Het is nu 28-03-2024 13:02:21
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

De 'fietsgeleiding op kruispunten' aan de Hoogkamerstraat.

    -> Temse - N16 (gewestweg) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-04-2018 15:27:45    Onderwerp: De 'fietsgeleiding op kruispunten' aan de Hoogkamerstraat.
 Reageren met citaat  

Ik heb vandaag, vrijdag 6 april 2018, de volgende mail verstuurd naar onze fietsambtenaar en onze dienst mobiliteit, en naar Fietsersbond nationaal:
Citaat:
Beste Elise en Davy,
Beste Roel en Wies,


In Temse, op het kruispunt van de N16 met de Hoogkamerstraat, heeft het Agentschap Wegen en Verkeer de oversteekplaatsen voor fietsers over de bypassen vervangen door hun nieuwe wegmarkering volgens hun dienstorder MOW/AWV/2017/6, wat ze de 'fietsgeleiding op kruispunten' noemen. Deze nieuwe wegmarkering bestaat niet in het verkeersreglement, en heeft bijgevolg geen enkele wettelijke waarde.

De wettige oversteekplaats voor fietsers is dus verdwenen en vervangen op de bypass vanaf de N16 naar de Hoogkamerstraat richting Sint-Niklaas, ...


... op de bypass vanaf de Hoogkamerstraat naar de N16 richting Bornem, ...


... en op de bypass vanaf de N16 naar de Hoogkamerstraat richting centrum Temse.


De verdwenen blokmarkering van de wettige oversteekplaats voor fietsers is overal nog duidelijk merkbaar.

Aangezien dit nu geen wettige oversteekplaatsen meer zijn voor fietsers, geldt de paragraaf 4 en 5 van artikel 40ter van het verkeersreglement niet meer:
Citaat:
Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen

De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag ...
...
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.

De bestuurders op de rijbaan hoeven dus in het geheel geen rekening meer te houden met fietsers aan de oversteekplaats.

Bovendien zullen nu ook nog de verkeersborden F50 en A25 moeten weggenomen worden van de toeleidende wegen, want deze verkeersborden mogen wettelijk alleen geplaatst worden bij een wettige oversteekplaats voor fietsers. Dat staat trouwens ook in dat dienstorder MOW/AWV/2017/6.

Die borden zullen dus moeten verdwijnen op de bypass vanaf de N16 naar de Hoogkamerstraat richting Sint-Niklaas, ...



... op de bypass vanaf de Hoogkamerstraat naar de N16 richting Bornem, ...



... en op de bypass vanaf de N16 naar de Hoogkamerstraat richting centrum Temse.



Dat heeft voor gevolg dat de bestuurders van motorvoertuigen op de rijbaan niet meer verwittigd worden voor overstekende fietsers.

Wie is allemaal verantwoordelijk voor deze nieuwe wegmarkering? Wie ging daarmee akkoord? Op welke wijze zou deze wegmarkering veilig(er) kunnen zijn voor fietsers?

Deze mail heb ik nog niet verstuurd naar het Agentschap Wegen en Verkeer. Momenteel heb ik hen een ander probleem voorgelegd over deze nieuwe wegmarkering. Ik wens één zaak tegelijk te behandelen.


Met vriendelijke groeten ...

Wat gaan we nog allemaal meemaken?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

luk





Geregistreerd op: 10 Mei 2017
Berichten: 103

     
Bericht Geplaatst: 06-04-2018 19:52:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De minister van Openbare Werken en Verkeer wil zo veel mogelijk mensen VERLEIDEN om de fiets te nemen.
Ondertussen worden de fietsers op het terrein meer en meer verdrongen ten voordele van de auto: de fietser moet bijna overal z'n voorrang afstaan aan de auto.
Willen we meer mensen op de fiets geef de fietser dan een hogere status op de weg! Nu is het bijna overal VOORRANG VOOR DE AUTO.
Het verwerpelijke " recht van de sterkste " in de praktijk gezet.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-10-2019 15:30:28    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Veel reactie is er tot nu toe niet gekomen op mijn schrijven, en als ik op andere gelegenheden om uitleg vraag wordt er ontwijkend geantwoord.

De verkeersborden voor de "oversteekplaatsen" staan ook nog altijd op de bypassen, ook al is dat in strijd met hun eigen dienstorder!

Maar in dit najaar (2019) zou er een document klaar zijn, waarin duidelijk zou uitgelegd worden hoe het nu zit met de voorrang van fietsers op kruispunten, rotondes en oversteekplaatsen met deze "nieuwe" wegmarkering. Het zal mij benieuwen!

Ondertussen mankeren er eigenlijk twee foto's van dit kruispunt, namelijk het oversteken van de N16 zelf.

In de richting van Sint-Niklaas naar Temse.



In de richting van Temse naar Sint-Niklaas.



Dat is hiermee in orde gebracht.

Het valt mij op, dat op de eerste foto (van Sint-Niklaas naar Temse) haaientanden op het fietspad staan. Bij een verkeerslicht (en dat staat daar) moet dat volgens artikel 76.1 van het verkeersreglement een stopstreep zijn! Lees
Citaat:
76.1. Een stopstreep gevormd door een witte doorlopende streep, haaks op de rand van de rijbaan aangebracht duidt de plaats aan waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge een verkeersbord B5 of een verkeerslicht.

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6020
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 10-10-2019 10:21:52    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Deze foto van de "oversteek" van de bypass naar richting Sint-Niklaas ontbrak ook nog in deze kijkrichting.



Zelfs de voorrang van het fietspad zelf klopt niet. Eigenlijk is dit het dubbelrichtingsfietspad van de Hoogkamerstraat, dat de N16 oversteekt. Nochtans moet de fietser, die dit fietspad volgt, voorrang verlenen aan fietsers die van het enkelrichtingfietspad langs de N16 komen. Het fietspad langs de N16 stopt hier. Het fietspad langs de Hoogkamerstraat loopt door. De voorrang zou andersom moeten zijn!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - N16 (gewestweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005