Het is nu 29-11-2024 00:48:16
Onbeantwoorde berichten bekijken

Gebruikersnaam:     Wachtwoord:

Fietspad(?) in de Roeland Lefevrestraat

    -> Temse - Hoogkamerstraat Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 
 Auteur   Bericht 

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 20-01-2011 16:27:11    Onderwerp: Fietspad(?) in de Roeland Lefevrestraat
 Reageren met citaat  

Als je vanuit de Hoogkamerstraat per fiets oversteekt naar de Roeland Lefèvrestraat, dan kom je op dit fietspad terecht ...



... Dikwijls staan auto's er tegen geparkeerd zoals nu. Die auto hindert een fietser niet of hij vormt ook geen gevaar. Tenminste toch niet als er verderop ook geen andere auto's op of naast dat fietspad geparkeerd staan. Ik vind in alle geval niet zo direct een artikel in de Wegcode, die het parkeren op die plaats verbiedt ... Maar ... Is dit wel een fietspad Vraag

Het is niet alleen nogal smal en er ligt een rooster in, waardoor het eerder op een goot lijkt, maar vooral ...



... Het is niet aangeduid als een fietspad Uitroepteken

Noch het verkeersbord D7 of D9 (artikel 2.7), noch de wegmarkering met twee evenwijdige witte onderbroken strepen (artikel 74) is aangebracht aan dit 'pad' ...

De auto's mogen daar dus in feite wettelijk zonder enig bezwaar op stil staan en parkeren ...

Het fietspad langs de overkant van de Roeland Lefèvrestraat daarentegen is wel degelijk een fietspad volgens artikel 74 van de Wegcode:
Citaat:
Het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, is een fietspad.

Dat is toch weer iets om te melden (AA02DB8914 op het meldpunt fietspaden)!

(Aanpassing op 05-10-2013: Verdwenen foto hersteld.)
(Aanpassing op 17-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 17-12-2015 21:41:45; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 21-01-2011 10:06:54    Onderwerp: Antwoord
 Reageren met citaat  

Deze morgen (21 januari 2011) reeds vroeg een snelle reactie ontvangen van de wegbeheerder, de dienst mobiliteit van Temse:
Citaat:
Wij zullen dit bekijken en indien nodig aanpassen.

Goed zo!
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 07-02-2011 10:35:28    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Mijn Goed zo! hierboven is misschien wat vroegtijdig geplaatst. Vandaag, maandag 7 februari 2011, ontving ik het volgende antwoord van de wegbeheerder, dienst mobiliteit van de gemeente Temse:
Citaat:
Het betreft hier geen fietspad maar een fietssuggestiestrook, te herkennen aan de rode kleur van de betonklinkers.

Hola!
Betekent dat dan ook, dat deze witte auto in overtreding staat?



Een fietssuggestiestrook behoort immers tot de rijbaan, dit in tegenstelling tot een fietspad. En hoe moet een auto op de rijbaan stilstaan of parkeren volgens de Wegcode Lees Vraag
Citaat:
Artikel 23. Stilstaan en parkeren

23.1.
Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :

Rechts ten opzichte van zijn rijrichting

Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.

...

23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :

zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan;

...

Deze auto staat duidelijk niet zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan. Om in orde te zijn met de wegcode moet hij op de fietssuggestiestrook staan, want dat is toegelaten. Daar zou hij dan weer sterk hinderen voor fietsers, want aan beide kanten van deze suggestiestrook is een drempel, waardoor fietsers in feite "gevangen" zitten. Maar wettelijk zou alles toch in orde zijn, tenzij (Wegcode) Lees :
Citaat:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
...

Maar verder wordt natuurlijk niet over fietssuggestiestroken gesproken, want die bestaan niet volgens de wegcode. Een mager beestje dus. Elke automobilist die daar geparkeerd staat zal immers aanvoeren dat hij niet hindert, want fietsers kunnen toch even afstappen en dan verder fietsen, nietwaar?

Toch even vragen aan de dienst mobiliteit ...
Citaat:
Geachte,


Natuurlijk gaat het in de huidige toestand over een fietssuggestiestrook, dat is duidelijk. Juist daarom is deze toestand zeer betwistbaar. Betekent het dan immers niet, dat deze witte auto op bijgaande foto in overtreding staat?
Volgens artikel 23 van de wegcode moet elk stilstaand of geparkeerd voertuig opgesteld worden zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan. In tegenstelling tot een fietspad, behoort een fietssuggestiestrook tot de rijbaan. Om in orde te zijn met de wegcode moet deze auto dus op de fietssuggestiestrook staan, want dat is toegelaten. Daar zou hij dan weer sterk hinderen voor fietsers, want aan beide kanten van deze suggestiestrook is een drempel, waardoor fietsers in feite "gevangen" zitten. Maar wettelijk zou alles toch in orde zijn, tenzij (artikel 24):
"Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
..."
Maar verder wordt natuurlijk niet over fietssuggestiestroken gesproken, want die bestaan niet volgens de wegcode.
Een mager beestje dus. Elke automobilist die daar geparkeerd staat zal immers aanvoeren dat hij niet hindert, want fietsers kunnen toch even afstappen en dan verder fietsen, nietwaar?

Door deze "fietssuggestiestrook" te markeren met twee evenwijdige witte onderbroken strepen volgens artikel 74 van de wegcode, wordt dat een fietspad zoals trouwens aan de overkant van de straat ook een fietspad is. Daarmee zou deze dubbelzinnige toestand opgelost worden, want ik ben er heel zeker van, dat vrijwel iedereen denkt dat dit nu een fietspad is!


Met vriendeljke groeten,

(met foutje in "vriendeljke")
Achteraf dacht ik aan nog iets heel belangrijk, dus moest ik nog een tweede mailtje naar de dienst mobiliteit sturen ...
Citaat:
Geachte,


Ik ben nog iets belangrijk vergeten te vermelden.

Als het in de Roeland Lefèvrestraat geen fietspad maar een fietssuggestiestrook is (en blijft), dan is de wegmarkering over de Hoogkamerstraat in strijd met artikel 16 van de Plaatsingsvoorwaarden Verkeerstekens. Er is immers dwars over de Hoogkamerstraat, aan het kruispunt met de Roeland Lefèvrestraat, een fietspadmarkering aangebracht vanaf het fietspad in de Hoogkamerstraat tot aan de "fietssuggestiestrook" in de Roeland Lefèvrestraat. Dat mag enkel als het fietspad na het kruispunt verder loopt:

Artikel 16. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

1° Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden moeten aangebracht worden op de kruispunten wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B9 of B15 en een fietspad na het kruispunt verder loopt.


Zij mogen onder dezelfde voorwaarden worden aangebracht wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B1, B5 of B17.


Daar een fietsoversteekplaats aanbrengen mag ook al niet volgens artikel 18.4 van de Plaatsingsvoorwaarden Verkeerstekens:

Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.

Het omvormen van de "fietssuggestiestrook" tot een fietspad lijkt de enige goede en wettelijke oplossing. Ofwel moet elke markering voor fietsers op die plaats over de Hoogkamerstraat verwijderd worden, waardoor de fietsers vanzelfsprekend over het zebrapad zullen fietsen. Dan kan daarover weer geredetwist worden.

Aan de overkant van de Roeland Lefèvrestraat is overigens alles wettelijk in orde ...


Met vriendelijke groeten,

En nu alweer afwachten Knipoog ...

(Aanpassing op 07-02-2011: 2 mailtjes toegevoegd)
(Aanpassing op 17-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)

_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 17-12-2015 21:47:56; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-02-2011 14:52:28    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op een vergadering in het AC De Zaat in verband met de herinrichting van het kruispunt Edgard Tinelplaats, heeft men mij bevestigd, dat het fietspad zal aangeduid worden met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, zoals het hoort Goed zo! . Natuurlijk samen met de andere wegen-schilderwerken, en als de weersomstandigheden het toelaten.
Uitstekend Uitroepteken
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Trobken


Site Admin


Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 701
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-02-2011 22:07:56    Onderwerp: Alweer goed gedaan
 Reageren met citaat  

Jozef Van Breuseghem schreef:
Op een vergadering in het AC De Zaat in verband met de herinrichting van het kruispunt Edgard Tinelplaats, heeft men mij bevestigd, dat het fietspad zal aangeduid worden met twee evenwijdige witte onderbroken strepen, zoals het hoort Goed zo! . Natuurlijk samen met de andere wegen-schilderwerken, en als de weersomstandigheden het toelaten.
Uitstekend Uitroepteken


Jozef, dat heb je alweer schitterend gedaan!
Merci, in naam van de vele fietsers!
_________________
Forumbeheerder
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Hilde Habraken





Geregistreerd op: 08 Jan 2009
Berichten: 372

     
Bericht Geplaatst: 03-03-2011 21:01:45    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Zo is dat! Ik denk dat de mobiliteitsambtenaar al begint te zweten op voorhand als hij een mail van onze verkeersspecialist ziet toekomen Knipoog
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 11-03-2011 11:17:16    Onderwerp: In orde!
 Reageren met citaat  

Het fietspad is aangeduid in de Roeland Lefèvrestraat Goed zo! :





Omdat de markering doorgetrokken is tot op het einde van de rode steentjes, staat nu de donkere auto in overtreding (te dicht bij het einde van het fietspad). Ook aan de overkant van de straat staat een auto in overtreding, maar daar te dicht bij het begin van het fietspad. Zie artikel 24.2° van de wegcode Lees :
Citaat:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
    ...
    op de fietspaden en op minder dan 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;

Maar ja ...

(Aanpassing op 17-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 17-12-2015 21:50:30; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 29-05-2013 10:26:43    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

De fietspadmarkeringen over de Hoogkamerstraat naar en van de stukjes fietspad in de Roeland Lefèvrestraat zijn nu vervangen door fietsoversteekplaatsen (vlak naast zebrapaden).





Ze doen maar in Temse, maar dit is niet meer in overeenstemming met de wet.

Een fietspadmarkering mag aangebracht worden volgens het artikel 16.1° (tweede paragraaf) van de plaatsingsvoorwaarden, om fietspaden op een kruispunt met elkaar te verbinden Lees :
Citaat:
Artikel 16. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

1° Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden moeten aangebracht worden op de kruispunten wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B9 of B15 en een fietspad na het kruispunt verder loopt.
B9 B15
Zij mogen onder dezelfde voorwaarden worden aangebracht wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B1, B5 of B17.
B1 B5 B17


Een fietsoversteekplaats daarentegen mag niet zomaar aangebracht worden op een kruispunt volgens het artikel 18.4 (vierde en vijfde paragraaf) van de plaatsingsvoorwaarden, wanneer fietsers dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders. En dat laatste is hier zeker het geval Lees :
Citaat:
18.4. Markeringen van oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

...
De dwarsmarkering moet aangebracht worden wanneer fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen de rijbaan moeten oversteken buiten het kruispunt of de rotonde.

Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.

Het is in Temse blijkbaar zeer moeilijk om eenvoudige fietsvoorzieningen aan te brengen volgens de regels van de wegcode en de plaatsingsvoorwaarden. Het wordt nodeloos ingewikkeld en onwettig gemaakt. En dan maar zagen omdat (ze denken dat) fietsers de wegcode niet volgen. Hopeloos ...

(Aanpassing op 17-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 17-12-2015 21:54:40; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-04-2014 10:37:34    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nu beginnen de oversteekplaatsen in de Hoogkamerstraat aan de Roeland Lefèvrestraat op bezienswaardigheden te lijken. Wat denk je van een blok-streepjes-markering? Met het wegslijten van de verf is het niet meer duidelijk of het nu fietsoversteekplaatsen of fietspaden zijn. Maar er zijn nog grappige (en niet reglementaire) dingen te beleven als fietser.

Hier zou je moeten oversteken van het fietspad van de Hoogkamerstraat naar het fietspad in de Roeland Lefèvrestraat, aan de Chinees dus:



Let op, als je met de fiets de reglementaire(?) markering volgt, dan kom je uit op het voetpad van de Chinees! Het "vervolgfietspad" ligt enkele meters naar rechts op de foto ...

Hier zou je moeten oversteken van het fietspad van de Roeland Lefèvrestraat naar het fietspad van de Hoogkamerstraat:



Hoe je met de fiets vanaf het fietspad van de Roeland Lefèvrestraat op dit fietspad(?) moet komen, met bovendien die paal op het voetpad in de weg, is mij niet helemaal duidelijk. Je hebt de keuze tussen springen per fiets van het fietspad naar deze oversteek(?)plaats, of afstappen van de fiets om vanaf dit paaltje op het voetpad te kunnen vertrekken.

Zoals reeds gezegd, mogen fietsoversteekplaatsen niet aangebracht worden op kruispunten. Fietsoversteekplaatsen zouden enkel mogen gebruikt worden buiten kruispunten of rotondes, als fietsers geen andere mogelijkheid hebben dan de rijbaan over te steken om hun weg te vervolgen. Dat is hier zeker niet het geval, want fietsers die de Hoogkamerstraat volgen hebben deze fietsoversteekplaatsen helemaal niet nodig om hun weg te vervolgen. Maar tegenwoordig lijkt het een (slechte) gewoonte te worden om fietsoversteekplaatsen overal te schilderen om aan te duiden dat fietsers voorrang moeten verlenen. De meer normale wijze om aan te duiden dat je voorrang moet verlenen is gebruik te maken van verkeersborden!

Fietspaden mogen op kruispunten wel met elkaar verbonden worden met een fietspadmarkering als het fietspad na het kruispunt verder loopt. En dat is hier wel het geval. Dat fietsers dan voorrang moeten verlenen vooraleer de rijbaan over te steken op dat fietspad moet worden aangeduid met verkeersborden.

(Aanpassing op 23-04-2015: Vergrootbare foto's.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 23-04-2015 17:21:26; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 25-07-2014 08:04:04    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Evenals aan het kruispunt met de Rozenlaan (klik hier) zijn in de Hoogkamerstraat aan het kruispunt met de Roeland Lefèvrestraat fietsoversteekplaatsen aangebracht over de Hoogkamerstraat. Evenals aan het kruispunt met de Rozenlaan zijn deze fietsoversteekplaatsen dus niet in overeenstemming met de verkeersreglementen, zoals hierboven is beschreven. Nochtans waren hier voorheen wel wettige fietspadmarkeringen aangebracht, die wèl in overeenstemming waren met de verkeersreglementen (klik hier)!

Hoewel, als je ziet hoe de onwettige oversteekplaatsen (of de vroegere fietspaden) aansluiten op de fietspaden van de Roeland Lefèvrestraat, dan moet je een echte acrobaat zijn om dat parcours per fiets te kunnen volgen! Evenals aan het kruispunt met de Rozenlaan rij je ofwel met de fiets te pletter op de drempel van het trottoir, ofwel moet je eerst een sprong maken over het trottoir en over een paaltje om de oversteekplaats te bereiken!

Ook op dit kruispunt is het fietspad van de Hoogkamerstraat helemaal niet aangepast voor fietsers die afslaan naar de Roeland Lefèvrestraat of die uit de Roeland Lefèvrestraat komen. Hier is zelfs een groenpleintje aangebracht tussen het fietspad en de Roeland Lefèvrestraat, waardoor fietsers geen "normale" afslagbeweging kunnen maken naar of vanuit de Roeland Lefèvrestraat.



Hoe kan dit beter Idee Vraag

Eigenlijk zou dit groenpleintje een ideale plaats zijn om een "afslagstrook" met verlaagde drempel te maken, naast het fietspad, waarop fietsers kunnen wachten om af te slaan naar de Roeland Lefèvrestraat, zonder de andere fietsers op het fietspad te hinderen. Vooraleer de rijbaan van de Hoogkamerstraat over te steken moet je als fietser immers eerst voorrang verlenen aan het verkeer op die rijbaan.

Fietsers die uit de Roeland Lefèvrestraat komen kunnen eveneens langs deze "afslagstrook" het fietspad oprijden naar beide richtingen.

De onwettige fietsoversteekplaatsen over de Hoogkamerstraat zijn alweer totaal overbodig, als het kruispunt wat meer fietsvriendelijk wordt ingericht. Zelfs de onzinnige stukjes fietspad in de Roeland Lefèvrestraat dienen dan tot niets meer en kunnen verdwijnen. Dat heeft als bijkomend voordeel dat ze dan niet meer in de verkeerde richting kunnen gebruikt worden, zoals sommige fietsers wel eens doen, en wat natuurlijk ook een overtreding is van de wegcode!

(Aanpassing op 17-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 17-12-2015 22:08:33; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 26-07-2014 21:05:04    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Op dit kruispunt tracht de wegbeheerder fietsers ook nog eens te misleiden. Wat te denken van dit verkeersbord?


Verbod aan het volgend kruispunt naar links af te slaan, behalve voor fietsers.

Eigenlijk telt dit verbodsbord niet voor het fietspad, want het staat links van het fietspad. Je moet enkel met verbodsborden rekening houden als die langs uw rechterkant staan. Waarom is dan dat onderbordje met de uitzondering voor fietsers aangebracht? Misschien om automobilisten niet te laten schrikken als ze zien dat er een fietser staat te wachten om af te slaan?

Lijkt het nu niet alsof fietsers op de eerstvolgende fietsoversteekplaats naar links mogen afslaan?

Maar als ze dat doen komen ze terecht op de linkerkant in de Roeland Lefèvrestraat, in tegengestelde richting op een eenrichtingsfietspad! Dan begaan ze een verkeersovertreding en worden ze spookrijders!

Zo worden fietsers misleid met overbodige, onwettige fietsoversteekplaatsen die nog aangevuld worden met overbodige, verwarring scheppende verkeersborden. Hoe het hier veel beter zou kunnen ingericht worden voor fietsers lees je hier.

(Aanpassing op 17-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.)
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.


Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 17-12-2015 22:10:25; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 24-04-2015 07:08:40    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Er is mij weer iets opgevallen. Het paaltje is nu weg, dat hier vroeger op het voetpad stond, en nogal belachelijk visueel midden op de betwistbare fietsoversteekplaats. Zo was het vroeger (klik hier, juist één jaar geleden):



Zo is het nu:



Het putje is er nog op de plaats waar de paal gestaan heeft. Zou hij door de bevoegde diensten weggenomen zijn, na het lezen van onze opmerkingen? Of zou hij vernield zijn door een automobilist?

Is deze fietsoversteekplaats (of is het een fietspad?) nu minder belachelijk of onwettelijk? Of is ze nu meer bruikbaar geworden? Met of zonder paaltje is de wettelijke toestand en de (on)bruikbaarheid nog altijd dezelfde als hierboven. Het verdwenen paaltje is mij trouwens alleen opgevallen omdat ik hier toevallig te voet passeerde. Met de fiets is het onmogelijk om die fietsoversteekplaats (of dit fietspad?) te gebruiken op een normale wijze, tenzij je van op het voetpad zou vertrekken en ... ook dat is niet wettelijk.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken

Jozef Van Breuseghem


Site Admin


Geregistreerd op: 10 Jan 2009
Berichten: 6210
Woonplaats: Temse

     
Bericht Geplaatst: 12-11-2020 17:04:05    Onderwerp:
 Reageren met citaat  

Nu de Roeland Lefèvrestraat opnieuw geasfalteerd is tot tegen de Hoogkamerstraat, en de fietspadmarkering er bijna helemaal verdwenen is, wordt het nog duidelijker hoe dit kruispunt beter zou kunnen ingericht worden voor fietsers. Zoals hierboven al verklaard, is het fietspad in de Hoogkamerstraat immers helemaal niet voorzien op fietsers die afslaan naar de Roeland Lefèvrestraat of die vanuit de Roeland Lefèvrestraat naar het fietspad van de Hoogkamerstraat rijden. Hetzelfde verschijnsel doet zich trouwens voor aan het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de Rozenlaan, maar daar is het niet zo elegant op te lossen als hier.



De fietsoversteekplaatsen over de Hoogkamerstraat, die achter de hoeken op dit kruispunt aangebracht zijn, zijn niet alleen zeer onhandig om te gebruiken door fietsers, ze zijn bovendien verboden door de wegcode (artikel 18.4 vijfde lid van het reglement voor de wegbeheerder) Uitroepteken

Zoals hierboven uitgelegd, zou veel beter een brede doorsteek aangebracht worden in het groenparkje recht tegenover de Roeland Lefèvrestraat. Natuurlijk met een vlakke overgang, zonder greppel of boordsteen.

Fietsers hebben dan tevens de mogelijkheid om vlot af te draaien naar het fietspad, of om te wachten om over te steken vanaf het fietspad naar de Roeland Lefèvrestraat, zonder andere fietsers op het fietspad te hinderen. Met de huidige inrichting staan fietsers altijd in de weg van de andere fietsers op dit tweerichtingsfietspad, als ze van op het fietspad de Hoogkamerstraat willen oversteken naar de Roeland Lefèvrestraat.

Het is duidelijk, hoe fietsers vlot zouden kunnen oversteken van op het fietspad naar de Roeland Lefèvrestraat, doorheen dit groenparkje, met een voldoende brede doorgang op de plaats waar nu dit boompje in de weg staat.



Het "afgescheiden stukje (veel te smal) fietspad" in de Roeland Lefèvrestraat is dan helemaal niet meer nodig. Als het niet meer bestaat, kan het ook niet meer gebruikt worden in de verkeerde richting, zoals sommige fietsers wel al eens doen!

In de Roeland Lefèvrestraat zal langs de rechtse kant op bovenstaande foto wel een stukje fietspadmarkering moeten aangebracht worden, om te verhinderen dat de auto's die vanuit de Roeland Lefèvrestraat afslaan richting N16, geen plaats meer zouden laten voor fietsers om de Roeland Lefèvrestraat in te rijden.

En voor wie er op tegen zou komen omdat er weer een stukje groen verdwijnt: het verdwenen stukje kan gerust 'gecompenseerd' worden door het groenparkje te vergroten. Het betegelde gedeelte tussen het fietspad en de rijbaan op onderstaande foto kan gerust uitgebroken en beplant worden. Er is geen enkele garage die een oprit nodig heeft.



Het groenparkje kan zelfs nog verder uitgebreid worden tot tegen het zebrapad, want de doorsteek naar de fietsoversteekplaats is niet meer nodig, evenmin als de verboden, onwettige fietsoversteekplaats zelf.
_________________
Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken


Berichten van afgelopen:   

    -> Temse - Hoogkamerstraat

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren
 


 
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Pagina 1 van 1
Tijden zijn in GMT + 1 uur

Ga naar:  


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum

This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005