|
Kruispunt Hoogkamerstraat / Houten Schoen (Sint-Niklaas) |
|
 |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-09-2021 17:37:01 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, 14 september 2021, kreeg ik mijn tweede bericht van Carl Hanssens, de schepen van mobiliteit van Sint-Niklaas, waarin hij meldt dat het deze week zeker in orde zal zijn, met als verduidelijking:
- De
B1 in de Eigenlostraat zal vervangen worden door een B23, zodat fietsers mogen doorrijden.
- Het paaltje met de B1, dat in de weg staat op het fietspad, wordt weg gehaald, en de B1 wordt aan het verkeerslicht gehangen zoals aan de drie andere hoeken.
Dat is slechts een gedeeltelijke oplossing van dit verkeersprobleem. Daarom heb ik direct volgende e-mail verstuurd:
Citaat: |
Beste schepen,
Het is inderdaad een goede oplossing voor fietsers, om een verkeersbord B23 te plaatsen bij het verkeerslicht naast het fietspad in de Eigenlostraat. Fietsers mogen dan het rode en oranjegele verkeerslicht voorbijrijden. Maar de B23 mag de bestaande B1 niet vervangen.
De B23 is immers enkel geldig voor fietsers bij werkende verkeerslichten, terwijl de B1 enkel geldig is voor alle bestuurders bij niet werkende verkeerslichten. Het is nodig om bij niet werkende verkeerslichten aan de bestuurders in de Eigenlostraat duidelijk te maken dat ze voorrang moeten verlenen aan alle bestuurders op de as Hoogkamerstraat - Houten Schoen.
De omgekeerde driehoeken (B1) op de fietspaden op de as Hoogkamerstraat - Houten Schoen zijn daarentegen ongewenst. Bij niet werkende verkeerslichten ontstaat immers een patstelling in voorrang, tussen de bestuurders op de fietspaden op de as Hoogkamerstraat - Houten Schoen, en de bestuurders op de rijbaan op de as Eigenlostraat - Hoge Heerweg. Al deze bestuurders hebben een B1 voor zich, en moeten dan ... voorrang verlenen aan elkaar.
In het advies van Fietsberaad hierover, wordt nooit een B1 geplaatst op fietspaden die een rijbaan volgen aangeduid met een B9 of een B15, zoals de Hoogkamerstraat en de Houten Schoen, om dergelijke verwarring in de voorrangsregeling te vermijden. Deze twee figuren staan in dat advies.
Met vriendelijke groeten,
... |
Hopelijk komt het nu in orde ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-09-2021 19:50:36 Onderwerp: |
|
|
|
|
De werkweek waarin alles in orde zou komen is nu ten einde. Tijd dus om na te zien of alles werkelijk in orde is.
Het verkeerslicht dat eigenlijk niet voor fietsers bedoeld is, rechts naast het fietspad in de Eigenlostraat, is nu min of meer in orde gebracht.
Min of meer, omdat beloofd was dat er een B23 zou geplaatst worden, terwijl het in werkelijkheid een B22 geworden is. Dat maakt wel degelijk een verschil!
- Met een B23 mogen fietsers het rode of oranjegele verkeerslicht voorbijrijden om rechtdoor te rijden. Fietsers kunnen dus verder rijden tot aan het kruispunt, en kunnen daar kiezen in welke richting ze verder rijden.
- Met een B22 mogen fietsers het rode of oranjegele verkeerslicht voorbijrijden om rechts af te slaan. Fietsers mogen dus enkel verder rijden als ze via de Houten Schoen richting Sint-Niklaas rijden! Om rechts af te slaan passeren die fietsers geen verkeerslichten meer. Maar als ze via de Hoogkamerstraat richting Temse, of rechtdoor naar de Hoge Heerweg rijden, mogen ze dit rode of oranjegele verkeerslicht niet voorbijrijden. Die fietsers staan dus een tweede keer voor het rode licht aan het kruispunt.
Dat zijn de regels van de wegcode. Ik begrijp dus niet, waarom er een B22 geplaatst is inplaats van de beloofde B23.
Gelukkig is wel de "gewone" B1 blijven staan, zoals ik had aangeraden. Maar dat is het enige dat goed uitgevoerd is van alles wat ik heb aangeraden.
Verder is het paaltje met de B1 en de D7, dat in de weg stond, verwijderd. Dat was trouwens al scheef gereden en de D7 was er al vroeger van verwijderd.
Maar de B1 is verplaatst naar de paal van het fietsverkeerslicht, zoals het gezegd was. De twee andere voorrangsborden B1 op de as Hoogkamerstraat - Houten Schoen, die er evenmin mogen aangebracht worden, staan er ook nog altijd. We blijven dus met de patstelling zitten op gebied van voorrang als de verkeerslichten ooit niet werken.
Dat is nadelig voor fietsers!
Stel dat bij niet werkende verkeerslichten een fietser op één van die rood gekleurde fietspaden aangereden wordt door een automobilist. De kans is dan groot, dat een rechtbank of een verzekeringsmaatschappij zal spreken van gedeelde aansprakelijkheid, omdat beide bestuurders voorrang moeten verlenen aan elkaar en dat blijbaar niet gedaan hebben. Zonder die voorrangsborden B1 op de as Hoogkamerstraat - Houten Schoen moet aan fietsers voorrang verleend worden op die rood gekleurde fietspaden bij niet werkende verkeerslichten. Fietsers zijn dan niet aansprakelijk voor het ongeval en moeten niet opdraaien voor de schade van de tegenpartij.
Op den duur raak ik er toch van overtuigd, dat politiekers het mordicus altijd anders willen doen dan het hen uitgelegd wordt ...
Ik wacht nu nog enkele weken, om te zien of de toestand op dit kruispunt blijft zoals hij nu is. Als dat het geval is, schrijf ik nog één keer naar de schepen van mobiliteit van Sint-Niklaas, maar pas nadat ik overlegd heb met de Fietsersbondafdeling van Sint-Niklaas. En dan vernoem ik ook het ontbrekend verkeersbord D7, als dat er dan nog altijd niet staat . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-10-2022 18:38:12 Onderwerp: |
|
|
|
|
Door de onderbreking van de viaduct in de Hoogkamerstraat gedurende enkele maanden is het kruispunt Hoogkamerstraat - Eigenlostraat - Houten Schoen - Hoge Heerweg op het grondgebied van Sint-Niklaas wat in de vergetelheid geraakt. Nu zijn die werken beëindigd en kunnen fietsers opnieuw langs de Hoogkamerstraat en dit kruispunt naar Sint-Niklaas rijden en terugkeren.
Het mogelijk voorrangsprobleem dat zich op dit kruispunt kan voordoen voor fietsers is vroeger al besproken met de schepen van mobiliteit van Sint-Niklaas en met de Fietsersbondafdeling van Sint-Niklaas. Er is zelfs ooit de mogelijkheid geopperd dat er iets aan zou gedaan worden, maar tot nu toe is er niets essentieel gewijzigd. Daarom heb ik op zaterdag 22 oktober 2022 deze e-mail verstuurd naar de schepen van mobiliteit van Sint-Niklaas, cc naar de Fietsersbondafdeling van Sint-Niklaas.
Citaat: |
Voorrang?
Beste Schepen,
Nu de viaduct van de Hoogkamerstraat opnieuw geopend is, wil ik nog een laatste keer terugkomen op de verkeerstoestand op het kruispunt Hoogkamerstraat - Eigenlostraat - Houten Schoen - Hoge Heerweg.
Zo lang de verkeerslichten werken, is er niets aan de hand. De voorrangsborden op dat kruispunt zijn dan immers niet geldig (artikel 6.3 van de wegcode). Maar wanneer deze verkeerslichten uitvallen ontstaat daar een voorrangsprobleem.
De as Hoogkamerstraat - Houten Schoen wordt dan de voorrangsrichting, aangeduid met voorrangsborden B15 voor het kruispunt, tegenover de as Eigenlostraat - Hoge Heerweg, aangeduid met voorrangsborden B1 voor het kruispunt. De fietspaden, die deel uitmaken van de openbare weg die met een voorrangsbord B15 gesignaleerd (de as Hoogkamerstraat - Houten Schoen), zijn op het kruispunt aangeduid met de fietspadmarkering zoals dat moet volgens artikel 16 van de plaatsingsvoorwaarden. Dat om aan te duiden dat ook voorrang moet verleend worden aan de weggebruikers op dat fietspad, dat deel uitmaakt van die openbare weg met voorrangsborden B15.
Maar ... voor het kruispunt is telkens een voorrangsbord B1 op het fietspad geplaatst, waardoor ook de gebruikers van het fietspad op die plaats dan voorrang zullen moeten verlenen aan de bestuurders op de ... ondergeschikte weg.
Door deze voorrangsborden B1 op het fietspad zal een patstelling ontstaan op gebied van voorrang. Bestuurders op de rijbaan op de as Eigenlostraat - Hoge Heerweg zullen immers voorrang moeten verlenen aan alle bestuurders op de as Hoogkamerstraat - Houten Schoen, ook aan fietsers, terwijl de fietsers op de as Hoogkamerstraat - Houten Schoen op hun beurt voorrang zullen moeten verlenen aan alle bestuurders op de rijbaan van de as Eigenlostraat - Hoge Heerweg.
Bij een ongeval wordt dat waarschijnlijk een gedeelde schuld, aangezien dan niemand voorrang heeft verleend. Dat is in het nadeel van fietsers. Zonder die voorrangsborden B1 op het fietspad zou de voorrang van fietsers duidelijk zijn en buiten discussie staan op de as Hoogkamerstraat - Houten Schoen.
Die voorrangsborden B1 horen daar niet te staan.
Op de as Eigenlostraat - Hoge Heerweg staan de voorrangsborden B1 uiteraard wel op hun plaats voor het kruispunt op het fietspad.
Als de verkeerslichten niet werken is het duidelijk dat fietsers hier voorrang moeten verlenen aan de bestuurders op de rijbaan van de as Hoogkamerstraat - Houten Schoen.
Nog een tweede opmerking, die niets met het voorgaande te maken heeft:
Rijrichting Temse staat een verkeersbord D7 voor het kruispunt.
Dat verkeersbord mag daar staan, maar het is zinloos. Het duidt het begin aan van een fietspad en het staat op het einde ervan. Het is bovendien slechts geldig tot ... het volgende kruispunt, terwijl het vlak voor een kruispunt staat. Het fietspad eindigt een tweetal meters na dit verkeersbord.
Daarom moet trouwens dit verkeersbord na elk kruispunt herhaald worden, zoals bepaald in artikel 10.4 van de plaatsingsvoorwaarden, wat hier ook gedaan is aan de overkant van dit kruispunt.
Maar even verder richting Temse, is dit verkeersbord niet herhaald na het kruispunt aan "e5 mode".
Ik hoop u hiermee van dienst te zijn.
Met vriendelijke groeten,
... |
Hier ga ik het bij laten. Als hierna nog niets wijzigt mag voor mijn part de toestand blijven zoals hij nu is, mogelijk tot iemand anders deze fouten inziet of tot er iets gebeurt waardoor iemand ondervindt dat de voorrangsregeling hier helemaal fout is aangeduid. Maar ik trek het mij niet meer aan. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-11-2022 20:17:53 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op vrijdag 4 november 2022 heb ik antwoord gekregen op bovenstaande e-mail naar Sint-Niklaas, van de mobiliteitsadviseur van Sint-Niklaas. Persoonlijk vind ik dat ze er in Sint-Niklaas een rare redenering op na houden.
Ze hebben de voorrangsregeling bij het eventueel uitvallen van de verkeerslichten niet bekeken vanuit de reguliere situatie (waarbij de as Hoogkamerstraat – Houten Schoen de hoofdas is) maar voornamelijk vanuit de veiligheid voor de fietser.
Ze verklaren dit nader door toe te geven dat de voorrang voor de fietsers ingeperkt wordt bij het uitvallen van de verkeerslichten. Dat is bewust gedaan omdat dit kruispunt heel wat vrachtverkeer moet slikken. De fietser moet hier dus erg op zijn hoede zijn en het gaat er voornamelijk om fietsers te sensibiliseren en bewust te maken van hun kwetsbaarheid.
Ze wensen deze borden zeker te behouden ...
In Sint-Niklaas gebruiken ze dus voorrangsborden waarvoor ze niet dienen. Voorrangsborden dienen om voorrang aan te duiden, niet om fietsers te sensibiliseren of bewust te maken van hun kwetsbaarheid. Dit is in feite een overtreding van artikel 1.1 van de plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens, het reglement voor de wegbeheerder. Daarin staat letterlijk :
Citaat: |
1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.
Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken. |
Met de plaatsing van deze voorrangsborden B1 zijn ze in Sint-Niklaas in overtreding met nog een artikel van dit reglement voor de wegbeheerder, namelijk met artikel 8.1.2° :
Citaat: |
Artikel 8. Verkeersborden betreffende de voorrang
8.1. Verkeersbord B1. Voorrang verlenen.
1° Dit verkeersbord wordt geplaatst in de onmiddellijke nabijheid van de plaats waar de bestuurders voorrang moeten verlenen.
...
2° Dit verkeersbord wordt slechts geplaatst indien terzelfdertijd het verkeersbord B9 of B15 wordt geplaatst op de openbare weg of op de rijbaan die gevolgd wordt door de bestuurders aan wie voorrang moet verleend worden.
B9 B15
... |
Op de openbare weg die gevolgd wordt door de bestuurders aan wie door fietsers voorrang moet verleend worden, staat noch een B9, noch een B15, maar wel een ... B1.
Maar ... bij dit artikel 8.1.2° staat ook deze uitzondering:
Citaat: |
...
De verkeersborden B9 of B15 moeten evenwel niet geplaatst worden:
...
c) Indien het verkeersbord B1 alleen betrekking heeft op fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
... |
En dat is hier wel het geval ... ...
Er bestaan wel de onderborden M1 en M8 om aan te duiden dat een verkeersbord B1 enkel betrekking heeft op fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen, maar het gebruik daarvan is niet echt verplicht volgens artikel 67.4.2° van het verkeersreglement :
Citaat: |
67.4.2° Een onderbord van het model M1 of M8 bedoeld in artikel 65.2. mag de verkeersborden B1 en B5 aanvullen wanneer die verkeersborden alleen betrekking hebben op de fietsers of op fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen. |
Daar zijn we ook niet veel mee.
Zoals de voorrangsborden er nu staan werken ze wel in het nadeel van fietsers bij een ongeval, zoals ik in bovenstaande e-mail uitgelegd heb. Bovendien werken ze verwarrend, niet alleen voor fietsers maar mogelijk ook voor alle andere weggebruikers. De combinatie van een omgekeerde driehoek (geen voorrang) en een doorgetrokken fietspad (wel voorrang) geeft een tegenstrijdige boodschap met twijfelende en onzekere fietsers als gevolg. Sommige fietsers zullen de "geen voorrang" zien, andere fietser zullen de "wel voorrang" zien. Ik twijfel eraan of dit de veiligheid van fietsers ten goede komt, en ik vraag mij af of dat helpt om fietsers nog meer bewust te maken van hun kwetsbaarheid.
Ik ben niet direct zinnens daar nog op te reageren, maar ik laat het over aan de beslissing na bespreking op onze volgende vergadering op maandag 7 november 2022.
Aanpassing op 07-11-2022: Reglementen nog wat aangevuld met uitzondering c en artikel 67.4.2°. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6303 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-01-2023 15:18:57 Onderwerp: |
|
|
|
|
Reeds op 11 november 2022 antwoordt Erik Caelen dat dit inderdaad een probleem is met de voorrangsregeling, en dat dit niet strookt met dienstorder 2017-06 van AWV.
In dat dienstorder staan enkele tekeningen van kruispunten met verkeerslichten en fietspaden, die ook ik vroeger al voorgelegd heb aan de stad Sint-Niklaas. Ik heb nog een laatste poging ondernomen met de volgende e-mail op 20 november 2022 naar de verschillende diensten van Sint-Niklaas, en ook naar de Fietsersbond van Sint-Niklaas.
Citaat: |
Beste,
Het is prijzenswaardig om fietsers te sensibiliseren en bewust te maken van hun kwetsbaarheid, maar is het aanbrengen van tegenstrijdige verkeersaanduidingen daarvoor een aangewezen middel?
De voorrang van fietsers wordt namelijk niet "ingeperkt" maar wel volledig weg genomen door het voorrangsbord B1 op de doorlopende fietspaden die de voorrangsweg volgen op het kruispunt.
Een dergelijke voorrangsaanduiding is niet in overeenstemming met het Advies van Fietsberaad van 27 september 2017 over "Fietsoversteekmarkeringen op Kruispunten" waarin de volgende voorbeelden staan, zowel voor eenrichtings- als voor tweerichtingsfietspaden. Dezelfde voorbeelden staan in het Dienstorder MOW/AWV/2017/6 van 19 juli 2017 van AWV.
Ik hoop natuurlijk dat daar nooit een aanrijding gebeurt bij niet werkende verkeerslichten, want beide bestuurders zullen dan de voorrang niet gerespecteerd hebben. Dat zal dus altijd in het nadeel uitvallen van de bestuurder die het fietspad volgt.
Ik wil enkel de aandacht trekken op dit mogelijk probleem en ik kom hier verder niet meer op terug, want ik ben ervan overtuigd dat elke wegbeheerder zijn wegen zo duidelijk en zo veilig mogelijk wil inrichten.
Met vriendelijke groeten,
... |
Hier laat ik het bij, en de stad Sint-Niklaas heeft ook niet meer gereageerd.
Maar op 15 december 2022 liet Fietsersbond Sint-Niklaas weten dat ze ook niet kunnen akkoord gaan met deze "voorrangsregeling" en met de houding van de stad Sint-Niklaas hierover. Ze zullen daarover spreken met de stad in februari 2023.
Er kan dus toch nog een vervolg komen ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|

|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|