Het is nu 23-04-2024 21:40:48
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Zwakke weggebruikers?

    -> Fiets-dommigheid Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6038
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-08-2021 20:12:05    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Wat vind je van deze tekst, die te lezen staat op deze website van de Belgische overheid? (Klik om te vergroten, of lees via de link op de website.)



De plichten van fietsers beginnen met de "wetenschap" dat ze zwakke weggebruikers zijn ...
Wat een "zwakke weggebruiker" echt is, staat hier uitgelegd. Fietsers zijn geen zwakke weggebruikers per definitie!

Als tweede "plicht" mogen fietsers geen misbruik maken van de voorrang die ze op bepaalde plaatsen hebben, want ... dan kunnen ze andere weggebruikers in gevaar brengen!
Daar zou ik graag wat nadere uitleg over willen krijgen. Is de wegcode dan zodanig slecht geschreven, dat fietsers andere weggebruikers in gevaar brengen als ze de voorrangsregels volgen? Die vraag stel ik wel eens aan onze Belgische overheid.

De volgende plicht is: "Als fietser moet u steeds op het fietspad rijden." Met nadruk op het fietspad!
Dat is zelfs niet juist! Fietsers moeten enkel op een fietspad rijden als dat rechts in hun rijrichting ligt. Een fietspad dat links in hun rijrichting ligt moeten ze enkel gebruiken als het in die rijrichting is aangeduid met een verkeersbord D7 of D9, en dan nog moeten ze dat niet doen indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen. Bovendien moeten fietsers enkel op het fietspad rijden als dat berijdbaar is. Daar komt nog bij dat fietsers het fietspad mogen verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.
Dat staat allemaal in artikel 9.1.2 van het verkeersreglement.

Volgende plicht: "Volgens de verkeersregels moet u gebruikmaken van de oversteekplaatsen en wegen die voor fietsers bestemd zijn."
Weeral niet juist! Volgens de verkeersregel van artikel 43.3 moeten fietsers die zich op het fietspad bevinden de oversteekplaats voor fietsers gebruiken. En ook de bewoording "die voor fietsers bestemd zijn" is niet juist. In artikel 76.4 staat immers beschreven hoe een fietsoversteekplaats er moet uitzien die fietsers moeten volgen om de rijbaan over te steken. Niet alle "oversteekplaatsen die voor fietsers bestemd zijn" hebben deze vorm, en zijn bijgevolg niet verplicht te gebruiken door fietsers, zelfs al bevinden ze zich op het fietspad.

De rest van de tekst valt nog mee ...

Volgens deze website van de Belgische overheid hebben fietsers ook nog rechten. Deze tekst staat daar. (Klik om te vergroten, of lees via de link op de website.)



Het gaat over regels die "chauffeurs" van motorvoertuigen in acht moeten nemen om fietsers niet in gevaar te brengen. Fietsers hebben dus het recht om ... niet in gevaar gebracht te worden. Wat een geweldig recht is dat zeg!

Dat zijn volgens mij geen rechten van fietsers maar wel plichten van bestuurders van motorvoertuigen. Die staan hier dus op een verkeerde plaats.

Wat betreft het extra in bescherming genomen worden door de wet bij een ongeval, dat is enkel bij een ongeval waarbij een motorvoertuig betrokken is! Alleen dan ben je "zwakke weggebruiker"!


Er is iets gelijkaardigs voor voetgangers. Hun plichten vind je op deze website van de Belgische overheid. Daar staat deze tekst. (Klik om te vergroten, of lees via de link op de website.)



Het begint bijna eender als bij fietsers: "Voetgangers behoren net als fietsers tot de groep van de zwakke weggebruikers." Dat ook passagiers van motorvoertuigen tot de groep van de zwakke weggebruikers behoren, zul je op weinig websites van de Belgische overheid lezen.

Volgens deze website "zijn er regels in het leven geroepen die uw veiligheid verhogen." Als je dan de daaropvolgende regels leest, merk je dat die enkel "in het leven geroepen" zijn om voetgangers te verdringen naar de randjes van de weg om plaats te maken voor het gemotoriseerd verkeer.

De derde regel is daarbij wat dubbelzinnig. Bedoelt men de straat gewoon oversteken of de straat oversteken op een zebrapad?

De "verplichting" van de laatste regel staat volgens mij in geen enkel reglement. Voetgangers mogen zich kleden zoals ze wensen, hun kledij moet niet "aangepast" zijn ... aan wat?

Evenals fietsers hebben voetgangers ook rechten volgens deze website van de Belgische overheid. Dit zijn die rechten. (Klik om te vergroten, of lees via de link op de website.)



Het begint met de eigenaardige zin, dat voetgangers enkele rechten hebben die rijden op de openbare weg veiliger maken. Ik dacht dat voetgangers te voet gingen ...

Verder is het net als bij fietsers. Deze rechten van voetgangers zijn geen rechten van voetgangers maar wel plichten van bestuurders, met dat verschil dat nu ook fietsers bij die bestuurders horen.

En bij een ongeval wordt een voetganger enkel extra in bescherming genomen door de wet, als hij aangereden wordt door de bestuurder van een motorvoertuig! Bij een aanrijding met een fietser is noch de voetganger, noch de fietser een "zwakke weggebruiker", en is er van die extra bescherming geen sprake!


De Belgische overheid bekijkt het verkeer duidelijk van achter de voorruit van een auto, het zogenaamde voorruitperspectief. Fietsers en voetgangers worden beschouwd als kneusjes, die zich liefst zo veel mogelijk "aanpassen" aan het autoverkeer en dat vooral niet te veel hinderen. Ze hebben plichten, maar blijkbaar geen rechten.
Zoals gezegd, zoek ik een e-mailadres om tegen deze Belgische overheid te reageren Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6038
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-08-2021 20:22:18    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
...
Zoals gezegd, zoek ik een e-mailadres om tegen deze Belgische overheid te reageren Hihi.
(Zie hierboven.)

Dat reageren tegen de FOD Mobiliteit van de Belgische Overheid is ondertussen gebeurd! Zie dit topic op dit forum Hihi.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6038
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-09-2021 19:15:14    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Deze "mening" verscheen op 21 september 2021 in De Standaard (klik om te vergroten).



Het is nogal fout om fietsers en voetgangers tegen elkaar op te zetten. Beiden moeten gebruik maken van de "restruimte" die overschiet van de openbare weg nadat het autoverkeer zijn (veel te) ruim deel heeft gekregen. In bebouwde kommen wordt immers veel ruimte toegekend aan enkele personen die veel plaats innemen door zich te verplaatsen in grote voertuigen. Veel minder ruimte wordt toegekend aan de vele personen die zich daar te voet of per fiets verplaatsen. Het conflict tussen voetgangers en fietsers wordt dus in feite veroorzaakt door ... de automobilisten.

Maar wat mij vooral opvalt is alweer het gebruik van de woorden "zwakke weggebruiker" om voetgangers en fietsers aan te duiden: "want hij (de fieter) was de zwakke weggebruiker", "om zijn plaats (de fietser) als zwakke weggebruiker op te eisen", "Opgelet, zwakke weggebruiker coming through!", enzovoort. Maar plots blijkt de schrijver toch wel ongeveer te weten wat een zwakke weggebruiker is:
Citaat:
Zelfs die verwerpelijke elektrische steps vallen via de Wam-wet in een gunstige regeling voor zwakke weggebruikers.
Motorvoertuigen zijn immers groter, zwaarder en overheersend. Dus worden zwakke weggebruikers automatisch vergoed door de aansprakelijkheidsverzekeraar van het betrokken motorvoertuig.

De schrijver lijkt alleen niet door te hebben, dat ook de passagiers van motorvoertuigen in dezelfde "gunstige regeling voor zwakke weggebruikers" vallen.

De schrijver heeft anderzijds wel door, dat bij een botsing tussen "zwakke weggebruikers" die gunstige regeling voor zwakke weggebruikers niet bestaat!

Je bent immers pas zwakke weggebruiker als je onder die "gunstige regeling" valt, dus als je een ongeval hebt op de openbare weg, waarbij een motorvoertuig betrokken is dat je niet zelf bestuurt.

Je bent geen zwakke weggebruiker omdat je fietser of voetganger bent, je wordt zwakke weggebruiker als je een ongeval voorhebt dat voldoet aan die voorwaarden.

De krant (De Standaard) zelf doet daar nog een schepje bovenop met een "oproep, voetgangers versus fietsers" (klik om te vergroten).



De krant spreekt hier zelfs van een statuut 'zwakke weggebruiker'. Sinds wanneer is dat een statuut?

Ik dacht dat De Standaard een kwaliteitskrant was ...
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Fiets-dommigheid

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005