|
Een fietspad voor gevorderde acrobaten. |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-02-2023 15:17:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het laatste woord is zeker nog niet gesproken over de afsluiting van de Secretaris Generaal Boereboomstraat van de N16 voor het gemotoriseerd verkeer, vanaf toekomende maandag 6 februari 2023. Dit stond te lezen in Het Nieuwsblad van woensdag 1 februari 2023 (klik om te vergroten).
Dit bericht staat ook te lezen op de website van deze krant, maar met als titel: “Onbegrijpelijk. Het wordt nog onveiliger voor fietsers”: buurtbewoners snappen niet dat hun straat wordt afgesloten van drukke gewestweg
Dat is een verkeerde voorstelling van de zaken. Als de Secretaris Generaal Boereboomstraat afgesloten wordt aan de N16, wordt het daar juist veiliger voor fietsers. We vragen al lang om het fietspad rood te kleuren op dat kruispunt, om de aandacht van de automobilisten daarop te vestigen als ze uit de Secretaris Generaal Boereboomstraat komen. Velen kijken immers dikwijls enkel naar links om te zien of er geen motorvoertuigen uit de richting Sint-Niklaas komen alvorens de N16 op te rijden, maar "vergeten" dan om ook naar rechts te kijken naar aankomende fietsers.
Als het waar is dat daar nog nooit een ongeval is gebeurd, dan is dat een klein mirakel!
Begin december 2020 heeft AWV touwens beloofd om dat fietspad van een rode kleur te voorzien, maar enkele maanden later, begin maart 2021, besliste AWV om deze straat af te sluiten van de N16. Rood kleuren is sindsdien niet meer nodig.
Het klopt wel dat er nu zeer waarschijnlijk meer voertuigen de N16 zullen verlaten aan het kruispunt met de Smesstraat. Op dat kruispunt is het fietspad wel voorzien van een rode kleur, ook na onze vraag. Daar hebben altijd afslaande voertuigen over het fietspad gereden en daar zijn bij mijn weten "ook nog geen ongevallen gebeurd" (als dat een reden is om iets niet te doen).
Zal het daar nu onveiliger worden voor fietsers omdat er meer voertuigen zullen afslaan? Mogelijk, maar niet noodzakelijk. Het blijft daar minstens wel even gevaarlijk als het al was. En waarom heeft men daar dan veel vroeger nooit over gesproken? Is dit kruispunt met de Smesstraat dan tot nu toe altijd "veilig genoeg" geweest voor fietsers?
Voor mijn part, als fietser, mag trouwens ook het kruispunt met de Smesstraat gerust afgesloten worden van de N16 voor het gemotoriseerd verkeer ...
En wat de Secretaris Generaal Boereboomstraat verder nog betreft, zoals in maart 2021 reeds opgemerkt, hoop ik dat het een rustige straat zal worden, dus veilig voor fietsers, waar geen misbruik van gemaakt wordt voor joyriden, vuilstorten, ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 06-02-2023 17:01:15 Onderwerp: |
|
|
|
|
Zoals voorzien is de Secretaris Generaal Boereboomstraat afgesloten van de N16 voor het gemotoriseerd verkeer op maandag 6 februari 2023, voor een proefperiode van minstens 6 maanden volgens AWV.
Op de N16 zelf is nochtans van die afsluiting weinig te merken, toch niet van op het fietspad.
De afsluiting staat in de straat zelf, totaal onzichtbaar vanop de N16 als je vanuit de richting Sint-Niklaas komt.
Hopelijk is de afsluiting goed aangeduid op de N16 zelf. Zoniet komt dat de veiligheid op de N16 niet echt ten goede als een automobilist zich opnieuw moet "lanceren" ... Ik had van AWV een degelijker, zichtbaarder en veiliger afsluiting verwacht.
Voor fietsers is er wel een verwittiging op het einde van het fietspad geplaatst, opdat ze hun bocht niet met hoge snelheid en te groot zouden nemen en op de betonblokken rijden .
Maar dat zal in de praktijk wel geen groot probleem vormen. Het afslaan naar de Secretaris Generaal Boereboomstraat kan nu zonder gevaar uitgevoerd worden. Er staan geen automobilisten meer te staren richting Sint-Niklaas, om weg te schieten naar de N16 zonder ook naar rechts te kijken.
Het is wel een hele verbetering dus voor de veiligheid van fietsers! Hopelijk blijft deze straat afgesloten na de testperiode.
Door deze rare plaatsing van de betonblokken moeten fietsers vanaf de Secretaris Generaal Boereboomstraat wel door dezelfde opening rijden als de tegenliggers die van de N16 komen. Veel breder kon men het natuurlijk niet maken, want dan zouden ook de automobilisten er doorheen kunnen.
Maar er staat ook langs deze kant een verwittiging voor fietsers op de grond getekend ...
Nu is het natuurlijk afwachten wat het gevolg zal zijn voor het kruispunt van de N16 met de Smesstraat. Heel waarschijnlijk zullen nu meer automobilisten daar de N16 verlaten en daar moeten ze over het tweerichtingsfietspad rijden, zonder uitvoegstrook op de N16. Dat is daar trouwens altijd zo geweest ... Ik ben benieuwd hoe daarop zal gereageerd worden, als er wel reactie komt ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-02-2024 10:51:04 Onderwerp: |
|
|
|
|
Bijna een jaar na het afsluiten van de Secretaris Generaal Boereboomstraat van de N16 voor het gemotoriseerd verkeer is er nog altijd "onbegrip" bij de "omwonenden". Dit stond op vrijdag 2 februari 2024 te lezen in Het Nieuwsblad (klik om te vergroten).
Hetzelfde stond in nog andere kranten.
Het nieuwe argument tegen de afsluiting is "het aantrekken van onguur volk", omdat er onlangs, op 19 januari 2024 's avonds in deze straat een vrouw is lastig gevallen op haar step door een andere stepper. Dat is natuurlijk een laakbaar feit, maar het is ver gezocht om het afsluiting van deze straat als oorzaak daarvan aan te duiden.
Volgens dit krantenbericht vreesden de omwonenden reeds bij het afsluiten van de Secretaris Generaal Boereboomstraat het aantrekken van onguur volk. Dat lees ik nochtans niet in het krantenartikel van toen. Toen vreesden de omwonenden enkel ongevallen, omdat het gevaarlijker zou worden voor fietsers.
De waarheid is natuurlijk dat die straat, en het kruispunt met de N16, nu veel veiliger geworden is voor fietsers. Maar men heeft nu een nieuwe onveiligheid gevonden. Nu is het "bijzonder onveilig voor de fietsers omdat de inhoud van enkele camionetten gewoon midden op straat gedumpt werd". Ik denk dat afval, dat midden op straat ligt, nog altijd minder onveilig is voor fietsers dan automobilisten die niet naar fieters kijken, wat vroeger gebeurde. Afval is niet aangenaam, maar stil liggende afval kunnen fietsers wel veilig ontwijken.
Over het argument, dat er nooit ongevallen gebeurd zijn, heb ik het vroeger al gehad. Hetzelfde argument kan nu trouwens gebruikt worden om de afsluiting te behouden. Sinds de straat afgesloten is zijn er nog geen vermeldenswaardige ongevallen gebeurd, hoewel dat wel "voorspeld" was.
Het is vooral opvallend dat de omwonenden het onbegrijpelijk vinden dat de Smesstraat niet is afgesloten. Ze zien dus toch het gevaar in van afritten over fietspaden. Ik hoop dus dat ze er geen bezwaar tegen zullen hebben, als ook deze afrit van de N16 afgesloten zal worden door AWV. Het zal dan inderdaad ook daar veel veiliger worden voor fietsers. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-03-2024 20:02:57 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op zaterdag 23 maart stond dit te lezen in Het Nieuwsblad (klik om te vergroten).
Hetzelfde staat op de website van deze krant, op de website van de Gazet van Antwerpen en zeer waarschijnlijk ook in die krant. Het staat ook op de website van Het Laatste Nieuws en waarschijnlijk ook wel in die krant. Het staat eveneens op Editietemse.
In de titel staat wel duidelijk, dat de heropening enkel zal gelden voor de afrit van de N16 naar de Secretaris Generaal Boereboomstraat. Het zal verboden blijven voor het gemotoriseerd verkeer om vanaf die straat de N16 op te rijden.
De gevaarlijkste plaats voor fietsers op de Secretaris Generaal Boereboomstraat zal dus afgesloten blijven. Bestuurders die de N16 opreden keken immers meestal alleen naar links, naar het verkeer dat van de richting Sint-Niklaas kwam, maar keken zelden naar rechts alvorens te vertrekken, naar naderende fietsers op het tweerichtingsfietspad.
Het gemotoriseerd verkeer dat de N16 daar vanaf de richting Sint-Niklaas zal verlaten, en fietsers die daar eveneens de N16 moeten verlaten, komen elkaar tegemoet op dat kruispunt en zouden elkaar heel goed moeten zien afkomen. Het is niet helemaal zonder gevaar — dat is het nooit — want afslaande fietsers en afslaand gemotoriseerd verkeer zullen elkaar nog moeten "passeren", omdat fietsers ook op de rechterkant van de rijbaan moeten terecht komen. Dat zal nog moeten opgelost worden op de veiligste wijze. Misschien door het fietspad aan te duiden zoals we dat vroeger al gevraagd hebben en wat AWV toen beloofd had om dat te doen. Of het tweerichtingsfietspad zou ook een stuk kunnen verlengd worden in de Secretaris Generaal Boereboomstraat alvorens die over te steken, maar fietsers zullen dan toch ergens deze straat moeten oversteken. Zou dat veiliger zijn? Of misschien is er nog een betere oplossing? Dat moeten we nog bekijken.
Het is dus niet zo erg (voor fietsers) dat de afrit van de N16 naar de Secretaris Generaal Boereboomstraat zal heropend worden. Fietsers krijgen trouwens nog een zeer nuttige "bijkomstigheid" aan deze heropening. Tegelijkertijd zal immers de afrit naar de Smesstraat over het tweerichtingsfietspad afgesloten worden. Er zal daar bijgevolg geen gemotoriseerd verkeer meer over het fietspad rijden, wat zeker veilig is voor fietsers . Het is nu af te wachten, of de "omwonenden" daartegen geen bezwaar zullen hebben, want ...
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
Het is vooral opvallend dat de omwonenden het onbegrijpelijk vinden dat de Smesstraat niet is afgesloten. Ze zien dus toch het gevaar in van afritten over fietspaden. Ik hoop dus dat ze er geen bezwaar tegen zullen hebben, als ook deze afrit van de N16 afgesloten zal worden door AWV. Het zal dan inderdaad ook daar veel veiliger worden voor fietsers. |
(Zie hogerop.)
Als ze daartegen bezwaar zouden hebben, dan spreken ze zichzelf wel tegen . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 22-06-2024 17:14:29 Onderwerp: |
|
|
|
|
Zo is het fietspad uiteindelijk 'afgewerkt' aan de Secretaris Generaal Boereboomstraat, voor fietsers die vanaf de N16 die straat moeten indraaien.
Terwijl het gemotoriseerd verkeer afslaat, volgen fietsers in principe nog de N16. Het is dus logisch dat aan fietsers voorrang verleend wordt.
Die voorrang is benadrukt met haaientanden voor het fietspad, hoewel die wettelijk niet nodig zijn. Haaientanden zijn trouwens ongeldig zonder bijhorende omgekeerde driehoek, die vanaf hier niet te zien is. Maar het kan zeker geen kwaad dat die haaientanden er staan!
AWV heeft het fietspad wel in het rood gemarkeerd, zoals we hen dat ooit eens gevraagd hebben.
Is dit nu ideaal voor fietsers? Ik zou als fietser toch dit fietspad niet blijven volgen ...
... want dat zal niet goed aflopen!
Het fietspad beschrijft namelijk "een vloeiende hoek van 90°". Een rijbeweging die geen enkele fietser in de praktijk zal kunnen uitvoeren.
Maar dat is nu eenmaal de wijze waarop fietspaden nog altijd ontworpen en uitgevoerd worden.
Enkele meters verder komt er een einde aan dat fietspad.
Als je vanaf de Secretaris Generaal Boereboomstraat naar de N16 fietst, is de weg veel "normaler" aangelegd. Eerst passeer je drie paaltjes. Ik vraag mij af waarom die er staan.
Dan kom je aan het fietspad dat aan deze kant wel een vlotte bocht naar de N16 neemt.
Zoals reeds gezegd is het niet uitgesloten dat ook fietsers die van de N16 komen dit fietspad in verboden(!) tegenrichting zullen gebruiken. Maar die moeten daarna de rijbaan oversteken, zonder voorrang, om reglementair rechts van de weg te rijden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|