|
Een fietszone in Temse centrum? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-10-2021 19:32:05 Onderwerp: |
|
|
|
|
In de Kasteelstraat geldt al sinds september 2018 een snelheidsbeperking van 30km/u, maar er wordt nog steeds te snel gereden. De bewoners zijn het beu. Het staat te lezen in Het Nieuwsblad van donderdag 28 oktober 2021 (klik om te vergroten).
Je kunt dit artikel ook lezen op de websites van Het Nieuwsblad, van de Gazet van Antwerpen of van Het Laatste Nieuws. Ook op Editietemse staat een uitgebreid artikel.
Vanaf de Markt gaat de Kasteelstraat wat bergaf, en loopt helemaal rechtdoor. Zelfs per fiets kun je daar redelijk gemakkelijk 30km/u en zelfs sneller rijden, dus met een auto zul je amper het gaspedaal mogen aanraken om de 30km/u niet te overschrijden. Dat is natuurlijk een moeilijke oefening voor heel wat automobilisten, want 30km/u vinden velen toch zo "traag".
Al deze automobilisten die 30 km/u te traag vinden in de Kasteelstraat, hebben vrijwel zeker nog nooit per fiets de Kasteelstraat beneden gereden tegen 30km/u. En waarschijnlijk wonen die ook niet in de Kasteelstraat.
In Bonheiden heeft men een veel strengere maatregel aangekondigd om de overdreven snelheid te controleren, door 22(!) trajectcontroles te plaatsen in de straten van Bonheiden! Dit stond in Het Nieuwsblad (editie Mechelen-Lier) van vrijdag 29 oktober 2021. Je kunt het ook op hun website lezen (klik om te vergroten).
Een idee voor Temse?
Hoe gaan al deze automobilisten, die 30km/u te traag vinden, reageren als bijna het volledige centrum van Temse een fietszone wordt? Dan mogen ze geen fietsers meer inhalen, en die rijden meestal nog trager dan 30km/u. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-12-2021 22:27:24 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op de gemeentelijke Commissie Ruimte van 25 november 2021 is uit de doeken gedaan hoe de eerste fietszone in Temse er volgend jaar zou kunnen uitzien. Op Editietemse staat er een kort verslag van.
Het zou enkel gaan over de zone tussen de Markt, de Wilfordkaai, de Consciencestraat, de Kasteelstraat en de Kamiel Wautersstraat. Dus de zone aangeduid op dit plan (klik om te vergroten).
Alleen op de Markt komt wijziging van rijrichting voor fietsers. Op de oostkant van de markt zullen fietsers niet meer de Markt naar beneden mogen rijden. Dus vanaf de horecazaak 'De Gulden Cop' zul je niet meer naar de Wilfordkaai mogen fietsen.
Dat komt, omdat al het gemotoriseerd verkeer slechts in één richting op de Markt zal mogen rijden, namelijk aan het kruispunt met de Oeverstraat de markt beneden, en zo de Markt rond om aan het kruispunt met de Kasteelstraat opnieuw boven te komen. Al het gemotoriseerd verkeer uit de Dijkstraat of uit de Wilfordkaai zal op de Markt dus naar rechts moeten afslaan. Het oostelijk gedeelte van de Markt zal bijgevolg meer gemotoriseerd verkeer te verwerken krijgen, waardoor het gevaarlijker wordt voor fietsers in tegenrichting op dit smal weggedeelte.
In de Kamiel Wautersstraat blijft wel tweerichtingsverkeer mogelijk voor alle verkeer. Ik hoop dus dat deze wijziging voor fietsers pas zal ingesteld worden nadat in de Kamiel Wautersstraat de kasseien verwijderd zijn.
De eerder genoemde zone tussen Kouterstraat, Akkerstraat, Stationsstraat en August Wautersstraat valt dus buiten de fietszone. Van de Akkerstraat en een gedeelte van de Scheldestraat wordt mogelijk later een woonerf gemaakt.
Ik hoop maar, dat deze fietszone niet zal "gebruikt" worden om aan te tonen dat Temse heel wat doet voor fietsers. In deze hele zone is immers niet alleen 30 km/u de maximum toegelaten snelheid, maar mogen fietsers door motorvoertuigen niet ingehaald worden, hoe traag die fietsers ook rijden! Normaal gesproken is dat praktisch alleen te verwezenlijken als er veel fietsers in de fietszone rijden. Daarom kan een fietszone gemaakt worden in een gebied waar veel fietsers rijden. In Temse heb ik meer de indruk, dat men een fietszone maakt in de hoop dat er dan meer fietsers zullen komen ... Dat is een beetje de omgekeerde wereld. Je zou eerst de straten zodanig moeten inrichten dat het aangenaam om fietsen wordt. Dan komen er meer fietsers, en daarna kun je een fietszone maken van die straten. Dat zou de juiste wereld zijn.
Ik hoop eveneens, dat men fietsers weer niet gaat wijsmaken dat ze "absolute voorrang" hebben, want dat is helemaal niet het geval! Alle gewone voorrangsregels blijven geldig, ook in een fietszone!
Nu die fietszone er toch komt, zou het misschien nuttig kunnen zijn om er een stukje van de Dijkstraat bij te nemen, tot waar fietsers kunnen afslaan naar de scheldedijk, evenals de oprit naar de Scheldebrug en ook het stukje Wilfordkaai voor de Temsica, tot waar fietsers op het tweerichtingsfietspad kunnen rijden. De omstreden "fietsgeleiding" tegenover de Temsica wordt dan nutteloos en zou kunnen verdwijnen ... Daardoor zou dit twistpunt over fietsersveiligheid kunnen opgelost worden.
(Aanpassing op 25-07-2022: Fotolink verbeterd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 25-07-2022 18:11:14; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-04-2022 20:57:42 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Alleen op de Markt komt wijziging van rijrichting voor fietsers. Op de oostkant van de markt zullen fietsers niet meer de Markt naar beneden mogen rijden. Dus vanaf de horecazaak 'De Gulden Cop' zul je niet meer naar de Wilfordkaai mogen fietsen.
Dat komt, omdat al het gemotoriseerd verkeer slechts in één richting op de Markt zal mogen rijden, namelijk aan het kruispunt met de Oeverstraat de markt beneden, en zo de Markt rond om aan het kruispunt met de Kasteelstraat opnieuw boven te komen. Al het gemotoriseerd verkeer uit de Dijkstraat of uit de Wilfordkaai zal op de Markt dus naar rechts moeten afslaan. ...
... |
(Zie hierboven.)
Aan de westkant van de Markt zulllen fietser dus in de twee richtingen kunnen rijden, terwijl het gemotoriseerd verkeer dat slechts in één richting zal mogen. Fietsers die van de Wilfordkaai komen of uit de Dijkstraat en naar links afslaan, zullen het gemotoriseerd verkeer in "tegenrichting" tegemoet rijden
Als voorbereiding daarop heeft de gemeente al "glasbollen" aangebracht in de rijbaan, vanaf het kruispunt van de Markt met de Wilfordkaai, tot aan het kruispunt met de Oeverstraat.
Op de foto's zijn die glasbolletjes amper te zien, maar in het donker weerkaatsen die het licht en zijn die veel zichtbaarder.
Maar ook overdag moet het duidelijk worden dat er fietsers in tegenrichting kunnen komen langs de westkant van de Markt. Daarom zou het nuttig zijn, voor de veiligheid van fietsers, dat een enkelrichtingsfietspad aangebracht wordt — met een fietspadmarkering bijvoorbeeld — tussen de glasbollen en de greppel, zodat fietsers die in "tegenrichting" rijden hun eigen deel van de openbare weg hebben waarop motorvoertuigen niet zijn toegelaten. Er is geen plaatsgebrek voor een dergelijk fietspad.
Maar ... naar het schijnt mag in een fietszone geen fietspad aangelegd worden, en zoals hierboven gezien zal de Markt tot de fietszone behoren. Dus geen fietspad op de Markt, met als gevolg dat de motorvoertuigen de binnenkant van de bocht op de Markt zullen nemen de fietsers tegemoet ... Veilig? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-06-2022 14:07:48 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het staat in het informatieblad "Thuis in Temse" van juni 2022 van de gemeente Temse: vanaf eind juli 2022 komt er een fietszone in het centrum van Temse (klik om te vergroten).
Over welke straten het gaat is hierboven al vermeld. Het staat ook in het artikel, evenals alles wat gewijzigd wordt en welke regels er van toepassing zijn in een fietszone. Er staat alleen een foutje in:
Citaat: |
De zone wordt aangeduid met de borden F111 en F113 met zonale geldigheid ... |
Wie onze Wegcode voor Fietsers in mensentaal regelmatig leest en de wijzigingen opvolgt, weet dat het verkeersbord F113 al een tijdje niet meer bestaat. Enkel het bord F111 wordt gebruikt om de zonale geldigheid aan te duiden. Het staat trouwens in het artikel 65.5 van het verkeersreglement:
Citaat: |
65.5. Signalisatie met zonale geldigheid
1. Aan de verbodsborden, de borden betreffende het parkeren en en het bord F111 kan de zonale geldigheid worden gegeven.
Hun betekenis blijft ongewijzigd. |
En deze voorbeelden worden er in dit verband bij vermeld:
Begin van een zonale fietsstraat.
Einde van een zonale fietsstraat.
De voorbereidingen voor deze fietszone in Temse zijn al begonnen. De markering op het wegdek is bijvoorbeeld al aangebracht in de Consciencestraat.
Maar zolang de verkeersborden van de fietszone er niet staan, heeft deze wegmarkering eigenlijk nog geen betekenis.
Merk op, dat Temse op het wegdek niet het verkeersbord F111 gebruikt. Het woord "fietsstraat" is immers vervangen door "fietszone" ... Maar voor de wegmarkering speelt dat weinig rol. Enkel het verkeersbord, dat er nog niet staat, is geldig.
Ik hoop nu twee dingen:
- Dat automobilisten het verschil zullen opmerken tussen een fietsstraat en deze fietszone, en dus niet zullen denken dat de fietsstraat ophoudt aan het volgende kruispunt.
- Dat automobilisten zich zonder frustraties aan de regels zullen kunnen houden, en achter de fietsers blijven in de hele fietszone.
En ... zullen fietsers in Temse gebruik durven maken van de rechten die hen toegekend worden in een fietszone? _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-07-2022 15:40:38 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op vrijdag 22 juli 2022 is om 14 uur de fietszone in Temse centrum officieel geopend. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van zaterdag 23 juli 2022 (klik om te vergroten).
Het staat natuurlijk ook op de website van die krant en van andere kranten, zoals de Gazet van Antwerpen. Maar kijk vooral op de website van Het Laatste Nieuws of op Editietemse. Daar staat zelfs een filmpje van de officiële opening en je kunt ook de reportage bekijken op TV Oost.
De gemeente Temse heeft een foldertje gemaakt over deze fietszone (klik om te vergroten).
In een fietszone, zoals in een fietsstraat, moeten fietsers niet zo rechts mogelijk rijden, en mogen ze met meer dan twee naast elkaar rijden als dat mogelijk is, zolang ze binnen het gedeelte van de rijbaan in hun rijrichting blijven. Deze regels gelden ook voor vervoermiddelen die gelijkgesteld zijn met fietsen en voor speed pedelecs. Maar zo duidelijk staat het niet in deze folder ...
Ik ga even op verkenning door die fietszone in Temse ...
Vanaf de Oeverstraat begint de fietszone juist voor het kruispunt met de Markt en met de Kamiel Wautersstraat. Deze laatste straat heeft pas een nieuw wegdek gekregen .
Als je vanuit de Akkerstraat komt, begint de fietszone aan het kruispunt met de Kamiel Wautersstraat.
Zoals reeds gezegd bij de opening van de Kamiel Wautersstraat mogen fietsers de Markt niet meer naar beneden fietsen langs de oostkant, dus langs de rijbaan naast het terras van "De Gulden Cop".
Straks wordt duidelijk waarom dat niet meer mag.
De rotonde van de Kasteelstraat ligt volledig binnen de fietszone. Dat is logisch, omdat niemand op een rotonde uiterst rechts moet rijden. De fietszone is dus voor de rotonde aangeduid bij het uitrijden van de Philemon Haumanstraat, ...
... als je langs de Stationsstraat naar de rotonde rijdt, ...
... als je vanaf het zwembad naar de rotonde rijdt, ...
... zelfs als je vanaf de scheldebrug naar de rotonde rijdt.
Dat laatste is ook logisch, want de fietszone eindigt als je de oprit naar de scheldebrug oprijdt.
Als dat verkeersbord daar niet moest staan, zou de fietszone wel eens kunnen doorlopen tot over de scheldebrug ...
Toch klopt hier iets niet in deze fietszone. Vanaf de rotonde, richting Markt, is voor fietsers een stukje verplicht fietspad aangebracht in de Kasteelstraat, aangeduid met de fietspadmarkering.
Dat is in tegenstrijd met de regels van een fietszone, dat fietsers de volledige breedte van de rijbaan in hun rijrichting mogen gebruiken. Op dat stukje is geen rijbaan voor fietsers. Dit is natuurlijk vele jaren geleden aangelegd toen er van fietsstraten en fietszones nog geen sprake was. Deze anomalie kan dus door de vingers gezien worden.
Aan het kruispunt van de Wilfordkaai met de Concsiencestraat is dat anders. Vanop de Wilfordkaai begint de fietszone bij het inrijden van de Consciencestraat.
Als je de Consciencestraat uitrijdt naar de Wilfordkaai, verlaat je dus de fietszone.
Dat blijkt uit de verkeersborden en dat staat zo trouwens duidelijk aangeduid op het foldertje van de gemeente.
Maar als je dan vanuit de Consciencestraat per fiets afslaat naar rechts, kom je direct opnieuw in de fietszone van de Wilfordkaai.
En voor je in die fietszone zit, moet je op een verplicht en smal fietspad rijden, aangeduid met een verkeersbord D9. Op het einde van dat fietspad, reeds in de fietszone, moeten fietsers zelfs een S-beweging uitvoeren, aangeduid met een fietspadmarkering. Daar had ik het hier op dit forum al over.
Iets dergelijks hoort helemaal niet thuis in een fietszone. En als je weet dat dit pas einde vorig jaar helemaal vernieuwd is aangelegd, dan is deze miskleun helemaal niet te verschonen. De hele heraanleg aan dit kruispunt is trouwens knoeiwerk op gebied van fietsvoorzieningen.
Het was trouwens zeer opvallend tijdens het fietstochtje bij de officiële opening, dat de fietsers aan de leiding — dus van de dienst mobiliteit van onze gemeente — even halt hielden aan dit kruispunt om na te denken. Wettelijk gesproken moest immers elke fietser via dat fietspad naar rechts verder naar de Wilfordkaai. Maar toch heeft iedereen dat fietspad vermeden om via een ruimere bocht over de rijbaan naar rechts af te slaan .
Het officieel fietstochtje is niet langs de Nijsstraat gereden. Ik had verwacht dat ze dat zouden gedaan hebben om dat vervelend hoekje tussen de Consciencestraat en de Wilfordkaai te vermijden, maar zo ver hebben ze waarschijnlijk niet nagedacht.
De Nijsstraat is enkelrichting voor motorvoertuigen vanaf de Consciencestraat, maar toch zijn daar fietssuggestiestroken aangebracht aan beide kanten van de rijbaan.
Die fietssuggestiestroken liggen er al langer, maar dat hoort nu niet meer in een fietszone. In de 'meerichting' moet aan fietsers niet meer gesuggereerd worden om rechts van de rijbaan te rijden, en in de 'tegenrichting' zou er best wat meer plaats voor fietsers kunnen gemaakt worden.
Zoals de straat nu ingericht is, is het voor autobestuurders veel te gemakkelijk gemaakt om fietsers in te halen, wat niet meer toegelaten is.
De Wilfordkaai zelf lijkt helemaal niet op een fietszone, zelfs niet met de (bijna onzichtbare) verwittigingspanelen.
Evenmin in de andere richting.
Maar vanop de Wilfordkaai kunnen fietsers naar de promenade rijden ...
... waar ze op een ... verplicht fietspad terechtkomen, aangeduid door een D9 .
Dit is nog altijd in de fietszone, want ik heb geen verkeersbord 'einde fietszone' gezien. Is dat dan normaal?
En als fietsers vanaf de andere kant van de promenade komen? Dus vanaf de scheldebrug of vanaf het kruispunt van de Consciencestraat met de Wilfordkaai, dat juist buiten de fietszone ligt. Wanneer en hoe komen fietsers dan te weten dat ze in een fietszone terecht komen als ze verder rijden naar de Wilfordkaai? Ook daar is precies niet heel goed over nagedacht.
Vanaf de Wilfordkaai naar de Markt worden weggebruikers verwittigd van een gewijzigde verkeerssituatie. Vooral voetgangers worden daarvan verwittigd, want die moeten het voetpad verlaten en even op de rijbaan wandelen!
Dit is die wijziging.
Alle motorvoertuigen, tot en met bromfietsen klasse B, moeten voortaan naar rechts afslaan. Het wordt dus drukker aan die kant van de Markt. Daarom mogen fietsers langs daar de Markt niet meer beneden rijden.
Dat het verboden is om nog naar links af te slaan is duidelijk(?) herhaald aan de overkant van de straat.
De wegwijzer naar Tielrode is afgeplakt, maar de wegwijzers naar de Politie en naar AC De Zaat maken deze wijziging toch niet echt duidelijk.
Heel wat automobilisten zijn het nog niet gewoon ...
Als je vanuit de Dijkstraat komt begint de fietszone al een eindje voor het kruispunt met de Markt.
Het einde van de fietszone is dus even voor het fietspad naar de scheldedijk.
Ik vraag mij af of die fietszone niet tot hier had kunnen komen ...
Vanaf de Dijkstraat moeten motorvoertuigen nu ook altijd naar rechts afslaan op de Markt. Dat het verboden is om langs die kant de Markt naar boven te rijden, is (verplicht) aangeduid op de Markt zelf na het kruispunt met de Dijkstraat ...
... en na de parkeerplaats van de Markt.
Maar ook dat verbod zijn heel wat automobilisten nog niet gewend .
Maar troost je, zelfs de politie is het nog niet gewend. Toen ik hier vertrok zag ik een politiecombi uit de Dijkstraat komen en naar links afslaan ... Oei ... Da's waar ook, da mag nie meer! Hij reed dan maar vlug verder op de parkeerplaats van de Markt .
Motorvoertuigen moeten nu immers rond de Markt rijden in tegenwijzerzin. Maar juist voor de kerk is de toegang tot de parkeerplaatsen op de Markt, en die toegang is in beide rijrichtingen toegankelijk, zowel vanuit de westkant van de Markt ..
... als vanuit de oostkant.
Deze 'doorsteek' zal zonder twijfel als verkorting gebruikt worden, om vanaf de Wilfordkaai naar de Dijkstraat te rijden.
Nog een opmerking: langs deze kant van de Markt mogen motorvoertuigen dus enkel nog naar beneden rijden. Vroeger was dit een tweerichtingsstraat.
Fietsers hebben nu in 'tegenrichting' een deel van de rijbaan toegewezen gekregen, afgebakend met glasbollen en klinknagels, aangeduid met fietslogo's en sergeantstrepen. Dat heeft voor gevolg, dat er meer plaats op de rijbaan is dan vroeger voor het verkeer in 'meerichting'. Nu het hier een fietszone geworden is, hebben automobilisten dus meer plaats gekregen om ... fietsers in te halen.
Niettegenstaande dit alles, doet de gemeente Temse wel pogingen om het verkeer aangenamer en veiliger te maken voor fietsers. Alles zal natuurlijk afhangen van het rijgedrag van:
- Automobilisten en bestuurders van andere motorvoertuigen:
- Zullen ze fietsers niet inhalen?
- Zullen ze niet sneller rijden dan 30 km/u?
- Zullen ze zich dus 'hoffelijk' gedragen?
- Fietsers en bestuurders van gelijkgestelde verplaatsingsmiddelen en van speed pedelecs:
- Zullen ze durven in het midden en zelfs links van hun 'rijstrook' rijden?
- Zullen ze durven met meer dan twee naast elkaar rijden als dat kan?
- Zullen ze daarbij het verkeer niet nodeloos hinderen?
Ik vrees dat de fietszone een maat voor niets wordt, als er niet geregeld toezicht gehouden wordt, en als er niet opgetreden wordt tegen overtredingen.
Zal de fietszone meer fietsers aantrekken, of is een fietszone pas op haar plaats als de wegen zodanig zijn ingericht dat er automatisch meer fietsers gekomen zijn?
De toekomst zal het uitwijzen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-07-2022 06:08:26 Onderwerp: |
|
|
|
|
Van de zes fietsenstallingen die in de Kasteelstraat aan "De Gulden Cop" stonden ...
... staat er nu nog maar eentje.
Hoogstwaarschijnlijk zijn die andere verwijderd om het betere wegdek te kunnen aanbrengen in de Kamiel Wautersstraat en zullen die wel teruggeplaatst worden.
Maar eigenlijk verdient een echte fietszone veel meer dergelijke fietsenstallingen, als de gemeente echt meer fietsers wil aantrekken. Een fietszone is geen echte fietszone die naam waardig als er veel meer parkeerplaatsen voor auto's zijn dan goede fietsenstallingen dichtbij winkels, banken, horecabedrijven en andere druk bezochte plaatsen.
Als fietsers een winkel, een bank, een horecabedrijf, ... binnengaan, willen ze hun fiets dichtbij en veilig kunnen achterlaten. Zonder dat komen ze niet graag per fiets.
Daar komt nog bij, dat op dezelfde oppervlakte op straat veel meer klanten kunnen parkeren met fietsenstallingen dan met autoparkeerplaatsen.
Zonder veel meer fietsenstallingen lijkt een fietszone trouwens niet op een echte fietszone. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-07-2022 19:00:01 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
... met de (bijna onzichtbare) verwittigingspanelen.
... |
(Zie hierboven.)
Dit is zo een verwittigingspaneel. Ze zijn zo onopvallend mogelijk geplaatst, ver van de rijbaan, liefst op het voetpad.
Waarom worden automobilisten trouwens bedankt als ze fietsers NIET inhalen in een fietszone? Moet je iemand bedanken omdat hij niet doet wat verboden is? Gaat de gemeente dan ook plaatjes zetten met bijvoorbeeld "Bedankt om mensen NIET te vermoorden"?
Of is dat "hoffelijk" zijn tegenover automobilisten, die fietsers juist wel inhalen in de fietszone? Denkt men dat op deze wijze te verhelpen? Uit dergelijke beleefde bedankingen blijkt niet echt dat het verboden is om fietsers in te halen in een fietszone.
Het valt mij ook op dat fietsers nergens aangemoedigd of zelfs niet gezegd wordt hoe ze zich mogen gedragen in een fietszone. Het is niet nodig om helemaal rechts te rijden, je mag de hele breedte van de rijbaan gebruiken in je rijrichting. Je moet niet achter elkaar rijden, je mag zelfs met meer dan twee naast elkaar fietsen, zolang je maar binnen je deel van de rijbaan in je rijrichting blijft.
De aandacht in de fietszone ligt nog altijd vooral op ... de auto.
In Sint-Niklaas doet men het een beetje anders ...
... met een duidelijk verbod voor de automobilisten. Het zijn niet de fietsers die nederig "dank u" moeten zeggen.
Zelfs met dit duidelijk verbod halen automobilisten nog altijd fietsers in, ook in Sint-Niklaas. Als verbieden niet helpt, halen zogenaamde "positieve boodschappen" zeker niets uit. Ze plaatsen fietsers enkel nog meer in een ondergeschikte rol in de fietsstraat/fietszone, terwijl automobilisten er toegelaten ("te gast") zouden moeten zijn als ze zich aanpassen aan (de snelheid van) fietsers.
(Aanpassing op 27-07-2022: Voorbeeld Sint-Niklaas toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-08-2022 19:53:22 Onderwerp: |
|
|
|
|
Ongeveer hetzelfde wat in het informatieblad "Thuis in Temse" van juni 2022 stond, staat nu in de nieuwe Omroeper van woensdag 17 augustus 2022 (klik om te vergroten).
En ... het bevat dezelfde fout, ook al had ik de dienst mobiliteit daarover aangesproken tijdens het overleg op dinsdag 28 juni 2022. Er is nog altijd sprake van het verkeersbord F113 dat al meer dan een jaar (sedert 1 augustus 2021) is afgeschaft met het KB van 8 juni 2021, verschenen in het Belgisch Staatsblad van 15 juli 2021.
Nog twee dingen.
- Onder de titel Wat mag en mag niet? staat wonderlijk genoeg niet dat bestuurders van gemotoriseerde voertuigen de fietsers niet mogen inhalen. Het lijkt daarentegen eerder alsof dat wel toegelaten is, en dat fietsers dankbaar moeten zijn als ze niet ingehaald worden door bestuurders van motorvoertuigen, zie de affiche 'TEMSE FIETSZONE' naast de foto.
- Onze dienst mobiliteit beschouwt fietsers (en voetgangers?) niet als 'verkeer'. Onder de titel Markt is éénrichting staat namelijk:
Citaat: |
Hierdoor moet het verkeer komende uit de Dijkstraat en de Wilfordkaai verplicht naar rechts rijden in een lus rond het marktplein om aan te sluiten op de Kamiel Wautersstraat en de Kasteelstraat. |
Ongeveer hetzelfde stond trouwens ook in het informatieblad "Thuis in Temse" van juni 2022.
Ik dacht dat die verplichting om naar rechts te rijden enkel van toepassing is op het gemotoriseerd verkeer, niet op het fietsverkeer .
Ook al beweert ons lokaal bestuur dat ze duidelijk de kaart van fietsers trekt, ze bekijkt het verkeer nog altijd vanuit een voorruitperspectief, vanuit een automobilistenstandpunt. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6211 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 05-09-2022 17:18:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het is niet allemaal kommer en kwel in de fietszone . In elke straat van de fietszone, waar eenrichtingsverkeer is voor het gemotoriseerd verkeer maar fietsers in de twee richtingen mogen rijden, is duidelijk aangeduid dat er fietsers in "tegenrichting" kunnen rijden, met witte sergeantstrepen en fietslogo's op de rijbaan, en met glasbollen en klinknagels die wat opvallen bij duisternis.
Dat is zo op de Markt, ...
... in de Kasteelstraat, ...
... en in de Nijsstraat.
Het zou Temse niet zijn, als er niets op te merken valt, want dat is eveneens op de Wilfordkaai zo gedaan, maar daar ligt de "rijstrook" voor fietsers naast parkeerplaatsen voor auto's aan de verkeerde kant van de straat.
Bestuurders die vanop zo een parkeerplaats vertrekken kunnen moeilijker fietsers zien aankomen. De bestuurdersplaats in de auto ligt immers aan de kant van het voetpad als auto's op deze wijze geparkeerd worden.
Op de oorspronkelijke plannen van de herinrichting waren de parkeerplaatsen verplaatst naar de andere kant van de straat, wat logischer en veiliger zou geweest zijn. Achteraf zijn die plannen gewijzigd met dit resultaat als gevolg.
Als bijkomend gevolg van deze rare beslissing kon het fietspad niet gewoon rechtuit lopen zoals op het oorspronkelijk plan getekend, maar heeft dat een belachelijk gebogen slurfje gekregen op het einde.
De glasbollen beginnen op het einde van dat slurfje.
Zo ontwerpt men fietspaden in Temse ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|