|
Fietspad(?) in de Roeland Lefevrestraat |
|
|
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 07-02-2011 10:35:28 Onderwerp: |
|
|
|
|
Mijn hierboven is misschien wat vroegtijdig geplaatst. Vandaag, maandag 7 februari 2011, ontving ik het volgende antwoord van de wegbeheerder, dienst mobiliteit van de gemeente Temse:
Citaat: |
Het betreft hier geen fietspad maar een fietssuggestiestrook, te herkennen aan de rode kleur van de betonklinkers. |
Hola!
Betekent dat dan ook, dat deze witte auto in overtreding staat?
Een fietssuggestiestrook behoort immers tot de rijbaan, dit in tegenstelling tot een fietspad. En hoe moet een auto op de rijbaan stilstaan of parkeren volgens de Wegcode
Citaat: |
Artikel 23. Stilstaan en parkeren
23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :
1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting
Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.
...
23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :
1° zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan;
... |
Deze auto staat duidelijk niet zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan. Om in orde te zijn met de wegcode moet hij op de fietssuggestiestrook staan, want dat is toegelaten. Daar zou hij dan weer sterk hinderen voor fietsers, want aan beide kanten van deze suggestiestrook is een drempel, waardoor fietsers in feite "gevangen" zitten. Maar wettelijk zou alles toch in orde zijn, tenzij (Wegcode) :
Citaat: |
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
... |
Maar verder wordt natuurlijk niet over fietssuggestiestroken gesproken, want die bestaan niet volgens de wegcode. Een mager beestje dus. Elke automobilist die daar geparkeerd staat zal immers aanvoeren dat hij niet hindert, want fietsers kunnen toch even afstappen en dan verder fietsen, nietwaar?
Toch even vragen aan de dienst mobiliteit ...
Citaat: |
Geachte,
Natuurlijk gaat het in de huidige toestand over een fietssuggestiestrook, dat is duidelijk. Juist daarom is deze toestand zeer betwistbaar. Betekent het dan immers niet, dat deze witte auto op bijgaande foto in overtreding staat?
Volgens artikel 23 van de wegcode moet elk stilstaand of geparkeerd voertuig opgesteld worden zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan. In tegenstelling tot een fietspad, behoort een fietssuggestiestrook tot de rijbaan. Om in orde te zijn met de wegcode moet deze auto dus op de fietssuggestiestrook staan, want dat is toegelaten. Daar zou hij dan weer sterk hinderen voor fietsers, want aan beide kanten van deze suggestiestrook is een drempel, waardoor fietsers in feite "gevangen" zitten. Maar wettelijk zou alles toch in orde zijn, tenzij (artikel 24):
"Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
..."
Maar verder wordt natuurlijk niet over fietssuggestiestroken gesproken, want die bestaan niet volgens de wegcode.
Een mager beestje dus. Elke automobilist die daar geparkeerd staat zal immers aanvoeren dat hij niet hindert, want fietsers kunnen toch even afstappen en dan verder fietsen, nietwaar?
Door deze "fietssuggestiestrook" te markeren met twee evenwijdige witte onderbroken strepen volgens artikel 74 van de wegcode, wordt dat een fietspad zoals trouwens aan de overkant van de straat ook een fietspad is. Daarmee zou deze dubbelzinnige toestand opgelost worden, want ik ben er heel zeker van, dat vrijwel iedereen denkt dat dit nu een fietspad is!
Met vriendeljke groeten, |
(met foutje in "vriendeljke")
Achteraf dacht ik aan nog iets heel belangrijk, dus moest ik nog een tweede mailtje naar de dienst mobiliteit sturen ...
Citaat: |
Geachte,
Ik ben nog iets belangrijk vergeten te vermelden.
Als het in de Roeland Lefèvrestraat geen fietspad maar een fietssuggestiestrook is (en blijft), dan is de wegmarkering over de Hoogkamerstraat in strijd met artikel 16 van de Plaatsingsvoorwaarden Verkeerstekens. Er is immers dwars over de Hoogkamerstraat, aan het kruispunt met de Roeland Lefèvrestraat, een fietspadmarkering aangebracht vanaf het fietspad in de Hoogkamerstraat tot aan de "fietssuggestiestrook" in de Roeland Lefèvrestraat. Dat mag enkel als het fietspad na het kruispunt verder loopt:
Artikel 16. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden
1° Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden moeten aangebracht worden op de kruispunten wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B9 of B15 en een fietspad na het kruispunt verder loopt.
Zij mogen onder dezelfde voorwaarden worden aangebracht wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B1, B5 of B17.
Daar een fietsoversteekplaats aanbrengen mag ook al niet volgens artikel 18.4 van de Plaatsingsvoorwaarden Verkeerstekens:
Zij mag niet aangebracht worden op het kruispunt of de rotonde wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen dezelfde voorrangsregels moeten naleven als de andere bestuurders.
Het omvormen van de "fietssuggestiestrook" tot een fietspad lijkt de enige goede en wettelijke oplossing. Ofwel moet elke markering voor fietsers op die plaats over de Hoogkamerstraat verwijderd worden, waardoor de fietsers vanzelfsprekend over het zebrapad zullen fietsen. Dan kan daarover weer geredetwist worden.
Aan de overkant van de Roeland Lefèvrestraat is overigens alles wettelijk in orde ...
Met vriendelijke groeten, |
En nu alweer afwachten ...
(Aanpassing op 07-02-2011: 2 mailtjes toegevoegd)
(Aanpassing op 17-12-2015: Afbeeldingen op nieuwe host en vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 17-12-2015 21:47:56; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 24-04-2014 10:37:34 Onderwerp: |
|
|
|
|
Nu beginnen de oversteekplaatsen in de Hoogkamerstraat aan de Roeland Lefèvrestraat op bezienswaardigheden te lijken. Wat denk je van een blok-streepjes-markering? Met het wegslijten van de verf is het niet meer duidelijk of het nu fietsoversteekplaatsen of fietspaden zijn. Maar er zijn nog grappige (en niet reglementaire) dingen te beleven als fietser.
Hier zou je moeten oversteken van het fietspad van de Hoogkamerstraat naar het fietspad in de Roeland Lefèvrestraat, aan de Chinees dus:
Let op, als je met de fiets de reglementaire(?) markering volgt, dan kom je uit op het voetpad van de Chinees! Het "vervolgfietspad" ligt enkele meters naar rechts op de foto ...
Hier zou je moeten oversteken van het fietspad van de Roeland Lefèvrestraat naar het fietspad van de Hoogkamerstraat:
Hoe je met de fiets vanaf het fietspad van de Roeland Lefèvrestraat op dit fietspad(?) moet komen, met bovendien die paal op het voetpad in de weg, is mij niet helemaal duidelijk. Je hebt de keuze tussen springen per fiets van het fietspad naar deze oversteek(?)plaats, of afstappen van de fiets om vanaf dit paaltje op het voetpad te kunnen vertrekken.
Zoals reeds gezegd, mogen fietsoversteekplaatsen niet aangebracht worden op kruispunten. Fietsoversteekplaatsen zouden enkel mogen gebruikt worden buiten kruispunten of rotondes, als fietsers geen andere mogelijkheid hebben dan de rijbaan over te steken om hun weg te vervolgen. Dat is hier zeker niet het geval, want fietsers die de Hoogkamerstraat volgen hebben deze fietsoversteekplaatsen helemaal niet nodig om hun weg te vervolgen. Maar tegenwoordig lijkt het een (slechte) gewoonte te worden om fietsoversteekplaatsen overal te schilderen om aan te duiden dat fietsers voorrang moeten verlenen. De meer normale wijze om aan te duiden dat je voorrang moet verlenen is gebruik te maken van verkeersborden!
Fietspaden mogen op kruispunten wel met elkaar verbonden worden met een fietspadmarkering als het fietspad na het kruispunt verder loopt. En dat is hier wel het geval. Dat fietsers dan voorrang moeten verlenen vooraleer de rijbaan over te steken op dat fietspad moet worden aangeduid met verkeersborden.
(Aanpassing op 23-04-2015: Vergrootbare foto's.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 23-04-2015 17:21:26; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 25-07-2014 08:04:04 Onderwerp: |
|
|
|
|
Evenals aan het kruispunt met de Rozenlaan (klik hier) zijn in de Hoogkamerstraat aan het kruispunt met de Roeland Lefèvrestraat fietsoversteekplaatsen aangebracht over de Hoogkamerstraat. Evenals aan het kruispunt met de Rozenlaan zijn deze fietsoversteekplaatsen dus niet in overeenstemming met de verkeersreglementen, zoals hierboven is beschreven. Nochtans waren hier voorheen wel wettige fietspadmarkeringen aangebracht, die wèl in overeenstemming waren met de verkeersreglementen (klik hier)!
Hoewel, als je ziet hoe de onwettige oversteekplaatsen (of de vroegere fietspaden) aansluiten op de fietspaden van de Roeland Lefèvrestraat, dan moet je een echte acrobaat zijn om dat parcours per fiets te kunnen volgen! Evenals aan het kruispunt met de Rozenlaan rij je ofwel met de fiets te pletter op de drempel van het trottoir, ofwel moet je eerst een sprong maken over het trottoir en over een paaltje om de oversteekplaats te bereiken!
Ook op dit kruispunt is het fietspad van de Hoogkamerstraat helemaal niet aangepast voor fietsers die afslaan naar de Roeland Lefèvrestraat of die uit de Roeland Lefèvrestraat komen. Hier is zelfs een groenpleintje aangebracht tussen het fietspad en de Roeland Lefèvrestraat, waardoor fietsers geen "normale" afslagbeweging kunnen maken naar of vanuit de Roeland Lefèvrestraat.
Hoe kan dit beter
Eigenlijk zou dit groenpleintje een ideale plaats zijn om een "afslagstrook" met verlaagde drempel te maken, naast het fietspad, waarop fietsers kunnen wachten om af te slaan naar de Roeland Lefèvrestraat, zonder de andere fietsers op het fietspad te hinderen. Vooraleer de rijbaan van de Hoogkamerstraat over te steken moet je als fietser immers eerst voorrang verlenen aan het verkeer op die rijbaan.
Fietsers die uit de Roeland Lefèvrestraat komen kunnen eveneens langs deze "afslagstrook" het fietspad oprijden naar beide richtingen.
De onwettige fietsoversteekplaatsen over de Hoogkamerstraat zijn alweer totaal overbodig, als het kruispunt wat meer fietsvriendelijk wordt ingericht. Zelfs de onzinnige stukjes fietspad in de Roeland Lefèvrestraat dienen dan tot niets meer en kunnen verdwijnen. Dat heeft als bijkomend voordeel dat ze dan niet meer in de verkeerde richting kunnen gebruikt worden, zoals sommige fietsers wel eens doen, en wat natuurlijk ook een overtreding is van de wegcode!
(Aanpassing op 17-12-2015: Afbeeldingen vergrootbaar gemaakt.) _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.
Laatst aangepast door Jozef Van Breuseghem op 17-12-2015 22:08:33; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6210 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 12-11-2020 17:04:05 Onderwerp: |
|
|
|
|
Nu de Roeland Lefèvrestraat opnieuw geasfalteerd is tot tegen de Hoogkamerstraat, en de fietspadmarkering er bijna helemaal verdwenen is, wordt het nog duidelijker hoe dit kruispunt beter zou kunnen ingericht worden voor fietsers. Zoals hierboven al verklaard, is het fietspad in de Hoogkamerstraat immers helemaal niet voorzien op fietsers die afslaan naar de Roeland Lefèvrestraat of die vanuit de Roeland Lefèvrestraat naar het fietspad van de Hoogkamerstraat rijden. Hetzelfde verschijnsel doet zich trouwens voor aan het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de Rozenlaan, maar daar is het niet zo elegant op te lossen als hier.
De fietsoversteekplaatsen over de Hoogkamerstraat, die achter de hoeken op dit kruispunt aangebracht zijn, zijn niet alleen zeer onhandig om te gebruiken door fietsers, ze zijn bovendien verboden door de wegcode (artikel 18.4 vijfde lid van het reglement voor de wegbeheerder)
Zoals hierboven uitgelegd, zou veel beter een brede doorsteek aangebracht worden in het groenparkje recht tegenover de Roeland Lefèvrestraat. Natuurlijk met een vlakke overgang, zonder greppel of boordsteen.
Fietsers hebben dan tevens de mogelijkheid om vlot af te draaien naar het fietspad, of om te wachten om over te steken vanaf het fietspad naar de Roeland Lefèvrestraat, zonder andere fietsers op het fietspad te hinderen. Met de huidige inrichting staan fietsers altijd in de weg van de andere fietsers op dit tweerichtingsfietspad, als ze van op het fietspad de Hoogkamerstraat willen oversteken naar de Roeland Lefèvrestraat.
Het is duidelijk, hoe fietsers vlot zouden kunnen oversteken van op het fietspad naar de Roeland Lefèvrestraat, doorheen dit groenparkje, met een voldoende brede doorgang op de plaats waar nu dit boompje in de weg staat.
Het "afgescheiden stukje (veel te smal) fietspad" in de Roeland Lefèvrestraat is dan helemaal niet meer nodig. Als het niet meer bestaat, kan het ook niet meer gebruikt worden in de verkeerde richting, zoals sommige fietsers wel al eens doen!
In de Roeland Lefèvrestraat zal langs de rechtse kant op bovenstaande foto wel een stukje fietspadmarkering moeten aangebracht worden, om te verhinderen dat de auto's die vanuit de Roeland Lefèvrestraat afslaan richting N16, geen plaats meer zouden laten voor fietsers om de Roeland Lefèvrestraat in te rijden.
En voor wie er op tegen zou komen omdat er weer een stukje groen verdwijnt: het verdwenen stukje kan gerust 'gecompenseerd' worden door het groenparkje te vergroten. Het betegelde gedeelte tussen het fietspad en de rijbaan op onderstaande foto kan gerust uitgebroken en beplant worden. Er is geen enkele garage die een oprit nodig heeft.
Het groenparkje kan zelfs nog verder uitgebreid worden tot tegen het zebrapad, want de doorsteek naar de fietsoversteekplaats is niet meer nodig, evenmin als de verboden, onwettige fietsoversteekplaats zelf. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Pagina 1 van 1 |
Tijden zijn in GMT + 1 uur
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|