorgemarkeerd over het kruispunt zoals we dat gevraagd hebben en zoals het eigenlijk ook moet op een voorrangsweg. Dat is vooral van belang, nu een gedeelte van de Wilfdordkaai enkelrichting is geworden, en al het gemotoriseerd verkeer vanaf de Rik De Rycklaan hier naar rechts moet afslaan in de Consciencestraat.



Het fietspad zal dan voor een gedeelte doorlopen over de "lip" van het voetpad aan de overkant. Hopelijk gebeurt dat niet doorheen oncomfortabele greppels of met een forse "bult omhoog en weer omlaag". Die lip van het voetpad zal zelfs nog wat breder gemaakt worden, zodat het voor het gemotoriseerd verkeer duidelijker wordt dat ze nu niet meer rechtdoor verder mogen rijden in deze straat, maar dat ze moeten afslaan naar de Consciencestraat.

Fietsers die in de andere richting op de Wilfordkaai rijden, zullen voorbij het kruispunt met de Consciencestraat naar het dubbelrichtingsfietspad links van de rijbaan geleid worden, maar niet meer met een fietsoversteekplaats op het kruispunt zoals nu (wat trouwens niet toegelaten is!).



Er is niet gekozen om het dubbelrichtingsfietspad te laten doorlopen tot over het kruispunt met de Consciencestraat, opdat fietsers die naar of van de "promenade" langs de Schelde rijden, dezelfde mogelijkheden zouden hebben om het dubbelrichtingsfietspad te bereiken of te verlaten.

Wegens plaatsgebrek zou de breedte van het dubbelrichtingsfietspad niet meer bedragen dan 2 meter. Er zou wel een afscheiding komen van de rijbaan, waarschijnlijk met een kasseistrook. Of de paaltjes behouden blijven tussen fietspad en rijbaan is niet duidelijk.

Vanzelfsprekend volgen we dit op voor fietsers, en vragen we meer details.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4991
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-09-2019 10:20:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op onze vergadering met de dienst mobiliteit van de gemeente Temse, op maandag 16 september 2019, hebben we de plannen kunnen bekijken.

Over het algemeen zal het een verbetering worden voor fietsers. We hebben onze vraag voor een vlotte overgang voor het fietspad benadrukt, waar dat de "lip" van het voetpad zal oversteken.

De paaltjes tussen fietspad en rijbaan worden niet behouden, maar er komt wel een opvallende scheiding tussen fietspad en rijbaan.

We hebben wel belangrijke opmerkingen over de zogenaamde fietsoversteek, die voorzien is tegenover de Temsica, tussen het dubbelrichtingsfietspad langs de Temsica en de promenade. Deze "fietsoversteekplaats" is aangeduid met de "nieuwe" nietszeggende markering, en ze ligt naast een zebrapad. Ze ligt dus 90° dwars over de rijbaan, waardoor fietsers twee keer in een hoek van 90° zouden moeten fietsen ... Deze "oversteekplaats" zou voor twee zaken dienen:
  • Om fietsers, die op het fietspad rijden dat van onder de scheldebruggen komt, de rijbaan te laten oversteken naar de promenade.
  • Om fietsers, die van de promenade komen, de rijbaan te laten oversteken naar het fietspad om verder te rijden onder de scheldebruggen door.

Om een kleine afstand tussen deze "fietsoversteekplaats" en de oprit naar de promenade te overbruggen, zou langs de overkant van de rijbaan aan de Temsica nog een klein stukje (dubbelrichtings?)fietspad nodig zijn. Hoe dat in de praktijk moet gerealiseerd worden is nog helemaal niet duidelijk!

Deze "fietsoversteekplaats" zou ook dienen om fietsers, die op de Wilfordkaai rijden, naar het fietspad onder de scheldebruggen te loodsen, langs twee hoeken van 90°! Het dubbelrichtingsfietspad dat onder de scheldebruggen doorloopt, zou dus pas beginnen aan deze "fietsoversteekplaats".

Dat heeft ook gevolgen voor wie per fiets uit de Consciencestraat komt. Dat wordt twee keer de rijbaan oversteken: de eerste keer vlot, de tweede keer in twee hoeken van 90°!

We denken nog na over een betere oplossing, die we zullen mededelen aan de dienst mobiliteit.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4991
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-01-2020 10:25:12    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hier volgen twee tekeningen van de geplande werken. De eerste is de oorspronkelijke, de tweede is aangepast met onze opmerkingen en verbeteringen voor fietsers. Beide tekeningen zijn te vergroten door er op te klikken.





Het schepencollege heeft beloofd, dat met onze opmerkingen rekening zal gehouden worden, in de mate van het mogelijke.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4991
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-09-2021 08:32:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Gelezen op de website van de gemeente Temse (wegenwerken).
Citaat:
Wilfordkaai tussen de Consciencestraat en de Rik De Ryckelaan; de firma Certysterck zal tussen 13 september en 31 oktober de kaai heraanleggen. De werfzone zal volledig afgesloten worden. Enkel voetgangers en fietsers te voet kunnen nog langs. Volgende omleidingen worden voorzien: verkeer komende vanuit de Parklaan dient een omleiding te volgen via Parklaan - Krijgsbaan - Viadukt - Stationsstraat - Kasteelstraat - Consciencestraat. Verkeer komende vanuit de Wilfordkaai dient een omleiding te volgen via de Nijsstraat (uitzonderlijk dubbele richting tijdens de werken) - Consciencestraat - Kasteelstraat - Parklaan en aansluitend op de andere omleiding. De Wilfordkaai tussen Kaai 22 en de Consciencestraat wordt afgesloten en is enkel in beide richtingen toegankelijk voor lokaal verkeer. Dit geldt ook voor de Consciencestraat tussen de Nijsstraat en de Wilfordkaai. Avia/Belgomine blijft bereikbaar via de Rik De Ryckelaan. De parking onder de brug van de N16 is tijdens de werken niet toegankelijk.

Zou dat gaan over deze werken?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4991
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 16-09-2021 18:44:38    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De werken zijn begonnen aan het kruispunt van de Wilfordkaai met de Consciencestraat.



Fietsers en voetgangers kunnen langs de werken passeren ("uitgezonderd plaatselijk verkeer"), maar zeker voor fietsers is dat niet altijd vanzelfsprekend.



Ze zullen soms wel eens moeten afstappen en voetganger worden Triest. Fietsers kunnen ook nog "ontsnappen" via de parkeerplaatsen onder de brug, die zijn nu toch onbruikbaar voor automobilisten, en via de promenade, want daar ligt toch een fietspad Hihi Hihi.

Voor fietsers die de werken naderen vanaf de Rik De Rycklaan is alles in orde. Het verbodsbord C3 (Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder) staat links van het voorbehouden pad voor fietsers en voetgangers. Fietsers moeten er dus geen rekening mee houden.



Maar voor fietsers die uit het fietstunnelke komen is de signalisatie toch wat problematisch, als ze de wegcode willen respecteren.



Wat moeten die fietsers doen die verder willen? Ofwel afstappen en het verbodsbord te voet voorbijwandelen, of het verbodsbord langs rechts door het overgebleven gras voorbijfietsen?

En waarom staat eigenlijk die afsluiting in de weg? Met welk doel? Fietsers gewoon wat onnodig hinderen in beide richtingen?

Waarom worden fietsers die van en naar het fietstunneltje rijden anders behandeld dan fietsers die van en naar de Rik De Rycklaan rijden?

Alweer een voorbeeld hoe met verkeerssignalisatie voor fietsers dikwijls geprutst wordt. Het is gemeld.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4991
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-09-2021 20:08:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Omdat dit eigenlijk op het kruispunt van de Rik De Rycklaan en de Wilfordkaai ligt, kun je het vervolg hier verder lezen onder de "Herinrichting bocht Wilfordkaai/Rik De Rycklaan".
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4991
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-09-2021 20:13:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De Wilfordkaai is opengebroken tot een eind voorbij de Consciencestraat, in de richting van het centrum.



Maar het voetpad is, voorlopig althans, onaangetast.



Het lijkt er dus voorlopig nog niet op, dat het fietspad rechtuit zal doorgetrokken worden, zoals we het gevraagd hebben, en zoals het ook op de plans staat.

Maar dat kan nog veranderen ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4991
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-10-2021 08:26:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het lijkt er dus voorlopig nog niet op, dat het fietspad rechtuit zal doorgetrokken worden, zoals we het gevraagd hebben, en zoals het ook op de plans staat.

Maar dat kan nog veranderen ...
(Zie hierboven.)

Dat kan inderdaad veranderen, want nu is dat voetpad wel opgebroken.



Het is dus wel mogelijk dat het fietspad op de Wilfordkaai zal doorgetrokken worden over het kruispunt met de Consciencestraat, zoals dat wettelijk moet!

Nu rest enkel nog de vraag, of het tweerichtingsfietspad zal doorgetrokken worden over dit kruispunt, zoals wij het hebben voorgesteld ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4991
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-10-2021 20:48:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Nu rest enkel nog de vraag, of het tweerichtingsfietspad zal doorgetrokken worden over dit kruispunt, zoals wij het hebben voorgesteld ...
(Zie hierboven.)

Ik vrees dat dit niet het geval zal zijn!

Deze foto van de Wilfordkaai, ter hoogte van de Consciencestraat en de Temsica, heb ik vandaag, zaterdag 9 oktober 2021, genomen van op de Scheldebrug.



De plannen van de Wilfordkaai met het fietspad, zowel de oorspronkelijke als de door ons voorgestelde, kun je hier nog altijd bekijken. Hieronder staan de gedeeltes van die plannen ter hoogte van de Consciencestraat naast elkaar afgebeeld. Het fietspad is oranje gekleurd en de tekeningen zijn 90° gedraaid, zodat de fietspaden ongeveer in dezelfde kijkrichting liggen als op de foto. Links staat het oorspronkelijk plan, rechts het plan met de door ons gevraagde wijzigingen, met als belangrijkste aanpassing het rechtdoor doortrekken van het tweerichtingsfietspad tot over het kruispunt met de Consciencestraat. Dat is altijd voordeliger en veiliger voor fietsers die richting Rik De Rycklaan rijden:
  1. Als ze uit de Consciencestraat komen, moeten ze de rijbaan in het geheel niet oversteken. Met het oorspronkelijk plan moeten ze dat twee keer doen!
  2. Als ze de Wilfordkaai volgen, kunnen ze vóór de Consciencestraat naar het tweerichtingsfietspad links van de rijbaan. Dat is nog in het eenrichtingsgedeelte voor motorvoertuigen, dan zijn er nog geen tegemoetkomende motorvoertuigen.

Er is dan bovendien geen nep-fietsoversteekplaats — en ook geen echte — nodig naast het zebrapad aan de Temsica. Waarheen zal die nep-fietsoversteekplaats trouwens leiden, of van waar zal die komen? Aan de andere kant van de rijbaan is geen fietspad, maar wel de betonboord ter afscheiding van de parkeerplaats voor motorvoertuigen. Want let er ook even op, dat deze nep-fietsoversteekplaats, waarvoor fietsers zeer kort twee keer 90° zullen moeten draaien, voorzien is om te gebruiken in de twee richtingen! Hoe zou dat te verklaren zijn?

En de (smalle) "oprit" voor fietsers naar de promenade ligt ongeveer recht tegenover de Consciencestraat, aan het getekende pijltje op het rechtse plan, ver verwijderd van die nep-fietsoversteekplaats. Verwar niet met het getekende pijltje aan het zebrapad aan de Temsica. Dat staat er omdat we gevraagd hebben om dat zebrapad dichter bij de Consciencestraat aan te brengen. Dat zal dan ook wel niet gebeuren. Waarheen zal dat zebrapad leiden?



Hieronder staat dezelfde foto van hierboven, maar de reeds aangebrachte verharding is afgelijnd met oranje lijntjes (je kunt alles vergroten door er op te klikken).



Vind je ook niet, dat dit zeer goed lijkt op het oorspronkelijk plan, met de aanzet naar de nep-fietsoversteekplaats en met de versmalling naar enkelrichtingsfietspad op het kruispunt met de Consciencestraat, en niet op het plan met de aanpassingen die we voorgesteld hebben?

Het is natuurlijk nog niet af, maar dit is niet hoopgevend Triest Triest ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 99

     
Bericht Geplaatst: 10-10-2021 09:47:11    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wanneer we fietsen van de Wilfordkaai naar de brug richting Bornem, met trike / vierwieler / bakfiets / fiets met kar, is het zeer moeilijk / zo niet onmogelijk:
oversteek aan de Consciencestraat / bocht nemen naar de oprit brug! / véél te smal fietspad ....

Waarom niet vanaf de promenade ( fietspad + voetpad ) een helling naar de brug aanleggen?

Dan zijn al die maneuvers niet nodig!
Er is plaats genoeg.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 4991
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-10-2021 12:45:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het is natuurlijk nog niet af, maar dit is niet hoopgevend Triest Triest ...
(Zie hierboven.)

Laat alle hoop nu maar varen Triest Uitroepteken

Het beton van het fietspad is gegoten. Het is nu zeker dat het oorspronkelijk plan gevolgd wordt en dat in het geheel geen rekening gehouden wordt met onze aanbevelingen.



Je ziet nu duidelijk de overgang van breder tweerichtingsfietspad naar smaller enkelrichtingsfietspad ter hoogte van de ingang van de Temsica. Daar ligt tevens een zigzagbocht in dat enkelrichtingsfietspad!

Je ziet nu ook duidelijk hoe verwacht wordt dat fietsers met een hoek van 90° van op de rijbaan naar het tweerichtingsfietspad zouden rijden ... Men zou minstens die binnenhoek hebben kunnen afronden! Maar neen, zelfs dat kan niet, alsof fietsers zo echt in een hoek kunnen draaien!

Naast een gedeelte van dat fietspad is ook helemaal geen plaats meer voor een voetpad. Dit was nochtans weer een goede gelegenheid om het STOP-principe toe te passen. Het gemotoriseerd verkeer mag hier immers niet sneller rijden dan 30km/u. Een rijstrookbreedte van 2,80 meter is het meest geschikt bij deze snelheid. Bredere rijstroken geven aanleiding tot hogere snelheden. Met greppels en rijstrookscheiding inbegrepen zou de rijbaan dus toch zeker niet breder mogen zijn dan 6 meter. Zou daar geen plaats zijn voor een rijbaan van 6 meter breed, een afscheiding tussen het fietspad en de rijbaan, een fietspad en een voetpad? Of moet "koning auto" toch weer overdreven veel plaats toegemeten krijgen in Temse?

We zullen dat zien als alles klaar is ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Wilfordkaai

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005