|
Herinrichting Kouterstraat |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-08-2021 17:03:44 Onderwerp: |
|
|
|
|
Naar aanleiding van bovenstaande gedachtenwisseling over de combinatie van een busstrook met een fietsstraat, heeft onze schepen van mobiliteit hierover een vraag gesteld aan Fietsberaad.
In haar antwoord vindt Fietsberaad het uiteraard goed, dat prioriteit gegeven wordt aan voetgangers en fietsers in de winkelstraat. Maar als gekozen wordt voor een fietsstraat, dan rijdt de bus op de fietsstraat en niet op een busbaan. Dan gelden dus niet de verkeersregels van een busbaan (zoals fietsers verplicht achter elkaar), maar de verkeersregels van een fietsstraat.
Tussen de regels door vermeld Fietsberaad om ook fietsenstallingen te voorzien, zoals ook ik gedaan heb ...
Op deze wijze is de combinatie fietsstraat met busstrook (geen echte "busbaan") inderdaad mogelijk. Dat werd mij medegedeeld op 11 augustus 2021 door onze mobiliteitsdienst, waarop ik op 12 augustus 2021 dit heb geantwoord:
Citaat: |
...
Als ik het goed begrijp, gaat het dus niet over en "echte" busbaan van artikel 72.5, aangeduid met een verkeersbord F17, maar wel over een "gewone" rijstrook die in dit geval dan naast het verkeersbord F111 ook nog bijvoorbeeld een verkeersbord C1 krijgt met de onderborden M12 en een uitzondering voor De Lijn.
Dat lijkt inderdaad wel te kunnen, maar het is wel een complicatie. Persoonlijk vind ik het daarom nog altijd onnodig om daar een fietsstraat van te maken, en ook om volgende redenen:
- Er rijden er te veel auto's en te weinig fietsers in de Kouterstraat.
- 30 km/u is er al.
- In de praktijk zal het toch onmogelijk zijn om fietsers op een reglementaire wijze (met 1 meter tussenruimte) in te halen, tenzij de twee rijstroken naast elkaar liggen (en de groenstrook opzij) en niet gescheiden worden door een doorlopende witte streep.
Zonder controle en handhaving zal het verkeersbord F111 het rijgedrag van sommige automobilisten niet veranderen.
Maar het is natuurlijk slechts mijn persoonlijke mening.
Met vriendelijke groeten,
... |
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-08-2021 07:13:21 Onderwerp: |
|
|
|
|
In het antwoord van Fietsberaad aan onze schepen van mobiliteit verwijst Fietsberaad eveneens naar haar Publicatie Fietsstraten, met meer interessante uitleg en criteria over fietsstraten en hoe die het beste ontworpen of voorzien worden om goed te kunnen werken. Naar aanleiding daarvan heb ik nog deze "vervolg-e-mail" verstuurd naar onze mobiliteitsdienst op 16 augustus 2021.
Citaat: |
...
In verband met mijn vorige mail, lijkt ook Fietsberaad niet zomaar overal fietsstraten aan te raden. In hun Publicatie Fietsstraten staat op pagina 7 (zie bijlage):
Een fietsstraat is een straat binnen een verblijfsgebied, die functioneert als belangrijke fietsverbinding en die door vormgeving en inrichting als zodanig herkenbaar is. Het autoverkeer kan beperkt aanwezig zijn, maar is duidelijk ondergeschikt aan het fietsverkeer.
- Onderdeel van een bovenlokale of een lokale functionele fietsroute; kan ook een straat met druk fietsverkeer zijn (bv. schoolomgeving waar het autoverkeer wordt geweerd).
- In een bebouwde omgeving waar de verblijfsfunctie dominant is.
- Uit de verkeerscirculatie (of het verkeerscirculatieplan) moet blijken dat doorgaand autoverkeer (zonder herkomst/bestemming in de straat) maximaal wordt geweerd; sluipverkeer is niet compatibel met het concept van de fietsstraat.
- Streefdoel is dat de fietsers in aantal groter zijn dan de gemotoriseerde weggebruikers, met aandacht voor volgende principes:
» De geloofwaardigheid van het concept hangt af van het aantal fietsers dat in spitsuur of gedurende de dag gebruik maakt van de fietsstraat, waarbij er rekening dient gehouden dat het aantal fietsers na de invoering van de fietsstraat nog kan stijgen.
» Voor het autoverkeer kan 2.000 voertuigen/etmaal als bovengrens voor een fietsstraat gehanteerd worden.
» fiets ≥ 2 * auto is de ideale verhouding voor dominantie fietsverkeer.
- Enkel plaatselijk vrachtverkeer (herkomst/bestemming in de straat); geen bediening van winkelcentra of grootdistributie.
- Openbaar vervoer met lage frequentie is toegelaten.
- Langsparkeren buiten de rijloper(s) is mogelijk; wanneer links in de rijrichting wordt geparkeerd moet een veiligheidsstrook langs de geparkeerde voertuigen (manoeuvreerruimte buiten de rijloper) in acht worden genomen.
De Kouterstraat van Temse is zeer slecht in te passen in deze criteria van Fietsberaad om in aanmerking te komen als fietsstraat. Ik zie persoonlijk ook niet in welke meerwaarde het kan hebben, om van de Kouterstraat een fietsstraat te maken. Als fietsers naast elkaar de volledige "busstrook" mogen gebruiken, kan dat alleen maar tot ongenoegen zijn van de buschauffeurs van De Lijn.
Temse gaat het concept "fietsstraat" toch niet gebruiken, enkel om aan te tonen dat men iets doet voor fietsers?
Met vriendelijke groeten,
... |
Dat is namelijk mijn vrees. Het is zeer gemakkelijk om plaatjes F111 te plaatsen, en verder niets of zeer weinig te doen om het comfort en de veiligheid van fietsers echt te verbeteren. Fietsstraten worden dan enkel "gebruikt" om theoretisch aan te tonen dat men veel doet voor fietsers.
Fietstraten moeten een middel zijn en geen doel om iets te bereiken!
Terloops is mij in de briefwisseling met Fietsberaad ook opgevallen, dat de rijstrook in de Kouterstraat waar enkel de bus zal rijden, 3,20 meter breed zal zijn. De andere rijstrook voor enkelrichting, waarop alle gemotoriseerd verkeer zal rijden, ook de bus, zal 2,70 meter breed worden.
Het zal misschien wel een reden hebben, maar ik vind het toch raar dat de rijstrook voor enkel de bus breder is dan de rijstrook voor alle gemotoriseerd verkeer.
Verder is 2,70 meter wel erg smal. Voor een snelheidsregime van 30km/u wordt een breedte van 2,80 meter aangeraden (Dienstorder MOW-AWV-2012-4 van AWV). _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-04-2023 13:52:19 Onderwerp: |
|
|
|
|
De werken aan de Kouterstraat zijn begonnen, toch al zeker aan de nutsvoorzieningen. De echte herinrichting zou later dit jaar 2023 beginnen.
Door de werken is slechts één rijstrook vrij. Daarom is er nu eenrichtingsverkeer in de Kouterstraat vanaf het kruispunt met de Vrijheidstraat naar de verkeerslichten van de Akkerstraat.
Aanvankelijk mochten fietsers en bromfietsers in tegenriching rijden, maar veiligheidshalve is dat daarna gewijzigd. Het eenrichtingsverkeer geldt nu voor alle bestuurders, dus ook voor fietsers.
Dat is duidelijk aangeduid.
Als je vanaf de Akkerstraat niet ver in de Kouterstraat moet zijn, kun je van de fiets afstappen en een eindje te voet met de fiets aan de hand, dus als voetganger, in de Kouterstraat gaan.
De de rijbaan is nu echt te smal om fietsers in de twee richtingen te laten rijden, vooral als een vrachtwagen of een autobus van De Lijn door de Kouterstraat rijdt.
Maar ik vraag mij wel af, waarom alweer het plaatje "FIETSERS AFSTAPPEN" aan het kruispunt met de Vrijheidstraat staat?
Fietsers mogen toch, even goed als alle andere bestuurders, de Kouterstraat als eenrichtingstraat volgen vanaf hier tot aan de verkeerslichten aan de Akkerstraat, zonder te moeten afstappen? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-12-2023 10:35:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
De start van de werken in de Kouterstraat staat aangekondigd in de nieuwe Omroeper van woensdag 6 december 2023 (klik om te vergroten).
De werken starten dus in januari 2024, en weer staat erbij dat er nieuwe parkeerplaatsen komen met behoud van het totaal aantal parkeerplaatsen. Dat lijkt heel belangrijk te zijn .
Maar er staat ook dat er 'nieuwe voetpaden gecreëerd' worden ... Zullen die beter of toch minstens even goed worden dan de bestaande voetpaden? Dat is toch veel belangrijker voor 'een aangename en veilige winkelkern'. Volgens de aankondiging kunnen er immers ook geveltuintjes komen 'voor inwoners die dat wensen'. Geveltuintjes kunnen een voetpad heel wat versmallen, waardoor het voor voetgangers minder comfortabel en aangenaam wordt. En zeker als fietser worden we allemaal voetganger als we gaan winkelen.
Het is dus belangrijk dat die nieuwe voetpaden voldoende breed gemaakt worden en zeker niet smaller worden dan de nu bestaande voetpaden.
Om dat ooit te kunnen vergelijken, volgen hier foto's van het voetpad in de Kouterstraat, zoals dat was op 6 december 2023, voor de werken dus.
Dit is het voetpad zowat ter hoogte van waar Standaard Boekhandel was.
Met de voeg erbij heeft elke tegel van het voetpad een breedte van ongeveer 22 cm.
Het voetpad is daar dus bijna 1,98 meter breed tot tegen de boordsteen. De boordsteen zelf kunnen we niet meetellen, omdat die wat lager ligt dan het voetpad zelf en voetgangers hun voeten kunnen verzwikken op dat hoogteverschil. Waarom men die boordstenen tegenwoordig wat lager legt dan het voetpad zelf is een raadsel voor mij ...
Dit is het voetpad wat verderop, dichter bij de Scheldestraat, ter hoogte van huisnummer 66.
Hier is het voetpad ongeveer 2,09 meter breed tot tegen de boordsteen. Het voetpad aan de zuidkant van de Kouterstraat wordt dus wat breder naar de Scheldestraat toe.
Dit is het voetpad aan de overkant van de Kouterstraat ter hoogte van huisnummer 37.
Het voetpad aan de noordkant is hier slechts ongeveer 1,65 meter breed tot tegen de boordsteen. Het is dus smaller dan aan de zuidkant van de straat.
Dit is ter hoogte van huisnummer 9.
De breedte is hier al ongeveer 1,76 meter. Het voetpad wordt dus breder naar de verkeerslichten toe.
En dit is het voetpad naast het 'oud moederhuis', dicht tegen de verkeerslichten.
Ook hier is het voetpad ongeveer 1,76 meter breed tot tegen de boordsteen.
Het voetpad aan de noordkant van de Kouterstraat is dus wat breder aan de verkeerslichten dan aan het kruispunt met de Vrijheidstraat/Scheldestraat. Bij het voetpad aan de zuidkant is dat juist andersom, maar het voetpad aan de zuidkant is overal breder dan dat aan de noordkant van de straat.
Benieuwd wat dat wordt met de nieuwe voetpaden ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 21-12-2023 18:32:21 Onderwerp: |
|
|
|
|
Nog een kort vervolg op wat hierboven staat, over de 'nieuwe voetpaden die zullen gecreëerd worden' in de Kouterstraat.
Het is weliswaar maar een tekening, maar als je kijkt naar de afbeelding in de nieuwe Omroeper van woensdag 6 december 2023, of naar een grotere versie hiervan in het informatieblad van Temse, 'Thuis in Temse', van december 2023 (klik om nog te vergroten) ...
... dan merk je dat voetgangers toch niet zo veel plaats toegemeten krijgen, in vergelijking met de breedte van de rijbanen of de middenberm.
En wat zou de brede grijze scheiding tussen het voetpad en de rijbaan voorstellen? Een gemakkelijk oprijdbare drempel voor het gemotoriseerd verkeer?
Vergeet vooral niet dat er een nieuwe 'code van de openbare weg' komt, mogelijk al vanaf het einde van 2024, dus ongeveer tegen wanneer de Kouterstraat zal afgewerkt zijn. Daarover stond dit artikel in Het Nieuwsblad van donderdag 14 december 2023 (klik om te vergroten).
Onder de hoofding "Wat verandert er voor voetgangers?" kun je daar lezen :
Citaat: |
Op een trottoir mag enkel een fiets of brommer worden geparkeerd, indien er 1,5 meter vrije doorgang blijft voor passerende voetgangers (artikel 20). |
Als het voetpad dus wat smal is, en dat betekent minder dan twee meter breed, zul je de fiets bijvoorbeeld niet meer aan het Kruidvat of de Post tegen de gevel mogen plaatsen. Zullen er dan voldoende verspreide fietsenstallingen voorzien worden op de groene(?) middenberm ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 3 |
Ga naar pagina 1, 2, 3 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|