Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-02-2020 11:26:13 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het mobiliteitsplan van Temse is goedgekeurd! Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van woensdag 27 februari 2020 (klik om te vergroten).
Het staat ook allemaal op internetkrant Editietemse, met nog enkele kaartjes erbij.
Meer zones 30 en meer fietsstraten zouden goed moeten zijn voor fietsers. Maar zal dat het fietsen in Temse echt bevorderen? Er zullen alleen meer fietsers in Temse komen, als er minder auto's zijn. Men kan niet kiezen voor beiden. Het is nochtans simpel:
- Zolang auto's "aangezogen" worden met parkeerplaatsen in het centrum, zullen niet minder auto's in het centrum rijden.
- Zolang auto's doorheen het centrum van A naar B kunnen rijden, zullen niet minder auto's door het centrum rijden.
Men kan alleen minder auto's, en dus meer fietsers, in het centrum van Temse krijgen met minder parkeerplaatsen in het centrum, en met "knippen" voor het doorgaand verkeer.
Trouwens ... wat betekenen zones 30 als ze niet worden afgedwongen? We zien dat met de huidige zones 30 in Temse: een maat voor niets!
En ... met dit "dynamisch plan" begint men pas binnen twee jaar, in 2022. Tegen die tijd kan er dus nog heel wat veranderen van het oorspronkelijke opzet, want er zal zeker verzet komen tegen al deze maatregelen.
Afwachten dus. Op kaartjes is het mooi, maar wat zal het in het echt worden?
En ... moet men nog twee jaar wachten om fietsersvriendelijker maatregelen te nemen? Er zijn aanpassingen die men direct kan uitvoeren!
(Aanpassing op 29-02-2020: Laaste link toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 20-06-2020 10:31:45 Onderwerp: |
|
|
|
|
Zoals hierboven gezegd is het nieuw mobiliteitsplan van Temse goedgekeurd en je kunt dat hier volledig downloaden.
Dat mobiliteitsplan voorziet onder andere in enkele 'knippen'. Eén daarvan komt ter hoogte van het kruispunt van de Schoenstraat met de Kleine Dweersstraat. Dit staat in dat mobiliteitplan op pagina 38, ...
... en op pagina 40.
Maar bij deze eerste mogelijke realisatie van dit mobiliteitsplan loopt het al een beetje mis. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van zaterdag 20 juni 2020 (klik om te vergroten).
Er stond ook een artikel over geschreven op internetkrant Editietemse:
Citaat: |
Meerderheid bewoners Kleine Dweersstraat wil geen harde knip
TEMSE — GEMEENTEBESTUUR BRENGT NIEUWE VRACHTWAGENKNIP AAN IN KLEINE DWEERSSTRAAT. PERSONENWAGENS EN TWEEWIELERS KUNNEN TUSSEN DE STRAAT EN DE INDUSTRIEZONE TTS NOG ALTIJD PASSEREN.
Naar aanleiding van de wegenis- en rioleringswerken in de Kleine Dweerstraat (2018-2019) was het de bedoeling om een harde knip te voorzien tussen de Schoenstraat, in de industriezone TTS, en de Kleine Dweersstraat. Deze knip stond er in de periode juli — augustus 2019.
"De reacties hierover bij de buurt waren zeer gemengd", stelt schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA). "Dit is doorgesproken op een buurtvergadering begin september 2019, er is toen tot een overeenkomst gemaakt dat de knip enkel van toepassing is voor vrachtwagens en dat personenwagens en fietsers erdoor mogen rijden."
Extra versmalling
Er werd vervolgens een wegversmalling uitgewerkt door middel van een metalen bak.
"Gaandeweg stelde we vast dat deze metalen bak door vrachtwagenchauffeurs verschoven werd waardoor zij vlotjes konden doorrijden", vertelt de schepen. "Er is dan gekozen voor gerecycleerde rubber paaltjes die een zone moesten afbakenen voor de fietsers en de auto's, maar dit werd fout gelezen door de autobestuurders waardoor zij de zone gebruikten voor de fietsers. Uiteindelijk zijn de diensten bij de huidige opstelling uitgekomen waarbij er wordt gewerkt met een extra versmalling, duidelijke voorrangsregels voor auto en fietsers."
Het verbod voor vrachtwagens en wegversmalling staat duidelijk gesignaleerd voordat men de Kleine Dweersstraat in rijdt.
Rustig verblijfsgebied
"Ook nu met de nieuwe opstelling moeten we vaststellen dat vrachtwagens de verkeersborden NIET lezen en er nog steeds trachten door te rijden, met alle gevolgen van dien", oppert Truyman.
"De meest optimale oplossing is en blijft om een harde knip te realiseren voor al het gemotoriseerd verkeer. Door die ingreep kan ervoor gezorgd worden dat het woongebied Kleine Dweersstraat en Stripfigurenwijk het karakter krijgt van een rustig verblijfsgebied waar sluipverkeer van en naar het industriegebied geen kans krijgt en waardoor de snelheid in de straat naar beneden gaat. Dit alles komt ten goede aan de veiligheid van de bewoners.
"Wie van Temse naar Sint-Niklaas wenst te rijden en omgekeerd dient hiervoor het hoger wegennet te gebruiken zoals de N16. Deze wegen zijn daarvoor ingericht."
In overleg met buurt is er momenteel de voorkeur gegeven aan een vrachtwagenknip tussen de Schoenstraat en de Kleine Dweersstraat.
In overleg met de buurtbewoners bleef de knip voor vrachtvervoer tussen de Schoenstraat en de Kleine Dweersstraat in voege
|
Volgens het krantenbericht willen enkele buurtbewoners geen knip waar ook geen auto's doorheen kunnen, omdat ze werken op het industrieterrein ... dat ze dus heel gemakkelijk zelfs te voet kunnen bereiken! Met de auto zouden ze dan immers tien minuten moeten omrijden volgens dat krantenartikel. Wat een ramp zeg! Misschien kunnen ze wel op minder dan tien minuten tijd te voet van huis naar hun werk op het industrieterrein.
Dat belooft voor de uitvoering van de rest van het mobiliteitsplan ... Dat belooft ook om het nodeloos autogebruik in Temse wat te verminderen. Daar komt dus niets van .
Tussen haakjes: deze knip zou veel minder uitnodigend kunnen aangelegd worden om er doorheen te rijden met auto's, zoals op de foto van Editietemse te zien is. Je kunt nu immers mooi rechtuit rijden. Waarom legt men die knip niet even smal, maar schuin over de hele breedte van de rijbaan, zodat men er "niet doorheen kan kijken"? Die buurtbewoners hebben dan hun zin, ze kunnen er door met de auto, maar veel minder gemakkelijk. En voor vrachtwagens zal dat dan zo goed als onmogelijk zijn.
En ... waarom heeft men op de mobiliteitsdienst niet meer haar op zijn tanden, en doet men niet wat best is voor het welzijn, de veiligheid en de gezondheid van iedereen? Maak een knip waar alleen voetgangers en fietsers doorheen kunnen. Deze landelijke weg in bewoond gebied hoort geen mogelijke toegangsweg te zijn voor het gemotoriseerd verkeer tot het industrieterrein. Mogelijk keert de mening van "de meerderheid bewoners" trouwens helemaal om, eenmaal de knip er is. Kijk maar wat hier gebeurd is. Daaruit blijkt duidelijk dat de meerderheid het lang niet altijd bij het rechte eind heeft _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|