Het is nu 28-03-2024 10:02:08
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietsers door rood licht naar rechts?

    -> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-09-2012 19:41:09    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit is mijn 1000e bericht ...

De wegcode is in orde gebracht. Vanaf 25 september 2012 mogen fietsers nu onder bepaalde voorwaarden voorbij rood licht fietsen.

Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van woensdag 26 september 2012:



Leuke titel, "Fietsers mogen zonder vrees door het rood" ... Op haar website zegt Het Nieuwsblad het nog beter: "Fietsers mogen voortaan door het rood rijden" ... Ook de Gazet Van Antwerpen speelt dit spelletje mee op haar website met de titel: "Door rood licht fietsen niet langer strafbaar" ... De reacties van sommige lezers zijn er dan ook naar!

Soms vraag ik mij af of het echt de bedoeling van de kranten is om slechte informatie te geven en de mensen op het verkeerde been te zetten. Wie de wegcode goed leest, zal wel weten wat de echte bedoeling van deze maatrtegel is, en in welke omstandigheden die kan toegepast worden.

Gelukkig is er ook de officiële tekst van deze verbetering, in het Belgisch Staatsblad van dinsdag 25 september 2012, op pagina 58888. Je kunt die tekst hier lezen. Door deze tekst wordt een belangrijke fout verbeterd in de Franse tekst van het artikel 67.3 van de wegcode bij de verkeersborden B22 en B23. Daar stond "à tout autre conducteur", dus "aan de andere bestuurders". Dat is nu verbeterd in "aux autres usagers de la route", dus "aan de andere weggebruikers" zoals het trouwens ook in de Nederlandse tekst reeds stond. Maar belangrijker is de wijziging aan het artikel 6.3 van de wegcode. Dat luidt nu:
Citaat:
6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.

Deze bepaling geldt noch voor het oranjegeel knipperlicht, noch voor de lichten boven de rijstroken, noch voor de voorrangsborden B22 en B23.
B22 B23

Hierdoor hebben de borden B22 en B23 voortaan voorrang op de verkeerslichten en is de rechtsonzekerheid voor fietsers weg gewerkt!

(Aanpassing op 07-12-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 07-12-2015 19:25:28; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 04-12-2012 20:00:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit de Gazet van Antwerpen van dinsdag 4 december 2012:



Een uitgebreider artikel staat hier op de website van Het Nieuwsblad en ook in de krant van dinsdag 4 december 2012:



Alle kritiek van mensen die nooit fietsen ten spijt, is nu onomstotelijk vastgesteld dat deze maatregel op een aantal kruispunten volledig veilig kan toegepast worden. Of gaan ze nu beweren dat zelfs het Belgisch Instituut Voor Verkeersveiligheid er niets van kent, en dat sommige fietsonkundige automobilisten het beter weten?

Toch ben ik er van overtuigd, dat we op nog heel wat tegenstand zullen mogen rekenen, alvorens deze maatregel zal toegepast worden op de kruispunten "de Ster" in Steendorp (Kapelstraat/Hospitaalstraat/Gelaagstraat) en op de Krijgsbaan aan de Prinsenlaan/Sint-Jorislaan. De twee enige kruispunten met verkeerslichten in Temse waar deze maatregel veilig kan toegepast worden.

(Aanpassing op 07-12-2015: Nieuwe host voor afbeeldingen.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 07-12-2015 19:27:24; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 373

     
Bericht Geplaatst: 12-12-2012 10:55:22    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Tja, dan doen we het voorlopig toch gewoon op de oude manier:
even van de fiets springen net voor de lichten, een stukje over het voetpad wandelen tot aan het fietspad op de hoofdbaan, om daar op het fietspad terecht te komen en opnieuw de fiets op te springen. Het is wel wat omslachtig, maar is nog altijd sneller dan blijven wachten aan de lichten. Het is zelfs veiliger dan wachten op groen licht, want dan kan je nog omver gereden worden door rechtsafslaande auto's die je niet opgemerkt hebben.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-09-2013 18:25:19    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het levert geen verkeersproblemen voor fietsers op, als ze bij een verkeersbord B22 of B23 door het rode licht rijden. Tenminste, als die verkeersborden geplaatst worden op daartoe geschikte kruispunten. Dat blijkt uit het proefproject van het BIVV in Brussel.

Lees hier het artikel daarover op de website van Het Nieuwsblad, of hier op de website van De Standaard.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-03-2014 14:26:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit Het Nieuwsblad van maandag 24 maart 2014:



Dit artikeltje stond in de rand van de snelheidsbeperking van 30 km/u voor wielertoeristen.

Misschien betekent dat gewoon dat er te weinig kruispunten zijn waar de verkeersborden B22 of B23 aangebracht zijn, waar dat zonder gevaar kan. Is het bovendien wel zeker dat er nu meer door het rood gefietst wordt dan vroeger? Heeft men vergelijkingsmateriaal? Is dat ook op dezelfde wijze geteld voor de invoering van de verkeersborden B22 en B23? En gebeuren er nu meer ongevallen aan de verkeerslichten dan voor de invoering van deze maatregel? De onderzoeker pleit immers niet voor de afschaffing van de borden ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-02-2017 18:28:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

In Brussel en in Gent, en hier en daar op nog enkele plaatsen, zijn de verkeersborden B22 of B23 al een tijdje geplaatst die fietsers toelaten om het rode verkeerslicht voorbij te rijden als dat veilig kan. Dit artikeltje stond in de Gazet van Antwerpen van woensdag 15 februari 2017:



Waar de verkeersborden geplaatst zijn wordt bewezen dat het werkt, dat het fietsen vlotter verloopt en dat het niet gevaarlijk of verwarrend is, ook niet voor kinderen zoals de "tegenstanders" beweren. Hopelijk worden de geesten vlug rijp, zodat deze borden overal kunnen geplaatst worden waar dat mogelijk is.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-07-2019 18:59:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit Het Nieuwsblad van woensdag 17 juli 2019 (klik om te vergroten):



Eindelijk overweegt ook het Agentschap Wegen en Verkeer om op de gewestwegen fietsers toe te laten om rechts af te slaan bij rood licht, als dat veilig kan. Maar daarvoor gaan ze niet het verkeersbord B22 gebruiken, dat afgebeeld staat in het krantenartikel. Er is namelijk onlangs een nieuw artikel 61.1.9° bijgekomen in onze verkeerswetgeving, bij de "driekeurige verkeerslichten". Dit artikel zegt het volgende Lees:
Citaat:
61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :
...
wanneer een bijkomend oranjegeel knipperend licht met een fietssilhouet en met een oranjegele knipperende pijl tegelijk met een rood licht of een oranjegeel licht brandt, betekent dit dat fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen alleen in de richting die door de pijl wordt aangeduid mogen verder rijden, op voorwaarde dat voorrang verleend wordt aan de bestuurders die op regelmatige wijze uit andere richtingen komen en aan voetgangers.

Het Agentschap Wegen en Verkeer zal alleen gebruik maken van dit bijkomend oranjegeel knipperend licht met een fietssilhouet en met een oranjegele knipperende pijl, om aan te duiden dat fietsers (en in dit geval ook bestuurders van tweewielige bromfietsen) door het rode licht mogen rijden.

In Temse zijn er twee kruispunten op gewestwegen waar deze regeling kan ingevoerd worden, zoals vroeger reeds gezegd. Maar het Agentschap Wegen en Verkeer zal slechts de afweging maken als de verkeerslichtenregeling op een bepaald kruispunt herbekeken wordt. Dat staat toch in het krantenartikel. De kans is bijgevolg zeer groot, dat hiervan niets in huis komt in Temse Triest ... We zullen met onze fiets voor het rode licht onnodig moeten blijven wachten.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-10-2020 13:45:57    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zoals hierboven aangekondigd laat het Agentschap Wegen en Verkeer nu ook toe dat fietsers op gewestwegen naar rechts afslaan bij rood licht. AWV gebruikt daarbij niet het verkeersbord B22, maar wel een oranjegeel knipperend licht met een fietssilhouet en een pijltje, zoals het staat in het artikel 61.1.9° van het verkeersreglement. De eerste keer dat het in onze omgeving wordt toegepast is in Sint-Niklaas, op het kruispunt van de N70 met het Brugsken en het Hertjen.

Zo ziet dat eruit op het Hertjen.



Het oranje fietslicht met pijltje knippert als het verkeerslicht op oranje of op rood staat.

De opstelling op het Brugsken, aan de overkant van de N70, is dezelfde, maar die heb ik niet gefotografeerd wegens het tegenlicht van de zon.

Maar ... toch moeten heel wat fietsers nog leren hoe ze zich moeten gedragen op een fietsopstelvak, vooral als fietsers rechtsaf door rood mogen rijden.

Het staat duidelijk uitgelegd in de brochure De Knappe Trapper van het BIVV, waarmee kinderen vanaf 10 jaar dat (zouden moeten) leren. Dit staat in die brochure op pagina 18.



Maar wat meestal in werkelijkheid gebeurt, zien we op de volgende drie foto's.





Deze fietsers, die ofwel rechtdoor zullen rijden, ofwel naar links zullen afslaan, staan hopeloos in de weg voor fietsers die rechtsaf door rood mogen rijden, omdat ze niet op hun juiste plaats op het fietsopstelvak staan.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-11-2020 19:20:31    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Onze Vlaamse minister van mobiliteit, Lydia Peeters, heeft onlangs beslist, dat op gewestwegen ook de voorrangsbordjes B22 en B23 mogen geplaatst worden, zowel als de nieuwe verkeerslichten. Rechtsaf (of rechtdoor) door rood kan gevraagd worden aan het Agentschap Wegen en Verkeer, maar er zijn drie voorwaarden te vervullen:
  1. Het moet op vraag zijn van de gemeente.
  2. Er moet een positieve evaluatie gebeurd zijn van de lokale context.
  3. Er moet een positief advies zijn van de lokale politie.

Het is dus wel degelijk de gemeente die het moet vragen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005