|
De voorrang van fietsers ... |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-09-2019 07:00:00 Onderwerp: |
|
|
|
|
Om een zeer duistere(?) reden, die in het geheel niet strookt met de regels van het verkeersreglement (zie verder), moeten fieters altijd voorrang verlenen aan het gemotoriseerd verkeer dat een rotonde oprijdt of verlaat, als die fietsers rijden op een afgescheiden fietspad op een rotonde. Zo duister is die reden eigenlijk niet, want dat dient alleen maar om de "vlotte autodoorstroming" te bevorderen, zoals steeds ten nadele van de normale voorrangsrechten van fietsers.
Maar toch kan het wel zeker anders. Dit voorbeeld van een afgescheiden fietspad op een rotonde, met voorrang voor fietsers(!), kun je zien in Middelkerke.
En dat het voorheen anders geweest is, kun je zien aan de overschilderde haaientanden, en de beschadigingen in de klinkers waar de paal gestaan heeft met het verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek).
Eigenlijk is het hier zoals het overal zou moeten. Het verlaten van een rotonde is immers een richtingverandering, namelijk naar rechts afslaan. Dit staat letterlijk in het verkeersreglement, artikel 19.2.1° :
Citaat: |
...
Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden. |
En in het artikel 19.4 staat :
Citaat: |
19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen. |
Alle bestuurders op een rotonde volgen dezelfde openbare weg, namelijk de rotonde, en fietsers rijden op een ander deel van diezelfde openbare weg dan het gemotoriseerd verkeer. Het gemotoriseerd verkeer rijdt op de rijbaan, fietsers rijden op het fietspad. Het is bijgevolg niet meer dan normaal, dat het gemotoriseerd verkeer dat de rotonde verlaat, voorrang verleent aan fietsers die de rotonde blijven volgen.
Hoe komt het dan, dat het meestal omgekeerd is?
Omdat het Agentschap Wegen en Verkeer er zijn eigen (verkeers?)regels op nahoudt. Daar stelt men namelijk dat een afgescheiden fietspad buiten de rotonde ligt ... Wat je reinste onzin is, natuurlijk. Dat lijkt meer op een verkeerdregel! Maar toch komen ze daar mee weg!
Op het afgescheiden fietspad plaatst men dan voorrangsborden B1, die de normale voorrang van fietsers omkeert, want verkeerstekens gaan boven verkeersregels (artikel 6.2). Die verkeersregel kent men wel bij AWV als hij kan toegepast worden in het voordeel van het gemotoriseerd verkeer. Als diezelfde verkeersregel hen niet goed uitkomt, dan vergeten ze die. Hierover later nog meer!
Maar toch is het strikt wettelijk nog niet helemaal in orde, om op deze wijze de normale voorrang van fietsers om te draaien. Maar ook daarover later nog meer ...
In afwachting blijf ik benieuwd welk document dit najaar het licht zal zien over de voorrang voor fietsers bij kruispunten, rotondes en fietsoversteekplaatsen ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
luk
Geregistreerd op: 10 Mei 2017 Berichten: 103
|
|
|
|
|
Geplaatst: 23-09-2019 09:27:32 Onderwerp: |
|
|
|
|
Prachtig Jozef. Dit is gewoon een schandaal: de manier waarop AWV de verkeersregels omdraait om het AUTOverkeer vlotter te maken en dit met ACHTERSTELLEN van de fietser. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 10-10-2019 10:49:33 Onderwerp: |
|
|
|
|
De voorrang, maar vooral het aanbrengen en het gebruik van fietsoversteekplaatsen is een bron van veel misverstanden en redetwisten.
Zo is deze fietsoversteekplaats (Doornstraat, viaduct over de E17) schijnbaar in orde.
Fietsers moeten deze fietsoversteekplaats gebruiken om de rijbaan over te steken, want:
- ze bevinden zich op een fietspad;
- ze moeten de rijbaan oversteken om hun weg te vervolgen.
Maar ...
- Bevindt deze fietsoversteekplaats zich niet op een kruispunt?
- Als fietsers verplicht zijn om deze fietsoversteekplaats te gebruiken, staat dat geel paaltje dan niet gevaarlijk in de weg om veilig van het fietspad naar de oversteekplaats te rijden?
En is deze fietsoversteekplaats (Gasthuisstraat, kerkhof) in orde, die fietsers op de rijbaan moet leiden naar het dubbelrichtingfietspad links van de openbare weg?
Met deze fietsoversteekplaats wordt het misverstand geschapen dat die "moet gebruikt worden om de rijbaan over te steken".
Maar ...
- Fietsers moeten deze oversteekplaats niet gebruiken, want ze bevinden zich niet op een fietspad. Die twee streepjes die er rechts van de rijbaan zijn bijgeschilderd om de schijn te redden duiden echt geen fietspad aan. Waarom ze er dan staan? Als het niet is om de schijn te redden, vraag het dan aan de wegbeheerder, want dan weet ik het ook niet.
- Fietsers die hier op de rijbaan rijden, en naar het dubbelrichtingfietspad links van de openbare weg rijden, steken de rijbaan niet over! Om een rijbaan over te steken, moet je er voor staan, naar links en naar rechts kijken naar het naderend verkeer, en dan oversteken. Hier rijden fietsers op de rijbaan, en moeten ze kijken naar het verkeer dat voor hen en achter hen komt, waarna ze naar links moeten afslaan.
Fietsers moeten zich naar het dubbelrichtingfietspad begeven volgens de richtlijnen van artikel 19 van het verkeersreglement (richtingveranderingen), meer bepaald volgens de artikels 19.1 en 19.3 (links afslaan) :
Citaat: |
19.1. De bestuurder die naar rechts of naar links wil afslaan om de rijbaan te verlaten of die zijn voertuig langs de linkerkant van een rijbaan met eenrichtingsverkeer wil opstellen, moet zich vooraf ervan vergewissen dat hij dit kan doen zonder gevaar voor de andere weggebruikers, vooral rekening houdend met de vertragingsmogelijkheden van de achterliggers; |
Citaat: |
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet:
- zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;
- op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
- op een rijbaan met eenrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.
- voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;
- de beweging met matige snelheid uitvoeren;
|
Deze fietsoversteekplaats wordt trouwens door sommige fietsers in de tegenovergestelde richting gebruikt! Dus vanaf het fietspad naar de andere kant van de rijbaan, om daar als spookrijder links van de rijbaan verder te rijden tot aan het volgende kruispunt. En kan hen dat kwalijk genomen worden? Moet een fietsoversteekplaats niet verplicht gebruikt worden door wie zich op het fietspad bevindt (artikel 43.3)?
Citaat: |
43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.
Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen. |
En nog iets ... Moet je wel naar het fietspad aan de overkant, als je 20 meter verder rechts naar de ingang van het kerkhof wilt, of als je 100 meter verder naar de fietsenstalling rechts van de rijbaan aan de bushalte wilt?
(Aanpassing op 11-10-2019: Wetteksten toegevoegd.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-10-2019 13:42:38 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
...
En nog iets ... Moet je wel naar het fietspad aan de overkant, als je 20 meter verder rechts naar de ingang van het kerkhof wilt, of als je 100 meter verder naar de fietsenstalling rechts van de rijbaan aan de bushalte wilt?
... |
(Zie hierboven.)
Het antwoord op deze vraag staat in het verkeersreglement in de tweede paragraaf van artikel 9.1.2.1°, vanaf het woord "Evenwel" :
Citaat: |
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden. |
De "bijzondere omstandigheid" dat je even verder aan de rechterkant van de rijbaan moet zijn, in dit geval om naar het kerkhof te gaan of om uw fiets te stallen aan de bushalte, "rechtvaardigt" dat je de rijbaan niet dadelijk opnieuw moet oversteken, nadat je pas op het fietspad gekomen bent aan de linkerkant in jouw rijrichting. In deze gevallen mag je rechts op de rijbaan verder blijven fietsen, dus tot aan de ingang van het kerkhof of tot aan de fietsenstalling aan de bushalte. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-10-2019 11:55:20 Onderwerp: |
|
|
|
|
Een voorbeeld van een voorrangstoestand waar heel wat weggebruikers niet aan uit lijken te kunnen, vind je in Sint-Gillis (Waas), aan het kruispunt met de Beekstraat, de Grouwesteenstraat, de Shondstraat en de Wijnstraat.
Dit zie je op dat kruispunt vanuit de Beekstraat.
En dit vanuit de Shondstraat, aan de andere kant van het kruispunt.
Je ziet een kruispunt met voorrang van rechts, aangeduid met het voorrangsbord B17. Maar de fietspaden op de Beekstraat en de Shondstraat zijn over het kruispunt doorgetrokken met de fietspadmarkering.
Sommigen, zelfs sommige "verkeersdeskundigen", vinden dit tegenstrijdig, om reden van het artikel 12.4bis van het verkeersreglement :
Citaat: |
12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad. |
Die "verkeersdeskundigen" beweren dan, dat de "voorrang van fietsers op het fietspad" in tegenstrijd is met de voorrang van rechts van het voorrangsbord B17 ... Maar dan "vergeten" ze wel het artikel 6.2 van het verkeersreglement :
Citaat: |
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels. |
Dus ... De verkeersregel 12.4bis vervalt om reden van het verkeersteken B17. Dus ... De voorrang van rechts is geldig, ook voor fietsers op het fietspad.
Maar ... dan moet dat wel op elke tak van het kruispunt juist staan aangeduid. In de Wijnstraat is dat in orde, maar in de Grouwesteenstraat staat geen voorrangsbord B17!
Voor bestuurders die uit deze straat komen geldt dus wel het artikel 12.4bis! ... En moeten ze voorrang verlenen aan de gebruikers van het fietspad, terwijl de gebruikers van het fietspad vanuit de Shondstraat voorrang van rechts moeten verlenen aan de bestuurders die uit de Grouwesteenstraat komen. En dat klopt natuurlijk niet.
Een dergelijke onvolledige verkeerssignalisatie is inderdaad verwarrend voor weggebruikers, maar dat ligt aan de wegbeheerders. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 02-11-2019 08:23:39 Onderwerp: |
|
|
|
|
Nog een voorbeeld van een eigenaardige, en zelfs verboden "voorrangsregeling".
Dit is in Sint-Niklaas, aan het kruispunt van de Damstraat (achteruit), de De Cauwerstraat (vooruit) en de Galgstraat (rechts). Wat is hier verkeerd aan?
Het is een kruispunt zonder voorrangsborden, dus geldt de voorrang van rechts voor elke bestuurder, ook voor fietsers.
Maar op het kruispunt is een oversteekplaats voor fietsers aangebracht tussen twee fietspaden. Dat is verboden door het artikel 18.4 (vijfde alinea) van het reglement voor de wegbeheerder :
Citaat: |
18.4. Markeringen van oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
...
De dwarsmarkering moet aangebracht worden wanneer fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan moeten oversteken buiten het kruispunt of de rotonde.
Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.
... |
Maar ze is hier nu eenmaal aangebracht. Welke voorrangsregels gelden er nu?
- Voor het verkeer op de rijbaan:
De voorrang van rechts blijft geldig, maar er moet bovendien ook nog rekening gehouden worden met artikel 40ter (vijfde alinea) van het verkeersreglement :
Citaat: |
Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
...
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.
... |
De voorrang van rechts wordt dus toch beperkt door deze regel.
Voor het verkeer op het fietspad:
Aan de oversteekplaats voor fietsers geldt de voorrang van rechts niet meer, volgens artikel 43.3 van het verkeersreglement :
Citaat: |
43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.
Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen. |
Er moet dus voorrang verleend worden aan elke bestuurder op de rijbaan, gelijk uit welke richting die komt. Dat stelt het volgende probleem: moet er nu ook rekening gehouden worden met, en voorrang verleend worden aan bestuurders die uit de Damstraat of de De Cauwerstraat komen, en afslaan naar de Galgstraat en daarbij over de fietsoversteekplaats rijden?
De "normale" voorrang van rechts, die op dit kruispunt geldt, wordt dus voor alle bestuurders volledig gewijzigd door deze oversteekplaats voor fietsers. Dat is trouwens één van de redenen waarom een fietsoversteekplaats niet mag aangebracht worden op kruispunten.
Op deze wijze maken wegbeheerders een warboeltje van de voorrangsregels. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
luk
Geregistreerd op: 10 Mei 2017 Berichten: 103
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-12-2019 18:20:50 Onderwerp: |
|
|
|
|
Knap werk Jozef.
Mag ik het op Fietsersbond hammewaasmunster plaatsen? |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 06-02-2020 08:08:41 Onderwerp: |
|
|
|
|
Wat ik al lang beweer, kwam nu in het nieuws: heel veel ongevallen, zelfs dodelijke ongevallen, worden veroorzaakt door het niet respecteren van de voorrangsregels.
Het stond bijvoorbeeld in Het Nieuwsblad van donderdag 6 februari 2020 (klik om te vergroten).
Het staat ook de website van deze krant.
Maar het zijn niet alleen de weggebruikers die de voorrangsregels onvoldoende kennen. De wegbeheerders zelf, met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) op kop, gaan allerminst vrijuit! Ze interpreteren de voorrangsregels verkeerd in het voordeel van de gemotoriseerde weggebruikers, in het nadeel van voetgangers en fietsers. Ze wijzigen de voorrangsregels door het onoordeelkundig plaatsen van voorrangsborden, waardoor de voorrangsregels — die elke weggebruiker zou moeten kennen — omgedraaid worden! De wegbeheerders "geven" voorrang aan gemotoriseerde weggebruikers op plaatsen waar ze die normaal gesproken niet mogen krijgen!
Is het dan te verwonderen dat heel wat weggebruikers de voorrangsregels niet meer kennen? De "normale" voorrangsregels worden immers bijna nooit toegepast, en aan gemotoriseerde weggebruikers moet zeer dikwijls voorrang verleend worden terwijl dat normaal gesproken niet het geval zou mogen zijn, of zelfs helemaal niet het geval is!
Veel meer daarover kun je lezen in "Fietsers en Voorrang", dat je hier kunt downloaden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-02-2020 15:56:05 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op de website van de VRT staan 10 vraagjes over voorrang en fietsers. Als je die niet alle 10 juist kunt beantwoorden, is het hoog tijd dat je de verkeersregels over voorrang leert, om geen gevaar te zijn op de weg voor jezelf en/of voor andere weggebruikers!
Nochtans ... Van de laatste twee vragen (9 en 10) zijn de antwoorden wel juist, maar de verklaringen van die antwoorden zijn niet helemaal correct! Ze zijn typisch voor de foute manier waarop tegenwoordig over voorrang gesproken en geleerd wordt!
Los eerst zelf de vragen op, op deze website van de VRT vooraleer je dit verder leest, want de antwoorden op vraag 9 en 10 staan erbij!
Dit is vraag 9 met het antwoord:
De vraagstelling zelf is al gevaarlijk: Op welke plaats moeten autobestuurders altijd voorrang verlenen aan fietsers?
Autobestuurders moeten geen voorrang verlenen aan fietsers op fietssuggestiestroken of op fietsoversteekplaatsen, dus enkel het fietspad (A) blijft over als juist antwoord. Maar nergens in de wegcode staat dat altijd voorrang moet verleend worden aan fietsers op een fietspad! Een nadere verklaring hiervan vind je bij de volgende vraag, want daar gebeurt dezelfde fout!
Bij de verklaring van het antwoord van deze vraag 9 staan namelijk nog twee zaken die helemaal niet juist zijn:
- Een fietssuggestiestrook (B) duidt aan hoeveel ruimte fietsers nodig hebben, ...
Fietsers kunnen veel meer ruimte nodig hebben dan aangeduid door een fietssuggestiestrook! Vooral als fietsers met twee naast elkaar mogen rijden. Een fietssuggestiestrook dient enkel en alleen om autobestuurders er op te wijzen dat daar fietsers op de rijbaan kunnen rijden. Een fietssuggestiestrook duidt helemaal niets aan en betekent zelfs helemaal niets. Het is geen verkeersteken! Het staat niet in het verkeersreglement!
- Bij de verklaring van de fietsoversteekplaats (C) wordt twee keer het woord "voorrang" gebruikt, maar dat staat niet in het verkeersreglement! Dit staat er wel:
- Voor de fietsers (en bestuurders van tweewielige bromfietsen) in artikel 43.3:
Citaat: |
Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen. |
Voor de bestuurders van een auto of een motorfiets in artikel 40ter:
Citaat: |
Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich op bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden. |
Nergens lees ik iets over voorrang, wel over voorzichtigheid van beide kanten!
Dit is vraag 10 met het antwoord:
De blauwe auto moet inderdaad voorrang verlenen aan een fietser op dit fietspad, maar niet om reden van het fietspad! De blauwe auto moet voorrang verlenen omdat reeds vóór het zebrapad (hopelijk) een voorrangsbord B1 staat, want voor het zebrapad staan duidelijk haaientanden op de rijbaan. De blauwe auto is dus eigenlijk al wat te ver gereden als hier een fietser komt aangereden!
Het fietspad volgt blijkbaar een voorrangsweg, aangeduid met een voorrangsbord B9, ofwel volgt het een weg waarop vóór dit kruispunt een voorrangsbord B15 geplaatst is. En dààrom is de wegbeheerder verplicht om het fietspad door te markeren over de zijstraten van het kruispunt met de wegmarkering van twee evenwijdige witte onderbroken strepen (artikel 16 van het reglement voor de wegbeheerder). Het is door deze voorrangsborden B9 of B15 dat de fietser weet dat aan hem voorrang moet verleend worden, niet door het fietspad!
Want volgens artikel 16 van het reglement voor de wegbeheerder mag (het moet niet) een fietspad evengoed doorgetrokken worden wanneer het geen voorrangsweg volgt. Vanzelfsprekend moet dan op het fietspad een voorrangsbord B1 of B5 staan, alvorens het een voorrangsweg oversteekt! En de autobestuurders moeten dan geen voorrang verlenen aan fietsers op dat fietspad, omdat ze zelf op een voorrangsweg rijden die aangeduid is met een voorrangsbord B9, ofwel op een weg waarop vóór dit kruispunt een voorrangsbord B15 is aangebracht.
De oorzaak van de misvatting, dat aan een fietspad altijd voorrang moet verleend worden, is de foute interpretatie van het artikel 12.4bis van het verkeersreglement:
Citaat: |
12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad. |
Dit is een verkeersregel, waarop men zich tegenwoordig beroept om te zeggen dat "aan fietspaden altijd voorrang moet verleend worden". Maar het artikel 6.2 van het verkeersreglement stelt zeer duidelijk:
Citaat: |
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels. |
Als er voorrangsborden staan, wat wel degelijk verkeerstekens zijn, geldt dus verkeersregel 12.4bis niet meer! Een fietspadmarkering is weliswaar ook een verkeersteken, maar er staat nergens in het verkeersreglement dat het een voorrangsteken is!
Als je echt dieper wil ingaan op de voorrang van fietsers, en wat daarbij allemaal misloopt, kun je altijd "Fietsers en Voorrang" downloaden. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 09-03-2020 07:48:22 Onderwerp: |
|
|
|
|
Aan de regelgeving van de wegcode over voorrang en fietsers is nog niets gewijzigd. Dat hoeft ook niet, want die is in orde. Maar er is evenmin iets gewijzigd aan de wijze waarop die regelgeving omgezet wordt naar de werkelijkheid, door de plaatsing van voorrangsborden en door het al of niet aanbrengen van de nodige wegmarkeringen, waarbij fietsers dikwijls benadeeld worden en zelfs in gevaar gebracht! Soms zelfs tot op het randje van de wettelijkheid, als het er niet over is!
Het kan dus geen kwaad dat we als fietsers weten hoe voorrang juist in elkaar zit, en hoe dat zou moeten toegepast worden in werkelijkheid. Daartoe dient dit werkje 'FIETSERS EN VOORRANG'!
Na de "eerste druk", en een aantal leesproeven met wat opmerkingen, zijn er natuurlijk enkele verbeteringen en verduidelijkingen aangebracht in FIETSERS EN VOORRANG, en zijn er zelfs enkele kleine foutjes verbeterd!
Er is bijgevolg een nieuwe versie beschikbaar sinds vandaag, 9 maart 2020!
Deze interessante lectuur is nog altijd
<<< hier te downloaden >>>
Het is ook nog altijd een pdf-bestand van 1.21 MB, met veel voorbeeldfoto's, en het bevat nog altijd 49 pagina's in totaal, titelblad inbegrepen.
In de allerlaatse zin, op de allerlaatste pagina, kun je lezen hoe het eigenlijk komt dat er nog geen bladzijden zijn bijgekomen ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6209 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 04-07-2020 15:07:49 Onderwerp: |
|
|
|
|
Nu is de internetlink verdwenen naar het "Geïllustreerd reglement voor de wegbeheerder" van AWV. Dat is een beetje logisch, want dat is al een tijdje buiten gebruik en vervangen door dienstorders.
Maar daardoor verliezen we natuurlijk het bewijs van een foute redenering van AWV in verband met het artikel 12.4bis van het verkeersreglement!
De laatste versie van dit "Geïllustreerd reglement voor de wegbeheerder" was van 30/01/2017. De versie daarvoor was van 29/01/2014. Deze beide versies heb ik nog in pdf-vorm, maar ze staan niet meer op internet om te downloaden. Misschien zet ik ze ooit wel zelf op internet om te downloaden, als dat nodig of nuttig moest worden ...
Er is, voorlopig althans, nog wel een nog oudere versie van 3/09/2012 te vinden op het internet, met deze link
Daar kun je dat reglement lezen, ofwel doe je dat met deze link. Indien gewenst, kun je deze oudere versie zelfs downloaden met deze link.
Door het verdwijnen van dit reglement, heb ik natuurlijk alweer ons naslagwerkje 'FIETSERS EN VOORRANG' moeten aanpassen, dus ...
... Sinds vandaag is een nieuwe versie 4 juli 2020 beschikbaar!
Het is nog altijd even interessante lectuur, en nog altijd
<<< hier te downloaden >>>
Het is ook nog altijd een pdf-bestand van 1.21 MB, met veel voorbeeldfoto's, en het bevat nog altijd 49 pagina's in totaal, titelblad inbegrepen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|