Het is nu 08-07-2024 13:25:44
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietsen op de durmedijken, weldra verleden tijd.

    -> Schelde en Durme Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6058
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 17-04-2023 19:16:16    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag, maandag 17 april 2023 ontvang ik al een reactie van de Vlaamse Waterweg op mijn e-mail van gisteren: mijn bericht is intern verzonden naar de verantwoordelijke persoon.

Nog even wachten dus wat die zal antwoorden.

Wat de fietsroute betreft tussen de knooppunten 76 (het veer van Tielrode) en 79 (de Mirabrug) van het Fietsnet in Vlaanderen, waarvan sprake in mijn e-mail, die is vroeger in 2018 al te pas gekomen. Maar nu dit jaagpad onherroepelijk dicht gaat voor fietsers moet die route op de kaart aangepast worden. Tot nu toe staat die immers nog altijd aangeduid op de dijk langs de Durme waarop we niet meer kunnen fietsen.



Wiens verantwoordelijkheid is dat, om dat te laten wijzigen?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 66

     
Bericht Geplaatst: 19-04-2023 18:05:09    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

ik stel voor dat schepen Mas thans Burgemeester Maes het initiatief neemt. Als men gevochten heeft als een leeuw, naar verluid, moet men zijn werk afronden. Waarom geen feestelijkheid voor de afschaffing van de dijk, het is toch in het voordeel van de burger ......
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Triple-T





Geregistreerd op: 28 Mrt 2018
Berichten: 27

     
Bericht Geplaatst: 20-04-2023 09:18:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef, bedankt voor inzet betreffende de omleiding!
Vorige week ook vastgesteld dat de slagboom open was maar dat er nieuwe hindernissen voorzien zijn en we plots verplicht zijn om af te stappen en 200m te wandelen Triest

Dat is natuurlijk gewoon om zich op in te dekken indien er iemand in de kiezels al fietsend zou vallen.

Ik neem de omleiding niet meer en rij via de Burgemeester Siegfried Buytaertdreef aan het voetbalplein maar dat is veel minder rustig en leuk natuurlijk.

Intussen is er nog geen schop in de grond gestoken op het afgesloten stuk tussen N41 en de Merenwegel terwijl de weg al een maand is afgesloten.

Mits een goeie planning zou de hinder voor fietsers wellicht veel beperker zijn, maar fietsers worden terug stiefmoederlijk behandeld zoals altijd.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6058
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-04-2023 16:05:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op mijn e-mail van 16 april 2023 antwoordt de Vlaamse Waterweg dat ze de toegang tot de dienstweg rond het Klein Broek niet wilden ontzeggen aan fietsers tijdens de werken, omdat die fietsers dan een langer traject zouden moeten afleggen over de minder verkeersveilige Legen Heirweg.

Een nobel doel dus Knipoog. Dat het minder verkeersveilig zou zijn is juist, maar van het langer traject ben ik niet zo zeker.

Om de nauwe doorgang te verbreden aan het hek van de onverharde weg, die deels privé-eigendom is, heeft de Vlaamse Waterweg overlegd met de eigenaar (pas na onze vraag aan de gemeente Temse?). Die was akkoord om het hek te openen op voorwaarde dat "het autoverkeer wordt tegengehouden" ...

Vandaar dus de hinderlijke jerseys en het gevaarlijke paaltje. De Vlaamse Waterweg stelt dat er voldoende ruimte is voor driewielers, fietskarren , ... maar ik hoop dat vooral het paaltje voor geen ongelukken zorgt. Ik vermoed dat het bij duisternis weinig zichtbaar is.

Bijkomend belooft de Vlaamse Waterweg nu dat ze aan de Burgemeester Siegfried Buytaertdreef en aan het veer van Tielrode informatiepanelen zullen plaatsen, om fietsers te verwittigen van de smallere doorgang aan de Merenwegel, zodat ze indien gewenst via de Burgemeester Siegfried Buytaertdreef en de Legen Heirweg kunnen rijden.

Het zou natuurlijk veel beter geweest zijn, als al deze maatregelen vooraf bedacht en uitgevoerd werden ... Iets dat men nog moet leren als het om fietsers gaat.

En wat het "fietsers afstappen" betreft, deze borden hebben geen enkele wettelijke waarde, ook niet om zich "in te dekken" tegen fietsers die zouden onderuit gaan op de losse kiezels. Een bewegwijzerde omleiding voor fietsers moet berijdbaar zijn voor fietsers. Stel je even een aangeduide omleiding voor auto's voor, waarvan een gedeelte zo slecht ligt dat je er enkel doorheen raakt als je auto gesleept wordt door een tractor ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6058
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-04-2023 16:09:02    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Triple-T schreef:
...
Intussen is er nog geen schop in de grond gestoken op het afgesloten stuk tussen N41 en de Merenwegel terwijl de weg al een maand is afgesloten.

Mits een goeie planning zou de hinder voor fietsers wellicht veel beperker zijn, ...

Ik denk dat op het gedeelte tussen de N41 en de Merenwegel nooit een schop in de grond zal gestoken worden. Waarschijnlijk is dat stuk afgesloten als veiligheidsmaatregel.

Als het niet afgesloten was, zouden fietsers immers vanaf Tielrode tot aan de N41 kunnen fietsen, om daar vast te stellen dat ze de Mirabrug niet kunnen bereiken, tenzij ... ze daar de N41 oversteken. En dat zal men willen vermijden, vermoed ik.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6058
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-04-2023 16:49:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Toevallig, samen met onze vergadering van 24 april 2023 was er gelijktijdig een gemeenteraad, waarop twee raadsleden een vraag gesteld hebben over de huidige, onveilige en onaangepaste omleiding voor fietsers. Je kunt deze vraag en antwoord beluisteren op Youtube vanaf minuut 53:00.

Eigenlijk worden er twee vragen gesteld:
Kan de gemeente in overleg met de Vlaamse Waterweg:
  • het traject via de durmedijk tussen Tielrode en Sombeke beter toegankelijk maken voor fietsers en wandelaars.

  • de aannemer aansporen om de signalisatie voor de omleiding correct aan te brengen.

Blijkbaar weten de vraagstellers niet dat die durmedijk tussen Tielrode en Sombeke nooit meer toegankelijk zal zijn als de bressen die zullen gemaakt worden niet overbrugd worden.
En de signalisatie van de omleiding zelf valt volgens mij nogal mee. De aankondiging van deze omleiding voor fietsers op de nieuwe website van de gemeente Temse laat veel meer te wensen over.

Het antwoord van onze burgemeester kun je beluisteren op youtube vanaf minuut 58:09. Het komt hierop neer: Op woensdag 26 april 2023 zal samen met de Vlaamse Waterweg het traject ter plaatse bekeken worden om een oplossing te vinden.

Het resultaat zou medegedeeld worden ... Ik ben benieuwd.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6058
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-04-2023 19:31:04    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het resultaat zou medegedeeld worden ... Ik ben benieuwd.
(Zie hierboven.)

Het resultaat van het overleg van onze burgemeester met de Vlaamse Waterweg, naar aanleiding van de gemeenteraad op 24 april 2023, staat in dit artikel op de website van Het Laatste Nieuws (klik om te vergroten).



Dat onze burgemeester de toezegging gekregen heeft voor een betere signalisatie, is geen nieuws. Dat weet ik al van een week geleden. Toen heb ik die toezegging gekregen Knipoog.

En wat "het nieuwe tracé" betreft: Ik heb de afstand tussen de Burgemeester Siegfried Buytaertdreef en de Mirabrug op 7 juni 2020 gemeten langs de binnendijk met mijn fietscomputer. Die afstand is 2,19 km. Dezelfde afstand, maar langs de durmedijk had ik op 30 juli 2018 al gemeten met hetzelfde middel. Die afstand was 1,77 km.
Met een fietscomputer is dat geen meting op een tiental meter nauwkeurig, maar het zal er toch zeker geen honderd meter naast zijn. Volgens mijn meting is de route langs de binnendijk ongeveer 420 meter langer dan langs de durmedijk. Dat is toch meer dan het dubbele dan de "slechts 200 meter" van onze burgemeester.

Verder is het een lachertje dat de gemeente graag zelf een overbrugging had gezien van de bressen.
Dat is ooit eens ter sprake gekomen op de gemeenteraad van 29 januari 2018, en daar is met weinig enthousiasme op gereageerd. Niets was mogelijk. Alleen voor het voetbalveld KWB Elversele kon de Vlaamse Waterweg wel iets doen. Trouwens, hoe de Vlaamse Waterweg zelf denkt over fietsers en wandelaars op haar "jaagpaden", hebben we gehoord tijdens de Commissie van Leefmilieu en Groen op AC De Zaat op 20 maart 2018:
Citaat:
Als de mensen langs de Durme willen fietsen of wandelen, dan kunnen ze in Tielrode het veer nemen en overzetten naar Hamme. Langs die oever kunnen ze de Durme nog zien van op de dijk.

Ik heb niemand van de Commissie van Leefmilieu en Groen deze uitspraak horen afkeuren ... Triest


(Aanpassing op 28-04-2023: Laatste zin wat gematigd Knipoog.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 28-04-2023 18:52:23; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6058
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-04-2023 19:54:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Ondertussen is op mijn vraag toch al de website van de gemeente Temse aangepast.

De langdurige omleiding voor fietsers door de Merenwegel, die nu volgens het bovenstaande krantenbericht zou duren tot februari 2024(!), stond bij de wegenwerken aangekondigd met als hoofding "Plaatsen signalisatie N41". Ik denk dat weinig fietsers zich aangesproken voelen met een dergelijke hoofding. Gelukkig voor fietsers is die hoofding nu veranderd in "Durmedijk afgesloten" Goed zo!.
Maar ... volgens de website van de gemeente zal de fietsomleiding nog altijd "slechts" duren tot einde december 2023.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6058
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-05-2023 08:42:09    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wanneer de Durme in het Klein Broek zal binnenstromen, waarschijnlijk vanaf volgend jaar 2024, riskeren we bij droog en warm weer geplaagd te worden door knijten, zoals in Moerzeke in 2022. De Vlaamse Waterweg zoekt naar oplossingen om dit te voorkomen, zoals te lezen stond in Het Nieuwsblad van donderdag 4 mei 2023 (klik om te vergroten).



Hopelijk werkt dit ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Triple-T





Geregistreerd op: 28 Mrt 2018
Berichten: 27

     
Bericht Geplaatst: 10-05-2023 22:06:29    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat ik niet begrijp is dat het stuk tussen N41 en Merenwegel is afgesloten. Ben er vorige week nog eens over gefietst, langs het hek aan de Merenwegel kun je immers via het gras naast het hek rijden.
Het stuk asfalt ligt er perfect bij en helemaal niet vuil.
Op dat stuk rijden allszins geen vrachtwagens.
Aan het hek aan de kant van de N41 is echter geen doorkomen aan.
Mogelijks komen er wel vrachtwagens op en af gereden van N41 richting de oude dijk en brug. Maar met een beetje goeie wil kan daar perfect een veilige doorgang voor fietsers voorzien worden. De vrachtwagens moeten immers ook het fietspad van de N41 kruisen.
Dan hoef je enkel via het rond punt om te rijden en kun je het gevaarlijke eerste deel zonder fietspad van de Legen Heirweg vermijden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6058
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-05-2023 09:32:27    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Triple-T schreef:
Wat ik niet begrijp is dat het stuk tussen N41 en Merenwegel is afgesloten. Ben er vorige week nog eens over gefietst, langs het hek aan de Merenwegel kun je immers via het gras naast het hek rijden.
Het stuk asfalt ligt er perfect bij en helemaal niet vuil.
Op dat stuk rijden allszins geen vrachtwagens.
Aan het hek aan de kant van de N41 is echter geen doorkomen aan.
Mogelijks komen er wel vrachtwagens op en af gereden van N41 richting de oude dijk en brug. Maar met een beetje goeie wil kan daar perfect een veilige doorgang voor fietsers voorzien worden. De vrachtwagens moeten immers ook het fietspad van de N41 kruisen.
Dan hoef je enkel via het rond punt om te rijden en kun je het gevaarlijke eerste deel zonder fietspad van de Legen Heirweg vermijden.
(zie hierboven.)

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
... Waarschijnlijk is dat stuk afgesloten als veiligheidsmaatregel.

Als het niet afgesloten was, zouden fietsers immers vanaf Tielrode tot aan de N41 kunnen fietsen, om daar vast te stellen dat ze de Mirabrug niet kunnen bereiken, tenzij ... ze daar de N41 oversteken. En dat zal men willen vermijden, vermoed ik.
(Zie hogerop.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Triple-T





Geregistreerd op: 28 Mrt 2018
Berichten: 27

     
Bericht Geplaatst: 13-05-2023 14:21:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Inderdaad, dat had ik gelezen maar dat is nu net wat ik niet begrijp.

De witte lijn in het midden van de weg is onderbroken ter hoogte van de oversteekplaats dus is het niet verboden om daar over te steken.
Zonder gevaar is het niet maar dat is het rond punt zeker ook niet.
Buiten de spits en in het weekend kan je daar zonder gevaar oversteken, de weg is niet zo breed. UIteraard moet je soms even wachten.

Als ze dit echt willen vermijden kunnen ze ook hekken plaatsen aan de oversteekplaats zodat je via het rond punt moet tijden.
De omleiding vind ik veel gevaarlijker, je moet de legen heirweg ook 2x oversteken en je rijdt een paar honderd meter tussen de auto's met geparkeerde wagens, etc

De aannemer had me verteld toen ze de hekken aan het plaatsen waren dat die asfalt achter Chalet center er allemaal uit moet maar dat lijkt dus niet te kloppen.
Soit we zullen het hiermee moeten doen vrees ik.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6058
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-05-2023 09:01:49    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Sinds de opening van het hek op de fietsomleiding aan het Klein Broek in Elversele, is het omleidingswegje een heel klein beetje "verbeterd".

Maar ... dat hebben we zeker niet te danken aan de Vlaamse Waterweg, aan de gemeente Temse of aan een andere wegbeheerder. Dat hebben fietsers enkel en alleen aan zichzelf te danken. Het zijn immers de fietsers zelf, die door hun vele doortochten een min of meer "berijdbaar" strookje gemaakt hebben doorheen de losse kiezels van de Merenwegel.

Dat strookje is duidelijk merkbaar vanaf de plaats waar fietsers zogezegd zouden moeten afstappen. Want dergelijke nutteloze bordjes zetten, dat kunnen wegbeheerders dan weer wel heel goed.



Het strookje gaat verder tot aan het hek, waar het naadloos overgaat in het bestaande zandstrookje tussen het gras.



Dat bestaande zandstrookje is door het vele gebruik een beetje breder geworden, maar als fietsers elkaar tegemoet komen op deze strookjes, of elkaar willen inhalen, dan zal toch minstens één fietser naast het strookje zijn weg moeten banen tussen de kiezels Triest ...

Het enige wat de Vlaamse Waterweg hier nog gedaan heeft, is het aanbrengen van een verbodsbord C3 met een onderbord "JAAGPAD" (met de beperkingen daarvan) ter hoogte van het geopende hek. De op 20 april 2023 beloofde informatiepanelen aan het veer van Tielrode en aan de Burgemeester Siegfried Buytaertdreef, om fietsers te verwittigen van de moeilijker doorgang aan de Merenwegel, staan er nog altijd niet Triest ... Het is duidelijk veel belangrijker om aan mensen te zeggen wat ze niet mogen doen dan voor hun comfort te zorgen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6058
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 01-06-2023 10:40:04    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het enige wat de Vlaamse Waterweg hier nog gedaan heeft, is het aanbrengen van een verbodsbord C3 met een onderbord "JAAGPAD" (met de beperkingen daarvan) ter hoogte van het geopende hek. De op 20 april 2023 beloofde informatiepanelen aan het veer van Tielrode en aan de Burgemeester Siegfried Buytaertdreef, om fietsers te verwittigen van de moeilijker doorgang aan de Merenwegel, staan er nog altijd niet Triest ... Het is duidelijk veel belangrijker om aan mensen te zeggen wat ze niet mogen doen dan voor hun comfort te zorgen.
(Zie hierboven.)

Dit is dat verbodsbord met onderbord.



Hier begint dus het "jaagpad". Als je weet wat een jaagpad feitelijk is, kun je je afvragen hoe je vanaf dit "jaagpad" een boot op een nabijgelegen waterweg zou kunnen verdertrekken.

Let ook op de splitsing van het zandwegje, naar de vroegere, veel te smalle doorgang.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

ROP





Geregistreerd op: 19 Jun 2010
Berichten: 66

     
Bericht Geplaatst: 03-06-2023 08:07:25    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Voetgangers- en fietsbrug over de Durme
De Durmedijk tussen de spoorwegdijk te Waasmunster en het voetbalplein te Tielrode gaat verloren. Voorbij de Mirabrug is het reeds definitief verleden tijd. De Vlaamse Waterweg wil de bressen niet overbruggen, de vzw Durme wil het ook niet en de vzw Natuurpunt evenmin. 49 politici, Waasmunster en Temse samen, slagen er niet in om de zaak te keren waarmee niet gezegd is dat er eensgezindheid is over de gemeentegrenzen heen.
Er wordt nu een openbaar onderzoek gehouden over een wandel- en fietsbrug over de Durme, als “een compensatie”. Zo staat het in het dossier dat nu in openbaar onderzoek ligt, tot 30 juni.
De brug komt zo ongeveer ter hoogte van het chalet langs de Durmedijk in Sombeke.
We kunnen discussiëren over de kosten, we kunnen discussiëren over het nut. Maar dan blijft een ander belangrijk punt buiten de aandacht. Zal de brug ook dienen voor het fiets- en wandelverkeer komende vanuit Waasmunster brug? Want die dijk wil men immers ook opheffen in functie van de ontpoldering van Sombekebroek. Wil de Vlaamse Waterweg daar eens op antwoorden vooraleer we ons gedacht zeggen over de brug? Het antwoord van de Minister Lydia Peeters van 27 april 2021 in het Vlaams Parlement dat de Vlaamse Waterweg “de intentie” heeft om de dijk te bewaren, ja, dergelijk antwoord duidt op “de intentie” geen klare wijn te willen schenken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht


Berichten van afgelopen:   

    -> Schelde en Durme

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 13 van 17 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005