|
Fietspad op viaduct over E17, enkel- of dubbelrichting? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-03-2020 18:10:30 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Op onze vergadering met de dienst mobiliteit van de gemeente Temse, op maandag 16 september 2019, is gezegd dat normaal gesproken de werken zullen beginnen in 2020, aan de kant van Sint-Niklaas (dus vanaf het kruispunt met de Eigenlostraat) en dat ze opschuiven richting N16 naargelang de vordering. Het is de bedoeling en de hoop van AWV, dat ze de viaduct over de E17 kunnen aanpakken in juli en augustus van 2020, tijdens de zomervakantie van de scholieren. |
(Zie hierboven.)
Dat was in september 2019, en juist hierboven staat in het krantenartikel dat de Hoogkamerstraat "later dit jaar" een fietspad krijgt, dus in 2020. Maar in het verslag van de kernvergadering van 12 maart 2020 van de Fietsersbondafdeling van Sint-Niklaas lees ik: "AWV heeft geen budget om te werken aan de brug. Wellicht in 2021." ... Wellicht! Dat is dus zelfs nog niet zeker! Dat betekent in alle geval dat dit jaar 2020 niet zal begonnen worden aan het fietspad op de viaduct over de E17 in de Hoogkamerstraat!
In hetzelfde verslag staat ook te lezen: "Er wordt aan gedacht om tijdelijk te werken met belijning voor de fietsers op de brug." Dat is iets wat men al heel lang had kunnen doen. Als de maximum snelheid daar beperkt wordt tot 50km/u, is de rijbaan daar breed genoeg om langs beide kanten een fietspadmarkering aan te brengen. Natuurlijk moet dat fietspad op het asfalt geschilderd worden, niet in de goot! _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
luk
Geregistreerd op: 10 Mei 2017 Berichten: 103
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-08-2020 10:37:00 Onderwerp: |
|
|
|
|
Eindelijk. Beter dan niets. Permanente controle met camera's is noodzakelijk. Voor veel te veel bestuurders zijn verkeersborden " maar om te lachen " Wanneer zal er eindelijk een gescheiden fietspad komen?
En iets anders: hoe ver staat het met het fietspad naast de spoorlijn 54? |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-01-2021 21:29:23 Onderwerp: |
|
|
|
|
Volgens de website van de gemeente Temse zal de volledige weginfrastructuur van de Hoogkamerstraat heraangelegd worden, en zullen de werken reeds op 18 januari 2021 van start gaan aan het kruispunt met de Eigenlostraat, dus op het grondgebied van Sint-Niklaas (klik om te vergroten).
Alle informatie over de fasering van de werken, omleidingen, timing, bereikbaarheid van de bedrijven, ... vind je op de website www.fietspadhoogkamerstraat.be, of in een gezamenlijk pdf-bestand van Temse en Sint-Niklaas, dat je hier kunt downloaden. Tevens organiseert de gemeente Temse hierover een webinar op 21 januari 2021 om 19:30Hr, waarvoor je kan inschrijven met een e-mail naar mobiliteit@temse.be.
In al deze informatie wordt bijzonder de nadruk gelegd op hoe veilig het nieuw tweerichtingsfietspad wel zal worden, met "veilige oversteekvoorzieningen" en "bredere en veiligere fietspaden" waardoor "minder conflictsituaties mogelijk" zijn. We hopen het van harte, maar ... we vinden het nog altijd jammer dat er in de Hoogkamerstraat geen enkelrichtingsfietspaden aangelegd zullen worden, die vooral aan de kruispunten veel veiliger zijn dan het tweerichtingsfietspad dat er nu zal komen.
We vrezen vooral voor de veiligheid van fietsers aan het kruispunt met de Eurolaan, in het bijzonder voor meer conflictsituaties met fietsers die van Sint-Niklaas komen en richting Temse rijden. We hopen dat dit geen nieuw "zwart punt" wordt voor fietsers ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 13-01-2021 19:46:57; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-01-2021 09:00:04 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er staat nu in verschillende kranten een artikel over het begin van de werken aan het fietspad over de viaduct van de E17 in de Hoogkamerstraat. Dit staat bijvoorbeeld in Het Nieuwsblad van donderdag 14 januari 2021 (klik om te vergroten).
Je kunt dit artikel ook lezen op de website van deze krant, of op de website van de Gazet van Antwerpen en waarschijnlijk in nog wel andere kranten.
Het valt mij wel op, dat het in die artikels voorgesteld wordt alsof het een probleem zou geweest zijn, om in Temse enkelrichtingsfietspaden aan te leggen, aan beide kanten van de Hoogkamerstraat. Want dat hebben wij, als Fietsersbond, van in het begin gevraagd! In het artikel van Het Laatste Nieuws staat bijvoorbeeld:
Citaat: |
Het liefst had de Fietsersbond wel twee enkelrichtingsfietspaden gewild, maar dat bleek technisch niet haalbaar op het viaduct. |
En in het artikel van Het Nieuwsblad hierboven staat:
Citaat: |
Omdat dubbelrichtingsfietspad aan één kant komt, schuift het zwaartepunt van het verkeer op, dus moet de brug ook op het vlak van stabiliteit in orde zijn. |
Het is de eerste keer dat ik verneem dat het technisch niet haalbaar zou zijn, om enkelrichtingsfietspaden aan te leggen. Dat is volgens mij je reinste onzin. Kan iemand mij zeggen welk onoplosbaar technisch probleem enkelrichtingsfietspaden dan wel zouden kunnen veroorzaken?
Dat de stabiliteit van de viaduct in orde moet zijn is vanzelfsprekend. Die stabiliteitswerken moesten in alle geval gebeuren aan die viaduct. De riolering en de waterafvoer moeten trouwens eveneens herzien worden op die viaduct. Dat zou met enkelrichtingsfietspaden ook allemaal moeten gebeuren. Maar dat heeft allemaal niets te maken met een "zwaartepunt van het verkeer".
Het is al een tijdje geleden dat ik nog eens dergelijke "wetenschappelijke" uitleg heb gelezen. Wie zou dat verzonnen hebben? Het verkeer is immers geen vaste massa die een zwaartepunt heeft. De druk op de viaduct is zeer wisselend, naargelang het verkeer dat erover rijdt. Met een tweerichtingsfietspad aan één kant zal die druk wat groter zijn aan de ene zijde dan aan de andere, want fietsers wegen minder dan auto's en vrachtwagens, maar dat betekent niet dat de viaduct aan één kant wat minder stevig mag uitgevoerd worden! Je kunt immers nooit vooraf weten op welke plaats op die viaduct ooit het zwaarste voorwerp, vrachtwagen, lading, ... zal terecht komen, bijvoorbeeld als gevolg van een ongeval!
Bovendien, als het dubbelrichtingsfietspad de oorzaak is van het verschuiven van het zwaartepunt, en "dus" van de nodige stabiliteitswerken, zouden twee enkelrichtingsfietspaden dan niet technisch beter haalbaar geweest zijn? Wat een gezever!
Het lijkt er eerder op, dat men tracht een verschoning te vinden, waarom geen enkelrichtingsfietspaden worden aangelegd, zoals wij het altijd gevraagd hebben. Dit tweerichtingsfietspad, dat voorgesteld wordt in hun brochure als "veilig en comfortabel over heel de route met veilige oversteekvoorzieningen voor fietsers", zal immers gevaarlijk zijn voor fietsers die richting Temse rijden aan elk kruispunt! In de eerste plaats aan de Eurolaan, waar vrachtwagenchauffeurs altijd zullen moeten naar rechts afslaan en enkel naar links zullen kijken, want "van rechts komen toch geen auto's ..."; in de tweede plaats aan de 'oude' Hoogkamerstraat, waar fietsers met een grotere snelheid van de viaduct beneden zullen komen en vrachtwagenchauffeurs zullen verrassen.
Maar Temse wou absoluut een tweerichtingsfietspad, na van dit fietsdossier een autodossier te maken. Men wilde namelijk een "voorrangsweg" maken van het autoverkeer dat in de Hoogkamerstraat vanaf de Eurolaan in noordelijke richting rijdt en naar links afslaat om de "lus naar de N16" te nemen via de Kapelanielaan. Nu de bussen van De Lijn aan dit kruispunt tegen de enkelrichting in rechtdoor zullen rijden naar de N16 op een aparte busstrook — waarop eventueel ook fietsers richting Temse zouden kunnen rijden (!) — is deze "voorrangsweg" bezwaarlijk te verwezenlijken, en is het bezwaar van de gemeente tegen enkelrichtingsfietspaden eigenlijk ook verdwenen.
Maar toch komt er een tweerichtingsfietspad. Is dat omdat de Fietsersbond enkelrichtingsfietspaden gevraagd heeft?
Het is eigenlijk niet de vraag, of er fietsers zullen aangereden worden op deze kruispunten, maar wanneer fietsers zullen aangereden worden op deze kruispunten. Hopelijk met niet al te ernstige gevolgen! Ik zou niet durven spreken van "aangepaste en veilige oversteekvoorzieningen voor fietsers" zoals in de brochure van Sint-Niklaas en Temse vermeld staat bij de herinrichting van de kruispunten ... Ik zou voorzichtiger zijn ...
Dit tweerichtingsfietspad heeft trouwens nog een bijkomend gevolg voor de gemeente Temse. Doordat dit heel wat breder moet zijn dan een enkelrichtingsfietspad, moet Temse enkele vierkante meter "industriegrond" onteigenen van enkele bedrijven tussen de N16 en de viaduct over de E17. Dat kost een mooi sommetje geld ...
(Aanpassing op 22-01-2021: Argument na "Bovendien" bijgevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 22-01-2021 20:34:58; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-02-2021 19:16:11 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op 2 februari 2021 stond dit al op internetkrant Editietemse:
Citaat: |
“Fietsersbond Temse gaat niet met alles akkoord”
Fietsersbond wou eigenlijk enkelrichtingsfietspaden op viaduct E17
TEMSE — VOORLOPIG MAG FIETSERSBOND TEMSE GEEN FIETSACTIES VOEREN, MAAR DAT BELET HEN NIET OM ALERT TE BLIJVEN VOOR GEVAARLIJKE OF ONAANGAPASTE FIETSTOESTANDEN IN DE GEMEENTE. HET NIEUW AAN TE LEGGEN FIETSPAD IN DE HOOGKAMERSTRAAT, OP HET VIADUCT OVER DE E17, “IS EEN GEMISTE KANS”, VOLGENS DE FIETSVERENIGING.
“Een tweerichtingsfietspad ten noorden van de N16 tot de Eigenlostraat. Daarover zijn we teleurgesteld”
Jozef Van Breuseghem, secretaris Fietsersbond Temse
“52 jaar lang was er helemaal geen fietspad meer op de viaduct over de E17 in de Hoogkamerstraat in Temse. Natuurlijk is het meer dan hoog tijd dat fietsers daar eindelijk veilig zullen kunnen rijden”, oppert Jozef van Breuseghem. “Daarover zijn we tevreden. Maar men mag het niet voorstellen alsof Fietsersbond Temse met alles akkoord gaat.”
De Fietsersbond was vragende partij voor enkelrichtingsfietspaden over de volledige viaduct van de E17, als voortzetting van de huidige enkelrichtingsfietspaden in de Hoogkamerstraat, ten noorden van de N16.
“Maar wat ooit begon als een fietsdossier is omgevormd tot een dossier over verkeerscirculatie in het industriepark, waar fietsvoorzieningen een ondergeschikte rol spelen en zich moeten aanpassen aan het vrachtwagenverkeer”, stelt Van Breuseghem.
“Daardoor komt er nu een tweerichtingsfietspad ten noorden van de N16 tot de Eigenlostraat. Daarover zijn we teleurgesteld”, klinkt het “Als fietsers weten we immers dat een tweerichtingsfietspad nooit ‘veilig en zonder conflictsituaties’ is aan kruispunten.”
“Vooral aan het kruispunt met de Eurolaan vrezen we voor ongevallen. Na de volledige afwerking zullen vrachtwagens vanuit de Eurolaan verplicht naar rechts moeten afslaan, want de Hoogkamerstraat wordt daar enkelrichting”, legt Van Breuseghem uit. “Het autoverkeer in de Hoogkamerstraat zal daar dus enkel van links komen, niet van rechts. Zullen de vrachtwagenbestuurders die uit de Eurolaan komen altijd ook naar rechts kijken, naar fietsers die van Sint-Niklaas komen op het tweerichtingsfietspad links van de rijbaan”?
“De ‘oude’ Hoogkamerstraat, wordt een tweede gevaarlijk kruispunt voor fietsers die van Sint-Niklaas komen. Op dat kruispunt is in de Hoogkamerstraat wel autoverkeer in beide richtingen. Vrachtwagenbestuurderss die uit de ‘oude’ Hoogkamerstraat komen kijken daar zowel naar links als naar rechts. Maar fietsers komen daar de helling van de viaduct met snelheid naar beneden gereden op het tweerichtingsfietspad links van de rijbaan. Hun snelheid zal vrachtwagenbestuurders verrassen. |
Daarna volgen nog twee foto's van deze kruispunten van Google Street View, uiteraard met de toestand zoals die nu is. Die geven dus de toestand niet weer zoals hij zal worden.
Bij de foto van de Eurolaan staat dit onderschrift:
Citaat: |
Vooral aan het kruispunt met de Eurolaan vreest Fietsersbond Temse voor ongevallen. Na de volledige afwerking zullen vrachtwagens vanuit de Eurolaan verplicht naar rechts moeten afslaan. “Zullen de vrachtwagenbestuurders die uit de Eurolaan komen altijd ook naar rechts kijken, naar fietsers die van Sint-Niklaas komen op het tweerichtingsfietspad”, vraagt men zich af. |
Bij de foto van de 'oude' Hoogkamerstraat staat dit onderschrift:
Citaat: |
“De ‘oude’ Hoogkamerstraat, (rechts) wordt een tweede gevaarlijk kruispunt voor fietsers die op het dubbelrichtingsfietspad vanuit de richting van Sint-Niklaas komen. |
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|