|
Slechte signalisatie voor fietsers bij werken. |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 17-09-2019 20:07:24 Onderwerp: |
|
|
|
|
Er zijn alweer werken aan de gang in de Kapelstraat in Steendorp. Dit stond in Het Nieuwsblad van dinsdag 17 september 2019:
Die werken gaan dus duren tot ongeveer het einde van dit jaar. Uit ondervinding weet ik hoe fietsers gewoonlijk behandeld worden bij werken, dus ben ik eens gaan zien of er met fietsers een beetje rekening gehouden is.
Waar de werken beginnen, richting naar Steendorp, is er op het fietspad geen doorkomen meer aan vanaf juist voor het kruispunt met de Negenoogstraat, ...
... dus ... "fietsers oversteken" ... Door de haag? Of eigenlijk een eind verder? Of een eindje terug?
Bovendien is dat fietspad links in de rijrichting naar Steendorp niet aangeduid als (voorlopig) fietspad, zoals dat wettelijk moet. Het is dus zelfs verboden om daarop te rijden richting Steendorp! Wat bij een ongeval met een tegenligger? Dat bordje "fietsers oversteken" heeft trouwens geen enkele wettige betekenis. Om bij dergelijke werken fietsers op een gedegen manier op het andere fietspad te krijgen, moet eigenlijk het volgende gebeuren:
- Fietsers moeten de rijbaan kunnen oversteken op een plaats waar ze "hun" fietspad veilig kunnen verlaten, en het andere aan de overkant kunnen bereiken, zonder gehinderd te worden door hagen, afsluitdraden, of andere obstakels.
- Het fietspad aan de overkant, dus links in de rijrichting, moet (voorlopig) aangeduid worden als fietspad met een verkeersbord D7 of D9, al naargelang of er ook bromfietsen klasse B en speed pedelecs op mogen rijden (of moeten rijden bij een toegelaten rijbaansnelheid van meer dan 50km/u) of niet.
- De "normale" gebruikers van het fietspad aan de "overkant" worden er best van verwittigd dat "hun" fietspad gedeeltelijk dubbelrichting is, en dat ze dus tegenliggers mogen verwachten.
- Aan het einde van de werfzone moeten de overgestoken fietsers opnieuw de rijbaan kunnen oversteken en "hun" fietspad kunnen bereiken op een veilige wijze zonder onnodige hindernissen.
Fietsers kunnen nu even goed, of misschien zelfs beter, niet oversteken maar aan deze kant blijven. Er is plaats genoeg om te fietsen tussen de bakens en de buis.
Er komen geen tegenliggers en van het gemotoriseerd verkeer heb je evenmin last. Alleen op het einde van de werfzone staat een container in de weg, en tijdens de werkuren kan hier en daar een voertuig staan.
Die hindernissen kunnen allemaal gemakkelijk omzeild worden, tijdens de wisseling van de verkeerslichten. Er is immers beurtelings verkeer op de rijbaan, en tijdens de wisseling van de verkeerslichten is er een ruime periode helemaal geen gemotoriseerd verkeer.
Waarom moeten fietsers eigenlijk van het fietspad? Er lijkt toch niets in de weg te staan of te liggen?
Enkel in het begin van de werfzone ligt een nogal struise buis dwars over het fietspad.
Zou er niets kunnen voorzien worden, om fietsers daar op een geleidelijke wijze overheen te laten rijden, zodat ze op het fietspad kunnen blijven? Tijdens de werken van het Sigmaplan voorziet de Vlaamse Waterweg soms "bruggetjes" voor fietsers over veel dikkere buizen. De werken gaan tenslotte toch drie maanden duren!
Die werken zullen later opschuiven richting Temse, dus naar de Krijgsbaan. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-09-2019 15:43:26 Onderwerp: |
|
|
|
|
De werken zijn al wat opgeschoven in de richting van de Krijgsbaan. Op deze plaats kunnen fietsers al wat beter het fietspad aan de overkant bereiken, en soms zijn daar spectaculaire dingen zoals stoomgeisers te zien ...
Het fietspad, dat fietsers nu links van de rijbaan moeten gebruiken richting Steendorp, is nog niet echt aangeduid als fietspad, maar het onderbordje voor een dubbelrichtingsfietspad is toch geplaatst.
En de fietsers die van Steendorp komen, worden er eveneens van verwittigd, met een apart onderbord, dat er tegenliggers te verwachten zijn op het fietspad.
De signalisatie wordt dus al wat beter, het zal nog in orde komen ... _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_tl.gif)
Jozef Van Breuseghem
Site Admin
Geregistreerd op: 10 Jan 2009 Berichten: 6247 Woonplaats: Temse
|
|
|
|
|
Geplaatst: 27-04-2021 18:39:38 Onderwerp: |
|
|
|
|
Einde april 2021 heeft de gemeente Temse "een put gemaakt in het fietspad" ter hoogte van Kapelstraat 2. Dat is althans wat te lezen staat op de pagina van de gemeente Temse met de werken. Fietsers die vanuit de richting Bazel - Rupelmonde komen, worden omgeleid via de Hemelrijkstraat - Salvialaan - Eglantierlaan - Magnolialaan - Hospitaalstraat. Als je vanuit die richting komt, zie je dit vanop de fiets.
Ik vind het vooreerst al wat raar, dat de gemeente Temse werken uitvoert op een fietspad van een gewestweg ... Maar dat zal wel in orde zijn, zeker?
Maar dit kruispunt is tamelijk breed. Vanaf hier kan een fietser wel zien dat er iets aan de hand is aan de overkant, maar het zou toch duidelijker zijn, als de omleidingswegwijzer voor fietsers hier vóór het kruispunt naast het fietspad zou staan, in plaats van helemaal aan de overkant, zelfs voorbij het kruispunt.
Het zou misschien ook nuttig zijn, om naast het verkeersbord C11, "Verboden toegang voor bestuurders van rijwielen", het verkeersbord D7, "Verplicht fietspad" af te dekken. De twee samen is nogal zeer tegenstrijdig! Om nog te zwijgen over het verbodsbord C3, "Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder", waardoor zelfs automobilisten niet verder zouden mogen rijden in de Kapelstraat, en waarmee er normaal gesproken ook uit de andere richting geen rijverkeer meer zou mogen komen.
De signalisatie bij werken laat dikwijls heel wat te wensen over! En dan is men bij de overheid soms verwonderd, dat weggebruikers de verkeerssignalisatie niet respecteren. Hier kunnen ze bijna niet anders!
Het is wel jammer, dat voor fietsers geen andere omleiding mogelijk is. Door de Hemelrijkwijk gaat het nog, maar het stukje door de Hospitaalstraat, wat de aansluiting is met de E17, is zeker niet de aangenaamste fietsweg. _________________ Queen:
I want to ride my bicycle, I want to ride my bike.
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like. |
|
Terug naar boven |
|
![](templates/Mozilla_Firefox/images/corners/gc_bl.gif)
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
This contents of this page are in no way endorsed by the Mozilla Foundation
Mozilla_Firefox theme created by Plastikaa © 2005
|