|
Een fietssnelweg of gewoon een fietspad langs de N41? |
|
bart1984
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-10-2018 10:09:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
En blijkbaar is alles zo goed als klaar om dit fietspad op maandag 10 september 2018 officieel te openen. ... |
(Zie hierboven.)
Het fietspad is pas op dinsdag 11 september 2018 officieel geopend. Dit stond in Het Nieuwsblad van woensdag 12 september 2018:
Er staat nog meer te lezen, met meer foto's en een filmpje op onze internetkrant Editie Temse.
Het 'project' is dus nog niet af, en zou pas einde november voltooid zijn.
Ik ben er zelf nog niet gaan fietsen, maar ik heb toch al gehoord dat er eigenlijk van een fietssnelweg zeker geen sprake kan zijn (om niet het onmogelijke woord 'fietsOstrade' te gebruiken). Fietsers zouden aan elk verkeerslicht moeten stoppen voor rood licht, en telkens op een moeilijk bereikbare knop moeten drukken om groen licht te krijgen ... Zouden fietsers dan, na deze telkens gedwongen stop, het groen licht voor hen alleen hebben? Of zouden ze zelfs dan nog moeten opletten voor mogelijk afslaande motorvoertuigen?
Ik zal zelf eens ter plaatse moeten gaan zien . |
Beste fietsvrienden,
Sinds enkele weken 'probeer' ik met de fiets van mijn woonplaats Lebbeke naar Sint-Niklaas te rijden.
Op zich vind ik het fietspad naast de N41 een mooi initiatief, maar ik stoor me mateloos aan de verkeerslichten (6 kruispunten + kruisen van de weg op grondgebied Hamme over een afstand van 2.5km) die voor de fietser altijd op rood staan. Om maar te zwijgen van de moeilijk bereikbare knoppen inderdaad.
Als ik onderweg een praatje sla met andere fietsers, lijkt dit 'issue' niet alleen bij mezelf te leven. Ik vrees dat de drempel om de fiets te gebruiken alleen maar verhoogd wordt of dat fietsers naar (gevaarlijke) alternatieven zoeken (rondrijden via het centrum, dijken).
Hoe leeft dit bij andere gebruikers van deze fietsweg? Raden jullie aan dit ergens te melden in de hoop dat er beterschap komt?
Enfin, ik ben niet echt vertrouwd met het aankloppen bij overheden... dus alle hulp/info is meer dan welkom. Mij lijkt het jammer dan een aardig initiatief ter promotie van het fietsverkeer teniet wordt gedaan door een 'bizarre' beslissing omtrent de regeling van de verkeerslichten.
PS: Ik kan trouwens bevestigen dat een groen licht voor fietsers geen garantie is op het veilig oversteken van het kruispunt (lees: afslagende auto's)
Grtn,
Bart |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|