Het is nu 22-11-2024 23:31:03
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Ontbrekende fietspadmarkering aan de Laagstraat.

    -> Temse - N16 (gewestweg) Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-02-2023 15:54:28    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op maandag 6 februari 2023 is de Laagstraat uiteindelijk afgesloten van de N16 voor het gemotoriseerd verkeer, voor een "testperiode" van minstens 6 maanden volgens AWV. Dit artikel stond die dag in Het Nieuwsblad (klik om te vergroten).



Het staat ook te lezen op de website van die krant, evenals op de website van de Gazet van Antwerpen en op de website van Het Laatste Nieuws. Het zal ook wel in die kranten staan.

Het staat nu ook op Editietemse.

Van overdrijving is dit artikel niet gespeend!
  • "Klanten en leveranciers moeten 4 kilometer omrijden" ...

    Welke wegen moeten die klanten en leveranciers dan wel nemen om vanaf dat kruispunt van de N16 met de Laagstraat nog 4 BIJKOMENDE kilometers bij elkaar te rijden om hun bestemming in het industriepark te bereiken? In werkelijkheid zal het hoogstens een paar honderd meter zijn dat sommige klanten en leveranciers moeten "omrijden". Voelen ze dat echt al in hun portemonnee? En is het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de Eurolaan echt een "moeilijk toegankelijke weg" voor klanten en leveranciers?

  • "In de TTS-zone werken 3.500 mensen die allemaal aan hetzelfde kruispunt moeten afslaan" ...

    Die 3.500 mensen (die natuurlijk per auto aan dat kruispunt moeten afslaan) moeten aan dat ene kruispunt dan alle dagen toch wel een serieuze file vormen! Neem slechts 5 meter per auto, dat is dan een file van 17,5 kilometer!

  • "Zij steken hierbij een fietspad over dat op weekdagen druk gebruikt wordt voor fietsende studenten. Dit is vragen om problemen. Het is maar een kwestie van tijd voor hier dodelijke slachtoffers vallen" ...

    Die bezorgdheid hebben wij al lang aan het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de Eurolaan. Maar het is toch TTS en de gemeente Temse die daar een gevaarlijk tweerichtingsfietspad wilden! Denken ze nu pas aan het gevaar? Het was daar al uiterst gevaarlijk voor fietsers en het kan daar onmogelijk nog gevaarlijker worden dan het al was!

    En ook op de N16 aan de Laagstraat staken al die auto's en vrachtwagens een fietspad over. Dat zal nu niet meer kunnen gebeuren waardoor toch al minstens dit kruispunt al veiliger wordt voor fietsers!

  • "De aanrijtijden van de veiligheidsdiensten worden drastisch verhoogd" ...

    Heb ik vroeger niet gelezen dat de Laagstraat zal afgesloten worden met paaltjes die overrijdbaar zijn voor de hulpdiensten?

  • "Er zijn nochtans eenvoudige alternatieven. De toegang via de Laagstraat enkel toegankelijk maken voor werknemers met een badge kan een oplossing zijn." ...

    En met een bareel, zodat er op de N16 een file ontstaat en auto's het fietspad blokkeren? Zal dat de veiligheid ten goede komen? En moeten de klanten en de leveranciers dan nog altijd geen "4 kilometer omrijden"?

Allemaal te belachelijk om los te lopen en om er een krantenartikel aan te wijden.

Hopelijk wordt deze afsluiting na zes maand positief beoordeeld door AWV en wordt ze definitief. Het is een grote verbetering voor de veiligheid van fietsers.

Zo ziet de afsluiting eruit, kort nadat ze is aangebracht.



Goed zo! Goed zo! Goed zo! voor AWV.

Maar ik vraag mij wel af, of het nodig is om enkel fietsen toe te laten in de Laagstraat, zoals het onderbord van het verbodsbord aanduidt. Waarom zouden bestuurders van bromfietsen en speed pedelecs ook niet vanaf het fietspad mogen afslaan naar de Laagstraat? Ik heb er wel al een motorrijder zien doorrijden van de Laagstraat naar de N16 ...

In de Laagstraat zelf staan nochtans ook enkele paaltjes met daarbij zeer waarschijnlijk hetzelfde verbodsbord met onderbord.



Zouden dat echt overrijbare paaltjes zijn voor de hulpdiensten? Of rijden die ernaast?
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 09-02-2023 16:44:29    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
In de Laagstraat zelf staan nochtans ook enkele paaltjes met daarbij zeer waarschijnlijk hetzelfde verbodsbord met onderbord.
...

Daar staat inderdaad hetzelfde verbodsbord met hetzelfde onderbord.



Ik ga toch aan AWV vragen om ook alle bromfietsen en speed pedelecs toe te laten om de Laagstraat in te rijden vanaf het fietspad, of te verlaten naar het fietspad op de N16. Op dat fietspad zijn die immers allemaal toegelaten.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-02-2023 18:45:06    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Ik ga toch aan AWV vragen om ook alle bromfietsen en speed pedelecs toe te laten om de Laagstraat in te rijden vanaf het fietspad, of te verlaten naar het fietspad op de N16. Op dat fietspad zijn die immers allemaal toegelaten.
(Zie hierboven.)

Dat is bij deze gebeurd op 12 februari 2023, samen met een bedanking voor de (voorlopige) afsluiting.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 13-02-2023 18:31:59    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Mijn mail naar AWV is bevestigd, en zoals gewoonlijk geeft AWV aan elke correspondentie een referentienummer. In dit geval is dat KM-2023-04409 Knipoog.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 15-02-2023 18:18:44    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Vandaag, woensdag 15 februari 2023, krijg ik van AWV een bedanking voor mijn positieve opmerking, en de mededeling dat ze mijn suggestie (om ook speed pedelecs en andere bromfietsen toe te laten) analyseren om eventueel een aanpassing uit te voeren.
Goed zo!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-06-2023 15:15:03    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

AWV heeft het onderbord van het verbodsbord aangepast aan de afgesloten afrit van de Laagstraat op de N16, zoals ik het gevraagd had Goed zo!.



De doorgang is nu niet alleen toegelaten voor fietsers, maar ook voor bestuurders van speed pedelecs en bromfietsen. Dat is niet meer dan logisch want die mogen allemaal op het fietspad van de N16 rijden.

De doorgang zou eigenlijk zelfs voor alle bromfietsen moeten toegelaten worden, ook klasse B. Want ook die zijn toegelaten op dat fietspad. Maar dat is iets voor de bromfietsersbond Knipoog ...

Eigenaardig genoeg is dat onderbord niet aangepast om vanaf de Laagstraat het fietspad van de N16 op te rijden ...


_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 18-01-2024 15:12:00    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op EditieTemse stond op 15 januari 2024 dit artikel met als hoofding: "TTS ondernemingsclub hoopt op positief besluit van AWV in verband met het afsluiten van de Laagstraat".

Met 'positief besluit' bedoelt de TTS ondernemingsclub het opnieuw openstellen van de Laagstraat voor het gemotoriseerd verkeer van en naar de N16. Maar voor ons, fietsers, is dat besluit pas positief als de Laagstraat afgesloten blijft. Alleen dan is het fietspad langs de N16 veilig op dat kruispunt, en alleen dan kan dat fietspad ooit een liefst wat breder tweerichtingsfietspad worden.

In dat artikel op EditieTemse staat dat AWV nog bijkomende studies wil doen, alvorens een definitief besluit te nemen. Daarom is het misschien wel nuttig om als Fietsersbond eens naar AWV te schrijven, om onze mening te verduidelijken op gebied van fietsveiligheid op deze smalle fietspaden ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 02-02-2024 11:00:20    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Het afsluiten van de Laagstraat komt nog eens terloops ter sprake in Het Nieuwsblad van vrijdag 2 februari 2024 (klik om te vergroten).



Dit artikel gaat vooral over de Secretaris Generaal Boereboomstraat. Onze commentaar hierop kun je hier lezen.

Het wordt inderdaad dringend tijd om ook onze mening eens door te spelen naar AWV en ... naar ons gemeentebestuur 'dat de fietsveiligheid zo hoog in het vaandel draagt' Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 06-02-2024 15:36:54    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Het wordt inderdaad dringend tijd om ook onze mening eens door te spelen naar AWV en ... naar ons gemeentebestuur 'dat de fietsveiligheid zo hoog in het vaandel draagt' Hihi.
(Zie hierboven.)

Dat hebben we dan ook gedaan, na bespreking op onze vergadering van maandag 5 februari 2024. Naar beiden is een e-mail verstuurd met als onderwerp: "Afsluiten Laagstraat en SG Boereboomstraat van de N16 in Temse", met in bijlage het krantenartikel van hierboven.

Deze e-mail is op 6 februari 2024 vertuurd naar AWV Oost-Vlaanderen.
Citaat:
Fietsersbond afdeling Temse wil een andere stem laten horen in verband met het afsluiten van de Laagstraat en de SG Boereboomstraat van de N16 voor het gemotoriseerd verkeer.

Volgens artikels in de pers is er enkel onbegrip en weerstand tegen deze maatregel, is vooral de onveiligheid toegenomen en bestaan er petities met vele handtekeningen tegen deze "onverstandige beslissing". Het laatste artikel over de SG Boereboomstraat verscheen op 2 februari 2024 in verschillende kranten, zoals bijvoorbeeld de bijlage in Het Nieuwsblad.

Wij vinden die afsluitingen evenwel een zeer goede beslissing, omdat het nu voor fietsers veel veiliger is aan deze kruispunten. Wij hopen dus dat ze definitief zijn.

Het is trouwens een leugen dat daar nooit ongevallen gebeurd zijn.

Aan de Laagstraat is de zoon van een van onze leden ooit aangereden door een afslaande automobilist vanaf de N16, en onze afdeling heeft ooit een vraag gekregen van een verzekeringsmaatschappij over een ongeval met een fietser op dit kruispunt. Maar het is bekend dat de meeste fietsongevallen niet geregistreerd worden.

Als aan de SG Boereboomstraat geen ongevallen gebeurd zijn, dan is dat enkel en alleen aan de voorzichtigheid en de oplettendheid van fietsers te danken. Wanneer automobilisten vanuit deze straat de N16 opreden, keken ze daar vooral naar links, naar het gemotoriseerd verkeer dat uit de richting van Sint-Niklaas kwam, maar letten dikwijls in het geheel niet op fietsers die van rechts kwamen.

Het zou zelfs nog veiliger worden voor fietsers als ook de oversteek van het fietspad naar de Smesstraat wordt afgesloten van de N16. In dit laatste krantenartikel lezen we dat omwonenden het onbegrijpelijk vinden dat dit niet gebeurd is. Ze zullen er dus waarschijnlijk geen bezwaar tegen hebben.

We hebben ons standpunt medegedeeld aan het gemeentebestuur van Temse.


Aan onze burgemeester, onze schepen van mobiliteit en de dienst mobiliteit is op dezelfde datum een gelijkaardige e-mail verstuurd, maar niet helemaal dezelfde.
Citaat:
Fietsersbond afdeling Temse wil een andere stem laten horen in verband met het afsluiten van de Laagstraat en de SG Boereboomstraat van de N16 voor het gemotoriseerd verkeer.

Volgens artikels in de pers is er enkel onbegrip en weerstand tegen deze maatregel, is vooral de onveiligheid toegenomen en bestaan er petities met vele handtekeningen tegen deze "onverstandige beslissing". Het laatste artikel over de SG Boereboomstraat verscheen op 2 februari 2024 in verschillende kranten, zoals bijvoorbeeld de bijlage in Het Nieuwsblad.

Door deze afsluitingen is het evenwel voor fietsers veel veiliger geworden aan deze kruispunten.

Aan de SG Boereboomstraat keken automobilisten vooral naar links, naar het gemotoriseerd verkeer dat uit de richting van Sint-Niklaas kwam, wanneer ze vanuit deze straat de N16 opreden, maar letten dikwijls in het geheel niet op fietsers die van rechts kwamen. Vaak stonden deze automobilisten bovendien nog te 'wachten' op het fietspad, terwijl ze even goed het verkeer op de N16 konden zien afkomen zonder het fietspad te versperren.

Als het waar is dat daar nooit ongevallen gebeurd zijn - want de meeste fietsongevallen worden niet geregistreerd - dan is dat enkel en alleen aan de voorzichtigheid en de oplettendheid van fietsers te danken.

Aan het kruispunt met de Laagstraat is het nu eveneens veel veiliger voor fietsers. Ze worden daar niet meer de weg afgesneden door automobilisten die afslaan vanaf de N16 naar de Laagstraat.

Het is trouwens een leugen dat daar nooit ongevallen gebeurd zijn. De zoon van een van onze leden is daar ooit aangereden door een afslaande automobilist vanaf de N16, en onze afdeling heeft ooit een vraag gekregen van een verzekeringsmaatschappij over een ongeval met een fietser op dit kruispunt. Maar zoals reeds gezegd: de meeste fietsongevallen worden niet geregistreerd.

Fietsersbond Temse is blij met deze afsluitingen en we hopen dat ze blijven bestaan. We hadden van de gemeente Temse een gelijkaardig standpunt verwacht, omdat ze de fietsveiligheid toch zo hoog in het vaandel draagt. We vragen ons af wie we zullen moeten aanspreken, wanneer er een ernstig fietsongeval gebeurt als deze kruispunten opnieuw open gesteld worden.

Het zou nog veiliger worden voor fietsers als ook de oversteek van het fietspad naar de Smesstraat wordt afgesloten van de N16. In dit laatste krantenartikel lezen we dat omwonenden het onbegrijpelijk vinden dat dit niet gebeurd is. Ze zullen er dus waarschijnlijk geen bezwaar tegen hebben.

We hebben ons standpunt medegedeeld aan AWV.

Benieuwd welke reactie we daarop zullen krijgen.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6208
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-02-2024 15:50:23    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Benieuwd welke reactie we daarop zullen krijgen.
(Zie hierboven.)

Op 20 februari 2024 kregen we een antwoord van AWV op onze e-mail van 6 februari 2024. Het komt hierop neer:

AWV is verheugd dat ze de veiligheid voor fietsers verbeterd hebben door het afsluiten van de Laagstraat en de SG Boereboomstraat, en onderzoekt hoe de toegang tot de Smesstraat (over het tweerichtingsfietspad) snel en efficiënt kan afgesloten worden. Dat zal de veiligheid van fietsers nog verbeteren.
De afsluitingen van de Laagstraat en de SG Boereboomstraat zijn nog steeds in proefperiode. De nodige gegevens (lengte files, reistijden, ...) worden verzameld om in het tweede kwartaal van dit jaar in samenspraak met de gemeente Temse te beslissen of de afsluitingen definitief worden.

We kunnen moeilijk zeggen dat dit slecht nieuws is Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - N16 (gewestweg)

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 3 van 3 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005