Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-07-2014 10:22:19 Onderwerp: |
|
|
|
|
Tijdens de vergadering van de gemeenteraad op 30 juni 2014 gaf gemeenteraadslid Bert Bauwelinck terechte kritiek op de ondoordachte heraanleg van het voetpad en fietspad op Huis ten Halven. Schepen van openbare werken, Freddy Verbeke, argumenteerde daartegen, dat een aanleg met verhoogd fietspad, samen met het voetpad, de kostprijs en de duurtijd fel zou verhogen, aangezien dan ook de rioleringen verlegd zouden moeten worden. Bovendien zou dan waarschijnlijk op sommige plaatsen het voetpad zeer smal worden.
Is duurtijd en kostprijs van de werken in Temse dan veel belangrijker dan een veiliger fietspad?
Als het voetpad werkelijk te smal zou worden, zou dan de rijbaan niet nog wat meer kunnen opschuiven naar de overkant, eventueel ten koste van enkele parkeerplaatsen? Of zijn parkeerplaatsen voor auto's in Temse zo veel belangrijker dan verkeersveiligheid voor fietsers?
Ook opmerkelijk was het antwoord van de schepen van mobiliteit, Lieve Truyman, die opperde dat het fietspad van 1 meter breed voldoet aan de regelgeving van het Vademecum Fietsvoorzieningen. Zelfs het woord "fietssuggestiestrook" is gevallen om dit fietspad aan te duiden! Is men er zich nog altijd niet van bewust dat een fietspad wettelijk omschreven is in de wegcode, waarop verplichtingen en verboden van toepassing zijn. Dat in tegenstelling tot een fietssuggestiestrook, die met de wegcode helemaal niets te maken heeft!
Wat op Huis te Halven aangebracht is, is wel degelijk een fietspad volgens het artikel 74 van de wegcode :
Citaat: |
Artikel 74. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.
|
Maar is dat fietspad werkelijk 1 meter breed, en voldoet dat echt aan de regelgeving van het Vademecum Fietsvoorzieningen?
Volgens de laatste versie (maart 2014) van het Vademecum Fietsvoorzieningen, hoofdstuk 4.1.3 - Maatvoering van fietsvoorzieningen, moet een eenrichtingsfietspad minimum 150cm breed zijn! Dat is 50cm of de helft breder dan gezegd door onze schepen van mobiliteit! De aanbevolen breedte is zelfs 175 cm! Natuurlijk verschuilt de gemeente Temse zich altijd achter het argument dat het Vademecum Fietsvoorzieningen geen wet is, maar slechts aanbevelingen geeft. Maar toch wordt steeds verwezen naar dit Vademecum Fietsvoorzieningen met foutieve informatie!
Het valt ongewoon merkwaardig op dat deze "1 meter" een grens lijkt te zijn waarmee de gemeente Temse grote moeilijkheden heeft om die te overschrijden. Hetzelfde hebben we meegemaakt met de fietssuggestiestrook in de Kasteelstraat!
Maar daarenboven moet tussen het fietspad en de rijbaan een tussenstrook zijn van minstens 25cm. De aanbevolen breedte van de tussenstrook is zelfs 50cm. Dat natuurlijk ook weer volgens de aanbevelingen het Vademecum Fietsvoorzieningen, die geen wet zijn .
En hoe is de toestand in werkelijkheid met dat fietspad op Huis ten Halven?
Het fietspad in roodbruine steentjes is ongeveer 1,75m breed, dus in orde volgens de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen. Maar bij de overgang naar het asfalt, versmalt dat fietspad tot ongeveer 1,20m.
De wettelijke fietspadmarkering — de twee evenwijdige witte onderbroken strepen — zijn inbegrepen in de meting, aangezien die ook wel tot het fietspad behoren. Naast het fietspad is trouwens de werkelijke rand van de rijbaan aangeduid met een witte doorlopende streep volgens artikel 75.1 van de wegcode. Deze witte streep heeft een andere wettige betekenis en kan dus niet beschouwd worden als de "tussenstrook" van minstens 25 cm!
Het geschilderd fietspad is dus wel breder dan de schepen verteld heeft, maar het voldoet niet aan de aanbevelingen van het Vademecum Fietsvoorzieningen!
Die 1,20m haalt men, omdat de rechtse strepen nog gedeeltelijk in de goot geschilderd zijn, want even verder versmalt het fietspad tot ongeveer 1,10m, als de rechtse strepen volledig naast de goot geschilderd worden. Hier komen we al dichter bij de "gemeentegrens" van 1 meter ...
... Op het einde echter, versmalt het fietspad nog tot amper 70cm!
Hier is het zelfs smaller dan onze schepen denkt. Dit stuk met de bocht is trouwens helemaal een miskleun geworden! Op deze plaats had het voetpad en de goot, zonder de technische problemen van Schepen Verbeke, gemakkelijk wat kunnen wijken voor het fietspad.
Toch is er ook positief nieuws te melden!
Binnenkort zal dit fietspad een rode kleur krijgen, waardoor het beter zal opvallen. Bovendien zal de middenstreep op de rijbaan die ongeveer halfweg Huis ten Halven stopt (zie foto hogerop), doorgetrokken worden over heel Huis ten Halven. Daardoor zullen de automobilisten die richting Tielrode rijden meer "gedwongen" worden om rechts van de rijbaan, over de goot heen te rijden, met als gevolg dat de automobilisten die richting Temse rijden minder op het fietspad zullen "gedrukt" worden.
(Aanpassing op 20-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 20-12-2015 10:32:34; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-12-2015 08:46:51 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ook al is het beloofd op de vergadering van de verkeerscel van 17 september 2014, toch klinkt het nu anders. Op de vergadering van de verkeerscel van 25 november 2015 is gezegd dat het "zotte kosten" zijn om het gemarkeerd fietspad op Huis ten Halven te voorzien van een rode toplaag, of om de volle witte lijn naast het fietspad 'voelbaar' te maken, zodat automobilisten het voelen wanneer ze te dicht tegen het fietspad rijden.
Temse is wel iets anders van plan. In de rijrichting naar Elversele liggen nu immers rioolroosters op de rijbaan, die automobilisten proberen te ontwijken. Daardoor zouden de automobilisten in de rijrichting Temse op het fietspad gedrumd worden ... Het ligt dus niet aan de automobilisten. Het ligt aan de rioolroosters, volgens de gemeente Temse.
Dè oplossing van dit 'probleem' is dus het verleggen van deze rioolroosters, dichter tegen de parkeerstrook. Dat zal de veiligheid van fietsers op het streepjesfietspad aan de overkant verbeteren ... volgens de gemeente Temse. Dat zijn dus geen zotte kosten.
Met andere woorden: onder het mom van 'veiligheid voor fietsers' gaat Temse het geld voor de veiligheid van fietsers besteden aan het verbeteren van de rijbaan voor de automobilisten. Fietsers daarentegen kunnen op hun honger blijven.
Daarna zal voor fietsers niets verbeterd zijn.
De auto's zullen ongehinderd over het streepjesfietspad blijven rijden. De auto's op de parkeerstrook zullen daarentegen nog dichter tegen, of zelfs nog meer op het verhoogd fietspad parkeren dan nu al het geval is.
Want de auto's op de rijbaan zullen dan nog dichter tegen de parkeerstrook rijden.
Het zal voor fietsers zelfs slechter worden op Huis ten Halven. Fietsers blijven tweederangs-weggebruikers in Temse.
Tussen haakjes, dit staat op een bouwwerf op het voetpad.
Waar moeten die voetgangers dan wel gaan aan de overkant?
(Aanpassing op 11-01-2018: Foto-vergrotingsfout verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 11-01-2018 11:55:43; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|