|
Fietspad op viaduct over E17, enkel- of dubbelrichting? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-01-2021 09:00:04 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er staat nu in verschillende kranten een artikel over het begin van de werken aan het fietspad over de viaduct van de E17 in de Hoogkamerstraat. Dit staat bijvoorbeeld in Het Nieuwsblad van donderdag 14 januari 2021 (klik om te vergroten).
Je kunt dit artikel ook lezen op de website van deze krant, of op de website van de Gazet van Antwerpen en waarschijnlijk in nog wel andere kranten.
Het valt mij wel op, dat het in die artikels voorgesteld wordt alsof het een probleem zou geweest zijn, om in Temse enkelrichtingsfietspaden aan te leggen, aan beide kanten van de Hoogkamerstraat. Want dat hebben wij, als Fietsersbond, van in het begin gevraagd! In het artikel van Het Laatste Nieuws staat bijvoorbeeld:
Citaat: |
Het liefst had de Fietsersbond wel twee enkelrichtingsfietspaden gewild, maar dat bleek technisch niet haalbaar op het viaduct. |
En in het artikel van Het Nieuwsblad hierboven staat:
Citaat: |
Omdat dubbelrichtingsfietspad aan één kant komt, schuift het zwaartepunt van het verkeer op, dus moet de brug ook op het vlak van stabiliteit in orde zijn. |
Het is de eerste keer dat ik verneem dat het technisch niet haalbaar zou zijn, om enkelrichtingsfietspaden aan te leggen. Dat is volgens mij je reinste onzin. Kan iemand mij zeggen welk onoplosbaar technisch probleem enkelrichtingsfietspaden dan wel zouden kunnen veroorzaken?
Dat de stabiliteit van de viaduct in orde moet zijn is vanzelfsprekend. Die stabiliteitswerken moesten in alle geval gebeuren aan die viaduct. De riolering en de waterafvoer moeten trouwens eveneens herzien worden op die viaduct. Dat zou met enkelrichtingsfietspaden ook allemaal moeten gebeuren. Maar dat heeft allemaal niets te maken met een "zwaartepunt van het verkeer".
Het is al een tijdje geleden dat ik nog eens dergelijke "wetenschappelijke" uitleg heb gelezen. Wie zou dat verzonnen hebben? Het verkeer is immers geen vaste massa die een zwaartepunt heeft. De druk op de viaduct is zeer wisselend, naargelang het verkeer dat erover rijdt. Met een tweerichtingsfietspad aan één kant zal die druk wat groter zijn aan de ene zijde dan aan de andere, want fietsers wegen minder dan auto's en vrachtwagens, maar dat betekent niet dat de viaduct aan één kant wat minder stevig mag uitgevoerd worden! Je kunt immers nooit vooraf weten op welke plaats op die viaduct ooit het zwaarste voorwerp, vrachtwagen, lading, ... zal terecht komen, bijvoorbeeld als gevolg van een ongeval!
Bovendien, als het dubbelrichtingsfietspad de oorzaak is van het verschuiven van het zwaartepunt, en "dus" van de nodige stabiliteitswerken, zouden twee enkelrichtingsfietspaden dan niet technisch beter haalbaar geweest zijn? Wat een gezever!
Het lijkt er eerder op, dat men tracht een verschoning te vinden, waarom geen enkelrichtingsfietspaden worden aangelegd, zoals wij het altijd gevraagd hebben. Dit tweerichtingsfietspad, dat voorgesteld wordt in hun brochure als "veilig en comfortabel over heel de route met veilige oversteekvoorzieningen voor fietsers", zal immers gevaarlijk zijn voor fietsers die richting Temse rijden aan elk kruispunt! In de eerste plaats aan de Eurolaan, waar vrachtwagenchauffeurs altijd zullen moeten naar rechts afslaan en enkel naar links zullen kijken, want "van rechts komen toch geen auto's ..."; in de tweede plaats aan de 'oude' Hoogkamerstraat, waar fietsers met een grotere snelheid van de viaduct beneden zullen komen en vrachtwagenchauffeurs zullen verrassen.
Maar Temse wou absoluut een tweerichtingsfietspad, na van dit fietsdossier een autodossier te maken. Men wilde namelijk een "voorrangsweg" maken van het autoverkeer dat in de Hoogkamerstraat vanaf de Eurolaan in noordelijke richting rijdt en naar links afslaat om de "lus naar de N16" te nemen via de Kapelanielaan. Nu de bussen van De Lijn aan dit kruispunt tegen de enkelrichting in rechtdoor zullen rijden naar de N16 op een aparte busstrook — waarop eventueel ook fietsers richting Temse zouden kunnen rijden (!) — is deze "voorrangsweg" bezwaarlijk te verwezenlijken, en is het bezwaar van de gemeente tegen enkelrichtingsfietspaden eigenlijk ook verdwenen.
Maar toch komt er een tweerichtingsfietspad. Is dat omdat de Fietsersbond enkelrichtingsfietspaden gevraagd heeft?
Het is eigenlijk niet de vraag, of er fietsers zullen aangereden worden op deze kruispunten, maar wanneer fietsers zullen aangereden worden op deze kruispunten. Hopelijk met niet al te ernstige gevolgen! Ik zou niet durven spreken van "aangepaste en veilige oversteekvoorzieningen voor fietsers" zoals in de brochure van Sint-Niklaas en Temse vermeld staat bij de herinrichting van de kruispunten ... Ik zou voorzichtiger zijn ...
Dit tweerichtingsfietspad heeft trouwens nog een bijkomend gevolg voor de gemeente Temse. Doordat dit heel wat breder moet zijn dan een enkelrichtingsfietspad, moet Temse enkele vierkante meter "industriegrond" onteigenen van enkele bedrijven tussen de N16 en de viaduct over de E17. Dat kost een mooi sommetje geld ...
(Aanpassing op 22-01-2021: Argument na "Bovendien" bijgevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 22-01-2021 20:34:58; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-02-2021 19:16:11 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op 2 februari 2021 stond dit al op internetkrant Editietemse:
Citaat: |
“Fietsersbond Temse gaat niet met alles akkoord”
Fietsersbond wou eigenlijk enkelrichtingsfietspaden op viaduct E17
TEMSE — VOORLOPIG MAG FIETSERSBOND TEMSE GEEN FIETSACTIES VOEREN, MAAR DAT BELET HEN NIET OM ALERT TE BLIJVEN VOOR GEVAARLIJKE OF ONAANGAPASTE FIETSTOESTANDEN IN DE GEMEENTE. HET NIEUW AAN TE LEGGEN FIETSPAD IN DE HOOGKAMERSTRAAT, OP HET VIADUCT OVER DE E17, “IS EEN GEMISTE KANS”, VOLGENS DE FIETSVERENIGING.
“Een tweerichtingsfietspad ten noorden van de N16 tot de Eigenlostraat. Daarover zijn we teleurgesteld”
Jozef Van Breuseghem, secretaris Fietsersbond Temse
“52 jaar lang was er helemaal geen fietspad meer op de viaduct over de E17 in de Hoogkamerstraat in Temse. Natuurlijk is het meer dan hoog tijd dat fietsers daar eindelijk veilig zullen kunnen rijden”, oppert Jozef van Breuseghem. “Daarover zijn we tevreden. Maar men mag het niet voorstellen alsof Fietsersbond Temse met alles akkoord gaat.”
De Fietsersbond was vragende partij voor enkelrichtingsfietspaden over de volledige viaduct van de E17, als voortzetting van de huidige enkelrichtingsfietspaden in de Hoogkamerstraat, ten noorden van de N16.
“Maar wat ooit begon als een fietsdossier is omgevormd tot een dossier over verkeerscirculatie in het industriepark, waar fietsvoorzieningen een ondergeschikte rol spelen en zich moeten aanpassen aan het vrachtwagenverkeer”, stelt Van Breuseghem.
“Daardoor komt er nu een tweerichtingsfietspad ten noorden van de N16 tot de Eigenlostraat. Daarover zijn we teleurgesteld”, klinkt het “Als fietsers weten we immers dat een tweerichtingsfietspad nooit ‘veilig en zonder conflictsituaties’ is aan kruispunten.”
“Vooral aan het kruispunt met de Eurolaan vrezen we voor ongevallen. Na de volledige afwerking zullen vrachtwagens vanuit de Eurolaan verplicht naar rechts moeten afslaan, want de Hoogkamerstraat wordt daar enkelrichting”, legt Van Breuseghem uit. “Het autoverkeer in de Hoogkamerstraat zal daar dus enkel van links komen, niet van rechts. Zullen de vrachtwagenbestuurders die uit de Eurolaan komen altijd ook naar rechts kijken, naar fietsers die van Sint-Niklaas komen op het tweerichtingsfietspad links van de rijbaan”?
“De ‘oude’ Hoogkamerstraat, wordt een tweede gevaarlijk kruispunt voor fietsers die van Sint-Niklaas komen. Op dat kruispunt is in de Hoogkamerstraat wel autoverkeer in beide richtingen. Vrachtwagenbestuurderss die uit de ‘oude’ Hoogkamerstraat komen kijken daar zowel naar links als naar rechts. Maar fietsers komen daar de helling van de viaduct met snelheid naar beneden gereden op het tweerichtingsfietspad links van de rijbaan. Hun snelheid zal vrachtwagenbestuurders verrassen. |
Daarna volgen nog twee foto's van deze kruispunten van Google Street View, uiteraard met de toestand zoals die nu is. Die geven dus de toestand niet weer zoals hij zal worden.
Bij de foto van de Eurolaan staat dit onderschrift:
Citaat: |
Vooral aan het kruispunt met de Eurolaan vreest Fietsersbond Temse voor ongevallen. Na de volledige afwerking zullen vrachtwagens vanuit de Eurolaan verplicht naar rechts moeten afslaan. “Zullen de vrachtwagenbestuurders die uit de Eurolaan komen altijd ook naar rechts kijken, naar fietsers die van Sint-Niklaas komen op het tweerichtingsfietspad”, vraagt men zich af. |
Bij de foto van de 'oude' Hoogkamerstraat staat dit onderschrift:
Citaat: |
“De ‘oude’ Hoogkamerstraat, (rechts) wordt een tweede gevaarlijk kruispunt voor fietsers die op het dubbelrichtingsfietspad vanuit de richting van Sint-Niklaas komen. |
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 16-02-2021 19:01:31 Onderwerp: |
|
|
|
|
Wat in het krantenartikel stond, klopt niet helemaal!
In de Hoogkamerstraat richting Sint-Niklaas, aan het begin van de helling van de viaduct over de E17, zijn er wel enkele verkeersborden bij geplaatst, en is de snelheid over een afstand van ongeveer 10 meter beperkt tot 30 km/u, want er is gevaar voor "kiezelprojectie", voor nog een gevaar en het wegdek is in slechte staat (dat staat op het omleidingsbordje). Daarna mag je weer 50 km/u ... ...
Het is nu al dinsdag 16 februari 2021, en aan het kruispunt met de Eigenlostraat in Sint-Niklaas wordt nog helemaal niet gewerkt. Het gemotoriseerd verkeer kan daar nog ongehinderd passeren, de Hoogkamerstraat is in het geheel niet afgesloten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer zoals in het krantenartikel stond.
Dat komt natuurlijk, omdat de winterprik van vorige week er voor gezorgd heeft, dat het werk in de Eigenlostraat zelf wat vertraging heeft opgelopen. Daar zijn de werken nog druk bezig en kan het gemotoriseerd verkeer niet door.
Fietsers kunnen in de twee richtingen passeren op het smalle betonstrookje dat als (enkelrichtings)fietspad gemarkeerd is. Als een andere fietser je tegemoet komt, moet één van beide even opzij in de berm en wachten.
Dit is de andere kant van de werken in de Eigenlostraat. Natuurlijk staat 'het' plaatje "FIETSERS AFSTAPPEN" er ook. Uiteraard doet geen enkele fietser dat, waarom zou dat nodig zijn als er geen enkele fietser uit de andere richting komt?
Aan de overzijde van de straat staat nog een afsluiting met een aantal borden ...
Het linkse is duidelijk en reglementair, maar de rest?
- "FIETSERS oversteken" ... Ik denk dat die al lang aan de overkant rijden.
- "VOETGANGERS OVERSTEKEN" ... Weinig voetgangers zullen zich verder door de modderbrij wagen.
- Ik weet niet wat de bedoeling is van het verkeersbordje D10 met afgeplakt fietsje, waardoor het een D11 moet voorstellen: "Verplichte weg voor voetgangers". Moeten voetgangers dan toch verplicht door de modderbrij
Ik vermoed dat de werken in de Hoogkamerstraat pas zullen beginnen als dat hier ongeveer klaar is. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 08-03-2021 19:39:08 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Alleen per fiets of te voet kun je er nog door, langs de betonstrookjes op de twee zijkanten.
... |
(Zie hierboven.)
Dat klopt inderdaad, je kunt er door met de fiets, maar dat blijkt niet uit de verkeersborden.
Niet als je van Sint-Niklaas komt, ...
... en ook niet als je van Temse komt.
Er staat midden op de rijbaan een C3, "verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder", zonder uitzondering voor fietsers ... Dat wil natuurlijk zeggen dat je er te voet wel door kunt, dus met de fiets aan de hand.
Maar zolang het al rijdend ook nog gaat ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 14-04-2021 09:38:53 Onderwerp: |
|
|
|
|
"Eénrichtingsverkeer In Hoogkamerstraat, tussen Eurolaan en Kapelanielaan, door nutswerken"
Het staat op Editietemse, en het is al een 'voorproefje' van wat het zal worden als alle werken hier zullen voorbij zijn. De Kapelanielaan zal dan immers altijd enkelrichting zijn, en alle gemotoriseerd verkeer uit de Eurolaan zal dan altijd naar rechts moeten afslaan naar de Hoogkamerstraat. Ook de Hoogkamerstraat tussen de twee kruispunten met de Kapelanielaan zal dan altijd enkelrichting zijn.
Aan het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de Kapelanielaan dichtst bij de N16, kan het gemotoriseerd verkeer alleen de Kapelanielaan uitrijden. De hele Kapelanielaan is enkelrichting, behalve voor fietsers en bromfietsers klasse A. Als dat maar niet te gevaarlijk wordt voor de zeldzame fietser die in tegenrichting rijdt van al dat zwaar verkeer! Fietsers hebben daar immers geen enkele bescherming ...
Het gemotoriseerd verkeer dat uit de Eurolaan komt, mag niet de 'korte weg' nemen naar de N16, maar moet naar rechts afslaan en helemaal rondrijden langs de Kapelanielaan. Niettegenstaande dat heb ik toch één witte bestelwagen zeer vlug de 'korte weg' zien nemen ...
Aan het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de Kapelanielaan dichtst bij de viaduct over de E17 mag het gemotoriseerd verkeer niet verder de Hoogkamerstraat volgen. Behalve fietsers en bromfietsers klasse A moet iedereen hier langs rechts rondrijden langs de Kapelanielaan.
Over de viaduct, aan de kant van Sint-Niklaas, vorderen de werken langzaam maar zeker. Om van of naar de Eigenlostraat te fietsen, kunnen fietsers nog eens gebruik maken van het oorspronkelijke oude fietspad in de oorspronkelijke oude Hoogkamerstraat ...
... dat nu eigenlijk geen fietspad meer is . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|