|
Voetwegen, doorsteekjes en sluikwegen. |
|

Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6307 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 13-01-2015 17:33:04 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op onze ledenvergadering van 18 december 2014, is onze Fietsersbondafdeling voor een netelig dilemma geplaatst ...
De versmallingen van hierboven zijn aangebracht om de snelheid van de auto's af te remmen. OK. Zijdelings van deze versmallingen zijn doorgangen aangebracht, 'gangetjes', duidelijk bedoeld om fietsers toe te laten rechtdoor te kunnen blijven rijden. Ook OK. Maar dan komen de problemen ...
Sommige auto's worden zo dicht tegen deze versmallingen geparkeerd, dat fietsers die gangetjes niet meer kunnen gebruiken. Dat zorgt voor twee strekkingen in onze afdeling (de problemen worden eigenlijk alweer veroorzaakt door de automobilisten ):
- Geen probleem, dan fietsen we er omheen, zeggen de assertieve fietsers.
- Dat mag niet kunnen, we willen altijd door die gangetjes kunnen fietsen, zeggen de minder assertieve fietsers.
Meer in detail hoe elke strekking denkt:
- Die versmallingen zijn voor fietsers eigenlijk ook hinderlijk: ze verhinderen fietsers om naast elkaar te blijven rijden, tenzij de ene fietser door het gangetje rijdt, en de andere rond de hindernis.
Die gangetjes worden verzamelplaatsen van allerlei afval. Daar fietsen we niet door.
Naast veiliger, kunnen deze versmallingen ook gevaarlijk zijn zoals al ondervonden is met gelijkaardige versmallingen op de Oostberg. Maar geen probleem: zonder wegmarkeringen in het gangetje ben je als assertieve fietser niet verplicht om dat gangetje te nemen. Als een auto achter je komt volg je gewoon de pijltjes die aangebracht zijn op de versmallingen, zoals de andere bestuurders. De automobilisten kunnen je dan niet inhalen en bijgevolg ook niet opzij in de goot of van de rijbaan drukken. Bovendien beperk je op die wijze ook nog hun snelheid, wat toch de bedoeling is, nietwaar?
- Het parkeren moet verboden worden vlak voor en achter die versmallingen.
Voor strekking 1 mag alles blijven zoals het nu is.
Voor strekking 2 moeten er bijkomende werken uitgevoerd worden. Op de vergadering van de Verkeerscommissie van 9 december 2014 is trouwens gezegd, dat er nog "fietssuggestiestroken" zullen aangebracht worden in deze gangetjes (waarmee strekking 1 dan weer niet akkoord kan gaan).
Maar we hebben voor dit probleem een oplossing gevonden. Zeer binnenkort kun je die hier lezen ...
Ondertussen zien we dat toch niet alle autobestuurders de aangebrachte pijltjes volgen, maar de versmallingen doen wel degelijk hun werk ...
De auto die hier overheen gegaan is in de Welvaartlaan op maandag 12 januari 2015 zal wel afgeremd zijn .
Zo blijft het werk in de wereld .
(Aanpassing op 09-01-2016: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 09-01-2016 09:35:15; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6307 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-04-2015 18:14:05 Onderwerp: |
|
|
|
|
Niet alleen antwoordt de gemeente niet op ons voorstel, er wordt zelfs helemaal geen rekening mee gehouden. Vandaag, vrijdag 3 april 2015, zijn de "gangetjes" tussen de rijbaanversmallingen in het rood geschilderd.
In de Welvaartlaan, ...
... in de Hendrik Heymanlaan, ...
... en in de Karel Van Hoeylandtlaan.
Deze rode strookjes zijn ongeveer 1 meter breed, even breed als de gangetjes. Aan beide zijden van elk gangetje zijn de rode stroken nog 2 à 3 meter doorgetrokken. Elke rode strook is dus ongeveer 4 à 6 meter langer dan het gangetje.
We kunnen er naar raden wat daarvan eigenlijk de bedoeling is:
- Fietssuggestiestroken zijn het niet! Een fietssuggestiestrook is immers een deel van de rijbaan, en heeft als doel om die rijbaan visueel te versmallen. Dat is hier overduidelijk niet het geval: de rijbaan is echt versmald en ligt nu aan de andere kant van de hindernissen. Als bijkomstigheid is het aan te raden om fietssuggestiestroken minimum 1,20 meter breed te maken, en niet in het rood aan te brengen om geen verwarring te scheppen met fietspaden. Dat is hier overduidelijk evenmin het geval.
- Fietspaden zijn het ook niet! De stroken zijn immers niet afgeboord met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, of niet aangeduid met een verkeersbord D7 of D9. Als bijkomstigheid zou een éénrichtingsfietspad minstens 1,50 meter breed moeten zijn volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen.
Voorlopig blijft alles dus zoals het voorheen was. Deze rode "wegmarkering" verbiedt of verplicht immers helemaal niets volgens de wegcode. Fietsers zijn niet verplicht die te volgen en automobilisten mogen er op parkeren.
Hopelijk worden van deze rode stroken later geen fietspaden gemaakt, door ze af te boorden met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, want dan verandert er wettelijk wel degelijk wat, zowel voor fietsers als voor automobilisten!
Maar zoals hierboven al gezegd in onze brief aan het gemeentebestuur: als Fietsersbond vragen we wel meer fietspaden, maar geen losse, aparte, smalle en verspreide korte stukjes fietspadfragmenten.
(Aanpassing op 23-04-2015: Vergrootbare foto's.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6307 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 28-04-2015 19:51:34 Onderwerp: |
|
|
|
|
Jozef Van Breuseghem schreef: |
... Hopelijk worden van deze rode stroken later geen fietspaden gemaakt, door ze af te boorden met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, want dan verandert er wettelijk wel degelijk wat, zowel voor fietsers als voor automobilisten! ... |
(zie hierboven.)
Wat ik vreesde is gebeurd, althans in de Welvaartlaan en in de Hendrik Heymanlaan: Temse heeft drie nieuwe fietspaden.
Twee in Welvaartlaan, ...
... en één in de Hendrik Heymanlaan.
In de Karel Van Hoeylandtlaan zijn het voorlopig(?) nog altijd rode strookjes zonder enige betekenis. Want nu de rode strookjes van vroeger in de Welvaartlaan en in de Hendrik Heymanlaan echte fietspaden geworden zijn, aangeduid met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, hebben die een wettige betekenis gekregen.
Vooraf valt op te merken dat het NIET dit soort van fietspaden is, dat de Fietsersbond vraagt. Met een breedte van amper 1 meter zijn ze al veel te smal, en bovendien vragen we geen fragmentarische fietspaden die her en der als korte stukjes verspreid liggen! Dergelijke fietspadfragmenten voldoen niet aan de normen van het Vademecum Fietsvoorzieningen. Het gemeentebestuur van Temse is daarvan trouwens vooraf verwittigd (klik hier)! Deze fietspadfragmenten verhinderen dat fietsers in de bebouwde kom naast elkaar kunnen rijden, en beletten dus dat ouders naast hun kinderen fietsen om hen het fietsen op een veilige wijze aan te leren. Of is het misschien juist de bedoeling van het gemeentebestuur om zo weinig mogelijk fietsers in Temse te krijgen?
Maar de fietspaden zijn er nu, en bijgevolg zijn fietsers verplicht om ze te gebruiken, als ze rechts in de rijrichting liggen. Maar ook voor alle andere bestuurders van voertuigen verandert er nu wat! Volgens het artikel 24.2° van de wegcode mogen voertuigen nu niet meer stilstaan of parkeren op minder dan 5 meter vóór het begin of achter het einde van deze fietspaden!
Het zal mij benieuwen of dat laatste zal gecontroleerd en beboet worden. Als dat niet gebeurt dan wordt het voor fietsers ook onmogelijk gemaakt om deze fietspadfragmenten te gebruiken ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6307 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 11-05-2015 17:52:32 Onderwerp: |
|
|
|
|
Op 29 april 2015 is volgend mailtje verstuurd naar onze burgemeester en onze schepen van mobiliteit, en tevens als kopie naar de cel mobiliteit van de politie:
Citaat: |
Geachte heer burgemeester,
Geachte mevrouw schepen van mobiliteit,
Fietsersbond afdeling Temse is geen voorstander, noch vragende partij voor fietspaden tussen de "defensieve plantenbakken" in de Sompershoekwijk en omgeving. De redenen daarvoor zijn reeds aangehaald in ons schrijven van 14 januari 2015 in bijlage.
Ondertussen zijn toch drie fietspadfragmenten gemarkeerd, die in het geheel niet voldoen aan het Vademecum Fietsvoorzieningen. Twee zijn aangebracht in de Welvaartlaan en één in de Hendrik Heymanlaan. Aangezien het nu fietspaden zijn volgens artikel 74 van de wegcode, zijn fietsers (en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A) voortaan wel verplicht om die fietspaden te volgen als ze rechts in hun rijrichting liggen, volgens artikel 9.1.2.1° van de wegcode.
Langs de andere kant is het voortaan ook verboden om voertuigen te laten stilstaan of te parkeren op die fietspaden, en zelfs op een afstand die kleiner is dan 5 meter van het begin of van het einde van deze fietspaden, volgens artikel 24.2° van de wegcode. Als dit verbod genegeerd wordt, zoals op onderstaande foto's, is het voor fietsers of tweewielige bromfietsers klasse A onmogelijk om hun verplichting na te komen ...
Welvaartlaan - 2 x minder dan 5 meter afstand van het begin of het einde van het fietspad.
Hendrik Heymanlaan - 1 x minder dan 5 meter afstand van het begin van het fietspad, 1 x op het fietspad.
Daarom vragen we:
- Wordt het stilstaan- en parkeerverbod van artikel 24.2° aan deze fietspaden ernstig genomen, evenals de verplichting voor fietsers om ze te volgen, en wordt dat gehandhaafd?
- Zullen ook 6 van de 7 "defensieve plantenbakken" in de Karel Van Hoeylandtlaan van dergelijke fietspadfragmenten voorzien worden? Dat zou immers betekenen dat in deze straat ineens 60 meter minder parkeerruimte voorhanden is. Zelfs meer dan 60 meter, want de fietspaden worden langer gemarkeerd dan deze "defensieve plantenbakken" en nu is parkeren toegelaten tot vlak tegen deze bakken.
Met vriendelijke groeten,
... |
Benieuwd of daar antwoord op gaat komen, en welk antwoord dat dan zal zijn . _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|


Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6307 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 03-09-2015 19:09:11 Onderwerp: |
|
|
|
|
Vandaag, donderdag 3 september 2015, passeer ik nog eens toevallig in de Hendrik Heymanlaan, en weer wordt het fietsers onmogelijk gemaakt om de wegcode te respecteren, omdat een automobilist (dubbel!) in overtreding geparkeerd staat.
Hier zal dus zeker niet zo streng opgetreden worden tegen foutparkeerders, want dan zou dit niet zo vaak gebeuren.
Dat heeft ook voordelen voor fietsers, want dan hoeven zij ook niet door die nauwe fietspadfragmentjes te slalommen. Wij hebben die ondingen niet gevraagd, integendeel!
Maar Temse heeft ze wel aangebracht. Dan moet Temse er nu ook maar voor zorgen dat automobilisten niet stilstaan of parkeren op minder dan 5 meter van het begin of van het einde van deze "fietspaden" (artikel 24.2° van de wegcode). Zo niet, hoeft Temse ook van fietsers niet te verwachten dat ze hier strikt de wegcode gaan volgen door zich telkens door die ondingen te wringen. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|

|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 2 |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|