|
Een fietssnelweg of gewoon een fietspad langs de N41? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6212 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 19-08-2018 18:58:47 Onderwerp: |
|
|
|
|
De oostelijke ventweg ten zuiden van de rotonde van de Duivenhoek, bestond vroeger uit twee rijstroken, één in elke rijrichting. Nu wordt op die ventweg een dubbelrichtingsfietspad aangelegd, met daarnaast één enkele rijstrook, die alleen in de richting naar de rotonde zal mogen gebruikt worden.
Je kunt het verschil met vroeger duidelijk zien als je deze foto vergelijkt met de foto in het eerste krantenartikel van dit thema.
Het fietspad komt op het gedeelte waarop de wals staat. Aan de drempel vooraan is te merken dat het fietspad waarschijnlijk verhoogd zal aangelegd worden.
Dit dubbelrichtingsfietspad zal aansluiten op het fietspad dat rond de rotonde loopt.
Dat fietspad rond de rotonde is echter een enkelrichtingsfietspad, dat de rijrichting van de rotonde volgt. Je zult dus altijd van rechts op de foto moeten komen, om dit dubbelrichtingsfietspad op te rijden in de richting van Hamme. En als je van het dubbelrichtingsfietspad op de rotonde komt, zul je nooit naar links mogen afslaan, maar zul je altijd rechts de rotonde moeten volgen.
Om langs de N41 in de richting van Hamme te fietsen, zullen fietsers op het fietspad van de rotonde steeds voorbij de westelijke ventweg moeten rijden. De bestuurders op de rijbaan van de rotonde, die in de richting van Hamme rijden, zullen daarentegen steeds dat fietspad van de rotonde moeten oversteken naar de westelijke ventweg ... Hopelijk houden die bestuurders rekening met die fietsers, want aan die fietsers moet voorrang verleend worden: de fietsers volgen de rotonde, de andere bestuurders verlaten de rotonde. Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering (artikel 19.2.1°, vierde alinea van het verkeersreglement ) ...
Citaat: |
Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden. |
... waarbij voorrang moet verleend worden aan andere bestuurders (ook fietsers), die andere delen (het fietspad) van dezelfde openbare weg (de rotonde) volgen (artikel 19.4 van het verkeersreglement ).
Citaat: |
19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen. |
_________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
bart1984
Geregistreerd op: 16 Okt 2018 Berichten: 2
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-10-2018 10:09:06 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
En blijkbaar is alles zo goed als klaar om dit fietspad op maandag 10 september 2018 officieel te openen. ... |
(Zie hierboven.)
Het fietspad is pas op dinsdag 11 september 2018 officieel geopend. Dit stond in Het Nieuwsblad van woensdag 12 september 2018:
Er staat nog meer te lezen, met meer foto's en een filmpje op onze internetkrant Editie Temse.
Het 'project' is dus nog niet af, en zou pas einde november voltooid zijn.
Ik ben er zelf nog niet gaan fietsen, maar ik heb toch al gehoord dat er eigenlijk van een fietssnelweg zeker geen sprake kan zijn (om niet het onmogelijke woord 'fietsOstrade' te gebruiken). Fietsers zouden aan elk verkeerslicht moeten stoppen voor rood licht, en telkens op een moeilijk bereikbare knop moeten drukken om groen licht te krijgen ... Zouden fietsers dan, na deze telkens gedwongen stop, het groen licht voor hen alleen hebben? Of zouden ze zelfs dan nog moeten opletten voor mogelijk afslaande motorvoertuigen?
Ik zal zelf eens ter plaatse moeten gaan zien . |
Beste fietsvrienden,
Sinds enkele weken 'probeer' ik met de fiets van mijn woonplaats Lebbeke naar Sint-Niklaas te rijden.
Op zich vind ik het fietspad naast de N41 een mooi initiatief, maar ik stoor me mateloos aan de verkeerslichten (6 kruispunten + kruisen van de weg op grondgebied Hamme over een afstand van 2.5km) die voor de fietser altijd op rood staan. Om maar te zwijgen van de moeilijk bereikbare knoppen inderdaad.
Als ik onderweg een praatje sla met andere fietsers, lijkt dit 'issue' niet alleen bij mezelf te leven. Ik vrees dat de drempel om de fiets te gebruiken alleen maar verhoogd wordt of dat fietsers naar (gevaarlijke) alternatieven zoeken (rondrijden via het centrum, dijken).
Hoe leeft dit bij andere gebruikers van deze fietsweg? Raden jullie aan dit ergens te melden in de hoop dat er beterschap komt?
Enfin, ik ben niet echt vertrouwd met het aankloppen bij overheden... dus alle hulp/info is meer dan welkom. Mij lijkt het jammer dan een aardig initiatief ter promotie van het fietsverkeer teniet wordt gedaan door een 'bizarre' beslissing omtrent de regeling van de verkeerslichten.
PS: Ik kan trouwens bevestigen dat een groen licht voor fietsers geen garantie is op het veilig oversteken van het kruispunt (lees: afslagende auto's)
Grtn,
Bart |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|