|
Fietsen op de durmedijken, weldra verleden tijd. |
|
ROP
Geregistreerd op: 19 Jun 2010 Berichten: 69
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-07-2018 16:19:21 Onderwerp: |
|
|
|
|
Uiteraard moeten de dijken open blijven. Wie vindt nu zo iets uit? André Verstraeten? Het Molsbroek is een potpolder in beheer van de Vlaamse Waterweg. Gaat men daar aldaar ook de toegang tot de dijken verbieden ten voordele van de vogels. Zeker niet. Want hoe meer bezoekers aldaar, hoe meer subsidies. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-07-2018 19:31:11 Onderwerp: |
|
|
|
|
Dit zijn enkele foto's die kunnen dienen als herinnering, voor het geval de Vlaamse Waterweg de durmedijk laat verdwijnen door er twee bressen in te maken die niet overbrugd worden. We zullen dan immers niet meer kunnen fietsen en wandelen langsheen de Durme tussen het voetbalplein van Tielrode en de Mirabrug in Hamme. Hopelijk kunnen we het tij nog keren en komt het zo ver niet!
Op dit bedreigde gedeelte van de durmedijk staan drie zitbankjes. Dit is het eerste vanaf Tielrode.
De zitbanken staan alle drie naar de Durme gericht. Maar hoge planten ontnemen momenteel het zicht op de rivier.
De gemeente Temse heeft naast deze bank een poëziebord geplaatst. Dat is er gekomen na de wedstrijd Dichter bij de dijk, uitgeschreven door het Gemeentebestuur in samenwerking met Davidsfonds Temse, Tielrode en Steendorp, de Amedee Verbruggenkring en de Heemkundige Kring Braem vzw.
Lees dit gedicht maar eens goed. Het begint met te zeggen wat binnenkort niet meer mogelijk zal zijn als de Vlaamse Waterweg zijn plannen uitvoert: "Fietsend langs je dijken, ..."
Wat verder staat nog een zitbank met even hoge begroeiing voor een goed zicht op de Durme.
Van op de derde zitbank heb je wat meer uitzicht op de Durme tussen het hoge riet, ...
... en ernaast staat eveneens een poëziebord.
Dit bord bevat een tekst die eerder oproept tot actie van iedereen die deze durmedijk ook in de toekomst nog wenst te behouden en te gebruiken: "... overspoel me niet laat me niet bezwijken ..."
Als we niets doen zal juist dat gebeuren, en zullen we vanaf deze plaats geen bootjes meer kunnen zien varen op de Durme ...
Langs de nieuwe ringdijk die aangelegd wordt zul je andere dingen te zien krijgen van op de fiets, zoals de achterkant van verkavelingen en bedrijven langs de ene kant en de ringdijk zelf langs de andere kant. Tenminste, als je al je aandacht niet nodig hebt om uit te kijken in al de korte bochten van dit hoekig parkoers dat zal aangelegd worden.
Is het dat wat we echt willen? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-07-2018 08:03:57 Onderwerp: |
|
|
|
|
De Vlaamse Waterweg NV stelt De Bunt in Hamme voor als voorbeeld voor ons. Als we willen weten hoe goed en hoe mooi het bij ons in het Klein Broek in Elversele zal worden na de uitvoering van het Sigmaplan — dus nadat onze durmedijk onbruikbaar zal zijn door de bressen die erin zullen gemaakt worden — dan moeten we daar eens gaan kijken, aldus de Vlaamse Waterweg NV.
Dat heb ik dus gedaan ...
Het valt mij meteen op, dat in Hamme infoborden op de dijk staan, "Hoe ziet De Bunt er straks uit?", met heel wat uitleg.
Het plan op dit bord staat wel ondersteboven, met het zuiden aan de bovenkant. Maar een duidelijk en juist georienteerd plan staat op deze website van het Sigmaplan (je kunt steeds klikken om te vergroten).
Op de scheldedijk in Hamme staat zelfs een serieus opvallend infopunt, ...
... waaraan bezoeken kunnen gebracht worden voor inlichtingen, en er worden wandelingen en fietstochten georganiseerd.
Dat alles heb ik in Temse nog niet gezien. Zouden ze bij ons iets te verbergen hebben?
Op het bovenstaand plan van de Sigmawerken in De Bunt van Hamme, kun je bijvoorbeeld zien dat hier geen bressen in de bestaande dijken gemaakt worden. Hier worden in- en uitwateringssluizen aangebracht in de dijk, waar men overheen zal kunnen wandelen en fietsen, juist zoals bij het Sigmaplan Vlassenbroek. De bestaande dijk zal op twee plaatsen wel een "overloopdijk" worden. Ik veronderstel dat die dus wat zal afgegraven en verlaagd worden. Maar volgens het plan zul je er dan nog altijd kunnen wandelen en fietsen, behalve natuurlijk bij die bijzondere omstandigheden als het tij hoger komt dan de "overloopdijk".
De nieuwe ringdijk is in De Bunt bijna helemaal afgewerkt. Volgens de Vlaamse Waterweg NV kunnen we die als voorbeeld nemen voor wat in het Klein Broek in Elversele gaat gebeuren. Maar het valt mij toch meteen op, dat deze ringdijk veel vlotter verloopt, dan het hoekig parkoers van de ringdijk in het Klein Broek in Elversele. Het loont dus de moeite om dat even van dichtbij te bekijken.
Zoals het ook bij ons zal gebeuren, is er een splitsing van de weg op de ringdijk. Want volgens de Vlaamse Waterweg moeten "snelle fietsers" gescheiden worden van wandelaars en "trage fietsers". Snelle fietsers moeten daarbij achter de ringdijk, de anderen mogen van het volledige uitzicht genieten op de ringdijk.
Maar ik vraag mij echt wel af, hoeveel zogenaamde "trage fietsers" zich op dit kiezelpad bovenop de ringdijk zullen begeven?
Ik heb er in alle geval geen enkele gezien. Ook de zogenaamde "trage fietsers" volgen allemaal het geasfalteerde pad achter de ringdijk.
En in De Bunt van Hamme is dat pad achter de ringdijk eigenlijk nog zo slecht niet. Langs de ene kant wordt het zicht wel wat belemmerd door de ringdijk, maar langs de andere kant heb je nog altijd een mooi en rustgevend uitzicht op weiden, ...
... velden, ...
... akkers ...
... kortom, je blijft tussen de natuur. Op enkele plaatsen kun je met een trap de ringdijk bestijgen, ...
... en krijg je op het kiezelpad een volledig uitzicht over de hele omgeving, met dus aan de rechterkant het "gecontroleerd overstromingsgebied".
Op één plaats is de ringdijk nog onderbroken, ...
... maar dat zal wel komen omdat het Sigmaplan nog niet volledig afgewerkt is. Achter dit "gat" ligt trouwens een berg grond, waarschijnlijk om later dit gat te dichten.
Nog wat verder staat een hele constructie op de ringdijk, ...
... met aan de andere kant van de weg — voor "snelle fietsers" — een vijver waarin je beter niet gaat zwemmen.
Het is een "automatisch startende machine" die wel iets met het "gecontroleerd overstromingsgebied" zal te maken hebben.
Boven op de ringdijk — op de weg voor de "trage fietsers" en de wandelaars — staat dezelfde verwittiging. Waarschijnlijk om niet te verschieten als die machine plots start? Met een hels lawaai?
En dit is de kant van het "gecontroleerd overstromingsgebied" van de ringdijk aan deze machine.
Dat ziet er inderdaad nog niet helemaal afgewerkt uit.
Langs de ringdijk in Hamme heb je zelfs een taverne (Den Bunt) en twee restaurants (Wuitensnest en Den Otter).
Daarvoor is langs de toekomstige ringdijk in Elversele geen plaats. Daar zul je het moeten stellen met een zicht op de achterkant van bedrijven, ...
... of in het beste geval op de achtertuinen van woningen.
Er staat ons in het Klein Broek in Elversele heel wat anders te wachten dan in De Bunt van Hamme!
Hoe zal het trouwens worden op de bestaande schelde- en durmedijk in Hamme? Daar worden immers geen bressen in gemaakt.
Op de scheldedijk, op de plaats waar volgens het plan de in- en uitwateringssluis zal komen, zie je dit in het "gecontroleerd overstromingsgebied".
Links en rechts van deze plaats zal de scheldedijk dus over een zekere afstand verlaagd worden tot een "overloopdijk".
Als je hier de scheldedijk afdaalt in het "gecontroleerd overstromingsgebied", kun je in de verte de machine van daarjuist op de ringdijk zien.
Verder langs de scheldedijk, in het zicht van het Filip De Pillecynmonument aan de monding van de Durme in de Schelde, blijft de scheldedijk op zijn normale hoogte.
Als we midden op de durmedijk in het Klein Broek een dergelijk monument hadden, zouden er dan onoverbrugbare bressen in de dijk gemaakt worden? Iets om over na te denken ...
De dijk, nu de durmedijk, blijft op zijn normale hoogte tot hier ongeveer, waar de durmedijk de rivier verlaat.
Op deze plaats komt nog een in- en uitwateringssluis, en verderop zal de durmedijk weer verlagen tot een "overloopdijk", tot de nadering van de vertakking naar het veer van Tielrode.
Ongeveer vanaf deze plaats blijft de durmedijk weer op zijn normale hoogte. Op die wijze blijft het veer naar Tielrode altijd bereikbaar. Als de "overloopdijken" niet kunnen gebruikt worden, kan het veer nog altijd bereikt worden langs de ringdijk.
Dus ook een veerpont blijkt een reden te zijn om geen bres in de dijk te maken ... Jammer dat in het Klein Broek geen veer of geen monument is ...
Nog een interessant weetje: ik heb de afstand gemeten tussen begin- en eindpunt van mijn rit langs de nieuwe ringdijk en langs de bestaande schelde- en durmedijk, met de kilometerteller van mijn fiets. Heel nauwkeurig is dat natuurlijk niet, maar het geeft wel een idee. Langs de "nieuwe" ringdijk meet ik 2,02km, langs de "oude" schelde- en durmedijk 2,03km. Een verschil van 10 meter, met een kilometerteller die slechts op 10 meter na nauwkeurig is. We mogen dus stellen dat de afstand in Hamme ongeveer dezelfde is langs de nieuwe ringdijk als langs de oude, bestaande schelde- en durmedijk. Langs de nieuwe ringdijk zou het zelfs enkele meters korter kunnen zijn. Ook dat zal in het Klein Broek van Elversele niet het geval zijn!
In hoeverre is De Bunt in Hamme dan te vergelijken met wat wij gaan krijgen in het Klein Broek in Elversele? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-07-2018 17:59:48 Onderwerp: |
|
|
|
|
Net zoals in De Bunt in Hamme staan in het Vlassenbroek in Baasrode enkele infoborden op de dijk.
Al wie daar passeert wordt op de hoogte gebracht van de wijzigingen die uitgevoerd worden met het Sigmaplan. Maar in Temse en Waasmunster wordt er niemand op deze wijze van ingelicht, dat de dijk langs de Durme voor een groot gedeelte totaal onbruikbaar zal gemaakt worden, en dat de nieuwe binnendijken bochtige omwegen zullen zijn, vrijwel zonder uitzicht op natuur.
Stel je maar eens een infobord voor met deze tekst:
Hoe zal het Klein Broek er straks uitzien?
Als fietser zul je dat helemaal niet zien! Je zult achter een ringdijk fietsen zonder uitzicht op de natuur, en op de durmedijk zul je helemaal niet meer kunnen komen ...
Terloops, om later het verschil te kennen tussen de rit langs de nieuwe ringdijk in het Klein Broek van Elversele, en de bestaande (verdwenen?) durmedijk, heb ik met de kilometerteller van mijn fiets ook de afstand gemeten langs de durmedijk tussen de Siegfried Buytaertdreef en het einde van de dijk aan de Mirabrug: 1,77km. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
ROP
Geregistreerd op: 19 Jun 2010 Berichten: 69
|
|
|
|
|
Geplaatst: 31-07-2018 15:55:26 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef, een correctie
Groot Broek en Klein Broek worden geen potpolder maar worden ontpolderd. Dit wil zeggen dat het water er 730 maal per jaar in en uit gaat. In de aanvang kan er veel water in maar dat vermindert snel omdat het gebied opslibt met zand. Als het gebied is opgeslibt met zand dan kan er dus nog nauwelijks water in, het zand zit in de weg. Wie voor veiligheid is legt potpolders aan en gaat niet over tot ontpoldering. Dat staat overal beschreven. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|