|
Een fietspad op de Pontweg? |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 30-03-2023 15:36:56 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, donderdag 30 maart 2023, heeft AWV geantwoord op mijn vraag, en AWV is blijkbaar evenmin als ik tevreden met deze toestand, zoals ik wel verwacht had.
AWV schrijft dat ze dit verkeersbord D10 zullen vervangen ...
... en dat ze contact zullen opnemen met de gemeente omdat de verder gelegen verkeersborden op de N470a (de Pontweg of de Drapstraat) beheerd worden door de gemeente Temse.
Mooi zo!
Dit verkeersbord D10 staat immers op de N41, een gewestweg beheerd door AWV. Maar einde januari of begin februari 2022 is een verkeersbord D7 dat hier stond, door de gemeente Temse vervangen door die D10. De gemeente Temse moet eigenlijk van de verkeersborden van het gewest afblijven!
Zeer waarschijnlijk zal AWV hier opnieuw een verkeersbord D7 plaatsen, maar daarmee is de kous nog niet af, zoals ik toen met een uitgebreide e-mail aan de gemeente heb trachten te verklaren. Voor de veiligheid van alle gebruikers van het fietspad is het immers nodig dat het gedeelte van het pad tussen de betonnen jerseys en de vangrail wordt aangeduid als een fietspad, zowel voor fietsen als voor alle bromfietsen (ook speed pedelecs) met een verkeersbord D7, en NIET als een "deel van de openbare weg voorbehouden voor fietsers en voetgangers" met een verkeersbord D10, en dat in beide rijrichtingen.
Daarom vermoed ik dat AWV aan de gemeente Temse zal aanraden om het verkeersbord D10 in de andere rijrichting, aan de andere kant van de betonnen jerseys, ook te vervangen door een verkeersbord D7.
Zonder dat mogen bromfietsers en bestuurders van speed pedelecs hier immers niet verder, want dit gedeelte is voorbehouden enkel voor fietsers en voetgangers met het verkeersbord D10. Bromfietsers en bestuurders van speed pedelecs mogen evenmin langs de rijbaan ernaast wegens een verbodsbord C1 aan de rechterkant.
Ze moeten dus wettelijk rechts van het groendriehoekje, ...
... om dan naar links, bijna als spookrijder op de N41 naar het tweerichtingsfietspad richting rotonde van de Duivenhoek rijden.
Veilig is anders!
Ik ben benieuwd of ook dit uiteindelijk in orde zal komen ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 01-06-2023 21:06:33 Onderwerp: |
|
|
|
|
Zoals AWV het beloofd heeft op donderdag 30 maart 2023, is het verkeersbord D10 vervangen door een D7, op het fietspad langs de N41 waar dat afbuigt van de N41 richting Mirabrug.
Dit verkeersbord voor fietsers kan al langer aangepast zijn, maar ik passeer hier niet elke dag. Daarom staat het hier nu pas.
Tussen haakjes, dit is niet de eerste keer dat AWV op deze plaats een verkeersbord D10 vervangt door een D7 ...
Het is logisch dat dit fietspad langs de N41 voor fietsen, speed pedelecs en bromfietsen even doorloopt als volwaardig fietspad wanneer dat de N41 verlaat. Voorheen, met het verkeersbord D10, stopte hier het fietspad en moesten bestuurders van speed pedelecs en bromfietsen wettelijk verplicht vanaf hier het fietspad verlaten en verder op de rijbaan rijden richting Mirabrug, dus links van de betonnen jerseys.
Eenmaal de betonnen jerseys voorbij, kunnen de bestuurders van speed pedelecs en bromfietsen nu veel veiliger op de rijbaan verder rijden. Vanaf hier moeten ze dat doen, want het gedeelte van de openbare weg rechts van de paaltjes blijft aangeduid met een verkeersbord D10: dat deel van de openbare weg is voorbehouden voor het verkeer van voetgangers en fietsers.
Maar ... het is even logisch dat het fietspad naast de betonnen jerseys ook fietspad is in de andere richting, dus ook voor speed pedelecs en bromfietsen. En dat is (nog) niet het geval. In die rijrichting staat nog altijd een verkeersbord D10, terwijl daar ook een D7 zou moeten staan.
AWV zou hiervoor contact opnemen met de gemeente Temse, omdat de gemeente wegbeheerder is van deze weg. AWV is wegbeheerder van de gewestweg N41, mag dus enkel daar verkeersborden plaatsen en dat hebben ze ook gedaan!
Met een D7 duidt AWV duidelijk aan dat dit fietspad langs de N41 moet gebruikt worden door fietsers en bestuurders van speed pedelecs en van bromfietsen. De eerste D7 stond er al, en nu heeft AWV er zelfs een bijkomende D7 bijgeplaatst met een onderbord om duidelijk te maken dat dit in de twee rijrichtingen geldt.
Ik weet niet of AWV al contact heeft opgenomen met de gemeente Temse, noch wat de gemeente Temse gaat doen. Toen we nog overlegvergaderingen hadden met de mobiliteitsdienst, is op de overlegvergadering van 19 januari 2022 (nu meer dan een jaar geleden) beslist om het verkeersbord D10 te vervangen door een D7. Dat heeft toen het college beslist, en dat heeft heel duidelijk met een foto als volgt op het verslag van deze vergadering gestaan, op de derde pagina:
Maar dat is anders uitgevoerd! De gemeente Temse heeft de D10 laten staan, en de D7 vervangen door een D10. De gemeente Temse heeft dus een verkeersbord vervangen van AWV, wat helemaal niet haar bevoegdheid is!
Op het volgende overleg met de mobiliteitsdienst, op 16 maart 2022, is dat ter sprake gekomen maar daar is geen rekening meer mee gehouden. Het is dus hoog tijd om deze zaak eindelijk recht te trekken. Als het niet "vanzelf" gebeurt, neem ik nog wel contact op met de mobiliteitsdienst van de gemeente Temse.
Want wat heeft het voor gevolg als deze D10 blijft staan?
Er zijn geen gevolgen voor fietsers, maar wel voor bestuurders van speed pedelecs en bromfietsen. Die begaan immers een overtreding tegen de wegcode als ze hier links van de betonnen jerseys rijden richting N41.
Maar rechts van de betonnen jerseys mogen ze evenmin rijden want dat is verboden met het verkeersbordC1. Ze moeten bijgevolg rechts van het grasperkje rijden!
Bestuurders van speed pedelecs en bromfietsers komen dus hier op de N41 ...
... en moeten dan links van de rijbaan (?) naar het tweerichtingsfietspad rijden. Worden die niet gedwongen een verkeersovertreding te begaan?
Tenslotte kunnen ze dan uiteindelijk tussen al de paaltjes op het fietspad terechtkomen.
Deze wettelijk weg is niet echt logisch noch veilig en zelfs niet helemaal wettelijk te noemen. De D10 zou al lang moeten vervangen zijn door een D7, zoals op 28 februari 2022 beslist is door het college maar niet uitgevoerd.
Wordt dus nog vervolgd ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|