|
De voorrang van fietsers ... |
|
luk
Geregistreerd op: 10 Mei 2017 Berichten: 103
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-12-2019 18:20:50 Onderwerp: |
|
|
|
|
Knap werk Jozef.
Mag ik het op Fietsersbond hammewaasmunster plaatsen? |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 06-02-2020 08:08:41 Onderwerp: |
|
|
|
|
Wat ik al lang beweer, kwam nu in het nieuws: heel veel ongevallen, zelfs dodelijke ongevallen, worden veroorzaakt door het niet respecteren van de voorrangsregels.
Het stond bijvoorbeeld in Het Nieuwsblad van donderdag 6 februari 2020 (klik om te vergroten).
Het staat ook de website van deze krant.
Maar het zijn niet alleen de weggebruikers die de voorrangsregels onvoldoende kennen. De wegbeheerders zelf, met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) op kop, gaan allerminst vrijuit! Ze interpreteren de voorrangsregels verkeerd in het voordeel van de gemotoriseerde weggebruikers, in het nadeel van voetgangers en fietsers. Ze wijzigen de voorrangsregels door het onoordeelkundig plaatsen van voorrangsborden, waardoor de voorrangsregels — die elke weggebruiker zou moeten kennen — omgedraaid worden! De wegbeheerders "geven" voorrang aan gemotoriseerde weggebruikers op plaatsen waar ze die normaal gesproken niet mogen krijgen!
Is het dan te verwonderen dat heel wat weggebruikers de voorrangsregels niet meer kennen? De "normale" voorrangsregels worden immers bijna nooit toegepast, en aan gemotoriseerde weggebruikers moet zeer dikwijls voorrang verleend worden terwijl dat normaal gesproken niet het geval zou mogen zijn, of zelfs helemaal niet het geval is!
Veel meer daarover kun je lezen in "Fietsers en Voorrang", dat je hier kunt downloaden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-02-2020 15:56:05 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op de website van de VRT staan 10 vraagjes over voorrang en fietsers. Als je die niet alle 10 juist kunt beantwoorden, is het hoog tijd dat je de verkeersregels over voorrang leert, om geen gevaar te zijn op de weg voor jezelf en/of voor andere weggebruikers!
Nochtans ... Van de laatste twee vragen (9 en 10) zijn de antwoorden wel juist, maar de verklaringen van die antwoorden zijn niet helemaal correct! Ze zijn typisch voor de foute manier waarop tegenwoordig over voorrang gesproken en geleerd wordt!
Los eerst zelf de vragen op, op deze website van de VRT vooraleer je dit verder leest, want de antwoorden op vraag 9 en 10 staan erbij!
Dit is vraag 9 met het antwoord:
De vraagstelling zelf is al gevaarlijk: Op welke plaats moeten autobestuurders altijd voorrang verlenen aan fietsers?
Autobestuurders moeten geen voorrang verlenen aan fietsers op fietssuggestiestroken of op fietsoversteekplaatsen, dus enkel het fietspad (A) blijft over als juist antwoord. Maar nergens in de wegcode staat dat altijd voorrang moet verleend worden aan fietsers op een fietspad! Een nadere verklaring hiervan vind je bij de volgende vraag, want daar gebeurt dezelfde fout!
Bij de verklaring van het antwoord van deze vraag 9 staan namelijk nog twee zaken die helemaal niet juist zijn:
- Een fietssuggestiestrook (B) duidt aan hoeveel ruimte fietsers nodig hebben, ...
Fietsers kunnen veel meer ruimte nodig hebben dan aangeduid door een fietssuggestiestrook! Vooral als fietsers met twee naast elkaar mogen rijden. Een fietssuggestiestrook dient enkel en alleen om autobestuurders er op te wijzen dat daar fietsers op de rijbaan kunnen rijden. Een fietssuggestiestrook duidt helemaal niets aan en betekent zelfs helemaal niets. Het is geen verkeersteken! Het staat niet in het verkeersreglement!
- Bij de verklaring van de fietsoversteekplaats (C) wordt twee keer het woord "voorrang" gebruikt, maar dat staat niet in het verkeersreglement! Dit staat er wel:
- Voor de fietsers (en bestuurders van tweewielige bromfietsen) in artikel 43.3:
Citaat: |
Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen. |
Voor de bestuurders van een auto of een motorfiets in artikel 40ter:
Citaat: |
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden. |
Nergens lees ik iets over voorrang, wel over voorzichtigheid van beide kanten!
Dit is vraag 10 met het antwoord:
De blauwe auto moet inderdaad voorrang verlenen aan een fietser op dit fietspad, maar niet om reden van het fietspad! De blauwe auto moet voorrang verlenen omdat reeds vóór het zebrapad (hopelijk) een voorrangsbord B1 staat, want voor het zebrapad staan duidelijk haaientanden op de rijbaan. De blauwe auto is dus eigenlijk al wat te ver gereden als hier een fietser komt aangereden!
Het fietspad volgt blijkbaar een voorrangsweg, aangeduid met een voorrangsbord B9, ofwel volgt het een weg waarop vóór dit kruispunt een voorrangsbord B15 geplaatst is. En dààrom is de wegbeheerder verplicht om het fietspad door te markeren over de zijstraten van het kruispunt met de wegmarkering van twee evenwijdige witte onderbroken strepen (artikel 16 van het reglement voor de wegbeheerder). Het is door deze voorrangsborden B9 of B15 dat de fietser weet dat aan hem voorrang moet verleend worden, niet door het fietspad!
Want volgens artikel 16 van het reglement voor de wegbeheerder mag (het moet niet) een fietspad evengoed doorgetrokken worden wanneer het geen voorrangsweg volgt. Vanzelfsprekend moet dan op het fietspad een voorrangsbord B1 of B5 staan, alvorens het een voorrangsweg oversteekt! En de autobestuurders moeten dan geen voorrang verlenen aan fietsers op dat fietspad, omdat ze zelf op een voorrangsweg rijden die aangeduid is met een voorrangsbord B9, ofwel op een weg waarop vóór dit kruispunt een voorrangsbord B15 is aangebracht.
De oorzaak van de misvatting, dat aan een fietspad altijd voorrang moet verleend worden, is de foute interpretatie van het artikel 12.4bis van het verkeersreglement:
Citaat: |
12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad. |
Dit is een verkeersregel, waarop men zich tegenwoordig beroept om te zeggen dat "aan fietspaden altijd voorrang moet verleend worden". Maar het artikel 6.2 van het verkeersreglement stelt zeer duidelijk:
Citaat: |
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels. |
Als er voorrangsborden staan, wat wel degelijk verkeerstekens zijn, geldt dus verkeersregel 12.4bis niet meer! Een fietspadmarkering is weliswaar ook een verkeersteken, maar er staat nergens in het verkeersreglement dat het een voorrangsteken is!
Als je echt dieper wil ingaan op de voorrang van fietsers, en wat daarbij allemaal misloopt, kun je altijd "Fietsers en Voorrang" downloaden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-03-2020 07:48:22 Onderwerp: |
|
|
|
|
Aan de regelgeving van de wegcode over voorrang en fietsers is nog niets gewijzigd. Dat hoeft ook niet, want die is in orde. Maar er is evenmin iets gewijzigd aan de wijze waarop die regelgeving omgezet wordt naar de werkelijkheid, door de plaatsing van voorrangsborden en door het al of niet aanbrengen van de nodige wegmarkeringen, waarbij fietsers dikwijls benadeeld worden en zelfs in gevaar gebracht! Soms zelfs tot op het randje van de wettelijkheid, als het er niet over is!
Het kan dus geen kwaad dat we als fietsers weten hoe voorrang juist in elkaar zit, en hoe dat zou moeten toegepast worden in werkelijkheid. Daartoe dient dit werkje 'FIETSERS EN VOORRANG'!
Na de "eerste druk", en een aantal leesproeven met wat opmerkingen, zijn er natuurlijk enkele verbeteringen en verduidelijkingen aangebracht in FIETSERS EN VOORRANG, en zijn er zelfs enkele kleine foutjes verbeterd!
Er is bijgevolg een nieuwe versie beschikbaar sinds vandaag, 9 maart 2020!
Deze interessante lectuur is nog altijd
<<< hier te downloaden >>>
Het is ook nog altijd een pdf-bestand van 1.21 MB, met veel voorbeeldfoto's, en het bevat nog altijd 49 pagina's in totaal, titelblad inbegrepen.
In de allerlaatse zin, op de allerlaatste pagina, kun je lezen hoe het eigenlijk komt dat er nog geen bladzijden zijn bijgekomen ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-07-2020 15:07:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
Nu is de internetlink verdwenen naar het "Geïllustreerd reglement voor de wegbeheerder" van AWV. Dat is een beetje logisch, want dat is al een tijdje buiten gebruik en vervangen door dienstorders.
Maar daardoor verliezen we natuurlijk het bewijs van een foute redenering van AWV in verband met het artikel 12.4bis van het verkeersreglement!
De laatste versie van dit "Geïllustreerd reglement voor de wegbeheerder" was van 30/01/2017. De versie daarvoor was van 29/01/2014. Deze beide versies heb ik nog in pdf-vorm, maar ze staan niet meer op internet om te downloaden. Misschien zet ik ze ooit wel zelf op internet om te downloaden, als dat nodig of nuttig moest worden ...
Er is, voorlopig althans, nog wel een nog oudere versie van 3/09/2012 te vinden op het internet, met deze link
Daar kun je dat reglement lezen, ofwel doe je dat met deze link. Indien gewenst, kun je deze oudere versie zelfs downloaden met deze link.
Door het verdwijnen van dit reglement, heb ik natuurlijk alweer ons naslagwerkje 'FIETSERS EN VOORRANG' moeten aanpassen, dus ...
... Sinds vandaag is een nieuwe versie 4 juli 2020 beschikbaar!
Het is nog altijd even interessante lectuur, en nog altijd
<<< hier te downloaden >>>
Het is ook nog altijd een pdf-bestand van 1.21 MB, met veel voorbeeldfoto's, en het bevat nog altijd 49 pagina's in totaal, titelblad inbegrepen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6208 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 15-02-2021 18:05:04 Onderwerp: |
|
|
|
|
Het "vierkant groen" is nog niet helemaal in orde gebracht in de wegcode, maar daar kunnen we niet op wachten.
Er is de voorbije weken heel wat discussie gevoerd over de voorrang van fietsers, als die op een tweerichtingsfietspad aan een kruispunt een voorrangsweg oversteken, zowel met Fietsberaad als met onze nationale Fietsersbond.
(Tekening van Fietsberaad)
Dat heeft zijn invloed gehad op de inhoud van ons werkje "Fietsers en Voorrang". Er is heel wat aan toegevoegd, vervolledigd, verduidelijkt, overbodigheden zijn weggelaten, ... en zelfs enkele (type)foutjes zijn verbeterd. De internetlinken zijn aangepast waar nodig, en nog veel meer. Er is werkelijk vrijwel geen enkele pagina waar niets aan gewijzigd is!
Er is bijgevolg een nieuwe versie van 15 februari 2021. Er zijn nog altijd 50 pagina's in totaal, titelblad inbegrepen. Het is nog altijd een pdf-bestand van ongeveer 1,30 MB. Je kunt het zelf drukken (en verspreiden als je dat wilt ).
Als je echt iets meer wilt weten over voorrang op onze wegen, en hoe onze wegbeheerders dat toepassen voor ons, fietsers,
<<< download en lees het dan hier >>> _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|