|
Fiscale stimulus woon-werk voor fietsers |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-09-2016 19:16:05 Onderwerp: |
|
|
|
|
De regels voor het toekennen van een fietsvergoeding zouden niet van toepassing zijn op een "snelle e-bike", die elektrisch blijft ondersteunen tot 45km/u. Dat komt omdat zo een "speed pedelec" geen fiets is volgens de wegcode, althans volgens dit artikel op Jobat.be.
Voor het geval dat artikel van het internet moest verdwijnen: dit is de tekst:
Citaat: |
Lagere fietsvergoeding voor snelle e-bike
Wie met een snelle e-bike naar het werk komt, is financieel slechter af dan een collega die met een gewone e-bike rijdt. Dat verschil loopt al snel op tot 50 euro netto per maand.
De elektrische fiets of e-bike zit stevig in de lift. Niet enkel voor recreatief gebruik, maar ook voor het afleggen van de woon-werkverplaatsingen. De elektrische fiets is goed voor het milieu en de gezondheid van de werkende mens ... maar hoe kijken de RSZ en fiscus naar deze e-bikes en de bijhorende fietsvergoeding?
Snelle e-bike halt 45 km/uur
De fiscus en de sociale zekerheid beschouwen een 'gewone' e-bike als een fiets. De allerlei voordelen die daaraan verbonden zijn, gelden echter niet wanneer de e-bike tot 45 km/u kan halen (een zogenaamde snelle e-bike of Speed Pedelec). Want die wordt gelijkgesteld met een bromfiets.
Er zijn momenteel 2 varianten van de e-bike op de markt.
- De 'gewone' e-bike waarmee je tot 25 km/uur kan rijden.
- De snelle e-bike (of speed pedelec) waarmee je 45 km/uur haalt.
"De elektrische fiets met trapondersteuning tot 45 km/uur is volgens onze Belgische wegcode geen fiets, maar wel een bromfiets klasse B", vertelt Veerle Michiels van het Juridisch Kenniscentrum van SD Worx. "Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) peilde alvast naar het standpunt van minister van Financiën Van Overtveldt hieromtrent. Die onderverdeling en financiële consequenties werden in een parlementair antwoord bevestigd door de minister van Financiën."
En dat heeft zo zijn gevolgen voor de fiscale behandeling van de snelle e-bike. Een werknemer die met een snelle e-bike naar het werk komt, is financieel slechter af dan een collega die met een fiets of 'gewone' e-bike rijdt.
- Een werknemer met snelle e-bike krijgt een lagere fietsvergoeding
De vrijgestelde fietsvergoeding van 0,22 euro per effectief getrapte kilometer is niet van toepassing voor de woon-werkverplaatsingen met de snelle e-bike. Als de werkgever een vergoeding betaalt omdat de werknemer de woon-werkverplaatsing met de snelle e-bike aflegt, zal er op die vergoeding wel RSZ-bijdragen moeten betaald worden (door de werkgever en werknemer) en wordt er bedrijfsvoorheffing op ingehouden. Gevolg: een lager nettoloon voor de werknemer, dit verschil loopt snel op tot 50 euro per maand (zie onderstaand voorbeeld).
- Meer bedrijfsvoorheffing op snelle e-bike
De fietsvergoeding die een werkgever betaalt voor de snelle e-bike is slechts beperkt vrijgesteld van bedrijfsvoorheffing.
- Fietsvergoeding snelle e-bike kan extra belast worden als loon
"Wanneer zo'n snelle e-bike ter beschikking gesteld wordt door de werkgever (dus de werknemer fietst niet met zijn eigen e-bike), is het voordeel dat ontstaat door het gebruik van de fiets slechts beperkt fiscaal vrijgesteld (net zoals bij de bedrijfswagen het geval is). Indien er dan nog een extra vergoeding zou gegeven worden voor de getrapte kilometers, is die vergoeding te beschouwen als loon en dus onderworpen aan RSZ-bijdragen én bedrijfsvoorheffing", aldus Veerle Michiels van het Juridisch Kenniscentrum van SD Worx.
"De 'gewone' e-bike voldoet wél aan de definitie van fiets. Bijgevolg kunnen de gunstige modaliteiten die gelden op het vlak van fietsvergoeding en bij terbeschikkingstelling hiervoor wél toegepast worden."
Financieel nadeel voor werkgever
De kosten die de werkgever maakt om zijn werknemers aan te moedigen met de fiets naar het werk te komen, genieten in principe van een verhoogde kostenaftrek tot 120%.
Het betreft de kosten gedaan of gedragen om fietsen en hun toebehoren te verwerven, te onderhouden en te herstellen.
Vermits de snelle e-bike geen fiets is, zijn de kosten verbonden aan de terbeschikkingstelling slechts voor 100% aftrekbaar ipv 120%.
Voorbeeld: verschil al snel 50 euro netto per maand
We gaan uit van een voltijdse werknemer in een 5-dagenregime, alleenstaand zonder kinderen. Hij woont op 7,5 km van zijn werk en komt dagelijks met zijn eigen fiets werken. Hij ontvangt daarvoor een fietsvergoeding van 0,22 euro per km. Bij 21 gewerkte dagen klokt hij af op 69,3 euro fietsvergoeding.
Woon-werkverplaatsing met een gewone fiets of een elektrische fiets die max 25 km/uur rijdt
Brutoloon voor gewerkte dagen ... 2.700 euro
Nettoloon ...................................... 1.818,92 euro
Wat als de werknemer met de snelle e-bike naar het werk komt? Dan kan hij slechts genieten van een beperkte fiscale vrijstelling van de werkgeverstussenkomst in de kosten woon-werkverkeer.
Brutoloon voor gewerkte dagen ... 2.700 euro
Nettoloon ...................................... 1.766,20 euro
Conclusie: een werknemer die met een snelle e-bike naar het werk komt, is financieel slechter af dan een collega die met een fiets of gewone e-bike rijdt. Dat verschil loopt al snel op tot 50 euro netto per maand. |
Ik heb daarbij drie bedenkingen:
- Veerle Michiels van het Juridisch Kenniscentrum van SD Worx zegt foute dingen. Volgens ons huidig Belgisch verkeersreglement is een elektrische fiets met trapondersteuning tot 45 km/uur inderdaad geen fiets, maar zeker ook geen bromfiets klasse B zoals zij beweert. Een bromfiets klasse B is een motorvoertuig, en een motorvoertuig is volgens het artikel 2.16 nog altijd elk voertuig met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden. Ook een snelle e-bike, een "flitsfiets" zeggen de Nederlanders, rijdt niet op eigen kracht.
- De wet van het verkeersreglement wordt hier gebruikt (of misbruikt?) om een financiële zaak te regelen. Moet daarvoor geen financiële wet gebruikt worden?
- Een fiets is volgens de wegcode een rijwiel met twee wielen. Met een gelijkaardige redenering kun je dan stellen dat een minder beweeglijke mens, die met een driewieler naar zijn werk rijdt, ook geen recht zou hebben op een normale fietsvergoeding? Evenmin als de sportieveling die met een blitse, gestroomlijnde velomobiel (ook een driewieler!) naar het werk trapt?
Ook de flitsfiets doet meer mensen de fiets gebruiken in plaats van de auto om naar het werk te rijden. Ik vind dat ook de Fietsersbond moet ijveren voor een gelijke fietsvergoeding voor alle "bestuurders van rijwielen", die met pedalen of met handgrepen worden voortbewogen al of niet ondersteund door een elektrische hulpmotor. Ik kan er inkomen dat voor flitsfietsen enkele verkeersregels gewijzigd zullen worden, maar niet dat er gemorreld wordt aan de fietsvergoeding voor deze fietsers. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-01-2021 10:46:25 Onderwerp: |
|
|
|
|
Voor- en nadelen van een leasefiets van het werk
Als je met een leasefiets van het bedrijf ook privékilometers rijdt, dan beschouwt de fiscus dat niet als een belastbaar 'voordeel alle aard' waarop hij belastingen int. Dat is dus een voordeel tegenover bedrijfswagens. Je moet uiteraard wel regelmatig met je geleasde fiets het woon-werk traject afleggen. Meer daarover lees je hier:
Citaat: |
Leasefiets blijft onbelast bij thuiswerk
Wie door de coronacrisis niet meer regelmatig naar kantoor fietst op zijn bedrijfsfiets, hoeft zich geen zorgen te maken dat hij door dat thuiswerk belast wordt op die fiets.
De files beu pendelen steeds meer werknemers (deels) met de (elektrische) fiets naar het werk. Steeds vaker trappen ze die kilometers op een door de werkgever geleasede fiets. Dat is interessant voor werknemers die graag een fiets willen gebruiken, maar de kostprijs om er zelf een aan te schaffen te hoog vinden. Zeker aan de keuze voor een elektrische fiets hangt een stevig prijskaartje van enkele duizenden euro's. Door te leasen kan de werknemer die fiets gebruiken voor woon-werkverkeer en na enkele jaren overkopen aan de restwaarde.
Belastbaar voordeel
Rijdt u met uw bedrijfswagen ook privékilometers, dan beschouwt de fiscus dat als een belastbaar 'voordeel alle aard' waarop hij belastingen int. Niet zo bij de bedrijfsfiets, op voorwaarde dat u regelmatig het woon-werktraject met de fiets aflegt. 'Door de coronacrisis zijn heel wat kantoren gesloten en is telewerk de norm, waardoor die voorwaarde momenteel niet ingevuld kan worden', signaleert Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V). Omdat bedrijven met de vraag zaten of dat gevolgen heeft voor hun fietsbeleid, kaartte Van den Bergh de situatie aan bij minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V).
'De minister benadrukte in zijn antwoord dat telewerk gedurende de coronacrisis geen impact heeft op de fiscale vrijstelling van de terbeschikkingstelling van bedrijfsfietsen bij de werknemer', meldt het CD&V-Kamerlid.
Regelmatig
De wet definieert de term 'regelmatig' niet. Er moeten wel een zeker patroon en regelmaat zijn. Een keer per jaar met de fiets naar het werk gaan, volstaat niet. Maar een dag per week in de winter en drie dagen per week in de andere maanden is effectief gebruik.
Controleren of een werknemer zijn fiets inderdaad regelmatig van stal haalt, is niet eenvoudig, voor de fiscus noch voor de werkgever. Vaak werken bedrijven met een verklaring op eer, waarbij de werknemer verklaart naar het werk te fietsen. Ook motivatiesystemen zoals Bike To Work, waarbij leasefietsers punten verdienen per keer dat ze naar het werk fietsen, zijn een manier om de werkelijk getrapte kilometers te monitoren.
Bron: De Tijd |
De Vlaamse regering wil evenwel fietslease mogelijk maken voor lokale besturen, waarvoor een deel 'brutoloon' zou vervangen worden door 'nettoloon'. Dat lijkt op het eerste zicht voordelig, maar dat kan lelijk tegenvallen! Bedrijfswagens en -fietsen bij lokale besturen zijn voorlopig nog altijd ... illegaal! Meer daarover lees je hier:
Citaat: |
Minder sociale rechten in ruil voor een fiets
Een gemeente kan voortaan een systeem invoeren waarbij je bepaalde voordelen kan inruilen voor een fiets. Dat is een flagrante vorm van sociale en fiscale bijdragen ontwijken, met bovendien enkele addertjes onder het gras.
Wie zou het niet doen: brutoloon inruilen voor meer netto? Bij de lokale besturen kan je straks een stuk van de brutowaarde van je eindejaarstoelage, fietsvergoeding of vakantiedagen inruilen voor een leasefiets. En op het voordeel dat die leasefiets oplevert ben je geen RSZ en belastingen verschuldigd: dat levert dus een netto voordeel op. Klinkt goed? Dan toch enkel voor de fervente fietsers onder ons, want dit alles is wel gekoppeld aan één voorwaarde: je moet je woon-werkverplaatsingen maken met je leasefiets.
Hoe werkt het?
Het principe van fietslease gaat als volgt. In ruil voor een deel van je eindejaarstoelage, fietsvergoeding of vakantiedagen 'huur' je een fiets bij een leasemaatschappij. Ook onderhoud, verzekering en bijstand zitten soms in het pakket. Om welke fiets het kan gaan, of je die zelf kan kiezen, waar je op onderhoud moet, de kostprijs van die fiets, het onderhoud, de verzekering ...: dat zal allemaal afhangen van het aanbod dat je werkgever onderhandelt met een aanbieder. Of met andere woorden: er zijn momenteel nog veel onbekenden.
De nadelen
Naast het feit dat we eigenlijk nog niet weten hoe goed of slecht het aanbod zal zijn van je werkgever, hou je ook best rekening met de volgende nadelen:
- Fietslease valt soms verrassend duur uit: het kan zijn dat je eindejaarstoelage bijvoorbeeld niet volstaat.
- Fietslease is in feite een lening ... en lenen kost ook geld en je raakt er niet zomaar van af: vaak betaal je opzegkosten als je je leasecontract vroeger stopt. Je zal maar eens van werk veranderen ...
- Soms heb je ook een hoog eigen risico. Je fiets is dan wel verzekerd tegen diefstal of schade, maar als die gestolen wordt of je hebt schade zal je er toch nog deels voor opdraaien.
- Het onderhoud moet soms gebeuren bij een beperkt aantal erkende én prijzige handelaars.
- Na de looptijd van het contract is de fiets niet van jou. Vaak zal je je fiets wel kunnen overkopen, maar dan moet je er dus nog eens voor betalen.
Fietsvergoeding maximaliseren
We kunnen er toch niets op tegen hebben dat mensen worden aangemoedigd om meer met de fiets naar het werk te komen? Neen, natuurlijk niet, maar daar gaat het hier niet over. Het gaat over het legaliseren van de fietsleaseprojecten die diverse besturen de afgelopen jaren hebben opgezet. Illegaal, want de wettelijke basis ervoor ontbrak. Net zoals de wettelijk basis nog altijd ontbreekt voor bedrijfswagens bij de lokale besturen. Die zijn en blijven illegaal!
Nog een bedenking
Een eindejaarstoelage, een fietsvergoeding en voldoende vakantiedagen zijn het resultaat van jaren sociale inzet. Als je die inruilt, geef je het signaal dat ze eigenlijk niet zo nodig zijn. Terwijl veel van je collega's wel nood hebben aan een goede eindejaarstoelage, een fietsvergoeding en voldoende vakantie. Als vakbond pleiten we er dan ook voor om deze verworvenheden niet in te ruilen, maar vragen we besturen de fietsvergoeding te maximaliseren. Zo worden de fietsers niet vergeten én blijven de sociale verworvenheden overeind. |
Het is niet al goud dat blinkt! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|