|
Levensgevaarlijk fietspad |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-11-2017 12:07:45 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
... Misschien meld ik dat wel eens aan het Agentschap Wegen en Verkeer, dan kan ik met hen nog wat discuteren over de wegcode . |
(Zie hierboven.)
Dat is bij deze gebeurd. Volgend mailtje is verstuurd naar het Agentschap Wegen en Verkeer, en tevens naar de politie van Temse en naar onze fietsambtenaar.
Citaat: |
Geachte,
Zoals we reeds meldden is de Fietsersbondafdeling van Temse uiterst tevreden met de fietspaden langs de N41 in Elversele en met de fietstunnel die de twee fietspaden verbindt. Maar we hebben wel enkele bedenkingen over de signalisatie aan deze fietstunnel.
Om de plaats aan te duiden waar bestuurders van rijwielen en bromfietsen de ventwegen oversteken, is een "nieuwe" wegmarkering aangebracht die ontwikkeld is door het Vlaams Parlement en die duidelijker en veiliger zou moeten zijn.
Deze wegmarkering staat evenwel (nog?) niet in het verkeersreglement en betekent dus eigenlijk helemaal niets.
Omdat het geen oversteekplaats is voor fietsers volgens artikel 76.4 van het verkeersreglement, zijn de volgende regels niet van toepassing van artikel 40.ter van het verkeersreglement (met "Hij" wordt bedoeld "De bestuurder van een auto of van een motorfiets"):
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.
Bestuurders van motorvoertuigen gaan dus volledig vrijuit, fietsers en bromfietsers hebben geen enkele bescherming meer.
Deze "nieuwe" oversteekplaats hoeft ook niet 150 meter vooraf aangekondigd te worden met een gevaarsbord A25, terwijl dit wel verplicht is bij een "echte" fietsoversteekplaats volgens artikel 7.8 van het reglement voor de wegbeheerder:
7.8. Verkeersbord A25. Oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen of plaats waar die bestuurders van een fietspad op de rijbaan komen.
Moeten gesignaleerd worden:
- ...
- de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen gelegen buiten de bebouwde kom en die niet bestemd zijn voor het oversteken van een kruispunt.
Evenmin is hier een aanduiding aan de oversteekplaats zelf nodig met een aanwijzingsbord F50, ook verplicht bij een "echte" fietsoversteekplaats volgens artikel 12.13bis van het reglement voor de wegbeheerder:
12.13bis. Verkeersbord F50. Oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
Dit verkeersbord moet geplaatst worden ter hoogte van een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
Het wordt evenwel niet geplaatst aan de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen die beschermd worden door driekleurige verkeerslichten.
De oversteekplaatsen zijn in feite zo onzichtbaar mogelijk gemaakt voor het verkeer op de ventwegen. Dit draagt niets bij aan de duidelijkheid en de veiligheid van fietsers of bromfietsers, integendeel.
Bovendien begint het reglement voor de wegbeheerder in artikel 1.1 met:
1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.
Het "algemeen reglement op de politie van het wegverkeer" is het verkeersreglement. Deze nieuwe wegmarkering is daar niet in bepaald, en mag bijgevolg niet gebruikt worden om weggebruikers aanwijzingen te geven waarop wettige verkeerstekens betrekking hebben.
Maar blijkbaar mogen wegbeheerders de wegcode overtreden.
Tenslotte staan op de ventwegen verbodsborden C31 voor de fietstunnel.
De bedoeling is duidelijk, maar de betekenis van dit verbodsbord is:
Verbod aan het volgend kruispunt af te slaan in de richting door de pijl aangegeven.
En een kruispunt is volgens artikel 2.9 van het verkeersreglement:
2.9. "Kruispunt": de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.
En dat is hier niet het geval. Hier is slechts één openbare weg, de N41.
Met vriendelijke groeten,
... |
En nu maar wachten op mogelijke reactie _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 29-10-2020 20:54:32 Onderwerp: |
|
|
|
|
Buiten de fantasietjes die AWV aan de wegcode breit, en die hen ook gemeld zijn (maar waarop geen antwoord komt), kent onze wegcode zelf nog eigenaardigheden, die tot uiting komen aan de fietstunnel onder de N41.
De ventwegen, die fietsers moeten oversteken als ze door de fietstunnel willen rijden, zijn namelijk geen voorrangswegen. Dat is bijvoorbeeld duidelijk te zien op de plaats waar de ventwegen afsplitsen van de N41, zoals op volgende foto voorbij het kruispunt van de Kettermuit.
Het voorrangsbord B11, dat de voorrangsweg bepaalt, staat rechts van de N41, maar links van de ventweg. Het telt bijgevolg niet voor de ventweg.
Normaal gesproken geldt op de ventweg dan de voorrang van rechts, zolang er geen andere voorrangsborden staan. Een fietser die van op het fietspad naar de fietstunnel rijdt, komt van rechts. Een automobilist op de ventweg zou dan voorrang moeten verlenen aan die fietser, maar ...
- Zoals hierboven enkele keren gezien, staat op het fietspad een voorrangsbord B1, waardoor fietsers toch voorrang moeten verlenen aan automobilisten op de ventweg. Dat is evenwel een voorrangsbord voor het fietspad, niet voor de rijbaan!
- Op de ventweg zou dan overeenkomstig een voorrangsbord B15 moeten staan, om de automobilisten "gerust te stellen" dat fietsers, die van rechts komen, hen voorrang moeten verlenen. Maar dat voorrangsbord staat er niet! Het staat wel aan het daaropvolgende kruispunt (vergroot de foto door erop te klikken).
- En dat is zelfs wettelijk in orde volgens de wegcode! Het artikel 8.1.2°.c) van het reglement voor de wegbeheerder stelt immers :
Citaat: |
8.1. Verkeersbord B1. Voorrang verlenen.
...
2° Dit verkeersbord wordt slechts geplaatst indien terzelfdertijd het verkeersbord B9 of B15 wordt geplaatst op de openbare weg of op de rijbaan die gevolgd wordt door de bestuurders aan wie voorrang moet verleend worden.
...
De verkeersborden B9 of B15 moeten evenwel niet geplaatst worden:
...
c) Indien het verkeersbord B1 alleen betrekking heeft op fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
... |
Het is dus niet verplicht (maar het mag wel) om het gemotoriseerd verkeer te melden dat fietsers hen voorrang moeten verlenen! Nu zijn er twee mogelijkheden:
- Ofwel kent bijna elke automobilist deze regel — wat ik sterk betwijfel — en daarom rijden ze allemaal zonder vertragen verder en verlenen ze geen voorrang van rechts aan een fietser die van het fietspad naar de fietstunnel rijdt.
- Ofwel kent bijna geen enkele automobilist deze regel — wat het meest waarschijnlijk is — maar dan zou bijna elke automobilist vertragen om voorang van rechts te verlenen aan een fietser die van het fietspad naar de fietstunnel rijdt.
Ik vind dit een tekortkoming van onze wegcode. De voorrang wordt bij automobilisten niet consequent behandeld. Deze regel is eigenlijk een uitzondering op de normale regel van de voorang van rechts. Door dergelijke regels wordt het gemotoriseerd verkeer gewend gemaakt aan twee gewoontes die gevaarlijk zijn voor fietsers:
- Nergens voorrang verlenen aan fietsers, ook als dat wel moet.
- De voorrang van rechts negeren.
Met alle gevolgen vandien . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 6 van 6 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|