|
Verdwenen fietspadmarkering over de N16 |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-10-2019 15:12:45 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit stond in de nieuwe Omroeper van woensdag 9 oktober 2019 (klik om te vergroten).
Dat is al een goed begin om te voldoen aan één van onze vragen aan AWV, om dit kruispunt van de N16 volledig conflictvrij te maken.
Zoals verklaard in onze vraag zou deze verlengde voorsorteerstrook in de Doornstraat misschien kunnen gebruikt worden om zowel naar links af te slaan naar Bornem, als om rechtdoor te rijden naar de Gasthuisstraat.
Om alle gemotoriseerd verkeer dat afslaat naar Bornem én rechtdoor rijdt naar de Gasthuisstraat op deze verlengde voorsorteerstrook te krijgen, en de lichtenregeling nog eens aan te passen, zullen we natuurlijk nog goede argumenten op tafel moeten leggen. We zullen tellingen moeten uitvoeren om de mogelijkheid van ons voorstel te kunnen bewijzen. Het gemotoriseerd verkeer in de Doornstraat dat afslaat naar rechts, dus naar Sint-Niklaas, blijft dan immers voor rood licht staan op de rechtse voorsorteerstrook terwijl het andere gemotoriseerd verkeer via deze verlengde voorsorteerstrook kan afslaan naar Bornem en rechtdoor rijden naar de Gasthuisstraat. Maar dan mogen er niet te veel auto's op deze rechtse voorsorteerstrook samen komen, want dan blokkeren ze de verlengde voorsorteerstrook, waardoor toch weer file ontstaat in de Doornstraat en zijn nut teniet gedaan wordt.
Maar die tellingen zullen we pas kunnen uitvoeren als de verlengde voorsorteerstrook in gebruik is. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-10-2019 12:49:19 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op de website van Het Laatste Nieuws stond vorig jaar dit artikel over de voorgeschiedenis van de voorsorteerstrook in de Doornstraat:
Citaat: |
"Volwaardige voorsorteerstrook nodig richting Scheldebrug"
Stuwgroep Doornwijk stelt oplossing voor aan gemeentebestuur
JVS | 02 oktober 2018 | 19u38
TEMSE Een groep bewoners van de Doornwijk in Temse legt de gemeente een oplossing voor de files in de Doornstraat voor. Zij vragen een volwaardige voorsorteerstrook in de Doornstraat, richting Scheldebrug. "Liefst 230 gezinnen uit de buurt, goed voor zo'n duizend inwoners, schaarden zich uitdrukkelijk achter deze vraag", klinkt het.
Een volwaardige voorsorteerstrook van 60 à 70 meter lang in de Doornstraat, om de N16 in de richting van de Scheldebrug op te rijden: dat is de vraag vanuit de Doornwijk. Door het toenemende verkeer in de Doornstraat loopt het volgens de bewoners immers behoorlijk in de soep aan het kruispunt met de N16. "Tijdens de ochtend- en avondspits ontstaan er structurele files ter hoogte van de aansluiting met de N16. Het gaat om een lange rij auto's die soms wel tot één kilometer ver reikt. Het zou nochtans veel vlotter kunnen, mits een aanpassing van de weginrichting. We merken dat tijdens de spitsuren zowat 65 procent van het autoverkeer linksaf richting Scheldebrug rijdt, slechts 35 procent wil rechtdoor richting Temse-centrum of rechtsaf richting E17. Probleem is dat de weginrichting ervoor zorgt dat één of enkele wagens volstaan om het verkeer te blokkeren. De filevorming zou al sterk kunnen getemperd worden door het creëren van een volwaardige voorsorteerstrook richting Scheldebrug toe", klinkt het bij Louis Meeus en Luc Verhulst van de 'Stuwgroep Doornwijk', die ook een pasklare ingreep naar voor schuiven. "Het corrigeren van de flauwe bocht in het begin van de Doornstraat maakt een volwaardige voorsorteerstrook mogelijk. Die zou de dagelijkse filevorming aanzienlijk beperken."
Gemeente akkoord met voorstel
Op initiatief van Doornstraat-bewoner Louis Meeus en Stuwgroep-voorzitter Luc Verhulst, tot voor kort gemeentesecretaris in Temse, verzamelde zich een werkgroep van acht leden. Hun opstelling als 'stuwgroep' is naar eigen zeggen bewust. "We zijn geen agressief protest- of actiecomité, maar een groep van mensen die positieve voorstellen willen uitwerken om aan het beleid en de wegbeheerder voor te leggen. We polsten eerst huis-aan-huis bij de buurtbewoners. Liefst 230 gezinnen, goed voor zo'n duizend inwoners, onderschreven een verzoekschrift. Daarna klopten we aan bij de gemeente. En mét resultaat", klinkt het. "Het schepencollege schaart zich achter onze vraag. De uitvoering komt toe aan de gemeente, dat al de opdracht gaf aan een studiebureau om de realisatie uit te tekenen. Ook wegbeheerder Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen is akkoord. Hopelijk wordt er snel werk van gemaakt en gooien de gemeenteraadsverkiezingen geen roet in het eten. De realisatie van de voorsorteerstrook zal alvast twee problemen verminderen: het fileleed én de luchtvervuiling." |
Zou het kunnen dat die 'Stuwgroep Doornwijk' één dingetje over het oog heeft gezien?
"65% van het autoverkeer slaat linksaf richting Scheldebrug, en slechts 35% wil rechtdoor richting Temse-centrum of rechtsaf richting E17." Laat ons aannemen dat die percenten juist zijn, al ga ik die nog wel eens zelf natellen. Als die twee autoverkeerstromen uit elkaar genomen zijn, zal het gemakkelijk om te tellen zijn .
Maar hoeveel van die 35% slaat rechtsaf? Want ook die zouden met deze opstelling de voorsorteerstrook naar links kunnen blokkeren als er enkele voertuigen naar rechts (naar de E17) afslaan en moeten wachten voor overstekende fietsers. De rechtdoor rijdende voertuigen kunnen dan ook niet verder, waardoor de linkse korte voorsorteerstrook rap vol staat en meteen de rechtse blokkeert.
De toekomst zal dit uitwijzen. Maar volgens mij zal het autoverkeer in de Doornstraat nog vlotter kunnen "doorstromen" als op de verlengde (linkse) voorsorteerstrook zowel het autoverkeer komt dat naar links afslaat richting Scheldebrug, en dat rechtdoor rijdt naar Temse-centrum. De veel kortere rechtse voorsorteerstrook wordt dan enkel ingenomen door de enkele auto's die zullen afslaan richting Sint-Niklaas, meestal zonder de andere te hinderen.
Afhankelijk van de drukte, en van tellingen, kan daarna nog afgewogen worden of alle autoverkeer rechtdoor én afslaand naar Bornem apart groen licht kan krijgen, en apart groen licht voor alle autoverkeer dat afslaat richting Sint-Niklaas. of misschien zelfs nog een bijkomende aparte groenfase voor rechtdoor en afslaand autoverkeer richting Scheldebrug, als de rechtdoor rijdende en de afslaande voertuigen elkaar te veel hinderen.
Enkel op deze wijze zal het ook voor fietsers mogelijk zijn om een volledig conflictvrij kruispunt te krijgen.
(Aanpassing op 10-11-2019: Tikfoutje é&"233;n verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-11-2019 19:33:48 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
"65% van het autoverkeer slaat linksaf richting Scheldebrug, en slechts 35% wil rechtdoor richting Temse-centrum of rechtsaf richting E17." Laat ons aannemen dat die percenten juist zijn, al ga ik die nog wel eens zelf natellen. ... |
En dat natellen heb ik gedaan, op verschillende tijdstippen op verschillende werkdagen. Ik heb enkel de gemotoriseerde voertuigen geteld die uit de Doornstraat komen, in de drie richtingen dat ze kunnen rijden. Dit is het resultaat:
- Op maandag 4 november 2019, ongeveer tussen 07:20 en 08:00 uur:
- Naar Sint-Niklaas: 45
- Naar Temse centrum: 47
- Naar Bornem: 124
- Op maandag 4 november 2019, ongeveer tussen 17:45 en 18:15 uur:
- Naar Sint-Niklaas: 20
- Naar Temse centrum: 69
- Naar Bornem: 103
- Op dinsdag 5 november 2019, ongeveer tussen 16:20 en 16:50 uur:
- Naar Sint-Niklaas: 19
- Naar Temse centrum: 88
- Naar Bornem: 141
- Op donderdag 7 november 2019, ongeveer tussen 06:00 en 06:30 uur:
- Naar Sint-Niklaas: 15
- Naar Temse centrum: 12
- Naar Bornem: 61
In totaal telde ik 744 voertuigen, waarvan er 99 of 13% afsloegen naar Sint-Niklaas, 216 of 29% rechtdoor reden naar Temse centrum en 429 of 58% afsloegen naar Bornem.
Volgens mijn vaststellingen slaan dus wat minder voertuigen af naar Bornem dan de 'Stuwgroep Doornwijk' beweert. Er slaan wel meer voertuigen af naar Bornem, dan dat er samen genomen rechtdoor rijden naar Temse centrum en afslaan naar Sint-Niklaas. Maar het verschil is niet zo groot.
Maar om een volledig conflictvrije regeling te verkrijgen, ook voor de gemotoriseerde voertuigen onderling zoals nu, zou niet alleen de lichtenregeling moeten veranderen, maar er zouden ook nog aparte verkeerslichten moeten bijkomen per voorsorteerstrook in de Doornstraat én in de Gasthuisstraat. Bovendien zouden de rijrichtingen van de voorsorteerstroken in de Doornstraat én in de Gasthuisstraat ook moeten aangepast worden. De verkeersstroom zou dan immers moeten verlopen als volgt:
- Voor de Doornstraat groen licht rechtdoor én afslaan naar Bornem (beiden op de middenste voorsorteerstrook, anders dan nu), rood licht voor de rechtse voorsorteerstrook. Voor de Gasthuisstraat groen licht om af te slaan naar Bornem (enkel de rechtse voorsorteerstrook, anders dan nu), rood licht voor middenste voorsorteerstrook. Voor overstekende fietsers groen licht, volledig conflictvrij!
- Voor de Doornstraat groen licht om af te slaan naar Sint-Niklaas (enkel op de rechtse voorsorteerstrook, anders dan nu), rood licht voor de middenste voorsorteerstrook. Voor de Gasthuisstraat groen licht rechtdoor én afslaan naar Sint-Niklaas (beiden op de middenste voorsorteerstrook, anders dan nu), nog altijd groen licht voor rechtse voorsorteerstrook om af te slaan naar Bornem. Voor overstekende fietsers rood licht.
Terwijl de 87% voertuigen vanuit de Doornstraat vanop de middenste voorsorteerstrook rechtdoor rijden en afslaan naar Bornem, kunnen de overige 13% aanschuiven en wachten op de rechtse voorsorteerstrook. Zeer zelden zal die rechtse voorsorteerstrook zo vol komen, dat die 13% het verkeer van de overige 87% op de middenste voorsorteerstrook zullen stremmen. Vanuit de Gasthuisstraat krijgen de afslaande voertuigen naar Bornem op de rechtse voorsorteerstrook een veel langere groenfase, waardoor die eveneens weinig hinder zullen ondervinden van de kortere middenste voorsorteerstrook voor de richtingen Velle (rechtdoor) en Sint-Niklaas (naar links).
Maar het zal andere koek zijn om deze ingrijpende en dure werken gedaan te krijgen van AWV na de aanpassingen die ze nu pas uitgevoerd hebben ... ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 3 van 3 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3 Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|