|
Fietspad op viaduct over E17, enkel- of dubbelrichting? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-03-2021 19:39:08 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Alleen per fiets of te voet kun je er nog door, langs de betonstrookjes op de twee zijkanten.
... |
(Zie hierboven.)
Dat klopt inderdaad, je kunt er door met de fiets, maar dat blijkt niet uit de verkeersborden.
Niet als je van Sint-Niklaas komt, ...
... en ook niet als je van Temse komt.
Er staat midden op de rijbaan een C3, "verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder", zonder uitzondering voor fietsers ... Dat wil natuurlijk zeggen dat je er te voet wel door kunt, dus met de fiets aan de hand.
Maar zolang het al rijdend ook nog gaat ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-04-2021 09:38:53 Onderwerp: |
|
|
|
|
"Eénrichtingsverkeer In Hoogkamerstraat, tussen Eurolaan en Kapelanielaan, door nutswerken"
Het staat op Editietemse, en het is al een 'voorproefje' van wat het zal worden als alle werken hier zullen voorbij zijn. De Kapelanielaan zal dan immers altijd enkelrichting zijn, en alle gemotoriseerd verkeer uit de Eurolaan zal dan altijd naar rechts moeten afslaan naar de Hoogkamerstraat. Ook de Hoogkamerstraat tussen de twee kruispunten met de Kapelanielaan zal dan altijd enkelrichting zijn.
Aan het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de Kapelanielaan dichtst bij de N16, kan het gemotoriseerd verkeer alleen de Kapelanielaan uitrijden. De hele Kapelanielaan is enkelrichting, behalve voor fietsers en bromfietsers klasse A. Als dat maar niet te gevaarlijk wordt voor de zeldzame fietser die in tegenrichting rijdt van al dat zwaar verkeer! Fietsers hebben daar immers geen enkele bescherming ...
Het gemotoriseerd verkeer dat uit de Eurolaan komt, mag niet de 'korte weg' nemen naar de N16, maar moet naar rechts afslaan en helemaal rondrijden langs de Kapelanielaan. Niettegenstaande dat heb ik toch één witte bestelwagen zeer vlug de 'korte weg' zien nemen ...
Aan het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de Kapelanielaan dichtst bij de viaduct over de E17 mag het gemotoriseerd verkeer niet verder de Hoogkamerstraat volgen. Behalve fietsers en bromfietsers klasse A moet iedereen hier langs rechts rondrijden langs de Kapelanielaan.
Over de viaduct, aan de kant van Sint-Niklaas, vorderen de werken langzaam maar zeker. Om van of naar de Eigenlostraat te fietsen, kunnen fietsers nog eens gebruik maken van het oorspronkelijke oude fietspad in de oorspronkelijke oude Hoogkamerstraat ...
... dat nu eigenlijk geen fietspad meer is . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-04-2021 12:38:55 Onderwerp: |
|
|
|
|
Naar aanleiding van de werken is een stukje fietspad in de Hoogkamertraat, tussen de N16 en de Eurolaan, niet langer ... fietspad. Toch niet in de richting van de N16 naar de Eurolaan.
Er staat een afsluiting naast het fietspad met een bordje D10, en iets verder een omleidingswegwijzer voor fietsers naar ... het fietspad, alsof fietsers ergens anders zouden rijden zonder die omleidingswegwijzer.
Je kunt je wel afvragen, of het nu beter is dat bromfietsers en speed pedelecs op de rijbaan moeten rijden Die zijn immers niet toegelaten op een pad aangeduid met een D10
Het lijkt allemaal wat raar, maar er zijn duidelijk werken uitgevoerd naast het fietspad. Het is nu weekend, maar als de werken bezig zijn is de toestand hier waarschijnlijk anders.
Tussen haakjes, de autobestuurders lijken de enkelrichting in de Hoogkamerstraat en de Kapelanielaan gewoon te worden . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-07-2021 18:38:33 Onderwerp: |
|
|
|
|
We zijn alweer een maand verder en het is nu wel kalm op de werken, waarschijnlijk door het bouwverlof.
Als je langs de Hoogkamerstraat naar Sint-Niklaas fietst, kom je voor de bandencentrale al voor een versperring op het fietspad te staan.
Je mag wel verder per fiets, maar het 'onderbord' dat dit toestaat hangt wel helemaal aan de andere kant van de weg op de afsluiting.
Wat heeft men toch veel verbeelding om verkeersborden voor fietsers te plaatsen ...
Langs hier, naast het rupsvoertuig, kun je verder fietsen, maar het is dan wel een eindje een hobbelig traject. Helemaal aan de rechterkant van de afsluiting kun je per fiets ook verder rijden ...
... over de parkeerplaats van de bandencentrale. Ik weet niet of ze dat graag hebben, maar het rijdt vlotter.
Enkel op het einde, om terug in de Hoogkamerstraat te komen, zul je even moeten afstappen voor een nogal groot hoogteverschil.
Het fietspad op de helling naar de viaduct langs de kant van Temse is goed berijdbaar, ook al is het nog niet geasfalteerd.
Dit fietspad is juist 2,50 meter breed, het strikte minimum voor een tweerichtingsfietspad! Erg breed kun je dat niet noemen, als je weet welk druk fietsverkeer dit fietspad te wachten staat!
Vlak voor de viaduct zelf, maakt het fietspad een korte S-bocht!
Dat betekent dat het tweerichtingsfietspad op de viaduct vlak naast de rijbaan zal liggen! Dat is raar, want op vroegere plannen is dat fietspad steeds als rechtuit lopend getekend op de viaduct, met nog altijd een afstand van 1 meter tot de rijbaan.
Dat is dus gewijzigd! Ik ben benieuwd welke 'afscherming' op de viaduct zal gebruikt worden tussen het fietspad en de rijbaan, om te voldoen aan de aanbevelingen van het vademecum fietsvoorzieningen ...
Ook aan de andere kant van de viaduct, de kant van Sint-Niklaas, maakt het fietspad een dergelijke S-bocht naar de rijbaan.
Aan die kant is het fietspad wel al volledig geasfalteerd.
Ook hier is het tweerichtingsfietspad het minimum van 2,50 meter breed.
Als je terug richting Temse fietst, zie je dit ongepast verkeersbord staan bij het verlaten van de viaduct.
Wat heeft men toch veel verbeelding om verkeersborden voor fietsers te plaatsen ...
Trek het je niet aan, wees gerust, de helling is vlot berijdbaar tot beneden. Pas daar wordt het hobbelig.
Het is evenwel veel meer verontrustend, dat aan de viaduct helemaal niet gewerkt wordt tijdens deze vakantieperiode. Volgens de fasering van de werken zou het brugdek vernieuwd worden in de zomer van 2021, nu dus. De bedoeling was om het schoolverkeer zo weinig mogelijk te hinderen, want tijdens die venieuwing zal de doorgang totaal onmogelijk zijn, ook voor voetgangers en fietsers.
Het begint er op te lijken, dat die viaduct zal vernieuwd worden tijdens het schooljaar. Dat belooft een omweg te worden voor al die fietsende scholieren gedurende een lange tijd! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-07-2021 08:42:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Het is evenwel veel meer verontrustend, dat aan de viaduct helemaal niet gewerkt wordt tijdens deze vakantieperiode. Volgens de fasering van de werken zou het brugdek vernieuwd worden in de zomer van 2021, nu dus. De bedoeling was om het schoolverkeer zo weinig mogelijk te hinderen, want tijdens die venieuwing zal de doorgang totaal onmogelijk zijn, ook voor voetgangers en fietsers.
Het begint er op te lijken, dat die viaduct zal vernieuwd worden tijdens het schooljaar. Dat belooft een omweg te worden voor al die fietsende scholieren gedurende een lange tijd! |
(Zie hierboven.)
Er staat in dit verband belangrijk nieuws op Editietemse:
Citaat: |
De renovatie van de brug wordt voorzien in de zomermaanden van volgend jaar. Na de heraanleg van de Hoogkamerstraat met dubbelrichtingsfietspad en in afwachting van de brugrenovatie zullen er tijdelijke maatregelen genomen worden om de fietsers veilig over de brug te sturen. |
De werken lopen vertraging op. De fietspaden op de hellingen naar de viaduct zullen afgewerkt worden, maar de viaduct zelf zal pas vernieuwd worden in de zomer van 2022! Volgend jaar dus.
Dat is enerzijds geruststellend voor de fietsende scholieren voor het volgend schooljaar, anderzijds zal het op de viaduct zelf uitkijken zijn met het rakelings passerende autoverkeer langs het 'voorlopig' tweerichtingsfietspad. Motorvoertuigen en fietsers rijden daar immers zeer dicht tegen elkaar in tegengestelde richting!
Ik ben benieuwd welke "tijdelijke maatregelen er zullen genomen worden om fietsers veilig over de brug te sturen" ... Die 'tijdelijke' maatregelen zullen immers gedurende tien maanden de veiligheid van fietsers op de viaduct moeten verzekeren. Wat zal het worden? Een versmalling van het tweerichtingsfietspad dat al op zijn minimum breedte is? De knikken in het tweerichtingsfietspad vlak voor de viaduct voorspellen niet veel goeds ...
Mogelijk liggen die S-bochten er in het vooruitzicht van deze 'tijdelijke maatregelen', en wordt in 2022, bij de vernieuwing van de viaduct, het tweerichtingsfietspad toch recht getrokken? We kunnen het maar hopen ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|