|
Groen licht tegelijk voor alle fietsers? |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-05-2013 14:56:58 Onderwerp: |
|
|
|
|
Wieland Claes schreef: |
.. In Temse hebben we echter geen kruispunt met verkeerslichten waar dit toegepast kan worden. |
Ik zou dat niet zo direct durven beweren. Maar volgens mij maakt deze regeling van overal groen voor fietsers alleen zeer weinig kans in ons autolandje België in het algemeen, en in Temse in het bijzonder.
Nog vóór de Fietsersbondtijd in Temse, bij de herinrichting van de kruispunten van de N16, heb ik ooit gevraagd om de verkeerslichten voor fietsers enkel op groen te laten komen na een druk op de knopjes, en het dan ook een aantal seconden groen te laten voor fietsers alleen zodat die conflictvrij kunnen oversteken. Daarna mag het weer rood worden voor fietsers en groen voor het andere verkeer. Het gaat natuurlijk over een gewestweg, en het is niet precies overal groen voor fietsers alleen want je kunt de N16 slechts op één plaats oversteken als fietser. Maar zelfs dat was totaal ondenkbaar, omdat dat de "vlotte doorstroming" (lees "autodoorstroming") in het gedrang zou brengen. Men beweerde zelfs dat een aparte groenfaze voor fietsers de cyclustijd met minstens 120 seconden (minstens 2 minuten!) zou verlengen.
Een overal groen voor fietsers alleen zal dus ook zeker de cyclustijd dermate verlengen, dat de vlotte autodoorstroming al te zeer in het gedrang zal komen in België. Afvoeren dus!
Wat zeker is, indien aan mijn vraag gevolg gegeven was, dan zou dit dodelijk fietsongeval en vele andere fietsongevallen met gekwetsten op de N16 niet gebeurd zijn. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Renaat
Geregistreerd op: 14 Okt 2013 Berichten: 7
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-10-2013 22:26:08 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ik weet in Antwerpen minstens één kruispunt waar dat reeds toegepast wordt. Maar als ik het goed begrijp is het voorlopig nog onwettig. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-04-2014 08:04:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het stond bijna een jaar geleden al op de website van de Gazet van Antwerpen en in dezelfde krant van 30 mei 2013 (klik hier): een voorstel om overal tegelijk groen licht te geven voor fietsers en voetgangers uit alle richtingen, terwijl het andere verkeer overal voor rood blijft staan. Nu wordt dat nog eens opgerakeld op de website van De Morgen:
Citaat: |
Waarom overal tegelijk groen voor fietsers wél werkt
Ann De Boeck - 19/04/14, 10u36
Geef alle fietsers op een kruispunt in alle richtingen tegelijk groen, terwijl auto's stilstaan. Dat systeem wil het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid uittesten op de Belgische kruispunten. "Een uitstekende maatregel, als je hem selectief toepast."
Stel: u staat met uw fiets aan een druk kruispunt. U wilt oversteken, maar links naast u staat een rij auto's te wachten om rechts af te slaan. Wanneer het licht op groen springt, duwt u op de trappers om zo snel mogelijk de overkant te bereiken. Of u rijdt trager, en hoopt dat de auto's u netjes voorrang verlenen.
Op drukke kruispunten in België komen fietsers en auto's elkaar onvermijdelijk tegen. Vaak komen auto's die rechts afslaan daardoor in conflict met fietsers die rechtdoor willen. Dat levert gevaarlijke situaties op, zeker als het gaat om vrachtwagens die afslaan. Elke week raken meer dan twintig fietsers dodelijk of zwaargewond. De helft van alle dodelijke fietsongevallen gebeurt op kruispunten.
Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) pleit daarom voor een veiliger alternatief. 'Alle Fietsers Tegelijk Groen' (AFTG) is een systeem waarbij verkeerslichten zo worden afgesteld dat fietsers uit alle richtingen tegelijkertijd groen krijgen. Op dat moment staan alle auto's stil.
Feest
Klinkt als een feest voor fietsers? Dat is het ook. Bij groen rijden fietsers vanuit alle richtingen door. Fietsers die linksaf moeten, steken gewoon diagonaal over. Ze kunnen niet aangereden worden door onoplettende autobestuurders. Die laatsten zullen daarentegen iets langer voor het rode licht moeten wachten.
Het BIVV onderzocht de impact van het systeem in Duitsland, Engeland en het Nederlandse Enschede. "Alle Fietsers Tegelijk Groen is een uitstekende maatregel, op voorwaarde dat je hem selectief toepast. Zo mag een kruispunt niet te groot zijn, anders raken fietsers de weg kwijt. Ideaal zijn de kruispunten met niet al te veel autoverkeer en veel voetgangers en fietsers", zegt onderzoeker Marc Broeckaert van het BIVV.
Het verkeerscentrum wil het systeem zo snel mogelijk uittesten op de Belgische wegen. Geschikte locaties zijn drukke lanen die kruisen met ventwegen (van de rijbanen gescheiden rijstrook langs de huizen), zoals de Brusselse Louizalaan. Ook het Brusselse Muntplein, waar de Schildknaapsstraat en de Kleerkopersstraat samenkomen, zou volgens het BIVV veiliger worden dankzij het nieuwe systeem.
Dode hoek
Eén probleem: het Belgische verkeersreglement stelt dat het groene licht pas mag verschijnen als de rode lichten branden voor het verkeer dat uit de dwarswegen komt. "Wij bevelen de federale overheid aan om de wegcode aan te passen, zodat het systeem kan worden uitgetest en ook op grotere schaal kan worden ingevoerd", stelt Marc Broeckaert.
Kamerlid Jef Van den Bergh, mobiliteitsspecialist bij CD&V, pleit al jaren voor het Nederlandse systeem. Hij hoopt dat het proefproject zo snel mogelijk van start kan gaan. "Fietsers zijn enorm kwetsbaar in het verkeer. Vooral onze kruispunten zijn zwakke schakels. Als we alle fietsers tegelijk groen geven, kunnen we het aantal dodehoekongevallen terugdringen." |
Je kunt je afvragen waarop men eigenlijk wacht. Zopas, op 1 maart 2014 en daarna nog eens op 26 maart 2014, zijn een aantal wijzigingen doorgevoerd aan onze wegcode. Waarom heeft men van de gelegenheid geen gebruik gemaakt om ook het artikel 61.3.2 aan te passen, zodat dit systeem kan uitgetest worden op onze Belgische wegen?
Je kunt je zelfs afvragen waarom dat systeem op onze Belgische wegen eerst nog eens moet uitgetest worden, als het in Duitsland, Engeland en Nederland zijn deugdelijkheid al bewezen heeft, terwijl ons "deugdelijk Belgisch systeem" meerdere dode of zwaargewonde fietsers per week als gevolg heeft, volgens het bericht van De Morgen? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 26-05-2017 10:28:57 Onderwerp: |
|
|
|
|
Einde mei 2013 dacht toenmalig staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet er al aan, ongeveer een jaar nadien in april 2014 werd het nog even opgerakeld, en nu einde mei 2017 legt huidig Federaal minister van Mobiliteit François Bellot het weer op tafel: groen licht tegelijk in alle richtingen voor fietsers op een kruispunt.
Dit stond in de Gazet van Antwerpen van vrijdag 26 mei 2017 (klik om te vergroten).
(Toch kan men het weer niet laten om over "zwakke weggebruikers" te spreken, in plaats van over "voetgangers en fietsers".)
Zoals hierboven reeds vermeld, zal dan ook artikel 61.3.2 van het verkeersreglement moeten aangepast worden :
Citaat: |
61.3.2. Wanneer de verkeerslichten op een kruispunt geplaatst zijn, mogen het groene of oranjegele licht slechts verschijnen wanneer de rode lichten branden voor het verkeer dat uit de dwarswegen komt. |
Hopelijk denkt men daaraan, zodat men niet uitspeelt zoals indertijd met "fietsers door rood licht naar rechts" .
Fietsers zullen dan wel moeten uitkijken en wat discipline vertonen, want zeer waarschijnlijk zal op het kruispunt de voorrang van rechts gelden tegenover fietsers uit andere richtingen die eveneens mogen verder rijden door groen licht.
Er is zelfs sprake van dat ook voetgangers gelijktijdig overal groen licht zullen krijgen. Dan zullen fietsers nog meer moeten uitkijken, want aan overstekende voetgangers zal altijd voorrang moeten verleend worden:
- Rechtdoor rijdende fietsers volgens artikel 40.4.1 van het verkeersreglement :
Citaat: |
40.4.1. Op plaatsen waar het verkeer geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, moet de bestuurder, zelfs wanneer het verkeer in zijn rijrichting is opengesteld, de voetgangers die zich regelmatig op de rijbaan hebben begeven, de gelegenheid laten het oversteken met een normale gang te beëindigen. |
En afslaande fietsers volgens artikel 19.5 van het verkeersreglement :
Citaat: |
19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden. |
Of men zou ook die regels moeten aanpassen ...
Als deze nieuwe regeling werkelijkheid kan worden voor einde 2018, zoals in het krantenartikel staat, dan zou dit waarschijnlijk kunnen toegepast worden op het kruispunt Eigenlostraat/Houten Schoen/Hoge Heerweg/Hoogkamerstraat in Sint-Niklaas, waar de overgang zal moeten gebeuren van twee enkelrichtingsfietspaden op de Houten Schoen, naar een dubbelrichtingsfietspad in de Hoogkamerstraat. Bovendien liggen daar ook nog fietspaden in de Eigenlostraat en in de Hoge Heerweg. Dat zou een mogelijkheid zijn om de fietsersknoop op het kruispunt daar te ontwarren, en het fietsverkeer vlot over het kruispunt te loodsen.
Maar ... zullen de wegbeheerders dit systeem wel willen aanvaarden en toepassen? Het systeem van "fietsers door rood licht naar rechts" is al wettelijk mogelijk vanaf 25 september 2012, bijna 5 jaar nu, maar de meeste wegbeheerders weigeren om ook dat toe te passen ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-10-2019 11:04:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het proefproject met 'vierkant groen' in Antwerpen is stopgezet. Dit stond in Het Nieuwsblad (editie Antwerpen) op vrijdag 25 oktober 2019 (klik om te vergroten).
De reden: de wegcode zou onduidelijk zijn ...
Het verkeersreglement is duidelijk genoeg, maar er zouden wel enkele regels moeten aangepast worden, zoals ik hierboven al schreef.
Het verkeersreglement zegt dat 'vierkant groen' enkel voor fietsers geldt in artikel 61.1.7° :
Citaat: |
61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis:
...
7° Wanneer het groene, oranjegele of rode fietssilhouet omringd is door pijltjes betekent dit dat gelijktijdig groen, oranjegeel of rood geldt voor de dwarsrichting. Deze lichten gelden enkel voor fietsers. |
Daar is niets onduidelijk aan.
Wat voorrang betreft, zijn er evenmin onduidelijkheden. Er zijn werkende verkeerslichten, dus gelden de voorrangsborden niet, dus geldt de voorrang van rechts. Zo simpel is dat. Ook daar is niets onduidelijk aan.
Maar ... de 'bevestiging' van de Vlaamse Stichting voor Verkeerskunde (VSV) en het Belgisch kenniscentrum voor verkeersveiligheid Vias, dat de wegcode aan duidelijkheid ontbreekt, wekt heel wat argwaan bij mij.
Volgens het artikel zegt VSV-woordvoerder Werner De Dobbeleer: "Een bromfiets klasse A mag op het fietspad, net als een speed pedelec". Niets is minder waar! Een speed pedelec mag enkel en alleen op fietspaden rijden waarop ook bromfietsen klasse B mogen rijden!
En als voor de politie het verschil tussen een fiets en een speed pedelec niet direct zichtbaar is, zoals hij verder in het artikel beweert, dan moet de politie hoognodig een bril kopen! Een speed pedelec is heel wat forser geconstrueerd dan een fiets, en een speed pedelec heeft een heel goed zichtbare nummerplaat!
En dat zijn dan onze "deskundigen" ...
Diezelfde "deskundigen" vinden onze wegcode trouwens ook onduidelijk voor het gebruik van het fietspad door speed pedelecs ...
(Aanpassing op 30-10-2019: Opmerking over speed pedelecs op fietspaden bijgevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|