Het is nu 29-03-2024 16:39:33
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietsbeleid in Temse

    -> Verhaal Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-10-2019 17:06:33    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dat je bij het nemen van minder populaire maatregelen niet altijd rekening moet houden met protest van "de bevolking", of dat er "geen draagvlak" voor is, bewijst dit artikel uit Het Nieuwsblad van woensdag 16 oktober 2019 (klik om te vergroten).



Benieuwd wat men in Temse zal doen Hihi ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-01-2020 19:09:42    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er komt beweging in de mobiliteit in Temse! Een aantal veranderingen met het nieuwe mobiliteitsplan van de gemeente beginnen bekend te raken. Op internetkrant Editietemse stond dit te lezen:
Citaat:
Meerjarenplanning voorziet grondige aanpak van mobiliteitsprobleem in Temse centrum.
Posted on 10 januari 2020 by Administrator


TEMSE — Als we de meerjarenplanning bekijken wil de gemeentelijke mobiliteitsdienst het mobiliteitsprobleem in Temse centrum de komende jaren grondig aanpakken.

Zo zijn er plannen om van de Kouterstraat, het winkelhart van de gemeente, een éénrichtingsstraat te maken. (naar het voorbeeld van de Boomstraat in Bornem ? red.) In welke richting dat zou zijn, blijft nog koffiedik kijken. De bussen van de Lijn zouden volgens het plan wel nog tegen het verkeer in mogen rijden. Dat zou opgelost worden met verkeerslichten op het kruispunt van de Kouterstraat met de Vrijheidstraat, waarbij automobilisten rood krijgen als er een lijnbus in aantocht is. Binnenkort wordt de Kouterstraat trouwens volledig aangepakt waarbij ook de riolering in de straat zal vernieuwd worden.

Ook de Akkerstraat zal de komende jaren wellicht aangepakt worden. In de straat zou men een knip voorzien waardoor enkel nog zwakke weggebruikers van de volledige lengte van de straat gebruik zouden kunnen maken.

Er zijn ook plannen om van het binnengebied van Temse centrum tussen de Hoogkamerstraat, de N16 en de Schelde een volledige zone 30 te maken. Of dit gerealiseerd wordt zal de komende jaren moeten blijken.

De Hofstraat in Tielrode zou ook een knip krijgen en zou omgevormd worden tot dé fietsstraat om richting Sint-Niklaas te rijden.

Momenteel zijn er al werken aan de gang voor de herinrichting van Elversele centrum en ook de vernieuwing van de Antwerpse Steenweg in Tielrode zal niet meer zo lang op zich laten wachten.


Volgens de meerjarenplanning zou men de Kouterstraat wellicht omvormen tot een éénrichtingsstraat

De foto is nog een oude foto van de Kouterstraat, en ondertussen zijn we al te weten gekomen dat er geen verkeerslichten in de Kouterstraat zullen komen, maar wel een busstrook. Meer details volgen ongetwijfeld later nog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 27-02-2020 11:26:13    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het mobiliteitsplan van Temse is goedgekeurd! Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van woensdag 27 februari 2020 (klik om te vergroten).



Het staat ook allemaal op internetkrant Editietemse, met nog enkele kaartjes erbij.

Meer zones 30 en meer fietsstraten zouden goed moeten zijn voor fietsers. Maar zal dat het fietsen in Temse echt bevorderen? Er zullen alleen meer fietsers in Temse komen, als er minder auto's zijn. Men kan niet kiezen voor beiden. Het is nochtans simpel:
  • Zolang auto's "aangezogen" worden met parkeerplaatsen in het centrum, zullen niet minder auto's in het centrum rijden.
  • Zolang auto's doorheen het centrum van A naar B kunnen rijden, zullen niet minder auto's door het centrum rijden.

Men kan alleen minder auto's, en dus meer fietsers, in het centrum van Temse krijgen met minder parkeerplaatsen in het centrum, en met "knippen" voor het doorgaand verkeer.

Trouwens ... wat betekenen zones 30 als ze niet worden afgedwongen? We zien dat met de huidige zones 30 in Temse: een maat voor niets!

En ... met dit "dynamisch plan" begint men pas binnen twee jaar, in 2022. Tegen die tijd kan er dus nog heel wat veranderen van het oorspronkelijke opzet, want er zal zeker verzet komen tegen al deze maatregelen.

Afwachten dus. Op kaartjes is het mooi, maar wat zal het in het echt worden?

En ... moet men nog twee jaar wachten om fietsersvriendelijker maatregelen te nemen? Er zijn aanpassingen die men direct kan uitvoeren!


(Aanpassing op 29-02-2020: Laaste link toegevoegd.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-03-2020 14:11:26    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het mobiliteitsplan van Temse is dus klaar en goedgekeurd. Dit stond in de nieuwe Omroeper van woensdag 4 maart 2020 bij de 'info lokaal bestuur'.



Je kunt dit volledige mobiliteitsplan van Temse dus downloaden op de website van de gemeente, bij 'Mobiliteit'. Je moet dan nog wat verder zoeken tot je op deze website bent terecht gekomen. Daar vind je de downloadlink, maar je kunt ook gewoon hier klikken om het volledige mobiliteitsplan van 125 pagina's te downloaden.

Veel leesplezier Knipoog ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-06-2020 10:31:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zoals hierboven gezegd is het nieuw mobiliteitsplan van Temse goedgekeurd en je kunt dat hier volledig downloaden.

Dat mobiliteitsplan voorziet onder andere in enkele 'knippen'. Eén daarvan komt ter hoogte van het kruispunt van de Schoenstraat met de Kleine Dweersstraat. Dit staat in dat mobiliteitplan op pagina 38, ...



... en op pagina 40.



Maar bij deze eerste mogelijke realisatie van dit mobiliteitsplan loopt het al een beetje mis. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van zaterdag 20 juni 2020 (klik om te vergroten).



Er stond ook een artikel over geschreven op internetkrant Editietemse:
Citaat:
Meerderheid bewoners Kleine Dweersstraat wil geen harde knip

TEMSE — GEMEENTEBESTUUR BRENGT NIEUWE VRACHTWAGENKNIP AAN IN KLEINE DWEERSSTRAAT. PERSONENWAGENS EN TWEEWIELERS KUNNEN TUSSEN DE STRAAT EN DE INDUSTRIEZONE TTS NOG ALTIJD PASSEREN.


Naar aanleiding van de wegenis- en rioleringswerken in de Kleine Dweerstraat (2018-2019) was het de bedoeling om een harde knip te voorzien tussen de Schoenstraat, in de industriezone TTS, en de Kleine Dweersstraat. Deze knip stond er in de periode juli — augustus 2019.

"De reacties hierover bij de buurt waren zeer gemengd", stelt schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA). "Dit is doorgesproken op een buurtvergadering begin september 2019, er is toen tot een overeenkomst gemaakt dat de knip enkel van toepassing is voor vrachtwagens en dat personenwagens en fietsers erdoor mogen rijden."

Extra versmalling

Er werd vervolgens een wegversmalling uitgewerkt door middel van een metalen bak.

"Gaandeweg stelde we vast dat deze metalen bak door vrachtwagenchauffeurs verschoven werd waardoor zij vlotjes konden doorrijden", vertelt de schepen. "Er is dan gekozen voor gerecycleerde rubber paaltjes die een zone moesten afbakenen voor de fietsers en de auto's, maar dit werd fout gelezen door de autobestuurders waardoor zij de zone gebruikten voor de fietsers. Uiteindelijk zijn de diensten bij de huidige opstelling uitgekomen waarbij er wordt gewerkt met een extra versmalling, duidelijke voorrangsregels voor auto en fietsers."

Het verbod voor vrachtwagens en wegversmalling staat duidelijk gesignaleerd voordat men de Kleine Dweersstraat in rijdt.

Rustig verblijfsgebied

"Ook nu met de nieuwe opstelling moeten we vaststellen dat vrachtwagens de verkeersborden NIET lezen en er nog steeds trachten door te rijden, met alle gevolgen van dien", oppert Truyman.

"De meest optimale oplossing is en blijft om een harde knip te realiseren voor al het gemotoriseerd verkeer. Door die ingreep kan ervoor gezorgd worden dat het woongebied Kleine Dweersstraat en Stripfigurenwijk het karakter krijgt van een rustig verblijfsgebied waar sluipverkeer van en naar het industriegebied geen kans krijgt en waardoor de snelheid in de straat naar beneden gaat. Dit alles komt ten goede aan de veiligheid van de bewoners.

"Wie van Temse naar Sint-Niklaas wenst te rijden en omgekeerd dient hiervoor het hoger wegennet te gebruiken zoals de N16. Deze wegen zijn daarvoor ingericht."

In overleg met buurt is er momenteel de voorkeur gegeven aan een vrachtwagenknip tussen de Schoenstraat en de Kleine Dweersstraat.


In overleg met de buurtbewoners bleef de knip voor vrachtvervoer tussen de Schoenstraat en de Kleine Dweersstraat in voege


Volgens het krantenbericht willen enkele buurtbewoners geen knip waar ook geen auto's doorheen kunnen, omdat ze werken op het industrieterrein ... dat ze dus heel gemakkelijk zelfs te voet kunnen bereiken! Met de auto zouden ze dan immers tien minuten moeten omrijden volgens dat krantenartikel. Wat een ramp zeg! Misschien kunnen ze wel op minder dan tien minuten tijd te voet van huis naar hun werk op het industrieterrein.

Dat belooft voor de uitvoering van de rest van het mobiliteitsplan Triest ... Dat belooft ook om het nodeloos autogebruik in Temse wat te verminderen. Daar komt dus niets van Triest.

Tussen haakjes: deze knip zou veel minder uitnodigend kunnen aangelegd worden om er doorheen te rijden met auto's, zoals op de foto van Editietemse te zien is. Je kunt nu immers mooi rechtuit rijden. Waarom legt men die knip niet even smal, maar schuin over de hele breedte van de rijbaan, zodat men er "niet doorheen kan kijken"? Die buurtbewoners hebben dan hun zin, ze kunnen er door met de auto, maar veel minder gemakkelijk. En voor vrachtwagens zal dat dan zo goed als onmogelijk zijn.

En ... waarom heeft men op de mobiliteitsdienst niet meer haar op zijn tanden, en doet men niet wat best is voor het welzijn, de veiligheid en de gezondheid van iedereen? Maak een knip waar alleen voetgangers en fietsers doorheen kunnen. Deze landelijke weg in bewoond gebied hoort geen mogelijke toegangsweg te zijn voor het gemotoriseerd verkeer tot het industrieterrein. Mogelijk keert de mening van "de meerderheid bewoners" trouwens helemaal om, eenmaal de knip er is. Kijk maar wat hier gebeurd is. Daaruit blijkt duidelijk dat de meerderheid het lang niet altijd bij het rechte eind heeft Uitroepteken
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-06-2020 13:49:30    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Een terechte opmerking van iemand op facebook:
"Dit is geen knip, maar een sluis. Een knip sluit af."

Men spreekt van de 'knip' in de Schoenstraat, maar er is helemaal geen knip Uitroepteken
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 03-09-2020 10:01:23    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Uit Het Nieuwsblad van woensdag 2 september 2020 (klik om te vergroten).



Er staan nog meer details op Editietemse.

Het wordt allemaal niet dadelijk uitgevoerd, maar het ziet er veelbelovend uit, en lang niet slecht voor fietsers en voetgangers. Maar ik vraag mij toch een beetje af, hoe men een middenberm en een aparte busstrook in de Kouterstraat kan combineren met bredere voetpaden. De parkeerstrook voor auto's zal dan zeker moeten verdwijnen over de hele lengte van de straat. Gaat dit, en andere ingrepen, lukken in Temse zonder 'draagvlak' van de verstokte automobilisten?

Ik blijf het hopen, maar de "harde knip" in de Schoenstraat is er toch ook (nog) niet gekomen door tegenstand van de "meerderheid van de bewoners".
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-10-2020 14:45:08    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Dit stond te lezen in het huis-aan-huisblad van N-VA Temse, van oktober 2020 op pagina 5 (klik om te vergroten). Vooral de alinea "Samen met partners" trekt mijn aandacht.



Daar staat onze Fietsersbond benoemd als vereniging die ook ergens deel van uitmaakt. Maar ik denk toch niet van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening?

We vergaderen wel geregeld met de mobiliteitsdienst, waar we onze mening mogen verkondigen en aanbevelingen mogen doen, en waar we hopen dat er rekening mee gehouden wordt. Dat lijkt wel vlotter te gaan sinds deze bestuursperiode, maar toch gebeuren er nog abnormale zaken voor fietsers waar we geen weet van hebben.

We keuren dus zeker niet alles goed wat uitgevoerd wordt!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6021
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 05-03-2024 08:28:01    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
We vergaderen wel geregeld met de mobiliteitsdienst, waar we onze mening mogen verkondigen en aanbevelingen mogen doen, en waar we hopen dat er rekening mee gehouden wordt. Dat lijkt wel vlotter te gaan sinds deze bestuursperiode, maar toch gebeuren er nog abnormale zaken voor fietsers waar we geen weet van hebben.
...
(Zie hierboven.)

Maar ... die geregelde vergaderingen met de mobiliteitsdienst zijn in het begin van het jaar 2023 plots opgeschort door de gemeente Temse. Komt onze mening misschien soms wat hard aan in deze bestuursperiode?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Verhaal

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 3 van 4 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005