Het is nu 16-02-2025 23:41:29
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fiscale stimulus woon-werk voor fietsers

    -> Wetgeving Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-09-2016 19:16:05    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De regels voor het toekennen van een fietsvergoeding zouden niet van toepassing zijn op een "snelle e-bike", die elektrisch blijft ondersteunen tot 45km/u. Dat komt omdat zo een "speed pedelec" geen fiets is volgens de wegcode, althans volgens dit artikel op Jobat.be.

Voor het geval dat artikel van het internet moest verdwijnen: dit is de tekst:
Citaat:
Lagere fietsvergoeding voor snelle e-bike


Wie met een snelle e-bike naar het werk komt, is financieel slechter af dan een collega die met een gewone e-bike rijdt. Dat verschil loopt al snel op tot 50 euro netto per maand.


De elektrische fiets of e-bike zit stevig in de lift. Niet enkel voor recreatief gebruik, maar ook voor het afleggen van de woon-werkverplaatsingen. De elektrische fiets is goed voor het milieu en de gezondheid van de werkende mens ... maar hoe kijken de RSZ en fiscus naar deze e-bikes en de bijhorende fietsvergoeding?

Snelle e-bike halt 45 km/uur

De fiscus en de sociale zekerheid beschouwen een 'gewone' e-bike als een fiets. De allerlei voordelen die daaraan verbonden zijn, gelden echter niet wanneer de e-bike tot 45 km/u kan halen (een zogenaamde snelle e-bike of Speed Pedelec). Want die wordt gelijkgesteld met een bromfiets.

Er zijn momenteel 2 varianten van de e-bike op de markt.

  1. De 'gewone' e-bike waarmee je tot 25 km/uur kan rijden.

  2. De snelle e-bike (of speed pedelec) waarmee je 45 km/uur haalt.

"De elektrische fiets met trapondersteuning tot 45 km/uur is volgens onze Belgische wegcode geen fiets, maar wel een bromfiets klasse B", vertelt Veerle Michiels van het Juridisch Kenniscentrum van SD Worx. "Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) peilde alvast naar het standpunt van minister van Financiën Van Overtveldt hieromtrent. Die onderverdeling en financiële consequenties werden in een parlementair antwoord bevestigd door de minister van Financiën."

En dat heeft zo zijn gevolgen voor de fiscale behandeling van de snelle e-bike. Een werknemer die met een snelle e-bike naar het werk komt, is financieel slechter af dan een collega die met een fiets of 'gewone' e-bike rijdt.

  • Een werknemer met snelle e-bike krijgt een lagere fietsvergoeding
    De vrijgestelde fietsvergoeding van 0,22 euro per effectief getrapte kilometer is niet van toepassing voor de woon-werkverplaatsingen met de snelle e-bike. Als de werkgever een vergoeding betaalt omdat de werknemer de woon-werkverplaatsing met de snelle e-bike aflegt, zal er op die vergoeding wel RSZ-bijdragen moeten betaald worden (door de werkgever en werknemer) en wordt er bedrijfsvoorheffing op ingehouden. Gevolg: een lager nettoloon voor de werknemer, dit verschil loopt snel op tot 50 euro per maand (zie onderstaand voorbeeld).

  • Meer bedrijfsvoorheffing op snelle e-bike
    De fietsvergoeding die een werkgever betaalt voor de snelle e-bike is slechts beperkt vrijgesteld van bedrijfsvoorheffing.

  • Fietsvergoeding snelle e-bike kan extra belast worden als loon
    "Wanneer zo'n snelle e-bike ter beschikking gesteld wordt door de werkgever (dus de werknemer fietst niet met zijn eigen e-bike), is het voordeel dat ontstaat door het gebruik van de fiets slechts beperkt fiscaal vrijgesteld (net zoals bij de bedrijfswagen het geval is). Indien er dan nog een extra vergoeding zou gegeven worden voor de getrapte kilometers, is die vergoeding te beschouwen als loon en dus onderworpen aan RSZ-bijdragen én bedrijfsvoorheffing", aldus Veerle Michiels van het Juridisch Kenniscentrum van SD Worx.

"De 'gewone' e-bike voldoet wél aan de definitie van fiets. Bijgevolg kunnen de gunstige modaliteiten die gelden op het vlak van fietsvergoeding en bij terbeschikkingstelling hiervoor wél toegepast worden."

Financieel nadeel voor werkgever

De kosten die de werkgever maakt om zijn werknemers aan te moedigen met de fiets naar het werk te komen, genieten in principe van een verhoogde kostenaftrek tot 120%.

Het betreft de kosten gedaan of gedragen om fietsen en hun toebehoren te verwerven, te onderhouden en te herstellen.

Vermits de snelle e-bike geen fiets is, zijn de kosten verbonden aan de terbeschikkingstelling slechts voor 100% aftrekbaar ipv 120%.

Voorbeeld: verschil al snel 50 euro netto per maand

We gaan uit van een voltijdse werknemer in een 5-dagenregime, alleenstaand zonder kinderen. Hij woont op 7,5 km van zijn werk en komt dagelijks met zijn eigen fiets werken. Hij ontvangt daarvoor een fietsvergoeding van 0,22 euro per km. Bij 21 gewerkte dagen klokt hij af op 69,3 euro fietsvergoeding.

Woon-werkverplaatsing met een gewone fiets of een elektrische fiets die max 25 km/uur rijdt

Brutoloon voor gewerkte dagen ... 2.700 euro
Nettoloon ...................................... 1.818,92 euro


Wat als de werknemer met de snelle e-bike naar het werk komt? Dan kan hij slechts genieten van een beperkte fiscale vrijstelling van de werkgeverstussenkomst in de kosten woon-werkverkeer.

Brutoloon voor gewerkte dagen ... 2.700 euro
Nettoloon ...................................... 1.766,20 euro


Conclusie: een werknemer die met een snelle e-bike naar het werk komt, is financieel slechter af dan een collega die met een fiets of gewone e-bike rijdt. Dat verschil loopt al snel op tot 50 euro netto per maand.

Ik heb daarbij drie bedenkingen:

  1. Veerle Michiels van het Juridisch Kenniscentrum van SD Worx zegt foute dingen. Volgens ons huidig Belgisch verkeersreglement is een elektrische fiets met trapondersteuning tot 45 km/uur inderdaad geen fiets, maar zeker ook geen bromfiets klasse B zoals zij beweert. Een bromfiets klasse B is een motorvoertuig, en een motorvoertuig is volgens het artikel 2.16 nog altijd elk voertuig met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden. Ook een snelle e-bike, een "flitsfiets" zeggen de Nederlanders, rijdt niet op eigen kracht.

  2. De wet van het verkeersreglement wordt hier gebruikt (of misbruikt?) om een financiële zaak te regelen. Moet daarvoor geen financiële wet gebruikt worden?

  3. Een fiets is volgens de wegcode een rijwiel met twee wielen. Met een gelijkaardige redenering kun je dan stellen dat een minder beweeglijke mens, die met een driewieler naar zijn werk rijdt, ook geen recht zou hebben op een normale fietsvergoeding? Evenmin als de sportieveling die met een blitse, gestroomlijnde velomobiel (ook een driewieler!) naar het werk trapt?

Ook de flitsfiets doet meer mensen de fiets gebruiken in plaats van de auto om naar het werk te rijden. Ik vind dat ook de Fietsersbond moet ijveren voor een gelijke fietsvergoeding voor alle "bestuurders van rijwielen", die met pedalen of met handgrepen worden voortbewogen al of niet ondersteund door een elektrische hulpmotor. Ik kan er inkomen dat voor flitsfietsen enkele verkeersregels gewijzigd zullen worden, maar niet dat er gemorreld wordt aan de fietsvergoeding voor deze fietsers.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-05-2017 20:42:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het was voorspeld bij de opkomst van de 'speed pedelec', een elektrische fiets die trapondersteuning biedt tot 45 km/u. Werknemers die met een dergelijke fiets naar het werk rijden krijgen geen fietsvergoeding. Een jammerlijk 'bijverschijnsel' omdat een speed pedelec in de wegcode bij de bromfietsen staat.

Eindelijk, na bijna een jaar, dient onze federale regering een wetsontwerp in om dezelfde fietsvergoeding toe te kennen aan de gebruikers van een speed pedelec als aan de andere werknemers op "gewone" fietsen, al of niet elektrisch. Dit staat in de Gazet van Antwerpen van vrijdag 12 mei 2017.



Hopelijk wordt dit wetsontwerp goedgekeurd en duurt dat niet te lang meer ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 19-05-2017 16:31:51    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit staat dan weer in de Gazet van Antwerpen van vrijdag 19 mei 2017:



Wat te lezen staat op de website van De Tijd is eigenlijk nog het duidelijkste. De ministerraad heeft het pas beslist en minister Van Overtveldt heeft een wetsontwerp klaar dat eerst naar de Raad van State gaat voor advies. Daarna moet het nog naar de Kamer voor finale goedkeuring. Men hoopt alles dit jaar nog in orde te krijgen, zodat de fietsvergoeding voor speed pedelecs met terugwerkende kracht tot 1 januari 2017 kan uitgekeerd worden. Maar zeker is dat dus nog altijd niet!


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 23-10-2017 14:46:50    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
De ministerraad heeft het pas beslist en minister Van Overtveldt heeft een wetsontwerp klaar dat eerst naar de Raad van State gaat voor advies. Daarna moet het nog naar de Kamer voor finale goedkeuring. Men hoopt alles dit jaar nog in orde te krijgen, zodat de fietsvergoeding voor speed pedelecs met terugwerkende kracht tot 1 januari 2017 kan uitgekeerd worden. Maar zeker is dat dus nog altijd niet!
...
(Zie hierboven.)

Voor zover ik weet is er nog altijd niets verschenen in het Belgisch Staatsblad over de fietsvergoeding voor speed pedelecs, en ik heb mijn bedenkingen bij wat ik lees in Het Nieuwsblad van zaterdag 21 oktober 2017:


Citaat:
... heeft vanaf 1 januari recht op een fietsvergoeding. ...

Betekent dat vanaf 1 januari 2018? Verschillende volksvertegenwoordigers hebben nochtans beloofd dat die fietsvergoeding voor speed pedelecs zou ingaan vanaf aanslagjaar 2018 en dus zou gelden met terugwerkende kracht tot 1 januari 2017. Is dit een foutje in de krant? Of is dit een speciale slechtere regeling van de Vlaamse regering voor het schoolpersoneel? Volgens dit artikel bedraagt de fietsvergoeding trouwens slechts 0,15 euro per kilometer, terwijl tot 0,22 euro per kilometer fiscaal is vrijgesteld, als ik mij niet vergis. Is dit alweer een bezuinigingsmaatregel ten koste van fietsers?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-12-2017 16:51:09    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De tekst is verschenen in het Staatsblad van 10 november 2017, op pagina 98213 (klik om te vergroten).



De fietsvergoeding is nu niet alleen meer voor fietsen, maar voor alle rijwielen, en zelfs voor gemotoriseerde rijwielen en speed pedelecs, op voorwaarde dat de motoren van deze laatsten elektrisch worden aangedreven.

En de vergoeding is inderdaad met terugwerkende kracht tot 1 januari 2017, zoals beloofd Lach.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 31-08-2019 18:36:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het helpt, nu de fiscale wetgeving is aangepast, zodat je een fietsvergoeding kunt krijgen met alle rijwielen en speed pedelecs, ook als ze elektrisch ondersteund worden. De "voordelen" van naar het werk te pedaleren worden steeds meer naar waarde geschat, en er komen steeds meer "trappers" die samen een mooi sommetje bijeen garen. Dit stond in Het Nieuwsblad van zaterdag 31 augustus 2019 (klik om te vergroten).



Nu moeten enkel de overheden nog kunnen "volgen", om meer en vooral meer degelijke fietsvoorzieningen aan te leggen en aan te brengen, aangepast aan al die nieuwe soorten rijwielen, zodat het eindelijk wat veiliger en aangenamer wordt om te fietsen in Vlaanderen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 22-09-2019 08:09:17    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Hoe zit dat nu juist in elkaar met die fietsvergoeding? Het stond allemaal in Het Nieuwsblad van vrijdag 20 september 2019 (klik om te vergroten).


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-10-2019 08:16:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op gebied van het subsidiëren van het fietsen, mogen we in België niet klagen, als we dit artikel mogen geloven uit Het Nieuwsblad van dinsdag 29 oktober 2019.


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-05-2020 07:32:41    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het was al verschenen in het Staatsblad van 10 november 2017, maar pas nu, twee en een half jaar later(!), is een wetsvoorstel goedgekeurd om ook de werknemers van de Staat fietsvergoeding te geven als ze met een speed pedelec naar 'hun ambt' rijden. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van woensdag 20 mei 2020.



Typisch, hoe de Belgische overheden het verwaarlozen om hun eigen wetten toe te passen op hun werknemers als die daar voordeel bij hebben. Uitvluchten zijn er genoeg, "door de val van de regering ..." Hihi

Maar ... zou dat van toepassing zijn "vanaf aanslagjaar 2018" zoals in die wet staat, dus met terugwerkende kracht tot 1 januari 2017 Vraag Knipoog
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-12-2020 11:17:32    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zal de fietsvergoeding eindelijk voor iedereen zijn, die met de fiets naar het werk rijdt, en niet alleen als de werkgever dat wil? Dit stond in De Zondag van 20 december 2020 (klik om te vergroten).



Slechts zeer langzaam dringt de fietsvergoeding door bij alle werkgevers.

Nu er steeds meer mensen met de fiets of met de speed pedelec naar het werk rijden, wordt het meer dan hoog tijd om een 'fiscale shift' uit te voeren, van de salariswagens naar de fiets! Op deze wijze kan onze overheid tonen dat ze echt minder auto's op de weg wilt, en meer fietsers.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-01-2021 10:46:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Voor- en nadelen van een leasefiets van het werk

Als je met een leasefiets van het bedrijf ook privékilometers rijdt, dan beschouwt de fiscus dat niet als een belastbaar 'voordeel alle aard' waarop hij belastingen int. Dat is dus een voordeel tegenover bedrijfswagens. Je moet uiteraard wel regelmatig met je geleasde fiets het woon-werk traject afleggen. Meer daarover lees je hier:
Citaat:
Leasefiets blijft onbelast bij thuiswerk

Wie door de coronacrisis niet meer regelmatig naar kantoor fietst op zijn bedrijfsfiets, hoeft zich geen zorgen te maken dat hij door dat thuiswerk belast wordt op die fiets.

De files beu pendelen steeds meer werknemers (deels) met de (elektrische) fiets naar het werk. Steeds vaker trappen ze die kilometers op een door de werkgever geleasede fiets. Dat is interessant voor werknemers die graag een fiets willen gebruiken, maar de kostprijs om er zelf een aan te schaffen te hoog vinden. Zeker aan de keuze voor een elektrische fiets hangt een stevig prijskaartje van enkele duizenden euro's. Door te leasen kan de werknemer die fiets gebruiken voor woon-werkverkeer en na enkele jaren overkopen aan de restwaarde.

Belastbaar voordeel
Rijdt u met uw bedrijfswagen ook privékilometers, dan beschouwt de fiscus dat als een belastbaar 'voordeel alle aard' waarop hij belastingen int. Niet zo bij de bedrijfsfiets, op voorwaarde dat u regelmatig het woon-werktraject met de fiets aflegt. 'Door de coronacrisis zijn heel wat kantoren gesloten en is telewerk de norm, waardoor die voorwaarde momenteel niet ingevuld kan worden', signaleert Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V). Omdat bedrijven met de vraag zaten of dat gevolgen heeft voor hun fietsbeleid, kaartte Van den Bergh de situatie aan bij minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V).

'De minister benadrukte in zijn antwoord dat telewerk gedurende de coronacrisis geen impact heeft op de fiscale vrijstelling van de terbeschikkingstelling van bedrijfsfietsen bij de werknemer', meldt het CD&V-Kamerlid.

Regelmatig
De wet definieert de term 'regelmatig' niet. Er moeten wel een zeker patroon en regelmaat zijn. Een keer per jaar met de fiets naar het werk gaan, volstaat niet. Maar een dag per week in de winter en drie dagen per week in de andere maanden is effectief gebruik.

Controleren of een werknemer zijn fiets inderdaad regelmatig van stal haalt, is niet eenvoudig, voor de fiscus noch voor de werkgever. Vaak werken bedrijven met een verklaring op eer, waarbij de werknemer verklaart naar het werk te fietsen. Ook motivatiesystemen zoals Bike To Work, waarbij leasefietsers punten verdienen per keer dat ze naar het werk fietsen, zijn een manier om de werkelijk getrapte kilometers te monitoren.

Bron: De Tijd


De Vlaamse regering wil evenwel fietslease mogelijk maken voor lokale besturen, waarvoor een deel 'brutoloon' zou vervangen worden door 'nettoloon'. Dat lijkt op het eerste zicht voordelig, maar dat kan lelijk tegenvallen! Bedrijfswagens en -fietsen bij lokale besturen zijn voorlopig nog altijd ... illegaal! Meer daarover lees je hier:
Citaat:
Minder sociale rechten in ruil voor een fiets



Een gemeente kan voortaan een systeem invoeren waarbij je bepaalde voordelen kan inruilen voor een fiets. Dat is een flagrante vorm van sociale en fiscale bijdragen ontwijken, met bovendien enkele addertjes onder het gras.

Wie zou het niet doen: brutoloon inruilen voor meer netto? Bij de lokale besturen kan je straks een stuk van de brutowaarde van je eindejaarstoelage, fietsvergoeding of vakantiedagen inruilen voor een leasefiets. En op het voordeel dat die leasefiets oplevert ben je geen RSZ en belastingen verschuldigd: dat levert dus een netto voordeel op. Klinkt goed? Dan toch enkel voor de fervente fietsers onder ons, want dit alles is wel gekoppeld aan één voorwaarde: je moet je woon-werkverplaatsingen maken met je leasefiets.

Hoe werkt het?

Het principe van fietslease gaat als volgt. In ruil voor een deel van je eindejaarstoelage, fietsvergoeding of vakantiedagen 'huur' je een fiets bij een leasemaatschappij. Ook onderhoud, verzekering en bijstand zitten soms in het pakket. Om welke fiets het kan gaan, of je die zelf kan kiezen, waar je op onderhoud moet, de kostprijs van die fiets, het onderhoud, de verzekering ...: dat zal allemaal afhangen van het aanbod dat je werkgever onderhandelt met een aanbieder. Of met andere woorden: er zijn momenteel nog veel onbekenden.

De nadelen

Naast het feit dat we eigenlijk nog niet weten hoe goed of slecht het aanbod zal zijn van je werkgever, hou je ook best rekening met de volgende nadelen:
  • Fietslease valt soms verrassend duur uit: het kan zijn dat je eindejaarstoelage bijvoorbeeld niet volstaat.
  • Fietslease is in feite een lening ... en lenen kost ook geld en je raakt er niet zomaar van af: vaak betaal je opzegkosten als je je leasecontract vroeger stopt. Je zal maar eens van werk veranderen ...
  • Soms heb je ook een hoog eigen risico. Je fiets is dan wel verzekerd tegen diefstal of schade, maar als die gestolen wordt of je hebt schade zal je er toch nog deels voor opdraaien.
  • Het onderhoud moet soms gebeuren bij een beperkt aantal erkende én prijzige handelaars.
  • Na de looptijd van het contract is de fiets niet van jou. Vaak zal je je fiets wel kunnen overkopen, maar dan moet je er dus nog eens voor betalen.

Fietsvergoeding maximaliseren

We kunnen er toch niets op tegen hebben dat mensen worden aangemoedigd om meer met de fiets naar het werk te komen? Neen, natuurlijk niet, maar daar gaat het hier niet over. Het gaat over het legaliseren van de fietsleaseprojecten die diverse besturen de afgelopen jaren hebben opgezet. Illegaal, want de wettelijke basis ervoor ontbrak. Net zoals de wettelijk basis nog altijd ontbreekt voor bedrijfswagens bij de lokale besturen. Die zijn en blijven illegaal!

Nog een bedenking

Een eindejaarstoelage, een fietsvergoeding en voldoende vakantiedagen zijn het resultaat van jaren sociale inzet. Als je die inruilt, geef je het signaal dat ze eigenlijk niet zo nodig zijn. Terwijl veel van je collega's wel nood hebben aan een goede eindejaarstoelage, een fietsvergoeding en voldoende vakantie. Als vakbond pleiten we er dan ook voor om deze verworvenheden niet in te ruilen, maar vragen we besturen de fietsvergoeding te maximaliseren. Zo worden de fietsers niet vergeten én blijven de sociale verworvenheden overeind.


Het is niet al goud dat blinkt!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-04-2021 08:52:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit staat te lezen in Het Nieuwsblad van dinsdag 13 april 2021 (klik om te vergroten).



Je kunt je wel afvragen, of laadpalen echt nodig zijn om de batterij van elektrische fietsen op te laden. Volstaan gewone stopcontacten niet? Maar er is nog meer dan ontbrekende laadpalen voor leerkrachten die met de elektrische fiets naar school willen rijden. Is de fietsvergoeding voor het onderwijs nog altijd slechts 0,15 euro per kilometer? Tegenwoordig is al 0,24 euro per kilometer vrijgesteld van belasting! Dat komt niet alleen elektrische fietsers ten goede, maar ook de zuivere spierkracht trappers.

Van modal shift gesproken!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-01-2023 10:32:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Goed nieuws voor fietsende pendelaars naar het dagelijks werk. Vanaf mei 2023 is het recht op fietsvergoeding voor iedereen. Dit stond daarover te lezen in Het Nieuwsblad van woensdag 25 januari 2023 (klik om te vergroten).



Alles kan natuurlijk nog beter, want de fietsvergoeding blijft onveranderd voor wie tot nu toe nog niet de maximum belastingvrije fietsvergoeding krijgt. En betekent 'recht op fietsvergoeding' ook dat elke fietser het dan zal krijgen?

Wat fietsers krijgen voor hun woon-werkverkeer is in alle geval nog altijd peanuts in vergelijking met de sponsering van 'salariswagens'.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-05-2023 07:11:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat sinds januari 2023 geweten is wordt nu vanaf 1 mei 2023 werkelijkheid. Dit stond in de bijlage "Check" van Het Nieuwsblad van zaterdag 15 april 2023 (klik om te vergroten).



Je kunt het artikel ook lezen op de website van die krant.

De zondagskrant De Zondag van 16 april 2023 besteedde er ook een artikel aan (klik om te vergroten).



Het is zelfs nog beter dan beschreven in een vorig artikel. Volgens dit nieuwe artikel zijn alle werkgevers nu immers verplicht om 0,27 euro per kilometer te betalen aan fietsende werknemers, maar het is enkel verplicht voor werknemers in de privésector. Voor ambtenaren verschilt de regeling naargelang de overheid waarbij ze werken.

Het is dus best mogelijk om de kostprijs van je fiets terug te verdienen met de fietsvergoeding. Dat is een mooie stimulans om het fietsen naar en van het werk te bevorderen.

De kost voor het bedrijfsleven is ongeveer 2% van wat ondernemingen uitgeven voor ... bedrijfswagens (salariswagens). Het kan dus zeer moeilijk als een onoverkomelijke meerkost bestempeld worden, zeker niet als daardoor meer werknemers zullen fietsen en dus minder salariswagens en bijhorende parkeerplaatsen nodig zijn Knipoog.

Allen met de fiets naar het werk dus, toch zeker als het weer het toelaat. En zelfs ... slecht weer bestaat niet, wel slechte regenkledij Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6247
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 30-09-2023 09:54:46    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nu elke fietsende werknemer vanaf dit jaar wettelijk recht heeft op een fietsvergoeding, zal vanaf 2024 het belastingvrij bedrag van de fietsvergoeding stijgen, volgens dit artikel uit Het Nieuwsblad van zaterdag 30 september 2023.



De fietsvergoeding zou dan verhogen van 0,27 naar 0,35 euro per kilometer, maar het jaarlijks fiscaal vrijgesteld bedrag zal beperkt worden tot 2.500 euro. Om dat bedrag te bereiken zul je in totaal toch 7.142 kilometer moeten bij elkaar fietsen.

Maar je kunt er wel vragen bij stellen, waarom er een beperking moet zijn van het jaarlijks fiscaal vrijgesteld bedrag tot maximum 2.500 euro? Is er een gelijkaardige beperking voor het gebruik van een "salariswagen" of van een "gratis tankkaart"? Waarom moet de beloning voor het gebruik van een fiets (in de plaats van een auto) beperkt worden?


(Aanpassing op 19-10-2023: Naamgeving afbeelding verbeterd.)
(Aanpassing op 28-10-2023: Jaartal verbeterd.)
(Aanpassing op 16-12-2023: Waarom-vraag toegevoegd.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Wetgeving

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005