|
Een fietssnelweg of gewoon een fietspad langs de N41? |
|
luk
Geregistreerd op: 10 Mei 2017 Berichten: 103
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-01-2018 19:04:46 Onderwerp: |
|
|
|
|
Aan onze collega’s van de Fietsersbond Sint-Niklaas, Temse, Dendermonde,
Graag brengen we jullie op de hoogte van onze plannen om te starten met een afdeling Hamme/Waasmunster.
Hallo,
Belangrijke gebeurtenis voor de Fietsersbond Hamme/Waasmunster
( waarvan we in blijde verwachting zijn ):
Dinsdag 23 januari 2018 20 uur CC Jan Tervaert infobijeenkomst AWV omtrent de aanleg van het dubbelrichtingfietspad vanaf de Duivenhoek ( Elversele ) tot de Mechelse steenweg ( Dendermonde ).
Laten we onze stem horen!
Ik denk dat ( volgens de huidige richtlijnen ) de breedte van het fietspad en de onderlaag wel ok zullen zijn.
Maar is op de kruispunten het comfort en de veiligheid van de fietsers gerespecteerd?
Aandachtspunten:
1° Hoe gebeurt aan de rotonde Duivenhoek de aansluiting van het nieuwe dubbelrichtingfietspad op de enkelrichtingfietspaden aangelegd vanaf de Kettermuit
( Sint-Niklaas ) tot de Duivenhoek ( Elversele ) ?
Zijn de fietsers daar in de voorrang?
2° De 5 kruispunten in Hamme: N 41 met Biezestraat, Noordstraat, Veldstraat, Broekstraat, Neerstraat. Zijn de fietsers op de fietssnelweg steeds in de voorrang?
Fietspadmarkering van de fietssnelweg doormarkeren over het kruispunt ( rode kleur, twee evenwijdige witte onderbroken lijnen evenals het aanbrengen van haaientanden en de verkeersborden B 1 en B 15 )
Worden die kruispunten zo heringericht dat wanneer de fietsers op het dubbelrichting fietspad N 41 groen hebben ze conflictvrij kunnen oversteken?
Dit wil zeggen geen rechts of links afslaande van voertuigen vanop de N 41!
3° Het dwarsen van de N 41 ter hoogte van de Broekstraat hoe wordt dat beveiligd? Conflictvrij d.w.z. geen confrontatie met afslaande voertuigen!
Tunnel?
4° De aansluiting met de Dendermondse steenweg ( N 470 ) blijft die bestaan? Komen daar verkeerslichten? Blijven de fietsers langs de N 41 in de voorrang?
5° Zijn de fietsers op het fietspad naast de N 41 bij het kruisen van de Denstraat ( Grembergen ) in de voorrang?
6° Vlassenbroekburg: worden comfortabele ( helling! ) op- en afritten van de nieuwe fietssnelweg naar de fietspaden op de dijk gelegd?
( zodat op de rechter Schelde oever niet eerst tot aan de verkeerslichten op de Mechelse steenweg moet gereden worden )
luk hulpiau
stationsstraat 21
9250 waasmunster
Hieronder stuur ik nog een bedenking mee van jaak ( ook een drijvende kracht achter de oprichting van de nieuwe afdeling )
“Wat me bijzonder ergert, is het feit dat de verkeersraad in Hamme in een korte tijdsstonde geëvalueerd is van een debatmoment naar een infomoment. Je krijgt daar te horen wat er gaat gebeuren nàdat alles uitgewerkt en beslist is.
Ze hoorde ik ruim een jaar geleden dat de oversteekplaats van de fietssnelweg aan het Zwaarveld zou ingericht worden. Tunnel/brug/lichten/...: dat was toen nog niet beslist.
Ruim een maand terug hoor ik op de verkeersraad dat de werken in maart beginnen, en dat de oversteek naar de Broekstraat verhuist; blijkbaar is alles tot in de puntjes vastgelegd.
Het gaat uiteraard om een gewestweg, maar: in hoeverre hebben de betreffende gemeenten (Temse, Hamme, en Dendermonde) inspraak daaromtrent ? Hoe komt het dat er op de verkeersraad geen meningen gevraagd worden ? Weten de afdelingen van De Fietsersbond in Temse en/of Dendermonde daar iets van ? Wordt dat allemaal uit- en afgewerkt door Wegen En Verkeer zonder dat daar plaatselijke besturen of verenigingen bij betrokken worden ?”
Jaak
Dit is helaas dikwijls maar al te waar.
Wat zijn de ervaringen van de Fietsersbond nationaal en de betreffende afdelingen?
Vriendelijke groet!
luk |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-01-2018 17:11:30 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er zijn inderdaad een belangrijk aantal kruispunten en andere knelpunten waar het nog lang niet duidelijk is, hoe de veiligheid van fietsers daar zal aangepakt worden.
Aan Fietsersbond afdeling Temse is (tot nu toe) in het geheel niets gevraagd, gezegd of voorgesteld in verband met deze fietssnelweg. Dat is een beetje begrijpelijk omdat slechts en zeer klein gedeelte op het grondgebied van Temse (Elversele) ligt, maar dat gedeelte bevat de aansluiting op de rotonde van de Duivenhoek en de twee dubbelrichtingsfietspaden langs de N41 tot aan de Kettermuit. En juist daarom zijn wij toch ook geïnteresseerd in de plannen.
Enkele van de hierboven opgelijste aandachtspunten had ik ook al eens vermeld. Ik vind het daarenboven nog altijd raar dat men soms spreekt van een fietssnelweg Dendermonde - Sint-Niklaas, terwijl de snelweg in Elversele stopt aan het kruispunt van de Kettermuit. Als men echt een fietssnelweg tot Sint-Niklaas wil, dan moet die langs de N41 verder lopen, met een fietsbrug over de E17 en fietstunnels onder haar op- en afritten. Dat moet niet langs beide kanten zijn, ik zou zeer tevreden zijn als dat al langs één kant uitgevoerd wordt! De plaats om dat te verwezenlijken is er, ook al zal de fietssnelweg dan wel enkele bochten moeten nemen. Maar dan kan deze fietssnelweg aansluiten bij deze langs de spoorlijn Gent - Antwerpen, en passeert hij bovendien langs de locatie waar het toekomstig ziekenhuis van Sint-Niklaas zal gebouwd worden.
Maar dat gedeelte ligt dan weer op het grondgebied van Sint-Niklaas, dus dat is meer iets voor de Fietsersbond afdeling Sint-Niklaas ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-01-2018 09:51:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft gisteren, 23 januari 2018, informatie vertrekt over de aanleg, de werken en de hinder in verband met een nieuw dubbelrichtingsfietspad langs de N41 tussen de rotonde van de Duivenhoek en het kruispunt met de N17, de Mechelsesteenweg, in Dendermonde. Een overzicht en inlichtingen vind je op deze website van Wegen en Verkeer.
Op die website vind je ook deze kaart met het overzichtsplan van het fietspad (klik om te vergroten).
Detailplannen van de kruispunten zijn nog niet vrijgegeven, maar AWV verzekert dat maximaal ingezet wordt op de veiligheid van fietsers.
Ons interesseert natuurlijk speciaal het gedeelte Temse, de bovenkant van het plan boven de Durme. Ik heb begrepen dat het volgende zal uitgevoerd worden:
- De rotonde van de Duivenhoek zelf krijgt een nieuw wegdek.
- Op de beide ventwegen ten zuiden van de rotonde komt een breed dubbelrichtingsfietspad.
- Tijdens de werken zullen fietsers altijd kunnen passeren, maar soms wel enkel als voetganger met de fiets aan de hand.
- Het gemotoriseerd verkeer op deze ventwegen zal slechts in één richting meer kunnen gebeuren: aan de westzijde naar het zuiden, aan de oostzijde naar het noorden.
- Ter hoogte van het kruispunt met de Drapstraat (op het plan) komt een "keermogelijkheid" om van de westelijke ventweg naar de oostelijke ventweg te rijden. Detailplannen zijn er nog niet.
- Op datzelfde kruispunt zou er ook een verbinding komen tussen de twee fietspaden, aangezien verderop alleen nog een dubbelrichtingsfietspad is langs de oostzijde van de N41. Detailplannen zijn er nog niet.
- In Dendermonde, aan de Mechelsesteenweg, komt een verbinding tussen dit fietspad en het jaagpad langs de Schelde (zie het plan). Er is gevraagd om een gelijkaardige verbinding te voorzien aan de brug over de Durme, tussen dat fietspad en het jaagpad langs de Durme. AWV zal de mogelijkheid hiervan onderzoeken met Waterwegen & Zeekanaal.
In de marge van deze informatievergadering heb ik de oprichting vernomen van een Fietsersbondafdeling Hamme-Waasmunster, op 27 februari 2018 . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-08-2018 18:58:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
De oostelijke ventweg ten zuiden van de rotonde van de Duivenhoek, bestond vroeger uit twee rijstroken, één in elke rijrichting. Nu wordt op die ventweg een dubbelrichtingsfietspad aangelegd, met daarnaast één enkele rijstrook, die alleen in de richting naar de rotonde zal mogen gebruikt worden.
Je kunt het verschil met vroeger duidelijk zien als je deze foto vergelijkt met de foto in het eerste krantenartikel van dit thema.
Het fietspad komt op het gedeelte waarop de wals staat. Aan de drempel vooraan is te merken dat het fietspad waarschijnlijk verhoogd zal aangelegd worden.
Dit dubbelrichtingsfietspad zal aansluiten op het fietspad dat rond de rotonde loopt.
Dat fietspad rond de rotonde is echter een enkelrichtingsfietspad, dat de rijrichting van de rotonde volgt. Je zult dus altijd van rechts op de foto moeten komen, om dit dubbelrichtingsfietspad op te rijden in de richting van Hamme. En als je van het dubbelrichtingsfietspad op de rotonde komt, zul je nooit naar links mogen afslaan, maar zul je altijd rechts de rotonde moeten volgen.
Om langs de N41 in de richting van Hamme te fietsen, zullen fietsers op het fietspad van de rotonde steeds voorbij de westelijke ventweg moeten rijden. De bestuurders op de rijbaan van de rotonde, die in de richting van Hamme rijden, zullen daarentegen steeds dat fietspad van de rotonde moeten oversteken naar de westelijke ventweg ... Hopelijk houden die bestuurders rekening met die fietsers, want aan die fietsers moet voorrang verleend worden: de fietsers volgen de rotonde, de andere bestuurders verlaten de rotonde. Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering (artikel 19.2.1°, vierde alinea van het verkeersreglement ) ...
Citaat: |
Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden. |
... waarbij voorrang moet verleend worden aan andere bestuurders (ook fietsers), die andere delen (het fietspad) van dezelfde openbare weg (de rotonde) volgen (artikel 19.4 van het verkeersreglement ).
Citaat: |
19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen. |
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|