|
Het op-en-neer fietspad op Cauwerburg. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-11-2014 16:53:53 Onderwerp: |
|
|
|
|
De werken zijn ingrijpender en van langere duur dan verwacht. Fietsers kunnen wel langs de werken passeren, maar moeten dat meestal te voet doen met de fiets aan de hand als de werken bezig zijn. In het weekend is het rustiger en kan men er voorzichtig langsheen fietsen.
De verkeersaanduidingen maken het vooraf duidelijk: uitgezonderd plaatselijk verkeer, dus fietsers zijn toegelaten (artikel 2.47 van de wegcode).
In de richting naar Tielrode is er aan de werken zelf geen doorkomen aan langs het fietspad: dat is volledig opgebroken. De handelszaken even verder zijn langs hier zeer moeilijk of helemaal niet te bereiken.
Met wat goede wil kun je wel langs de overkant van de rijbaan verder fietsen. Je fietst dan wel over het trottoir, wat eigenlijk verboden is binnen de bebouwde kom. Maar ik vermoed dat in dit geval niet te streng zal opgetreden worden als je geen voetgangers hindert of in gevaar brengt.
Comfortabel en proper is het niet. Het is dus behelpen zolang de werken duren.
Voorbij de putten moet nog even het voetpad gevolgd worden, ...
... en je kunt dat nog een eindje blijven doen zolang er geen voetgangers zijn, want er is een hoge drempel tussen het voetpad en de rijbaan.
Maar de rijbaan zelf ligt mooi effen. Profiteer ervan zolang de werken duren en er bijna geen auto's rijden .
In de richting van Temse is het minder duidelijk hoe ver je kunt fietsen. De handelszaken zijn langs hier wel goed bereikbaar.
Als de werken bezig zijn neem je best dezelfde weg van daarjuist, in tegengestelde richting. In het weekend heb je nog andere ontsnappingsmogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld voor deze put naar de overkant, ...
... of je kunt even verder om deze grondhopen heen, ...
... maar als het wat vochtiger wordt zijn dit niet de beste wegjes om te gebruiken, ook niet in de andere richting. Als er gewerkt wordt zal het helemaal onmogelijk zijn om deze doorsteekjes te gebruiken.
We kunnen maar hopen dat dit stukje fietspad op een degelijke wijze zal hersteld worden na de werken. Dan hebben we misschien toch nog een klein eindje goed fietspad op Cauwerburg.
Om te verhinderen dat automobilisten in het weekend over de voetpaden van Cauwerburg naar de Smesstraat zouden rijden, of omgekeerd, is het nodig dat dergelijke maatregelen genomen worden.
(Aanpassing op 28-11-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 21-10-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 06-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2018 20:04:54; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 06-12-2014 19:37:16 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
We kunnen maar hopen dat dit stukje fietspad op een degelijke wijze zal hersteld worden na de werken. Dan hebben we misschien toch nog een klein eindje goed fietspad op Cauwerburg.
... |
(klik hier.)
Vandaag, zaterdag 6 december 2014, ben ik na het bezoek van Sinterklaas (klik hier) even gaan kijken hoe ver het staat met de herstelling van dit fietspad op Cauwerburg. Aan het kruispunt met de Peter Benoitlaan ziet het fietspad er nochtans weinig uitnodigend uit om nog verder te fietsen. (Tussen haakjes, vergelijk even de staat van het fietspad met die van de rijbaan ...)
Het fietspad blijkt al dicht te liggen, maar er ligt nog een zandhoop in de weg, zonder signalisatie ... dat zou wel eens kunnen verrassen in het donker!
Aan de andere kant van de zandhoop blijft ook een plas op het fietspad staan, die waarschijnlijk nog groter en dieper zal worden als het nog wat regent, want de rijbaan ligt hier heel wat hoger (en veel beter) dan het fietspad.
De vlakheid van het heraangelegd fietspad kan nog niet beproefd worden. We moeten dus nog wat afwachten om te weten of het werk hier goed uitgevoerd is, maar ik vrees ervoor ...
(Aanpassing op 28-11-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 21-10-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 06-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2018 20:07:38; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-12-2014 10:29:55 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het lijkt er op dat met fietsers alweer geen rekening gehouden is bij de werken en de herasfaltering op Cauwerburg, in de omgeving van de Smesstraat en de Esdreef. Het begint een slechte gewoonte te worden in Temse. Dat was immers eveneens het geval bij de heraanleg van het voetpad en de herasfaltering op Huis ten Halven (klik hier)!
Als je met de fiets, of met de bromfiets, uit de Smesstraat komt aan Cauwerburg, dan moet je de rijbaan oversteken om op het verplicht tweerichtingsfietspad aan de overkant van de straat verder te rijden, ook al is het verkeersbord, dat daarop moet wijzen, een beetje onzichtbaar ...
... Daar krijg je een greppel en een verticale boordsteen van 12 cm hoog voor uw fietswielen!
Even ter herinnering aan de wegenontwerpers en de diensten mobiliteit en openbare werken van Temse: fietsen hebben geen voeten, maar wielen! Onze alledaagse fietsen zijn niet gemaakt om hoge boordstenen of trappen te overwinnen, en dat is ook niet wat alledaagse fietsers willen doen.
Als je van op het fietspad wilt afslaan naar de Smesstraat heb je een gelijkaardig probleem: je moet dan van de hoge boordsteen afrijden in de greppel.
Tijdens de werken was de boordsteen helemaal weggebroken. Dat is duidelijk te zien op deze foto van 22 november 2014 (zie ook hierboven).
Waarom is hier geen vlotte overgang met de rijbaan gemaakt? Tegenwoordig worden overgangen van fietspad naar rijbaan volledig vlak uitgevoerd, zonder boordstenen, drempels, greppels, goten of rioolroosters. In Temse is de tijd blijven stilstaan. In Temse zit men nog altijd in de fietsmiddeleeuwen.
Als je van uit de Smesstraat richting Tielrode fietst, dan kun je nog schuin oversteken naar een twintigtal meter verder op de rijbaan. Daar is toevallig een oprit waar je het fietspad kunt oprijden. Het is niet zo comfortabel, maar de boordsteen is daar toch heel wat lager.
Maar als je richting het centrum fietst, dan moet je een vijftigtal meter op de rijbaan blijven rijden tot aan de Esdreef (voorbij "Flanaike"). Daar kun je pas vlot het fietspad oprijden.
Dat zijn geen echt veilige manieren om Cauwerburg over te steken naar het verplicht fietspad! En dan hebben we nog niets gezegd over de kwaliteit van het fietspad ...
(Aanpassing op 28-11-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
(Aanpassing op 21-10-2017: Foto-vergrotingsfout verbeterd.)
(Aanpassing op 06-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 06-01-2018 20:09:32; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6202 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-01-2018 14:05:54 Onderwerp: |
|
|
|
|
De meldingen over de opengaande voegen in het fietspad op Cauwerburg zijn nu ongeveer een half jaar oud. Ondertussen kun je er niet meer naast kijken :
Er liggen nochtans klinkers genoeg naast het fietspad om dat wat te repareren ...
Maar ondertussen is er toch wel iets anders minder slecht geworden aan dit slechtste fietspad van Temse in vergelijking met vroeger. De riooldeksels die aan het begin van Cauwerburg een bult op het fietspad vormden, zijn alle vier eindelijk wat afgevlakt. Waarschijnlijk had iedereen al lang de hoop opgegeven dat hier ooit aan zou verholpen worden ...
Het eerste riooldeksel op dat fietspad, voor de "voeg" in het fietspad, lag vroeger hoog verheven boven het fietspad:
Nu ziet dat er zo uit:
Ook de andere putdeksels zijn vlakker gemaakt. Dit is het tweede riooldeksel voor de bocht, juist voorbij de "voeg":
Het derde riooldeksel, juist voorbij de bocht van Cauwerburg. Let op hoe het fietspad verderop twee tot vier klinkerbreedten versmalt:
Het vierde riooldeksel, waar het fietspad even zijn volle breedte toont, midden in de versmalling.
Nu nog de rest van dat ellendig fietspad wat vlakker maken, of nog beter ... dat hele fietspad heraanleggen in asfalt, en verbreden waar mogelijk, zoals dat hoort voor een dubbelrichtingsfietspad!
(Aanpassing op 24-01-2018: Oudere foto toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 24-01-2018 19:20:23; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 3 |
Ga naar pagina 1, 2, 3 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|